Bussen in Leeuwarden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

foto's van woensdag 10 december 2008 hier in Leeuwarden.

Afbeelding
Op de buffer staan Arriva's 5956 (10), 5968 (13), 5929 (14), 6137 (320) en Connexxion's 2626.

Afbeelding
Daar links van treffen we de Alliances 8032 en 8009 aan.

Afbeelding
Op de stadsdienst rijden vandaag twee Duvedec's, hier de 9084 als Schoolbus lijn 12.

Afbeelding
Vanuit Alkmaar arriveert deze Volvo, welke naar verluidt vanaf zondag niet meer in Leeuwarden komen en worden vervangen door Integro's op lijn 350.

Afbeelding
Alliance 2798 draait hier het busstation op en zal daarna als lijn 50 naar Dokkum vertrekken.

Afbeelding
Op stadslijn 31 deze Streek-Frysker nummer 3742.

Afbeelding
Amba's zijn lelijk en dat bewijst deze foto nog maar eens. De 1768 gaat weldra terug als lijn 71 naar Harlingen.

Afbeelding
Nog een Alliance B95, hier de 2593 op lijn 97 vanuit Franeker.

Afbeelding
Vanuit Mooie Paal arriveert de Alliance 8037 als lijn 70.

Afbeelding
Nog een keer de 9084 als Schoolbus, nu lijn 9.

Afbeelding
Vanuit Dokkum arriveert deze fraaie Alliance 8051 als lijn 50.

Afbeelding
En omdat Arriva nog maar een paar dagen rondrijdt en er niks beters kwam, nogmaals een Kramba, de 8057 vanuit Heerenveen, Drachten en Burgum.

Foto's zijn klikbaar voor een grotere versie.
Laatst gewijzigd door BR628 op za 20 dec 2008, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Karl »

Op die Frysker en een amba na hebben jullie in Fryslan niet te klagen over materieel waar comfort nog hoog in het vaandel staat. 8-) :pos:
Het is een spectrum.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door JeePee »

Daar heb je zeker gelijk in. Het was dan niet helemaal de bedoeling op deze manier geloof ik, maar met al die Alliances is het niet slecht toeven. Al komt aan die mooie tijd ook weer een eind. Aangezien -als het goed is- de MAN's uit Utrecht en omstreken naar Fryslân gaan vanaf 14 december.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Geert »

Veel plezier met de mooie oostblokverlichting aan de binnenkant dan :lol:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Stefan »

Geert schreef:Veel plezier met de mooie oostblokverlichting aan de binnenkant dan :lol:
Het zijn toch nog perfécte wagens? :roll: :mrgreen: Wat een drama bakken zitten er tussen, sommigen zijn echt zo gaar als wat. :p

Leuke foto's trouwens! Ik kom in de vakantie denk ik nog even naar Friesland, even m'n oude busjes opzoeken, 8210 t/m 8213. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Geert »

Stefan schreef:
Geert schreef:Veel plezier met de mooie oostblokverlichting aan de binnenkant dan :lol:
Het zijn toch nog perfécte wagens? :roll: :mrgreen: Wat een drama bakken zitten er tussen, sommigen zijn echt zo gaar als wat. :p
Zeg dat. :mrgreen: Hoewel ik ze vast ga missen hier ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Chauf21 »

Ik moet zeggen dat ik een Amba beter en mooier vind dan een Lion's City. Voor mijn gevoel is een Ambassador een stuk 'opener' en oogt het ruimer. Daarnaast vind ik de donkere tint in de ruiten wat professioneler staan, maar het kan zijn dat iedere afnemer dat zelf kan bepalen. Bij de MAN's heb ik die tint echter nog niet gezien.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door tsov »

Ik weet niet echt wat het verschil is, maar ik ben veel meer te spreken over de Lion's City's die rond Amstelveen rijden (38/39xx) dan over die rond Utrecht (88xx)... Geen idee waarom eigenlijk... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door STF »

Hier rijden ze met de MAN Lion's Classic, die hebben toch echt wel een donkere tint in de ramen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's. :D
Blijven er ook nog enkele Alliances rijden na morgen of gaat alles weg?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

De afgelopen zondagen reden er ondanks dat er veel minder bussen hoeven te worden ingezet, nog wel redelijk wat Alliances. Ik ga morgen eens een kijkje nemen op het station. Verwacht morgen avond dus nog wat foto'tjes hier van mijn kant :)
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Stephan »

meltrain schreef:Leuke foto's. :D
Blijven er ook nog enkele Alliances rijden na morgen of gaat alles weg?
Connexxion wil alle Alliances eruit doen geloof ik. Beter gezegd; al het hogevloers geweld. Maar zo'n operatie is natuurlijk niet in een dag geklaard. In het Utrechtse zijn nu heel wat lvb'ers vrijgekomen (circa 50 MAN Lion, 10 Citaro, circa 10 Citaro-G, diverse Amba's). Deze gaan weer verdeel worden over het land.

Zo moeten Citaro-G's de Duvedecs gaan vervangen en de standaardbussen op hun beurt de Alliances en Intergo's. Maargoed, we zullen het zien. Zal in ieder geval nog een grote schuiverij worden.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

Ook vandaag nog Alliances B95 (zowel groene als de ex-Hermes) gezien in Leeuwarden. Geen enkele CXX Lion City gezien overigens.. Uiteraard wel Qbuzz:

Afbeelding
Aankomst van Qbuzz's 2037 als Lijn 10 uit Heerenveen en Drachten op het busstation van Leeuwarden

Afbeelding
Speciaal voor de chauff =D

Afbeelding
Op de buffer stond onder andere deze Connexxion Integro als lijn 350.

Afbeelding
Stukje stadinwaarts ter hoogte van de Blokhuispoort met iet wat tegenlicht maar wel een mooie wolkenlucht is Qbuzz lijn 10 weer vertrokken naar Drachten en Heerenveen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

Afbeelding
Rond 12 uur vertrok vanaf de buffer in Leeuwarden deze Volvo 8700 van Qbuzz als lijn 110? naar Drachten. Dit zal wel lijn 10 geweest zijn, maar vreemd dat de lijnfilm 110 aangaf. Maar wat een verschil met een Ambassador of Wright op lijn 10 zeg..

Afbeelding
Op lijn 14 vertrok Qbuzz 2021 vanaf de buffer. Zie ook het groot aantal oude bussen van Connexxion op de achtergrond. Ik zag in een klein uurtje gigantisch veel Alliance B95'en in Leeuwarden. Waar de MAN's van Connexxion uit Utrecht zijn, geen idee.. Maar des te beter :)

Afbeelding
Het was mij vooral te doen om een zonplaatje van de MAN Lion Regio. Qbuzz 2047 vertrekt hier vanaf de buffer als lijn 310 naar Drachten en Heerenveen via de N31 en de A7.

Afbeelding
Ook Connexxion was natuurlijk ruim aanwezig op de buffer. Eerst Duvedec 9004 als lijn 50 naar Lauwersoog.

Afbeelding
En ex-Hermes Alliance B95 8007 met aparte front op lijn 71 naar Harlingen.
Laatst gewijzigd door BR628 op ma 15 dec 2008, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Caspar »

Die Man Lion regio vind ik wel een geslaagde bus zo. Die Volvo 7700 is wat mij betreft niet echt duidelijk een lijnbus, het heeft iets nietszeggends; bij de meeste bussen weet je al van een grote afstand ''hee daar komt de bus'' dit lijkt het net een gezelschapsvervoerbus ofzo.

Weet je ook hoe het interieur is van de Lion Regio? Die tussen Groningen en Lelystad rijden zijn echt perfect vind ik.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door tsov »

Ter info: de Volvo is een Volvo 8700, dit is een 7700 :wink:
Afbeelding
En die Lion's City's schijnen tijdelijk in Alkmaar te zitten, dus nog even genieten in Fryslân :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

Oops, typo inderdaad, duh :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door BR628 »

Afbeelding
Op dinsdag 16 december passeert Qbuzz 2002 als Lijn 13 de Oosterkade in Leeuwarden op weg naar het station.

Afbeelding
Vandaag, woensdag 17 december is het behoorlijk mistig in Leeuwarden. Op de buffer staan naast elkaar Connexxion's 5612 als lijn 350 en Qbuzz'en 1088 (Rtd) en 2038 als respectievelijk lijn 13 en lijn 14.

Afbeelding
Zojuist binnengekomen als lijn 97 uit Franeker is Duvedec 7824. Na een kop koffie zal de chauff verder gaan op scholierenlijnen 9 / 12.

Afbeelding
Later op de dag bij de stadsschouwburg De Harmonie passeert Alliance B95 2622 als lijn 60 uit Holwerd.

Afbeelding
In de Prins Hendrikstraat, de straat tussen stationsgebied en centrum, passeert Connexxion's MAN Lion City 8842 als lijn 71 uit Harlingen en legt de laatste meters naar het station af.

Afbeelding
In de Stationsstraat plaat ik de Den Oudsten Alliance B95 2680 welke binnenkomt als lijn 28 uit Heerenveen.

Afbeelding
Even daarachter gevolgd door de grijze Qbuzz 1043 welke door materieeltekort in Friesland door Qbuzz uit de Rotterdamse concessie tijdelijk naar Friesland gehaald zijn.

Afbeelding
Op lijn 60 uit Holwerd zat vandaag deze Volvo Duvedec 9084. De bus draait hier het stationsplein op.

Afbeelding
Nog meer MAN geweld van Connexxion in de vorm van Lion City 8855 als sneldienst lijn 50 naar Dokkum.

Afbeelding
Terug bij stadsschouwburg Harmonie passeert weer een Den Oudsten Alliance B95 de 2610 als lijn 72 naar een hele mooie paal.

Afbeelding
En met ietwat bewegingsonscherpte nog een MAN van Connexxion, hier de 8851 op lijn 70 Mooie Paal - Leeuwarden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Geert »

Leuke foto's! Wel even wennen die Lion's Cities in Leeuwarden: de lijnnummers (50 en 71) komen mij bekend voor, alleen past de bestemming er niet bij :D
loebd
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 17:51
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door loebd »

De conexxtion 8000,ers zijn de ex hermes stadsbussen uit het depot heerlen gulpen en maastricht
( maastricht had naast * net ook enkele hemesbussen voor die diensten naar heerlen en sittard staan )
greets
loebd
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Meltrain »

Qbuzz is dus erg goed in het berekenen hoeveel bussen ze moeten bestellen: naast materieeltekort in SRR, hebben ze dus ook materieeltekort in Fryslân. :P
Ach, als er daardoor een paar MAN's naar jullie gaan en er hier een paar 880'tjes meer gered worden, vind ik het best. :wink:
Leuke foto's verder. :D
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 21 dec 2008, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Qbuzz is dus erg goed in het berekenen hoeveel bussen ze moeten bestellen: naast materieeltekort in SRR, hebben ze dus ook materieeltekort in Fryslân. :P
Ach, asl er daardoor een paar MAN's naar jullie gaan en er hier een paar 880'tjes meer gered worden, vind ik het best. :wink:
Leuke foto's verder. :D
Er was toch alleen een materieeltekort in Friesland, waardoor daar SRR-bussen rijden?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door Daniel »

Als er geen tekort was in SRR hadden daar vast geen RET-bussen gereden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door JeePee »

cortDe Volvo's in Fryslân zijn niet het gevolg van materieeltekort, maar van te late aflevering van de CNG bussen. Dat was overigens bekend en de bussen worden door MAN ingezet als vervanging. De Rotterdammers zitten daar als extra inderdaad. Ik weet niet precies waarom, maar het zal ongetwijfeld zijn dat er een omloop meer is dan gepland. Sowieso is de reserve even wat groter gemaakt om kinderziektes niet cruciaal te laten zijn.

In Rotterdam is de reserve ook groter gemaakt. Dat in combinatie met een omloop te veel in Ridderkerk en Krimpen, de verhuizing van een aantal bussen naar Fryslân en last minute extra ingekocht vervoer zorgt voor een aantal RET bussen. Het tekort in Rotterdam zelf is dus niet zoveel. In de middagspits zou het erg krap zijn qua materieel en das niet wenselijk. Ik geloof dat de 9 bussen de volgende 'functie' hebben:
- 4x vervanging voor de Friese vervanging
- 3x vergroting reserve
- 2x extra omloop (is opslokken deel reserve)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Bussen in Leeuwarden

Bericht door bassie92 »

In Leeuwarden heb je wel een flinke variatie bussen zeg!! :-D
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten