Alleen in M5 zeker?Bee schreef:De omroep van Weesperplein in de metro's is ook aangepast, er is Universiteit aan toegevoegd.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat denk ik wel, voor de Zilvermeeuwen zal het wel teveel moeite zijn.
@duucoo: het zou schelen als die teruggeplaatste ingang aan de oostzijde niet tussen grote grijze blokken van twee meter ingepakt zou zijn, dat maakt hem nogal slecht herkenbaar als in- en uitgang.
@duucoo: het zou schelen als die teruggeplaatste ingang aan de oostzijde niet tussen grote grijze blokken van twee meter ingepakt zou zijn, dat maakt hem nogal slecht herkenbaar als in- en uitgang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
In de jaren '90 werden metro's en sneltram consequent "trein" genoemd, op de toenmalige CTA bakken stond voor de sneltram naar Poortwachter "korte trein" in het mededelingenveld. Of het fout is of niet, hangt denk ik van de definitie af.Bee schreef:Mijn Rotterdamse vriend moet altijd lachen als hij "Deze trein gaat naar Gein" hoort, hopelijk is het nu afgelopen met die ongein
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik neem aan dat je dat blok bedoelt hier rechts op de foto?Bee schreef:
@duucoo: het zou schelen als die teruggeplaatste ingang aan de oostzijde niet tussen grote grijze blokken van twee meter ingepakt zou zijn, dat maakt hem nogal slecht herkenbaar als in- en uitgang.
Die zal niet zomaar weg kunnen, anders was dit al gelijk gebeurd. Afgezien daarvan, men wil qua loopstromen tijdens de piekmomenten op dit moment liever een deel van de mensen via de andere ingangen naar beneden.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik zie dat het er een beetje krom staat, maar de teruggeplaatste ingang naar het centraal station naast de rolbaan is zowel aan de binnenkant als de buitenkant helemaal ingepakt in van die dikke grijze blokken waardoor het amper als ingang herkenbaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Die grote paal met een M er op doet er niet toe?
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het gaat niet over de ingang van het metrostation, die is fijn, maar over de ingang naar het centraal station voor de treinen vóór dat muurtje van een meter hoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Denk voor alle andere metro's. Die moeten per metro worden aangepast en de M5 kan draadloos worden aangepast.Bee schreef:Dat denk ik wel, voor de Zilvermeeuwen zal het wel teveel moeite zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Direct links zijn vijf deuren, nog voor die betonnen wand. Borden in het gebouw wijzen je ook daar naar toe..Bee schreef:Het gaat niet over de ingang van het metrostation, die is fijn, maar over de ingang naar het centraal station voor de treinen vóór dat muurtje van een meter hoog.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik geloof niet dat je enig idee hebt waar ik het over heb en ik heb ook geen zin om pogingen te blijven doen het wel duidelijk te maken, maar ik ga het toch een keer proberen.
In de stationshal aan de oostzijde zitten tegenover de loketten twee deuren waarmee je het snelst van de stationshal naar de metroingang komt. Deze deuren zijn echter lastig herkenbaar als deuren omdat er aan beide kanten van deze relatief smalle deuren blokken van een meter dik omheen zitten. Voor de vindbaarheid van deze deuren zou het handig zijn al er niet van die gigantische blokken omheen zitten.
In de stationshal aan de oostzijde zitten tegenover de loketten twee deuren waarmee je het snelst van de stationshal naar de metroingang komt. Deze deuren zijn echter lastig herkenbaar als deuren omdat er aan beide kanten van deze relatief smalle deuren blokken van een meter dik omheen zitten. Voor de vindbaarheid van deze deuren zou het handig zijn al er niet van die gigantische blokken omheen zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Er hangen enorme borden bij, hier uitgang naar metro. Niet te missen.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daarin wordt toch genoemd ''Deze metro gaat naar Gein''?hauptbahnhof schreef:Die is nog vrolijk te horen in de M5'en.Bee schreef:Mijn Rotterdamse vriend moet altijd lachen als hij "Deze trein gaat naar Gein" hoort, hopelijk is het nu afgelopen met die ongein
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Er is 1 M5 die dat zegt, aldus onze waarde medeforummer FLJ. Alleen deze rijdt vandaag niet dus kon ik het zelf nog niet horen. De rest zeggen allemaal "Deze trein gaat richting..."
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Oh, dat is dan de M5 waar ik gisterenavond inzat, zit onder de witte vervuiling op front en op de harmonica's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik snap alleen niet waarom ze dan nu nog moeite doen om een nieuwe perronafroep in elkaar te gaan breien terwijl alle nieuwe metro's dat zelf ook al zeggen. De oude perronafroep voldoet toch prima?
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De 117/118 ja. Staat nu op het emplacement (zal maar de naam niet noemen).Bee schreef:Oh, dat is dan de M5 waar ik gisterenavond inzat, zit onder de witte vervuiling op front en op de harmonica's.
Op dit moment zijn er 4 type metro's die er op het metronet rijden en alleen 1 type die het minst rijdt (op dit moment) heeft een bestemmingsomroep die niet van buiten te horen is.Ardan schreef:Ik snap alleen niet waarom ze dan nu nog moeite doen om een nieuwe perronafroep in elkaar te gaan breien terwijl alle nieuwe metro's dat zelf ook al zeggen. De oude perronafroep voldoet toch prima?
Plus het moet van GVB wat persoonlijker en professioneler naar de passagier toe.
Tevens is het zo dat die bestemmingsomroepen op het station gekoppeld zijn aan de bestemming op de PIDs. Dus als er een metro is ingekort tot Weesperplein, dan zal dat getoond worden op de PIDs en zal ook die bestemming worden omgeroepen.
Bij de M5 gaat het om de lijn wat er is ingevoerd. Gekoppeld aan de lijn zijn er een aantal missies. Bij lijn 53/54 krijg je dus een missie CS - Gein, Gein - CS, Gaaserplas - CS, CS - Gasperplas, Gaasperplas - Gein, Gein - Gaasperplas. Aan de betreffende missie zijn de afroepen gekoppeld. Die missies houden dus geen rekening met inkortingen/afwijkende bestemmingen.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Maar zit er ook enige logica in wanneer de nieuwe afroep wordt ingezet... of wanneer er uberhaupt een afroep wordt ingezet?
Ik heb vandaag namelijk nergens "deze trein gaat naar..." gehoord.
@hauptbahnhof: betekent dat dan dat in een ingekorte M5 naar Weesperplein er alsnog wordt omgeroepen "Deze metro gaat naar Centraal Station"?
Ik heb vandaag namelijk nergens "deze trein gaat naar..." gehoord.
@hauptbahnhof: betekent dat dan dat in een ingekorte M5 naar Weesperplein er alsnog wordt omgeroepen "Deze metro gaat naar Centraal Station"?
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Over welke afroep heb je het? die tweetalige (stationsomroep: beste reizigers, de eerstvolgende metro gaat naar Gein. dear travellers, the next metro goes to Gein-station) of de Nederlandse (metroafroep: deze trein gaat richting Gein)?
De eerste is op alle stations te horen (dus niet op VU - Westwijk aangezien dit haltes zijn), de tweede alleen in de M5-metro's.
Klopt wat de inkorting betreft. De afroepen zijn gekoppeld aan de missie en de missie loopt tot CS.
Kijk, er zitten missies van die korte ritten in maar dat zijn dan voor stations die wel 's vaker worden gebruikt.Maar als een metro ergens moet inkorten wat normaal niet gedaan wordt (zeg maar Diemen Zuid), dan moet de missie CS/Gein - Gaasperplas worden gebruikt. Alleen kun je geen afwijkende bestemming voorop zetten.
Zelfde heb je met de CAFwagens. Tijdens de stationsrenovaties was er een tijd dat lijn 50 werd ingekort op Bullewijk. De bestuurder stelt de rit Isolatorweg - Gein in, maar zet de bestemming voorop op Blanco (bij gebrek aan aan die bestemming op de films). Binnen in de metro blijft ie gewoon 50 Gein tonen.
Bij de tram is het hetzelfde. Het systeem kent alleen maar de standaardbegin en eindpunten (tenzij er iets van te voren is (bijv Marathon of Dam-tot-damloop, dan wordt alles aangepast). Dus stel dat ik met lijn 1 moet inkorting bij Surinameplein, kan ik de bestemming voorop aanpassen maar er zal daar "eindpunt" worden omgeroepen.
De eerste is op alle stations te horen (dus niet op VU - Westwijk aangezien dit haltes zijn), de tweede alleen in de M5-metro's.
Klopt wat de inkorting betreft. De afroepen zijn gekoppeld aan de missie en de missie loopt tot CS.
Kijk, er zitten missies van die korte ritten in maar dat zijn dan voor stations die wel 's vaker worden gebruikt.Maar als een metro ergens moet inkorten wat normaal niet gedaan wordt (zeg maar Diemen Zuid), dan moet de missie CS/Gein - Gaasperplas worden gebruikt. Alleen kun je geen afwijkende bestemming voorop zetten.
Zelfde heb je met de CAFwagens. Tijdens de stationsrenovaties was er een tijd dat lijn 50 werd ingekort op Bullewijk. De bestuurder stelt de rit Isolatorweg - Gein in, maar zet de bestemming voorop op Blanco (bij gebrek aan aan die bestemming op de films). Binnen in de metro blijft ie gewoon 50 Gein tonen.
Bij de tram is het hetzelfde. Het systeem kent alleen maar de standaardbegin en eindpunten (tenzij er iets van te voren is (bijv Marathon of Dam-tot-damloop, dan wordt alles aangepast). Dus stel dat ik met lijn 1 moet inkorting bij Surinameplein, kan ik de bestemming voorop aanpassen maar er zal daar "eindpunt" worden omgeroepen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Handig, een nieuw type metro met digitale reisinformatie en dan kan het niet eens dynamisch de route inkorten? -o-
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Waarom wordt in lijn 16 richting CS ook bij een aantal haltes omgeroepen dat overgestapt kan worden op lijn 24?
Bij Museumplein is het logisch, maar bij alle haltes erna is het overbodig.
Bij Museumplein is het logisch, maar bij alle haltes erna is het overbodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Omdat ze meestal bij (echte) overstapmogelijkheden alle andere lijnen opnoemen, i.p.v. de lijn alleen op te noemen bij de eerste en laatste halte waar er mee samen wordt gereden. M.a.w. niet goed gekeken wat er wel of niet moet worden omgeroepen.
Enige nadeel t.o.v. de andere voertuigen is het niet kunnen wijzigen van de getoonde eindbestemming. Maar wat niet is kan nog komen (hopelijk).
Dat zal vast niet alleen bij de M5 het geval zijn. Dus ook in andere steden zal de reisinfo gekoppeld aan vaste ritten/eindbestemmingen zijn.Geert schreef:Handig, een nieuw type metro met digitale reisinformatie en dan kan het niet eens dynamisch de route inkorten? -o-
Enige nadeel t.o.v. de andere voertuigen is het niet kunnen wijzigen van de getoonde eindbestemming. Maar wat niet is kan nog komen (hopelijk).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daar zullen ze vanzelf wel tegenaan gaan lopen wanneer een lijn (langdurig) wordt ingekort. Waarschijnlijk zal er deze zomer wel weer sprake zijn van een aangepast metronet aangezien ze bij mijn weten de sporensituatie bij Station Zuid gaan aanpassen (voorbereiden op de komt van de NZ-lijn) (of dit gebeurd pas in 2015, ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat dit jaar ging gebeuren).
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja ok, maar dat zijn dingen die altijd worden aangepast voor die dag. Is bij de tram ook zo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Even iets anders, maar kan iemand mij vertellen waarom lijn 361 in vredesnaam een rondje langs halte Draaierweg/Metaalbewerkersweg rijdt? :? Speciaal voor nachtelijk personeel in garage Noord ofzo..?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ga daar maar van uit, voor garage Zuid zit er zo'n lusje over de Joan Muyskenweg in voor de 355. Het was zelfs een "geheime" halte voor de pendelbus Duivendrecht - Overamstel een paar jaar geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten