Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Nee, niet weer Arriva die wint.
Ze winnen tot nu toe elke concessie, waar ze inschrijven.
Niet zo vreemd, Arriva is wat efficiënter dan de concurrentie is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef:Arriva is wel bezig geweest met SRE, maar vrij vlak voor het inleveren van de offertes trokken zij zich terug. Rond die tijd had Arriva namelijk net Brabant en DAV binnen gesleept, maar zoals een aantal van jullie wellicht nog kunnen herinneren was het destijds nogal een zooitje. Daarom had Arriva besloten om NIET in te schrijven bij SRE, maar alle energie te gebruiken voor het op orde brengen van de concessies Brabant en DAV.

Dit is in ieder geval het verhaal dat de ronde deed in die tijd dat ik bij BBA stage liep.
SRE ging eind 2008 in, terwijl DAV en Oost-Brabant en Meierij al eind 2006 / begin 2007 ingingen.
Of was de inschrijving van SRE al medio 2007?
De gunning van HWGO aan Arriva was in juni 2007 als ik me goed herinner.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Het inleveren van de offerte is meestal zo'n anderhalf jaar van tevoren. De winnende vervoerder heeft ongeveer een jaar nodig om fatsoenlijk te implementeren (materieel bestellen etc), de procedure bij de opdrachtgever duurt ook enige tijd, maken van de offertes kost ook tijd etc etc.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
nu.nl schreef: De provincie vindt Veolia vooral een slecht verliezer en beschuldigt het bedrijf van opportunisme en gelegenheidsargumentatie.
Godgeklaagd en behoorlijk asociaal om dit te durven zeggen.
De verantwoordelijke van de Provincie daar had vandaag ontslag moeten nemen, moeten krijgen. Zonder een rooie cent extra me te nemen.
En dan te bedenken dat SRE, met hooguit 4 personen die het OV beheren worden toegevoegd aan 30 personen die het OV in Brabant beheren. Wat een prutsers.
Je hebt gelijk hierin, maar ik vraag me af waarom hij dit zei. Waarschijnlijk heeft hij het van de kant van Veolia Transport verkeerd begrepen. Het kan namelijk goed zo zijn dat dezelfde fout ook gemaakt werd in Oost-Brabant (wat mij niet zal verbazen), maar dat de verantwoordelijk het ziet alsof Veolia hun verlies niet willen toegeven, wat ook zo kan zijn. Want Veolia verliest toch wel een flink deel van hun vervoersgebied in 2014 en 2015. Ik schat zo ongeveer 1/3 tot de helft als het niet meer is. Dat is best een flinke klap. Misschien dat het bedrijf er boven op komt (kijk maar naar Arriva die een vergelijkbare situatie had een aantal jaar geleden), maar het bedrijf staat te koop en Connexxion schrijft zich vaker in op de verschillende concessies dan Veolia. Overigens heb ik persoonlijk weinig slechte ervaring met Veolia. In ieder geval in het jaar dat ik er dagelijks mee reisde.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik reis vrijwel dagelijks met Veolia hier in de omgeving Breda en ze doen het goed hoor. Ik zou het wel jammer vinden als Veolia verdwijnt. Maar ik zou een ander vervoersbedrijf (in dit geval Arriva) ook zeker een kans geven.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Ik heb tot nu toe ook geen klachten over Veolia. Alleen bepaalde buslijnen stoppen wel vroeg in omgeving Roosendaal. De bussen naar Avans in Breda zitten wel vaak vol. Dit is sinds 2013 iets verbeterd door extra bussen in de ochtend te laten rijden. Echter in de middag van avans naar het station rijden sommige bussen gewoon door :")! Verder is het wel jammer als Veolia gaat verdwijnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Mijn ervaringen als regelmatige reiziger stammen nog uit de tijd dat het bedrijf nog BBA heette, maar om nou te zeggen dat die zo positief waren... Vooral erg rare aansluitingen en een klantenservice die erg goed was in het afschepen met een nietszeggend antwoord. Zo had ik ten tijde van m´n afstudeerstage in Bergen op Zoom op de terugweg geregeld een bus die om onduidelijke redenen met hele forse vertragingen (tot +20 aan toe) reed. En dan kreeg je als antwoord dat de tijden bij benadering zijn of dat het door een omleiding kwam (die in het bewuste geval er inderdaad was, echter pas na m´n instaphalte :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:
Hainje schreef:Arriva is wel bezig geweest met SRE, maar vrij vlak voor het inleveren van de offertes trokken zij zich terug. Rond die tijd had Arriva namelijk net Brabant en DAV binnen gesleept, maar zoals een aantal van jullie wellicht nog kunnen herinneren was het destijds nogal een zooitje. Daarom had Arriva besloten om NIET in te schrijven bij SRE, maar alle energie te gebruiken voor het op orde brengen van de concessies Brabant en DAV.

Dit is in ieder geval het verhaal dat de ronde deed in die tijd dat ik bij BBA stage liep.
SRE ging eind 2008 in, terwijl DAV en Oost-Brabant en Meierij al eind 2006 / begin 2007 ingingen.
Of was de inschrijving van SRE al medio 2007?
De gunning van HWGO aan Arriva was in juni 2007 als ik me goed herinner.
De inschrijvingen voor het SRE waren relatief vroeg geopend omdat het SRE geleerd heeft van onder meer Brabant en Limburg en meer tijd voor de implementatie wilde hebben. In Brabant moest Arriva juist alles in korte termijn regelen en was gedurende het kalenderjaar 2007 nog bezig met bijstellen. Het uiteindelijke besluit van het SRE kwam dacht ik eind 2007 of begin 2008, dus daar kan nog wel wat overlap in gezeten hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik kwam op Twitter een bericht tegen dat door OV Tenders is geretweet dat de ingangsdatum 14 December 2014 waarschijnlijk niet gehaald gaat worden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

Naja als die 14dec niet wordt gehaald ben ik vooral benieuwd wat er dan gebeurt met het stukje van het concessiegebied wat naar het andere concessiegebied gaat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Zou mij niets verbazen als de ingangsdatum van West-Brabant dan over de zomervakantie van 2015 getild gaat worden. Zolang de Provincie maar betaalt, wil Veolia daar best nog wel een half jaar blijven rijden gok ik zo. :lol:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Het is pas maart, als de vervoerder pas in mei bekend wordt kan december nog gemakkelijk gehaald worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Alleen voor West-Brabant of beide gebieden? Als Oost-Brabant wel gewoon gehaald kan worden dan zou het stukje wat overgaat naar Arriva ook gewoon moeten kunnen overgaan. Voor West-Brabant moet dan een overgangsregeling gevonden worden zoals in 2006. Toen reed BBA ook een jaar langer door.
"Een touringcar is geen bus"
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door custermans »

Hainje schreef:Zou mij niets verbazen als de ingangsdatum van West-Brabant dan over de zomervakantie van 2015 getild gaat worden. Zolang de Provincie maar betaalt, wil Veolia daar best nog wel een half jaar blijven rijden gok ik zo. :lol:
Voor de hoofdprijs uiteraard. Ik ben benieuwd of er nu wel eens consequenties zijn voor falende ambtenaren. Het is bepaald niet voor het eerst.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Als de ingangsdatum niet wordt gehaald gaat dat de Provincie vele miljoenen kosten.
En hoogst waarschijnlijk gedeputeerde van Heugten zijn baan.

Overigens is de tijdnood vooral ook gevolg van een verlies van 8 maanden door getreuzel in het voortraject. Volgens van Heugten was dat toen omdat zorgvuldigheid voor snelheid ging. :Y
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 mar 2014, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Alleen voor West-Brabant of beide gebieden? Als Oost-Brabant wel gewoon gehaald kan worden dan zou het stukje wat overgaat naar Arriva ook gewoon moeten kunnen overgaan. Voor West-Brabant moet dan een overgangsregeling gevonden worden zoals in 2006. Toen reed BBA ook een jaar langer door.
Het is onduidelijk of het bezwaar van Veolia alleen West-Brabant betreft of ook Oost-Brabant.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Alleen voor West-Brabant of beide gebieden? Als Oost-Brabant wel gewoon gehaald kan worden dan zou het stukje wat overgaat naar Arriva ook gewoon moeten kunnen overgaan. Voor West-Brabant moet dan een overgangsregeling gevonden worden zoals in 2006. Toen reed BBA ook een jaar langer door.
Ja Oost-Brabant moet m.i. gewoon in december over kunnen gaan aangezien de implementatie hiervoor al in gang gezet is. Voor West-Brabant kan dan inderdaad een overgangsregeling getroffen worden tegen de hoofdprijs.

Maar aan de andere kant bedenk ik mij net dat Arriva niet verplicht is om geheel nieuwe bussen in te zetten, het zou mij niets verbazen als er veel streekwagens van Brabant Oost zo lang op de stadsdiensten van Bergen Op Zoom, Roosendaal en Breda ingezet gaan worden eventueel aangevuld met wat oude meuk uit Waterland (wat er nog voor handen is). Of misschien dat Arriva de wagens die nu in West-Brabant rijden zo lang van Veolia huurt. Dat zo overwegende, denk ik dat het nog wel mee gaat vallen met de schade.
Frans F schreef:En hoogst waarschijnlijk gedeputeerde van Heugten zijn baan.
Hahaha, jij bent zeker de leukste thuis? :P
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 14 mar 2014, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Arriva die wagens van Arriva huurt? Jij bent zeker niet de slimste thuis ;)? Overigens ben ik van mening dat de provincie in dit geval er wel haast achter mag gaan zetten. Dit is al de tweede keer dat er een rekenfout is bij de provincie en dit is de fout van de provincie, niet van de vervoerders deze keer. Als er deze maand of begin volgende maand uitspraak komt, is de termijn makkelijk te halen. Tenzij Veolia dadelijk weer een rechtszaak gaat aanspannen tegen de provincie (net zoals BBA dat deed de vorige keer) en de aanbesteding ook deze keer misschien volledig opnieuw moet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:Arriva die wagens van Arriva huurt? Jij bent zeker niet de slimste thuis ;)?
Oeps. Dat is gewoon een storende tikfout. :oops:
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Was maar een geintje, ik maak hier ook wel eens fouten (A6 verwarren met N302 bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Hahaha, ja. Ach details blijf je houden he?! Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door nvdw »

Hainje schreef:eventueel aangevuld met wat oude meuk uit Waterland (wat er nog voor handen is).
Dat zal wel niet: wat uit Waterland kwam is voor een aanzienlijk deel naar het DAV-gebied verhuisd (Ambassadors, Scania's). Van die gelede Scania's is het grootste deel volgens mij geëxporteerd, idem voor de Ambassadors die niet naar DAV zijn gegaan, maar dat weten de ADV-wagenparkinsiders vast wel ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Dit is al de tweede keer dat er een rekenfout is bij de provincie en dit is de fout van de provincie, niet van de vervoerders deze keer.
De vorige keer had Connexxion een rekenfout gemaakt niet de Provincie. Connexxion bleef vervolgens in gebreke.
Als er deze maand of begin volgende maand uitspraak komt, is de termijn makkelijk te halen. Tenzij Veolia dadelijk weer een rechtszaak gaat aanspannen tegen de provincie (net zoals BBA dat deed de vorige keer) en de aanbesteding ook deze keer misschien volledig opnieuw moet.
Het Provinciebestuur moet nu eerst een nieuwe beslissing nemen en dat gaat volgens de woordvoerder nog enkele weken duren (waarom is me een raadsel). Daarna is er een termijn van zes weken waar binnen Veolia bij de Provincie bezwaar kan aantekenen tegen het nieuwe besluit. Als dat bezwaar wordt afgewezen (dan zijn we sowieso al weer 3 maanden verder) kan Veolia een zaak aanspannen bij het College van Beroep Bedrijfsleven. Dat duurt ook weer vele weken (overal zijn wettelijke termijnen voor) en dan kan Veolia nog in hoger beroep bij de rechter. Alles bij elkaar gaat dat een halfjaar of nog langer duren.

Ik denk dat strategie van Veolia is om de hele procedure zo lang mogelijk te rekken om het zo onmogelijk te maken om de concessies per december te laten ingaan. Dat geeft Veolia wellicht de kans om nog een jaar langer te blijven rijden (de Provincie is overigens niet verplicht de zittende vervoerder te vragen na half december tijdelijk door te rijden, ze mogen ook een ander bedrijf vragen) en in de tussentijd te kijken hoe het überhaupt met het bedrijf verder moet. Dezelfde strategie dus als Connexxion in het BRU-gebied heeft gehanteerd.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 mar 2014, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Dat zal wel niet: wat uit Waterland kwam is voor een aanzienlijk deel naar het DAV-gebied verhuisd (Ambassadors, Scania's). Van die gelede Scania's is het grootste deel volgens mij geëxporteerd, idem voor de Ambassadors die niet naar DAV zijn gegaan, maar dat weten de ADV-wagenparkinsiders vast wel ;)
Volgens mij zijn er nieteens gek veel Ambassadors overgebleven uit Waterland na de verplaatsing naar DAV. De hele berg aan Citaro G's uit Waterland is deels naar Portugal en deels naar Zweden gegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Frans F schreef: Het Provinciebestuur moet nu eerst een nieuwe beslissing nemen en dat gaat volgens de woordvoerder nog enkele weken duren (waarom is me een raadsel).
Ze moeten een of andere smoes verzinnen die niet al te doorzichtig is. En omdat ze fout op fout maken, willen ze er denk ik lang over gaan denken.
Ow ja, en ze moeten hun ontslagbrief nog uittikken.
Frans F schreef: Ik denk dat strategie van Veolia is om de hele procedure zo lang mogelijk te rekken om het zo onmogelijk te maken om de concessies per december te laten ingaan. Dat geeft Veolia wellicht de kans om nog een jaar langer te blijven rijden (de Provincie is overigens niet verplicht de zittende vervoerder te vragen na half december tijdelijk door te rijden, ze mogen ook een ander bedrijf vragen) en in de tussentijd te kijken hoe het überhaupt met het bedrijf verder moet....
En terecht. Zal ze leren daar in het provinciehuis. Wordt nog duidelijk was voor $#=% $#het zijn.
Laatst gewijzigd door huibf op do 10 apr 2014, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten