Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door wouter15 »

Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn
De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn (Ede-Wageningen - Amersfoort) wenselijk is. In februari liet staatssecretaris Mansveld weten het niet nodig te vinden om de kwartierdienst op de Valleilijn door te trekken van Barneveld naar Ede-Wageningen en het ook niet nodig te vinden de lijn door te laten rijden naar Arnhem.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “Er is nu gelukkig een meerderheid in de Tweede Kamer die erkent dat er wat moet gebeuren. De Valleilijn zit aan de grenzen van de capaciteit en treinen zijn regelmatig overvol. Met een kwartierdienst kunnen reizigers zich beter over de treinen verspreiden en ontstaat er ruimte voor de lijn om verder te groeien.” Lees verder
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door BrengMe »

Kan dit niet beter naar Oost-Nederland?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Vinny »

De Valleilijn is zo'n beetje de middelste spoorlijn van Nederland. Maar ja, er is geen OV-midden Nederland :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door BrengMe »

Het grootste deel ligt in Gelderland, dus Oost-Nederland :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Geert »

Precies. Topic is daarom verplaatst naar Oost-Nederland :)
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartiersdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Suus »

Was de Valleilijn niet de verantwoordelijkheid van de provincie in plaats van de Rijksoverheid/Tweede Kamer :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Freek »

Niet zodra infra nodig is ;)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Ik vind verlenging naar Arnhem belangrijker dan een kwartierdienst.
Dat kan dan wel zo zijn, maar als treinen propvol zijn, vind ik een kwartierdienst echt belangrijker.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door groningen »

Deze lijn is toch belangrijk genoeg om als omleiding tussen Amsterdam en Arnhem te gebruiken als Utrecht eruit ligt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan.
Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.
Bovendien: een hogere frequentie kan weer tot meer vraag leiden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Suus »

Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:De noodzaak van een kwartierdienst Barneveld-Ede blijft me ontgaan. Een verlenging naar Arnhem zou wel een goed idee zijn, maar Wilma Mansveld (het schoothondje van NS) zal dat echter ten koste van alles willen voorkomen.

Het enige probleem op dit moment is dat CXX gewoon te weinig materieel heeft en dus ook in de spits losse tweewagenstellen inzet.
Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Als de treinen overvol zijn en er blijkbaar vraag is, vind ik het niet nutteloos.
Als NS ook zou besluiten uitsluitend losse tweewagenstellen in te zetten kun je zo meteen het halve spoorwegnet 4-sporig maken. CXX moet gewoon eerst eens materieel bij kopen en vierwagentreinen inzetten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Een paar GTW-tjes zijn zo bij gekocht hoor.
Ja, maar dat gebeurt dus niet.

Het is net als met PHS op Eindhoven-Utrecht. Daar moeten miljarden in geïnvesteerd worden om een 10-minutendienst te kunnen rijden, terwijl NS de afgelopen anderhalf jaar vrijwel alle huidige treinen tot één los stel heeft ingekort.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Je zou ook de treinen wat kunnen verlengen natuurlijk (A)
Ook dan moeten nieuwe treinen komen. Als je dan nog nieuwe stellen aanschaft zou ik liever een kwartierdienst maken dan langere treinen. Hogere frequentie is aantrekkelijker voor reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Suus »

Daar was ik van op de hoogte Fogeltje, maar ik probeer even de oogkleppen van OMG kwartierdienst af te doen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Ja, maar dat gebeurt dus niet.
Natuurlijk is dat tot op heden nog niet gebeurd, dat doet CXX natuurlijk pas als de overheid dat van ze verlangt. Met die motie ligt het een stuk meer voor de hand dat het nu wel gaat gebeuren.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

Een direct verband tussen meer infrastructuur en meer materieel is er niet. Zie PHS op Eindhoven-Utrecht: steeds meer investeringen in infra en steeds minder materieel in de treindiensten.
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Nitein-Repart »

Off-topic: maar wel over de Valleilijn: is het niet handiger om in de toekomst de Valleilijn (en eigenlijk ook Zutphen-Apeldoorn, maar door praktische redenen zit deze lijn bij Achterhoek-Rivierenland) te integreren in de concessie Veluwe?

Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.

Over ETMET: in Arnhem zie ik meestal de s3000 met een VIRM6 en de s3100 VIRM4 rijden. Dit is buiten de spits, maar geeft wel aan dat er niet zo zeer behoefte is aan een 10-minutendienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door sirvinniei »

Als de Valleilijn in de concessie Veluwe komt zou dat of moeten betekenen dat syntus de treindienst gaat rijden of dat connexxion de busdienst gaat rijden. Beide opties zijn zeer moeilijk
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Beide concessies lopen in 2016 af, dus samenvoegen is zeker een optie.
Erno-BE schreef:Die kwartiersdienst is gewoon niet nodig. Als de provincie coulant is en inzet van oud materieel (LINT) in de spits toestaat, kunnen er in de spits langere treinen worden ingezet. Problem Solved.
Diesel onder de draad? Daar maak je geen vrienden mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Nitein-Repart »

Voor die enkele ritten per dag. Elektrisch materieel is aardig beperkt (op Plan V na, maar dat is museummat) en diesels in overschot.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 13 mar 2014, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Die LINTen zijn er slechter aan toe dan Plan V hoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten