Arriva gaat treinstellen verlengen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door marlies »

Was een paar maand geleden al sprake van maar nu is het blijkbaar écht rond:
Vervoersbedrijf Arriva gaat het komende half jaar zes treinstellen verlengen. Omdat het aantal reizigers de afgelopen jaren fors is toegenomen is uitbreiding van het materieelpark nodig.

“In het Noorden rijden we met twee en drie wagen stellen”, vertelt directeur Anne Hettinga van Arriva. “De stellen met twee coupes gaan het komende half jaar gefaseerd terug naar de fabrikant in Zwitserland. Daar wordt een nieuw middenstuk bijgeplaatst waardoor de capaciteit per treinstel met tachtig zitplaatsen toeneemt.”

“We zijn heel blij dat dit op zo’n korte termijn geregeld kon worden”, zegt gedeputeerde Mark Boumans (VVD) van Verkeer en Vervoer. “De afgelopen maanden krijgen we steeds vaker geluiden dat de treinen erg vol zitten. Behalve dat dit geweldig nieuws is, betekent het wel dat er iets moet gebeuren. Dat fabrikant Stadler op zo’n korte termijn de treinen uit kan breiden is wat ons betreft wel een huzarenstukje.” Het verlengen van de treinen wordt betaald door de vervoerder en de opdrachtgevers, de twee noordelijke provincies.
Bron (met filmpje)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door julsteren »

Zelfde shit als wat Veolia op de maaslijn geflikt heeft.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Frans F »

Wat is hier "shit" aan?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Michael 1988 »

De hoeveelste keer is dit nu al? De tweede of derde keer dat ze treinstellen gaan verlengen? Daarnaast zullen alle 22 2/6 worden verlengd of een aantal ervan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Suus »

In de eerste zin in de eerste regel van het artikel in het eerste bericht staat je antwoord al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:De hoeveelste keer is dit nu al? De tweede of derde keer dat ze treinstellen gaan verlengen? Daarnaast zullen alle 22 2/6 worden verlengd of een aantal ervan?
Het fijne van modulaire treinstellen is juist dat je de capaciteit makkelijk kunt laten mee groeien met het aantal reizigers. En omdat er alleen een motorloos tussenstuk bij komt kan dat ook nog eens heel snel geregeld worden.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door dennistd »

Michael 1988 schreef:De hoeveelste keer is dit nu al? De tweede of derde keer dat ze treinstellen gaan verlengen?
Voor Arriva is het de eerste keer, wel heeft Veolia hetzelfde een tijdje geleden gedaan. En Arriva heeft een paar jaar terug nog een aantal nieuwe stellen bijbesteld.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Aking »

marlies schreef:
De stellen met twee coupes
Hebben ze daar in het hoge noorden nog coupes ja? :X
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door dennistd »

ICMm heeft twee coupés (A)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:In de eerste zin in de eerste regel van het artikel in het eerste bericht staat je antwoord al.
Foutje overheen gelezen.

Daarnaast kan ik me verward hebben met Veolia Transport die inderdaad al eerder een verlenging deed, waarbij Arriva echter extra treinstellen bestelde (en geen verlenging).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Suus »

Arriva heeft inderdaad eerder een aantal treinstellen bijgekocht, vooral voor uitbreidingen van het verkeer naar Oost-Groningen, daarmee is in eerste instantie de kwartierdienst naar Zuidbroek met de latere verlenging naar Veendam mee mogelijk gemaakt. Ook zaten bij de extra treinstellen een aantal treinen met een Duitslandpakket zodat een uurdienst naar Leer mogelijk werd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Daniel »

Het kan wellicht ook aan de verwarring bijgedragen hebben dat dit bericht enkele maanden geleden ook al langskwam. Althans, ik herinner me ook al eens een artikel hierover geplaatst te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door marlies »

Daniel schreef:Het kan wellicht ook aan de verwarring bijgedragen hebben dat dit bericht enkele maanden geleden ook al langskwam. Althans, ik herinner me ook al eens een artikel hierover geplaatst te hebben.
Klopt, maar dat bericht was destijds onder embargo en per ongeluk gepubliceerd terwijl het al teruggetrokken was omdat men toch meer tijd nodig had voor de onderhandelingen.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Joshua »

Ik ben heel erg benieuwd of dit zin heeft. Want met een paar treinstellen die hier wat langer zijn maakt dat niet het verschil dat het nu wel past zeg maar.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door Frans F »

Wat is je alternatief? Net als NS de treinen steeds korter maken als er meer reizigers komen?

Er komen in ieder geval 360 zitplaatsen blij, daarmee kun je de ergste pijn weer verlichten. Wel vraag ik me af hoe Arriva de klap gaat opvangen als de SOV-kaart ooit wordt afgeschaft.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door marlies »

Als dat gebeurt duurt dat nog wel even en dan zit Arriva al tegen het eind van de concessie aan. Dat overleven ze wel.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door marcel.nl »

Frans F schreef:Wat is je alternatief?
Afbeelding :mrgreen:
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Arriva gaat treinstellen verlengen

Bericht door marlies »

Arriva gaat vanaf volgende week rijden met verlengde treinen tussen Groningen en Roodeschool, Delfzijl en Leeuwarden.

Drie treinstellen zijn de afgelopen tijd bij de fabrikant in Zwitserland aangepast. De treinen hebben een extra middenstuk gekregen. Hierdoor zijn er straks 59 extra zitplaatsen.

De komende maanden worden nog drie andere treinen verlengd. Vanaf december zullen er daarom zes van deze omgebouwde treinen rijden. Dit levert ruim 350 extra zitplaatsen op.

Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten