Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door reisthijs »

Statler Rail schreef:Ik neem aan dat er een nieuw materieeltype besteld gaat worden. De FLIRT wellicht? Arriva zou eventueel nog de GTW kunnen overwegen in verband met schaalvoordelen.
NS zou voor de FLIRT wellicht kunnen meeliften op een bestelling van Abellio. Of anders meer haast maken met de bestelling SNG (de opvolger dan de SLT)

Het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat Arriva overweegt iets anders te bestellen dan GTW's.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:De bieding van Arriva verbaast mij niet, maar NS? Sinds wanneer doen zij moeite voor deze lijn? :shock:
NS reed ook al op Apeldoorn-Zutphen als aanbestedingslijn totdat vorig jaar Arriva het overgenomen heeft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Michael 1988 »

Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Als Arriva in 2018 weer de DAV-gebied wint, zal het niet zoveel uitmaken met de MLL. Die wordt in 2019 R-net.

Edit: Ik had overigens wel verwacht dat Syntus en Veolia of Connexxion zouden gaan inschrijven op deze lijn. Tenzij die bedrijven alleen maar concessies in combinatie met busvervoer willen hebben.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door MdJ »

Dat MLL Rnet wordt, betekend dat dit niet bij DAV kan? Beetje rare redenering, niet?
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Nitein-Repart »

Michael 1988 schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Als Arriva in 2018 weer de DAV-gebied wint, zal het niet zoveel uitmaken met de MLL. Die wordt in 2019 R-net.

Edit: Ik had overigens wel verwacht dat Syntus en Veolia of Connexxion zouden gaan inschrijven op deze lijn. Tenzij die bedrijven alleen maar concessies in combinatie met busvervoer willen hebben.
Syntus wil zich waarschijnlijk richting op de aanbesteding van de treindiensten Zwolle-Kampen/Enschede en Connexxion/Veolia heeft ook al het aansluitende busvervoer niet, dus heeft geen zin om een lijntje van 17 km te exploiteren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Statler Rail »

Een andere kleurstelling kost een paar duizend euro. En dat vervolgens afgeschreven over de gehele looptijd van de concessie. Lijkt mij nou niet echt iets waar men wakker van ligt of dat het level playing field ernstig zal verstoren. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Geert »

Bee schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
Het feit dat een marktpartij gemakkelijk kan leveren wil nog niet zeggen dat het level playing field verstoord wordt. Als geeist werd dat de treinen geel met blauw moesten zijn en dat de vervoerder al minstens 30 jaar spoorervaring moet hebben in Nederland, dan zou je het speelveld verstoren. Niet door het eisen van een andere kleurstellling..
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:
Busfoto.nl schreef:Door een aparte kleurstelling voor te schrijven -die met halfuursdiensten niet eens voldoet aan de destijds opgestelde R-net ideeen- ben je als provincie nodeloos duurder uit. NS en Arriva hadden in de eigen kleuren minder reserves nodig gehad omdat ze dan konden uitwisselen met het HRN of de Merwedelingelijn.
Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
WIFI kun je inbouwen hoor. Dus daar zie ik het probleem niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Meltrain »

En 4 (of voor de zekerheid 6) SLT-IV omschilderen kan altijd ook nog wel.
Volgens mij is het op het HRN niet verboden om met R-Net treinstellen te rijden, dus kan NS altijd nog een efficiency slag maken op dat gebied.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Michael 1988 »

MdJ schreef:Dat MLL Rnet wordt, betekend dat dit niet bij DAV kan? Beetje rare redenering, niet?
Ik had het over de uitwisseling van materieel en ik heb nergens gelezen dat bij de nieuwe aanbesteding de MLL niet meer bij DAV zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Als geeist werd dat de treinen geel met blauw moesten zijn en dat de vervoerder al minstens 30 jaar spoorervaring moet hebben in Nederland, dan zou je het speelveld verstoren.
In het PvE van de huidige DAV-concessie stond expliciet dat het inzetten van gemoderniseerd sprintermaterieel toegestaan was, toch heb ik daar niemand over verstoring van het speelveld gehoord.
Michael 1988 schreef:ik heb nergens gelezen dat bij de nieuwe aanbesteding de MLL niet meer bij DAV zit.
Lijkt me redelijk onlogisch. Juist de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden lenen zich qua gebied best goed voor het aantakken op de spoorlijn en dan is één vervoerder toch best wenselijk. Zie bv. hoeveel lijnen er zijn ingekort met de start van de huidige concessie in 2007.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door marlies »

IANAL maar expliciet zeggen dat je iets toestaat is natuurlijk van een andere orde dan expliciet ergens om vragen. Je mag denk ik ook wel zeggen dat de SLTs van NS een goed voorbeeld zijn van in welke richting je het zoekt qua materieel maar je mag niet om SLTs vragen of zelfs de eisen zo formuleren dat eigenlijk alleen SLTs kunnen voldoen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Frans F »

Slechts twee inschrijvingen (NS, Arriva) voor Alphen-Gouda is toch redelijk teleurstellend.
Ik had verwacht dat de Transdev-groep (Connexxion, Hermes, Veolia) ook wel zou bieden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Geert »

Voor zo'n onbenullig lijntje? Ik denk dat ze al blij zijn dat er meer dan één inschrijver is…
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Frans F »

Daar staat tegenover dat treinconcessies in het algemeen veel winstgevender zijn dan busconcessies.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

treinconcessies zijn misschien winstgevender, maar dit is maar een traject van misschien 10 km. Ik denk niet dat het nog kleiner kan qua spoorconcessies.

NS heeft hier schaalvoordeel
Arriva heeft hier voordelen met nabij gelegen busconcessie

Ben wel benieuwd wat de doorbraak gaat worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Meltrain »

Tja, busconcessies hebben tegenwoordig meestal ook maar twee of drie inschrijvingen. :wink:
Maar het is echt een losstaand lijntje en als je niet al iets in dat gebied hebt, heb je niet veel aan de lijn ook.
De inschrijving van NS had me eigenlijk al verrast. :oops:
Alleen Syntus/Keolis had ik misschien nog verwacht, aangezien die willen uitbreiden in Nederland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Tja, busconcessies hebben tegenwoordig meestal ook maar twee of drie inschrijvingen. :wink:
Maar het is echt een losstaand lijntje en als je niet al iets in dat gebied hebt, heb je niet veel aan de lijn ook.
De inschrijving van NS had me eigenlijk al verrast. :oops:
Alleen Syntus/Keolis had ik misschien nog verwacht, aangezien die willen uitbreiden in Nederland.
Het traject is net geen 18km lang.
Daarnaast is het niet een van de meest grote concessies.

Ik denk dat NS dit goed kan exploiteren, wegens regio schaalvoordelen.
Het is te klein om een leuke reserve te laten krijgen.

wat waren de tarieven en eisen dan? Ik kon nergens het pve vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Het PvE is niet openbaar in de zin dat je het zomaar van het internet kan downloaden, maar het gaat hier om:
- Rode treinstellen met een gelijkvloerse instap, toilet is geen vereiste maar wifi wel.
- Dienstregeling: geen doorbinding naar Leiden Centraal, zoals nu wel bestaat in de spits.
- Frequentie: kwartierdienst in de spits, in de toekomst ook buiten de spits; verder een halfuursdienst.
- Twee nieuwe stations: Boskoop Snijdelwijk (tussen Boskoop en Waddinxveen Noord) en Waddinxveen Zuid (tussen Waddinxveen en Gouda).

De huidige concessie van NS is altijd een halfuursdienst (dat was nieuw, tot december 2009 was er een uursdienst na 20:00 (21:00 op donderdag) en op zondag) met doorbinding naar Leiden Centraal in de spits, geen gelijkvloerse treinstellen en geen verplicht toilet, zo geschreven dat er SGM-II ingezet kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:Het PvE is niet openbaar in de zin dat je het zomaar van het internet kan downloaden, maar het gaat hier om:
- Rode treinstellen met een gelijkvloerse instap, toilet is geen vereiste maar wifi wel.
- Dienstregeling: geen doorbinding naar Leiden Centraal, zoals nu wel bestaat in de spits.
- Frequentie: kwartierdienst in de spits, in de toekomst ook buiten de spits; verder een halfuursdienst.
- Twee nieuwe stations: Boskoop Snijdelwijk (tussen Boskoop en Waddinxveen Noord) en Waddinxveen Zuid (tussen Waddinxveen en Gouda).

De huidige concessie van NS is altijd een halfuursdienst (dat was nieuw, tot december 2009 was er een uursdienst na 20:00 (21:00 op donderdag) en op zondag) met doorbinding naar Leiden Centraal in de spits, geen gelijkvloerse treinstellen en geen verplicht toilet, zo geschreven dat er SGM-II ingezet kan worden.
oke, dank je Bee.
Is het fysiek mogelijk om een kwartiersdienst daar te rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Volgens mij wel, al zal je in Gouda van wisselende perrons moeten vertrekken en van Gouda naar Waddinxveen waarschijnlijk via de Hoge Gouwebrug moeten rijden in plaats van de naastgelegen draaibrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Frans F »

Bee schreef: Naast het feit dat men het wil is het hoogstwaarschijnlijk ook noodzakelijk om een eerlijk speelveld te creëren. Als je geen speciale kleurstelling zou vragen kan NS inschrijven met 4 treinstellen type SLT en zo zeer eenvoudig winnen. De trein voldoet namelijk aan bijna alle eisen: gelijkvloerse instap, toilet niet verplicht, visueel informatiesysteem. Alleen WiFi is nog een probleem dan.
SLT4 lijkt me wat te groot voor deze lijn, dat betekent dat je met reserve 5 stellen of 20 bakken moet rekenen. Misschien wel als tijdelijk oplossing tot de aanschaf van kleinere, nieuwe sprinters. Maar ja, over hoeveel jaar komen die ooit nog eens een keer.

Spurts voor Arriva zijn ook niet meer zo vanzelfsprekend aangezien Stadler wat heel erg prijzig is geworden door de stijging van de Zwitserse Frank de laatste jaren (Stadler staat daardoor onder druk)

Het zou dus ook nog best iets heel anders kunnen worden zoals Bombardier (Talent2), Pesa, etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Ik heb (geheel ontoevallig) familieleden die een dagelijkse gebruiker van deze lijn zijn tussen Boskoop en Alphen aan den Rijn en verder naar Leiden. Toen tijdens de herfstperiode SGM-III werd ingezet vanwege de gladheidsperikelen van SGM-II kwamen de treinen richting Leiden al meer dan zitvol aan in Boskoop en vertrokken deze stavol naar Alphen. Twee treinstellen SGM-II kunnen de vraag net wat beter aan maar ook dan rijdt de trein zitvol tussen Boskoop en Alphen. Het trajectdeel tussen Alphen en Leiden is nog drukker, maar behoort straks niet meer tot het gedeelte waar de provincie de vervoerder voor betaalt.

Toen de A32 nog reed tussen Gouda en Alphen reed deze in de spits met drie stellen (op het laatst ook met twee, omdat de m6102 in revisie was), de drie spitstreinen naar Leiden reden daar tussen Gouda en Alphen (of v.v.) nog extra bovenop met een losse SGM-II en werden in Alphen gesplitst/gecombineerd met één of twee extra stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Frans F »

Je maakt de denkfout alleen maar naar een paar drukke treinen in de spits te kijken. De treinen overdag, om maar te zwijgen van de avond en het weekend, hebben aan een losse SGM2 meer dan genoeg. Daarom heb je kleine eenheden nodig, die je in de spitsuren zo nodig kunt combineren tot wat langere treinen. Een halfuurdienst op zondag met bijv. SLT4 is qua materieelinzet waanzin.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten