Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanmiddag rond 14:05 een Qbuzz buurtbus (nummer niet. Gezien, witte Mercedes Sprinter met oranje logo) als personeelsbusje op het hoofdstation, perron Y.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Er rijden (nu nog maar) twee van die witte kleinere Sprinters busjes, de 3802 & 3803. Die rijden evenals een 'grote' Mercedes Sprinter 3800 in het bordeauxrood-grijs (3800) te pendelen tussen de Bornholmstraat en het HS. De 3801 heeft ooit kennis gemaakt met een bumper van een ambulance, waarna deze is weggevoerd.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik vroeg me laatst af waarom er soms verschillende soorten software lijken te worden gebruikt voor de weergave van haltes op de schermpjes in de bussen.
Het viel mij op dat (vaak) in de streekbussen schermen hangen die om de zo veel tijd helemaal worden ververst, maar welke wel vaak voor verwarring zorgen. Soms blijven haltes op het scherm nog staan, soms weer niet als deze voorbij zijn gereden. (aangezien de tijd soms ook verandert.. )Vooral irritant als je niet weet bij welke halte je uit moet stappen. Is hier een reden voor dat dit vooral bij enkele streeklijnen (zoals 39, 171) zo is? Bij de stadslijnen is me dit nog nooit opgevallen.
En/of: Bij schermen in streekbussen wordt soms alleen de eindhalte aangegeven.... Ook prima, maar niet heel consistent.

Ik zag in Utrecht dat Qbuzz/UOV daar de schermen had vernieuwd
Afbeelding
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Wat moet dit in Groningen dan als het over Utrecht gaat?

Edit Daantje: quote aangepast, megaquote en laatste bericht
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Voor de nieuwe versie van het scherm (versie 5!) verwijs ik je naar Openbaar vervoer regio Utrecht. Is daar al aan bod gekomen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Etienne »

Soortvanhenk schreef:Vanmiddag rond 14:05 een Qbuzz buurtbus (nummer niet. Gezien, witte Mercedes Sprinter met oranje logo) als personeelsbusje op het hoofdstation, perron Y.
Vorig jaar kwamen in Zuidoost-Friesland nieuwe buurtbussen. Drie oude zijn te koop gezet en de vierde rijdt in Groningen nu personeelsdienst.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik vroeg me af of dit scherm hier ook zou komen, aangezien qbuzz dit in Utrecht wel heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Lijkt me stug. Deze lay-out lijkt mij eerder een eis vanuit BRU. De schermlayout die nu in Gn worden gebruikt volstaan daar verder prima.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Van mij hoeft het ook niet. Eenvoud bij zo n scherm vind ik het belangrijkst. Niet allemaal figuren en symbolen.
Het enige dat in Groningen zal moeten gebeuren is dat bij alle schermen de halte verdwijnt als je deze voorbij bent. En niet dubbele of verdwenen haltes die je ziet bij die schermen waar het hele beeld vernieuwt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Het viel mij gister op dat bij de halte VK Verschuurburg, aan de oprit richting Groningen, een vertrekstaat is opgehangen. Vorige week hing hier nog een provisorisch papiertje met de tekst: 'dit is een uitstaphalte'. Goede ontwikkeling! Hiermee is dit gedeelte van De Wijert opeens verbonden met het station met een super snelle busverbinding.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

gebruiker77 schreef:Van mij hoeft het ook niet. Eenvoud bij zo n scherm vind ik het belangrijkst. Niet allemaal figuren en symbolen.
Het enige dat in Groningen zal moeten gebeuren is dat bij alle schermen de halte verdwijnt als je deze voorbij bent. En niet dubbele of verdwenen haltes die je ziet bij die schermen waar het hele beeld vernieuwt.
Schrijf een mailtje naar Qbuzz, wellicht doen ze er wat mee.
Ze laten het je (zo is mijn ervaring iig) wel snel weten wat ze er mee gaan doen.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 5 stopte daar toch al wel om passagiers van De Wijert naar Groningen te brengen? Lijn 309 deed dat bijv niet, maar ik dacht dat het niet alleen een uitstaphalte was voor QLink 5. (maar ook instap dus)
Is lijn 305 overigens voor vervoer tussen VK Verschuurbrug en Hoofdstation? (ivm niet stoppen voor opstappen in De WIjert) Soms zou ik een bus nog kunnen inhalen als ik met 305 naar de VK Verschuurbrug ga..
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 13 mar 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

ketwichverschuurbrug stopt lijn 5 altijd en de Qliners alleen als er iemand uit moet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

GRONINGEN - De extra lange (24 meter) stadsbus waarmee Qbuzz onlangs een testrit uitvoerde in de Groninger binnenstad, gaat daar definitief rijden.

Het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe heeft dat vrijdag bekendgemaakt.

Qbuzz krijgt drie exemplaren voor de route van lijn 11 naar Zernike. Die voert dwars door de binnenstad. Tijdens de proefrit bleek dat geen probleem.

Op minder drukke lijnen in Oost-Groningen gaan juist minder grote bussen rijden dan de gebruikelijke standaard bussen.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -Groningen
In het DVHN wordt ook gesproken over minder bussen die dan in totaal hoeven te rijden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik las het, ja, alleen mis ik enige context denk ik. Want nu gewoon de huidige route van 11 dubbelgeleed gaan rijden en verder niets veranderen zal toch niet het plan zijn? Lijkt me logischer als die dubbelgeledes naar andere Q-Link-lijnen gaan en de vrijgekomen bussen op QLink 11^H^HGroen komen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Hebben toch een soort tram gekregen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ben het met je eens. Denk dat ze beter naar Qlink 5 kunnen.
Er staat wel dat er dan minder bussen hoeven te rijden. Denk dat die extra bussen in de ochtend van lijn 11 voor een deel worden teruggedraaid naar een 4x/uur.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Q-link groen, lijn 11. Daarnaast 15-meterbussen op 300, 309 en 312 en midibussen op de voormalige Servicelijntjes in het Oldambt.

http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... k-lijn-11/

De wethouder deed een uurtje geleden de starthandeling voor lijn 11 op een persconferentie in het VVV-kantoor in Groningen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5820
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

En gelijk alweer zo'n graffiti-artiest (ahem), die het feestje moet bederven. :oops:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dan zal de groene kleur voor de lijnen 2 en 12 dus binnenkort ook wel verdwijnen, lijkt mij.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat lijkt me inderdaad het logische gevolg. Verwacht de oude kleuren van 11 en 15 maar of iets dergelijks. Ik zou wit trouwens ook wel mooi vinden.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Helaas,Super zonde dat ze op lijn 11 komen.. dat is op dit moment gewoon een hele rustige lijn aan het worden. Lijn 3/4/5 hadden ze veel beter tussen gepast!
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ze komen uiteindelijk ook gewoon op de lijn van Europapark naar Zuidhorn via Zernike. Is dus een tijdelijke oplossing, kunnen ze alvast 'ingereden' worden...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Of die bezetting iets gaat worden hangt uiteindelijk af wat er met 15 gaat gebeuren. Hoewel als 1 naar Europapark gaat zal die bezetting wel iets omhoog gaan.
Andere constatering: er staan op korte termijn nog geen nieuwe qlink lijnen op het lijstje
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Klopt, andere nieuwe lijnen hangen compleet af van het al dan niet voltooien van nieuwe infrastructuur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten