Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Meltrain »

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport
Geplaatst op: woensdag 12 maart 2014 12:14
Laatst bijgewerkt: woensdag 12 maart 2014 12:16


Rotterdam/The Hague Airport krijgt een directe tramverbinding vanuit Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Dat hebben de Stadsregio Rotterdam en de regio Haaglanden met elkaar afgesproken, maakte de Rotterdamse regiobestuurder Jeannette Baljeu vanmorgen bekend tijdens een mobiliteitsdebat in het NN Douwe Egberts Café.

De nieuwe tram, die ook door Delft gaat rijden, zorgt ook meteen voor een (tweede) rechtstreekse tramverbinding tussen beide steden. Tussen Rotterdam en Den Haag bestaat al een metroverbinding (Randstadrail). Voor de aanleg van de nieuwe tramlijn, die voor de ingang van het vliegveld loopt, is 200 miljoen euro nodig.

Exploitatie
Het plan is om vanuit Rotterdam tramlijn 25 en vanuit Den Haag tramlijn 1 door te trekken naar Rotterdam/The Hague Airport. Daar sluiten beide tramlijnen vervolgens op elkaar aan. Wie de exploitatie van de nieuwe tram voor zijn rekening neemt, is nog niet afgesproken.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Gekko123 »

Eerst zien dan geloven. Zeker nu het verkiezingstijd is zijn dit soort ideeën snel geopperd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Suus »

Dit gaat mij iets te gemakkelijk inderdaad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Daantje »

Het zal wel weer een tien jaren project worden.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door 010jongen »

Ik zou eerder lijn 19 vanaf het TU Verlengen. En in 10 min vanaf Rotterdam C. Naar AirPort lijkt me niet erg realistisch. Zeker via de route van lijn 25 niet, in die tien min ben je als het meezit gearriveerd op de schiekade.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door tjitte19 »

Ik dacht dat dat ook de bedoeling was. Heb ik gehoord / gelezen in diverse boeken en websites.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door reisthijs »

Lijn 1 moet in dit plan dus naar de TU gaan rijden :wink:
Zie bericht van omroep West: Rotterdam The Hague Airport straks ook bereikbaar per tram.
010jongen schreef:En in 10 min vanaf Rotterdam C. Naar AirPort lijkt me niet erg realistisch.
Dat kan alleen met een metro. Zijtakje aanleggen vanaf Melanchthonweg en lijn D doortrekken zou ik dan denken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door VIRM »

Ik las onlangs ergens dat Rotterdam-The Hague Airport plannen had om de passagiersterminal verder uit te breiden (aangezien dat een belangrijke belemmering schijnt te zijn voor een uitbreiding van passagiersvluchten). Dus als je een aantrekkelijke OV-verbinding aanlegt, kun je beter concurreren tegen Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Suus »

Volgens mij is RTHA gewoon eigendom van Schiphol, echt van concurrentie kan je volgens mij niet spreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Volgens mij is RTHA gewoon eigendom van Schiphol, echt van concurrentie kan je volgens mij niet spreken.
Schiphol is toch maar deels eigenaar?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Suus »

Ow, er zullen vast wel wat overheden zijn die aandelen hebben, maar het is geen particulier die tegen de Schiphol groep op bokst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Thom91 »

Schiphol Group is voor 100% eigenaar van Rotterdam Airport.

Eigenaar van Schiphol Groep:
- Nederlandse staat (69,77%)
- Gemeente Amsterdam (20,03%)
- Aéroports de Paris (8,0%)
- Gemeente Rotterdam (2,2%)
Komt wel goed schatje.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door jesse-cruzu »

En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door donny2290 »

Er kan nog het nodige verbeterd worden door een aantal sneldiensten in te stellen tussen Den Haag resp. Rotterdam CS en Airport. Al vraag ik me af of daar wel echt behoefte aan is, laat staan een tramverbinding.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Meltrain »

jesse-cruzu schreef:En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')
Nee, daar ging het om een nachtbus. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Karl »

Eerlijk gezegd heb ik nooit zo goed begrepen waarom de Randstadrail niet op Airport werd aangesloten. Net zo min heb ik begrepen waarom lijn D perse op station Rotterdam Centraal moest eindigen: ten noorden van Rotterdam Centraal ligt ook een wijk met een hoop inwoners. Wat mij betreft had men dan lijn D naar het vliegveld laten aftakken.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Suus »

Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Karl »

Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Dat snap ik nu wel, maar die tunnel is toch aangelegd met (hopelijk) een idee erachter? Dan had je daar destijds ook je materieel op moeten afstemmen.
Niet dat je vandaag denkt "Goh, wat gaan we vanmiddag eens doen? Ah, kijk, een tunnelboor..."
Het is een spectrum.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door greyhound »

De reistijd vanaf Den Haag CS zou 40 minuten worden. Dat wordt vast een groot succes...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Want het is zo omdat het zo is, en waar geen wil is, is geen weg....
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Geert »

Het gedeelte tussen Rotterdam Centraal de afsplitsing naar Zestienhoven had ook met het bestaande beveiligingssysteem uitgerust kunnen worden. Ik vind het niet echt een sterk argument. (Gebrek aan financiering klinkt eerlijk gezegd een stuk aannemelijker..)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:
Bee schreef:Doorrijden van lijn D is niet opportuun zolang het huidige materieel er nog rijdt, de beveiliging van RandstadRail is anders dan van de "oude" metrolijn. De metro's van lijn D gaan net de midlife-revisie in, pas over een jaar of 15-20 zou je dus iets kunnen doen met het doorrijden van lijn D.
Dat snap ik nu wel, maar die tunnel is toch aangelegd met (hopelijk) een idee erachter? Dan had je daar destijds ook je materieel op moeten afstemmen.
Dat is dus ook gebeurd, daarvoor is het RSG gekomen.
Het MG2/1 is volgens mij in 1996 besteld (eerste stel kwam in 1998 in dienst), dus net voordat de plannen van RandstadRail concreet werden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door jesse-cruzu »

Meltrain schreef:
jesse-cruzu schreef:En dan maar steeds vastberaden zijn in een andere topic dat er niet meer OV nodig is van en naar Rotterdam Airport. Ik had het al eerder gemeld dat men schreeuwt naar betere bereikbaarheid van de luchthaven. Maar een tramverbinding lijkt mij nu ook een beetje onrealistisch. :')
Nee, daar ging het om een nachtbus. :wink:
Uhm, ik heb het niet over een nachtbus gehad... :')
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door hauptbahnhof »

Het zou toch geen probleem moeten zijn om de MG2/1-rijtuigen van ZUB te voorzien (naast ATB)?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Bericht door dylanwild94 »

maar ZUB instaleren kost wel geld en ga zo maar door.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 43 gasten