Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door isadora »

Frans F schreef:..En in januari en februari als het heeft gesneeuwd of als het in november stormt en regent? Ik vind uitspraken als tot 16 kilometer kun je makkelijk fietsen weinig realistisch aangezien het niet altijd zomer is en juist in die zomer de scholen bijna twee maanden dicht zijn. ..
Dus dat vraagt eigenlijk om heel andere maatregelen.
De scholen in de winter een paar maanden dicht.
Scheelt ook een berg aan stookkosten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Ik heb in elk geval geen zin om dagelijks zeiknat op school aan te komen, maar misschien denken bovenstaande personen daar anders over?
Alhoewel ik 16 kilometer voor een enkele fietsrit ook wel aardig veel vind (ik deed in mijn periode op de middelbare school tussen de 14 en 20 kilometer per dag op de fiets, dus heen en terug), moet ik je toch wijzen op hetregentbijnanooit.nl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

BrengMe schreef: Dan pak ik wel de bus. Nu het weer lekker weer wordt pak ik de fiets. Die maanden die echt koud zijn vallen over het algemeen wel mee, in de lente en herfst is het wel te doen.
Dat is voor het OV dus helemaal een ramp. Ze moeten die bussen dan dagelijks laten rijden maar weten niet hoeveel mensen er afhankelijk van het weer komen opdagen. Dit was trouwens de belangrijkste reden waarom bij de invoering van de strippenkaart in 1980 de tot dan toe overal gangbare rittenkaarten werden vervangen door abonnementen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Ja, de hele dag drijfnat op school rondlopen omdat je sochtends was verregend was kut. Maar ja, dat hoort er bij en kwam weinig voor. Als je ook gewoon gewend bent om altijd met fiets te gaan weet je ook niet beter. Er zijn echt wel dagen geweest dat ik veel liever de bus had gepakt, maar dan had ik toch echt van m'n beperkte zakgeld een strippenkaart (vol tarief, toen ik een pubertje was kregen scholieren geen korting) moeten kopen en eerder moeten opstaan ( ;) ). Dat had ik er niet voor over.

En ik geef mijn ouders terugkijkend groot gelijk dat ze een fiets voor me kochten in plaats van een busabonnement.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Als ik een vergelijking met mijn eigen regio (Achterhoek) mag maken moet Arriva ook in de spits extra bussen inzetten op 's Heerenberg-Doetinchem en Doesburg-Doetinchem, afstanden die prima te fietsen zijn, maar door gratis OV worden jongeren niet gestimuleerd om te fietsen.
Scholieren reizen bij mijn weten nergens gratis. Waarschijnlijk doel je op studenten die gebruik maken van een SOV-kaart, maar je moet wel bedenken dat die per km veel meer betalen dan een scholier die bijv. met 55% korting reist. In tegenstelling tot de scholierenkortingen heeft de SOV-kaart een zakelijke basis voor de busbedrijven en geen sociale. Als er allemaal studenten i.p.v. scholieren in de bus zou zitten zou het OV in Overijssel nu geen financiële problemen hebben.
Mboérs boven de achttien (en in principe ook hboérs) zijn ook scholieren, geen studenten, maar hebben wel SOV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Als het regent, dan wordt je sowieso net, of je nou 6 of 16 kilometer moet fietsen. En hoe vaak regent het in Nederland?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door waldo79 »

Regelmatig, maar de kans dat de bui precies valt terwijl je fietst is verwaarloosbaar.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Mboérs boven de achttien (en in principe ook hboérs) zijn ook scholieren, geen studenten, maar hebben wel SOV.
Ja, maar die reizen niet gratis.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef: Mboérs boven de achttien (en in principe ook hboérs) zijn ook scholieren, geen studenten, maar hebben wel SOV.
Ja, maar die reizen niet gratis.
Mboérs boven de 18 reizen gratis, die ontvangen ook stufi.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door waldo79 »

Die SOV is bepaald niet gratis, maar een lucratieve inkomstenbron voor vervoerders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Erno-BE schreef:Mboérs boven de achttien (en in principe ook hboérs) zijn ook scholieren, geen studenten, maar hebben wel SOV.
Ja, HBO'ers zijn ook scholieren, alleen WO'ers zijn studenten maar dat maakt verder voor de discussie helemaal niets uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Erno-BE schreef:Mboérs boven de 18 reizen gratis, die ontvangen ook stufi.
En als ze hun opleiding afmaken wordt hun stufi omgezet in een gift.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Etienne »

Klopt ja. Op het MBO reisde ik gratis van/naar school en kreeg ik een stufi. In juni 2013 slaagde ik hiervoor en hoef dat dus niet terug te betalen. En nu op het HBO reis ook weer gratis en krijg ik wederom stufi.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Je hebt nog steeds niet door dat de kosten van die SOV-kaart op je stufi worden ingehouden?
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 mar 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Denk dat alleen de mensen die tegen de invoering van de SOV hebben geprotesteerd zich dit realiseren. (Ja kinders, er waren vroeger mensen tegen de SOV!) De studenten die later gingen studeren, zien het SOV-product als gratis. Dat het niet gratis is, laten ze gemakshalve even buiten beschouwing.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Als ik de helft van de kosten van de SOV als extra stufi had kunnen krijgen had ik dat zeker een aantal jaren gedaan. Dat ik destijds voor een spotprijsje onbeperkt van het OV gebruik kon maken was leuk maar in mijn geval compleet niet nodig.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Moet toegeven dat een gedeeltelijke SOV wel een wenselijke tussenoplossing is. Bijvoorbeeld een veredelde VDU.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Traject woonadres - opleiding of woonadres - woonadres ouders gratis en verder dalkorting lijkt me een prima oplossing voor vrijwel alle studenten. Alleen lastig om een multimodaal trajectsabonnement door te voeren. En je hebt dan nog zaken als stages enzo, maar dat kan je oplossen met een declaratie-constructie.

Enige probleem is dat de financiering van het OV een beetje op die SOV-kaart gebouwd is en je dus een enorme verschraling krijgt als je dat geld doet verdwijnen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Daar trappen de vervoersbedrijven dus mooi niet in. Immers met een gratis trajectabonnement verandert het reisgedrag van de studenten in de spits niet en blijven de kosten voor de vervoerders daardoor even hoog. En dus ook de prijs die ze rekenen.

Verder kost een dergelijke regeling kapitalen aan administratie en organisatie en is super fraudegevoelig voor gesjoemel met adressen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

De prijs die ze rekenen staat in geen verhouding tot de kosten die ze maken. Het is verworden tot een indirecte subsidiestroom van het OV.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

marlies schreef:Traject woonadres - opleiding of woonadres - woonadres ouders gratis en verder dalkorting lijkt me een prima oplossing voor vrijwel alle studenten. Alleen lastig om een multimodaal trajectsabonnement door te voeren. En je hebt dan nog zaken als stages enzo, maar dat kan je oplossen met een declaratie-constructie.

Enige probleem is dat de financiering van het OV een beetje op die SOV-kaart gebouwd is en je dus een enorme verschraling krijgt als je dat geld doet verdwijnen.
Dat word een bureaucratisch circus van heb ik jou daar. Zit niemand op te wachten denk ik.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Dat vrees ik ook, ja.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Volgens mij is dat ook de reden waarom de projectorganisatie van dr. Fortuyn voor de OV als altijd geldend abonnement heeft geadviseerd, later is dan nog veranderd in week en weekend maar zijn plan houdt nog grotendeels stand. En we moeten niet vergeten dat het ook positieve effecten heeft gehad, het hebben van een auto is onder studenten tegenwoordig veel minder gebruikelijk dan in andere Europese landen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

marlies schreef:De prijs die ze rekenen staat in geen verhouding tot de kosten die ze maken. Het is verworden tot een indirecte subsidiestroom van het OV.
Dat valt wel mee. Studenten betalen in de trein ongeveer 1/3 deel minder dan gewone reizigers, in de bus betalen ze iets meer dan gemiddeld (dat gemiddelde ligt daar veel lager door het hoge percentage scholieren).

NS heeft wel eens uitgerekend dat als de kaart verdwijnt ruim 15% van het totale vervoer vervalt, maar slechts 7,5% van de inkomsten omdat de resterende studenten dan vol gaan betalen. Tegenover die 7,5% inkomstendaling staat echter een forse kostenreductie omdat vooral het spitsvervoer daalt zodat ze fors op de hoeveelheid materieel kunnen bezuinigen.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 mar 2014, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

marlies schreef:Dat vrees ik ook, ja.
Zo doende lijkt mij een soort van VDU een prima tussen oplossing.
Want:
1) je hebt dan een stuk minder administratie dan met allerlei trajectvarianten
2) op deze manier kan de overheid toch enigszins bezuinigen op de SOV
3) gaan de studenten er toch financieel op vooruit.
Bee schreef:Volgens mij is dat ook de reden waarom de projectorganisatie van dr. Fortuyn voor de OV als altijd geldend abonnement heeft geadviseerd, later is dan nog veranderd in week en weekend maar zijn plan houdt nog grotendeels stand. En we moeten niet vergeten dat het ook positieve effecten heeft gehad, het hebben van een auto is onder studenten tegenwoordig veel minder gebruikelijk dan in andere Europese landen.
Plus je laat de mensen laagdrempelig kennis maken met het OV. Wil niet zeggen dat iedereen de bus blijft gebruiken na het afstuderen, maar het zal makkelijker tot de keuzemogelijkheden worden gerekend dan onder de mensen die in de jaren 70 en 80 studeerden. Deze zitten vaak vastgeroest in de auto en zijn heel moeilijk te bereiken voor pro-OV-campagnes.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten