Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik zou het zonde vinden als de dienstverlening op 15 verslechterd gaat worden om de nieuwe Q-link-kleur te pushen. Maar ik ben bang dat ze dat wel gaan doen, mede ter voorbereiding op het doortrekken naar Europapark.

Men heeft er in de OV sector wel vaker een handje van om reizigers te sturen naar de gewenste oplossing door de alternatieven slechter te maken ipv de doeloplossing beter. Zo lang de grootste vervoersstroom HS-Zernike is en blijft moet daar een goede en snelle voorziening voor zijn en dat is niet de route van lijn 11. Pas als het rustiger wordt in de bussen op 15 omdat veel reizigers op Europapark, het Noorderstation of Zuidhorn overstappen kun je in 15 gaan snijden en niet andersom. En ook in die situatie vind ik het een dik minpunt als al die passagiers voor Zernike door het centrum en over de Grote Markt moeten, dat was voor mij ook een van de grootste bezwaren van de tramplannen. edit: Oh, de nieuwe route wordt via UMCG Noord? Dat is beter tov huidige route 11 denk ik, maar niet beter dan 15.

Maar hopelijk is mijn cynisme voorbarig en onterecht.
Laatst gewijzigd door marlies op vr 14 mar 2014, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Zo te zien worden de dubbelgelede bussen dus gewoon de Van Hools, zoals ook in Utrecht? Jammer dat ze niet hebben gekozen voor bijvoorbeeld de Exquisity. Overigens wel mooi dat het hybrides worden. :)
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door dennistd »

Volgens mij worden het Hess-bussen: https://twitter.com/MarkBoumans/statuse ... 3355939840
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

O ja, nu zie ik het inderdaad ook, bedankt. :) Toch vind ik ze nog steeds veel te 'bussig', het had van mij allemaal wel wat strakker gemogen.

Weet iemand eigenlijk ook waarom er in eerste instantie maar drie exemplaren besteld zijn? Wordt dit een soort test?

/Edit: Ik neem aan dat de Citaro's op lijn 11 dus ook Qlink kleuren krijgen?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Vanmorgen is letterlijk het woord 'busknopenmodel' in de mond genomen toen werd gesproken over het toekomstige knooppunt UMCG Noord, is namelijk naar voorbeeld daarvan.

Het zijn Hess lighTrams, hybride versie. Wekken energie op via hun eigen remsysteem en trekken daar weer mee op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Volgens mij worden het Hess-bussen: https://twitter.com/MarkBoumans/statuse ... 3355939840
Ze gaan in Groningen voortaan aan de andere kant van de weg rijden? :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Pff, dan vind ik de Van Hool AGG300 toch vele malen mooier dan deze Hess gedrochten...

Waar moet ik aan denken bij een 15m Qliner? Dubbele as Integro's?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja of Intouro's. Maar ik ga voorlopig uit van de dubbel-as Integro's. En ja, zo lang VanHool geen hybride AGG300's maakt is het natuurlijk snel gekozen. Daarnaast heb ik ook het idee dat er vanwege het uiterlijk (gelijkend op een tram) voor deze bussen van Hess is gekozen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Die 15 meter Qliners zijn wel érg lang trouwens. Zou het niet beter zijn om deze bussen aan de Stationsweg in plaats van op het busstation te laten halteren? Het is in de spits nu eigenlijk al te vol op het busstation, en dit wordt er vast niet beter op als er naast de Capacity's en de andere 18m Qlink bussen er ook nog eens 15 meter Integro's en 24m HESS bussen bij komen.
Misschien dat het in dat geval zelfs verstandig is (eventueel tijdelijk) om het gedeelte tussen de Herebrug en de taxistandplaats af te sluiten voor autoverkeer. In ieder geval totdat het nieuwe busstation en de bustunnel klaar is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Dan moet je een behoorlijk drukke verbinding qua autoverkeer afsluiten tot 2020. Dat vind ik een behoorlijk heftige maatregel die niet echt in verhouding staat tot wat het op moet lossen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Wellicht kunnen de aangelegde haltes aan de weg worden gebruikt? Als lijn 1/11 een rondje Zuiderdiep-Emmaplein-Stationsweg-Hereplein-Zuiderdiep
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Die 15m Integro's pasten in 2000 ook prima op het station, zelfs op het toen zwaar verouderde stadsbusstation. En we krijgen natuurlijk een nieuw busstation aan de zuidzijde van het emplacement.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:Die 15m Integro's pasten in 2000 ook prima op het station, zelfs op het toen zwaar verouderde stadsbusstation.
Nou ja, prima is misschien niet helemaal het woord als je bedenkt dat er destijds door een uitzwaaiende 15-meterbus op het oude busstation een meisje van 14 is doodgedrukt. Maar dat was wel een van de redenen dat het busstation flink op de schop is gegaan en daarna hebben er nog een poos dat soort bussen gereden zonder noemenswaardige problemen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik zeg ook niet dat het niet past, maar het is wel verre van ideaal. Voordat Qlink ingevoerd werd, was het op sommige dagen al gigantisch druk op het station, waardoor je soms een paar minuten moet wachten voordat je überhaupt de Stationsweg op kunt draaien. Nu zijn en komen er alleen nog maar meer bussen langs deze locatie te rijden.

Verder is het nog helemaal niet zeker of er een busstation aann de zuidzijde van het station komt, evenals een bustunnel. Deze plannen worden allemaal nog onderzocht, en het zal me niets verbazen als dit om de één of andere reden niet door zou gaan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Volgens mij zijn toevallig vandaag de handtekeningen gezet die de plannen voor het hoofdstation, inclusief bustunnel, definitief maken.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Klopt, maar of de bustunnel (en een fietstunnel) er komt is nog niet zeker. Heeft te maken met extra kosten die nog niet gedekt zijn.

De handtekeningen die gezet zijn hadden betrekking op onder andere het doortrekken van de sporen, de voetgangerstunnel en het verplaatsen van het opstelterrein naar Haren.

(Los van bovenstaande; handtekeningen en een sluitende begroting zeggen nog niet alles hier in Groningen. Kijk maar naar het abrupt stoppen met de tramplannen in een vergevorderd stadium)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:En ja, zo lang VanHool geen hybride AGG300's maakt is het natuurlijk snel gekozen. Daarnaast heb ik ook het idee dat er vanwege het uiterlijk (gelijkend op een tram) voor deze bussen van Hess is gekozen.
Van Hool heeft wel de ExquiCity, da's ook een hybride en die heeft ook een tramachtig uiterlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door dennistd »

Kevster schreef:Ja of Intouro's. Maar ik ga voorlopig uit van de dubbel-as Integro's.
Of een Citea XLE-145, dat is als lagevloerbus toch wat toegankelijker lijkt me.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Reken er maar op wat Kevster heeft gezegd. Er komt echt niks anders dan Mercedes
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Weet niet of dit hier precies hoort maat het heeft wel beetje me bussen te maken. de Halte benelux weg ligt er vanaf maandag uit. gaat de brug naar kardinge weg en steken de bussen dan de ring weg over? of is er iets heel anders?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

marlies schreef:
Kevster schreef:Die 15m Integro's pasten in 2000 ook prima op het station, zelfs op het toen zwaar verouderde stadsbusstation.
Nou ja, prima is misschien niet helemaal het woord als je bedenkt dat er destijds door een uitzwaaiende 15-meterbus op het oude busstation een meisje van 14 is doodgedrukt.
Dat is helemaal waar ja, dat was ik alweer vergeten na al die jaren. Nou ja goed, dan heb ik daarover niets gezegd.
dennistd schreef: Of een Citea XLE-145, dat is als lagevloerbus toch wat toegankelijker lijkt me.
Daar is sowieso geen sprake van, lagevloers. Qliners mogen gewoon het trapje hebben. Een Citea lijkt me ook niet erg wenselijk op 80 kilometer lange trajecten als Groningen - Klazienaveen. En die Citea van Arriva is destijds ook niet heel geweldig bevallen in Groningen.
Daniel schreef: Van Hool heeft wel de ExquiCity, da's ook een hybride en die heeft ook een tramachtig uiterlijk :wink:
Er zal vast een reden voor zijn. Vind hem er erg futuristisch uitzien. Misschien is het raken van dat stoeprandje tijdens de proefrit door de Gelkingestraat de reden om niet voor een bus met zoveel plastic laag bij de grond te kiezen. Of ze hebben gewoon een andere reden voor Hess.
Karimbu schreef:Weet niet of dit hier precies hoort maat het heeft wel beetje me bussen te maken. de Halte benelux weg ligt er vanaf maandag uit. gaat de brug naar kardinge weg en steken de bussen dan de ring weg over? of is er iets heel anders?
Dat heeft denk ik te maken met de ombouw van de afrit bij Kardinge. Het viaduct wordt -naar ik begreep- opnieuw opgebouwd. Ik vraag me trouwens af of de bushalte Beneluxweg daarbij definitief sneuvelt, ik zou er in ieder geval niet verbaasd van opkijken.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Karimbu schreef:Weet niet of dit hier precies hoort maat het heeft wel beetje me bussen te maken. de Halte benelux weg ligt er vanaf maandag uit. gaat de brug naar kardinge weg en steken de bussen dan de ring weg over? of is er iets heel anders?
De busbaan wordt verlegd tussen Pop Dijkemaweg en de viaduct om aan vanaf augustus aan te kunnen sluiten op de nieuwe situatie. De halte Benelux weg is daarom tijdelijk opgeheven. Zodra de verlegging klaar is zal er waarschijnlijk eerst een tijdelijke halte ingericht worden. Beide haltes blijven bestaan, tenzij het OVbureau/de gemeente andere plannen heeft. De busbaan wordt overigens vanaf Pop Dijkemaweg in een rechte lijn doorgetrokken en krijgt dan een slinger ter hoogte van Beneluxweg om aan te sluiten op het huidige viaduct.

De bussen zullen na Pop Dijkema via de doorsteek de Kardingerweg oprijden, het kruispunt oversteken en aan de andere kant weer omhoog gaan en hun route vervolgen.

Edit: volgens de website van Qbuzz geldt het bovenstaande niet voor lijn 40?
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door busburger »

marlies schreef:
Kevster schreef:Die 15m Integro's pasten in 2000 ook prima op het station, zelfs op het toen zwaar verouderde stadsbusstation.
Nou ja, prima is misschien niet helemaal het woord als je bedenkt dat er destijds door een uitzwaaiende 15-meterbus op het oude busstation een meisje van 14 is doodgedrukt. Maar dat was wel een van de redenen dat het busstation flink op de schop is gegaan en daarna hebben er nog een poos dat soort bussen gereden zonder noemenswaardige problemen.
Ja, dat dodelijke ongeluk zal ik nooit vergeten. Dat was op 4 april 2002. Ik kom zelf gemiddeld zo'n keer of drie per jaar op het busstation te Groningen en vind dan altijd wel een aanleiding om iets van het busgebeuren te filmen. Precies tijdens dat ongeluk was ik op het busstation aanwezig, alleen was ik net even het restaurantje binnen gedoken. Het scheelde weinig of ik had het ongeluk zien gebeuren en misschien zelfs - ongewild - op de film gezet. Maar de eerste tijd daarna heb ik niets gefilmd. Je bent dan van binnen helemaal kapot en je hobby is dan even totaal onbelangrijk.
Laatst gewijzigd door busburger op za 15 mar 2014, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael 1988 »

dennistd schreef:Volgens mij worden het Hess-bussen: https://twitter.com/MarkBoumans/statuse ... 3355939840
Foto zegt Hess, maar ik zal gaan lachen als het alsnog Van Hool wordt.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

TheRoy-t schreef:
Karimbu schreef:Weet niet of dit hier precies hoort maat het heeft wel beetje me bussen te maken. de Halte benelux weg ligt er vanaf maandag uit. gaat de brug naar kardinge weg en steken de bussen dan de ring weg over? of is er iets heel anders?
De busbaan wordt verlegd tussen Pop Dijkemaweg en de viaduct om aan vanaf augustus aan te kunnen sluiten op de nieuwe situatie. De halte Benelux weg is daarom tijdelijk opgeheven. Zodra de verlegging klaar is zal er waarschijnlijk eerst een tijdelijke halte ingericht worden. Beide haltes blijven bestaan, tenzij het OVbureau/de gemeente andere plannen heeft. De busbaan wordt overigens vanaf Pop Dijkemaweg in een rechte lijn doorgetrokken en krijgt dan een slinger ter hoogte van Beneluxweg om aan te sluiten op het huidige viaduct.

De bussen zullen na Pop Dijkema via de doorsteek de Kardingerweg oprijden, het kruispunt oversteken en aan de andere kant weer omhoog gaan en hun route vervolgen.

Edit: volgens de website van Qbuzz geldt het bovenstaande niet voor lijn 40?
Volgens de stremming voor chauffeurs wordt de normale route gereden alleen zonder halte beneluxweg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten