Inzet SGM2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Inzet SGM2

Bericht door Aking »

Bee schreef:Nee, dat is afgebroken. We zijn in Nederland, daar breken we alles af wat we niet gebruiken.
Volgens mij ligt het lightrailperron in gouda dr nog wel toch? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Ja, want het perron ophogen kost geld en het was wel handig om allerlei ouwe meuk daar neer te zetten tijdens de verbouwing. Voor een kwartierdienst Alphen - Gouda komt het perron overigens erg goed van pas, maar net zoals in Alphen (waar van het eilandperron 2/3 alleen het perron van spoor 2 is verhoogd...) is ProRail blijkbaar nog in afwachting van het materieel dat er gaat komen voordat ze actie gaan ondernemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Ik begrijp je praktische overwegingen, maar het is natuurlijk wel zo dat NS zichzelf voor de gek houdt als ze denken dat de sprinters tussen Roosendaal en Oudenbosch net zo druk zijn als tussen Den Haag en Delft. En het gaat het bezuiden Dordrecht nu ook niet om heel kort stukje.
Net zo druk zijn ze zeker niet nee, maargoed, Zevenbergen en Oudenbosch krijgen in deze situatie slechts twee treinen per uur terwijl Den Haag - Delft uit jouw voorbeeld vier Sprinters en zes IC's heeft. Dat Lage Zwaluwe vier treinen per uur krijgt is een toevallige bijkomstigheid die inderdaad wel wat overdreven is.

Voor Dordrecht Zuid kan die frequentieverdubbeling echter gunstig uitpakken: dat station ligt behoorlijk gunstig tussen diverse wijken en wordt met meer treinen fors aantrekkelijker. Als je erbij bedenkt dat de stad Dordrecht behoorlijk op Rotterdam gericht is (qua werkgelegenheid, hoger onderwijs en ook wel voor bv. winkelend publiek) dan kan de rechtstreekse Sprinter vanaf Dordrecht Zuid het best nog weleens winnen van de combi stadsbus + IC. Dat is immers goedkoper (zelfde tariefpunt voor de trein als Dordrecht "Centraal"), drie keer zo snel (Ddr - Ddzd is 4 min. per trein en 13 min. per stadsbus 5) en het station ligt ook tussen twee van de drukste assen van het stadsbusvervoer (dus veel vervoersvraag)
Zie bijvoorbeeld wat met Dordrecht Stadspolders is gebeurd: flinke stijging in het aantal treinreizigers sinds de frequentie naar 4x/uur ging, maar de stadsbussen hebben er niet echt onder geleden en rijden in de spits onveranderd samen 10x/uur. (De omgeving van Dordrecht Zuid kent momenteel opgeteld nog 16 bussen per uur richting station/centrum en is dus nog wat drukker)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Inzet SGM2

Bericht door waldo79 »

De stadsbussen bedienen vanuit Ddrs andere reizigers dan de treinen. Dan is het niet gek dat het opvoeren van het aantal treinen niet kannibaliseert op de bezetting van de bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

Ooit in de spits wezen kijken? Een zeer groot aandeel van de busreizigers stapt bij het centraal station uit om op een trein over te stappen, daarnaast is de bus niet uitsluitend populair in de delen van de wijk waar het station verder weg is maar behoren ook haltes vlak bij Ddrs tot de druksten in de wijk. Alleen in het weekend heb je echt duidelijk andere reizigers in de bus (vooral ri. centrum) dan in de trein (vooral reizigers die met de trein verder gaan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Omdat in Waddinxveen de lage perrons aan de buitenkant van de sporen zijn geplaatst en er niets is gedaan aan het hoge perron terwijl er in Boskoop voor het lage perron een gedeelte van het hoge perron is verwijderd en dat is nooit meer teruggeplaatst.
Dan lijkt het misschien een goed idee om het perron alsnog te verlengen als er een nieuwe concessie ingaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door reisthijs »

Een perron verlengen zodat er meer dan 4 bakken SGM langs passen terwijl er in de nieuwe concessie zeker geen SGM meer zal rijden? Dat lijkt mij toch geen slim idee.
Laatst gewijzigd door reisthijs op wo 12 mar 2014, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inzet SGM2

Bericht door Klaasje »

Er gaat ook een kwartierdienst rijden. Dan heb je die perronlengte helemaal niet nodig. Er zal echt niet met meer dan 2x GTW 2/6 gereden gaan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten