Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:De omroep van Weesperplein in de metro's is ook aangepast, er is Universiteit aan toegevoegd.
Alleen in M5 zeker?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dat denk ik wel, voor de Zilvermeeuwen zal het wel teveel moeite zijn.

@duucoo: het zou schelen als die teruggeplaatste ingang aan de oostzijde niet tussen grote grijze blokken van twee meter ingepakt zou zijn, dat maakt hem nogal slecht herkenbaar als in- en uitgang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Mijn Rotterdamse vriend moet altijd lachen als hij "Deze trein gaat naar Gein" hoort, hopelijk is het nu afgelopen met die ongein :lol:
In de jaren '90 werden metro's en sneltram consequent "trein" genoemd, op de toenmalige CTA bakken stond voor de sneltram naar Poortwachter "korte trein" in het mededelingenveld. Of het fout is of niet, hangt denk ik van de definitie af.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door duucoo »

Bee schreef:
@duucoo: het zou schelen als die teruggeplaatste ingang aan de oostzijde niet tussen grote grijze blokken van twee meter ingepakt zou zijn, dat maakt hem nogal slecht herkenbaar als in- en uitgang.
Ik neem aan dat je dat blok bedoelt hier rechts op de foto?
Afbeelding

Die zal niet zomaar weg kunnen, anders was dit al gelijk gebeurd. Afgezien daarvan, men wil qua loopstromen tijdens de piekmomenten op dit moment liever een deel van de mensen via de andere ingangen naar beneden.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik zie dat het er een beetje krom staat, maar de teruggeplaatste ingang naar het centraal station naast de rolbaan is zowel aan de binnenkant als de buitenkant helemaal ingepakt in van die dikke grijze blokken waardoor het amper als ingang herkenbaar is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Die grote paal met een M er op doet er niet toe? :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het gaat niet over de ingang van het metrostation, die is fijn, maar over de ingang naar het centraal station voor de treinen vóór dat muurtje van een meter hoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Dat denk ik wel, voor de Zilvermeeuwen zal het wel teveel moeite zijn.
Denk voor alle andere metro's. Die moeten per metro worden aangepast en de M5 kan draadloos worden aangepast.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Het gaat niet over de ingang van het metrostation, die is fijn, maar over de ingang naar het centraal station voor de treinen vóór dat muurtje van een meter hoog.
Direct links zijn vijf deuren, nog voor die betonnen wand. Borden in het gebouw wijzen je ook daar naar toe..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik geloof niet dat je enig idee hebt waar ik het over heb en ik heb ook geen zin om pogingen te blijven doen het wel duidelijk te maken, maar ik ga het toch een keer proberen.

In de stationshal aan de oostzijde zitten tegenover de loketten twee deuren waarmee je het snelst van de stationshal naar de metroingang komt. Deze deuren zijn echter lastig herkenbaar als deuren omdat er aan beide kanten van deze relatief smalle deuren blokken van een meter dik omheen zitten. Voor de vindbaarheid van deze deuren zou het handig zijn al er niet van die gigantische blokken omheen zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Er hangen enorme borden bij, hier uitgang naar metro. Niet te missen.
Komt wel goed schatje.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jurre »

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef:Mijn Rotterdamse vriend moet altijd lachen als hij "Deze trein gaat naar Gein" hoort, hopelijk is het nu afgelopen met die ongein :lol:
Die is nog vrolijk te horen in de M5'en.
Daarin wordt toch genoemd ''Deze metro gaat naar Gein''?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Er is 1 M5 die dat zegt, aldus onze waarde medeforummer FLJ. Alleen deze rijdt vandaag niet dus kon ik het zelf nog niet horen. De rest zeggen allemaal "Deze trein gaat richting..."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Oh, dat is dan de M5 waar ik gisterenavond inzat, zit onder de witte vervuiling op front en op de harmonica's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik snap alleen niet waarom ze dan nu nog moeite doen om een nieuwe perronafroep in elkaar te gaan breien terwijl alle nieuwe metro's dat zelf ook al zeggen. De oude perronafroep voldoet toch prima?
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Oh, dat is dan de M5 waar ik gisterenavond inzat, zit onder de witte vervuiling op front en op de harmonica's.
De 117/118 ja. Staat nu op het emplacement (zal maar de naam niet noemen).
Ardan schreef:Ik snap alleen niet waarom ze dan nu nog moeite doen om een nieuwe perronafroep in elkaar te gaan breien terwijl alle nieuwe metro's dat zelf ook al zeggen. De oude perronafroep voldoet toch prima?
Op dit moment zijn er 4 type metro's die er op het metronet rijden en alleen 1 type die het minst rijdt (op dit moment) heeft een bestemmingsomroep die niet van buiten te horen is.
Plus het moet van GVB wat persoonlijker en professioneler naar de passagier toe.

Tevens is het zo dat die bestemmingsomroepen op het station gekoppeld zijn aan de bestemming op de PIDs. Dus als er een metro is ingekort tot Weesperplein, dan zal dat getoond worden op de PIDs en zal ook die bestemming worden omgeroepen.

Bij de M5 gaat het om de lijn wat er is ingevoerd. Gekoppeld aan de lijn zijn er een aantal missies. Bij lijn 53/54 krijg je dus een missie CS - Gein, Gein - CS, Gaaserplas - CS, CS - Gasperplas, Gaasperplas - Gein, Gein - Gaasperplas. Aan de betreffende missie zijn de afroepen gekoppeld. Die missies houden dus geen rekening met inkortingen/afwijkende bestemmingen.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Petitionaris »

Maar zit er ook enige logica in wanneer de nieuwe afroep wordt ingezet... of wanneer er uberhaupt een afroep wordt ingezet?

Ik heb vandaag namelijk nergens "deze trein gaat naar..." gehoord.

@hauptbahnhof: betekent dat dan dat in een ingekorte M5 naar Weesperplein er alsnog wordt omgeroepen "Deze metro gaat naar Centraal Station"?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Over welke afroep heb je het? die tweetalige (stationsomroep: beste reizigers, de eerstvolgende metro gaat naar Gein. dear travellers, the next metro goes to Gein-station) of de Nederlandse (metroafroep: deze trein gaat richting Gein)?
De eerste is op alle stations te horen (dus niet op VU - Westwijk aangezien dit haltes zijn), de tweede alleen in de M5-metro's.

Klopt wat de inkorting betreft. De afroepen zijn gekoppeld aan de missie en de missie loopt tot CS.
Kijk, er zitten missies van die korte ritten in maar dat zijn dan voor stations die wel 's vaker worden gebruikt.Maar als een metro ergens moet inkorten wat normaal niet gedaan wordt (zeg maar Diemen Zuid), dan moet de missie CS/Gein - Gaasperplas worden gebruikt. Alleen kun je geen afwijkende bestemming voorop zetten.

Zelfde heb je met de CAFwagens. Tijdens de stationsrenovaties was er een tijd dat lijn 50 werd ingekort op Bullewijk. De bestuurder stelt de rit Isolatorweg - Gein in, maar zet de bestemming voorop op Blanco (bij gebrek aan aan die bestemming op de films). Binnen in de metro blijft ie gewoon 50 Gein tonen.

Bij de tram is het hetzelfde. Het systeem kent alleen maar de standaardbegin en eindpunten (tenzij er iets van te voren is (bijv Marathon of Dam-tot-damloop, dan wordt alles aangepast). Dus stel dat ik met lijn 1 moet inkorting bij Surinameplein, kan ik de bestemming voorop aanpassen maar er zal daar "eindpunt" worden omgeroepen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Geert »

Handig, een nieuw type metro met digitale reisinformatie en dan kan het niet eens dynamisch de route inkorten? -o-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Waarom wordt in lijn 16 richting CS ook bij een aantal haltes omgeroepen dat overgestapt kan worden op lijn 24?
Bij Museumplein is het logisch, maar bij alle haltes erna is het overbodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat ze meestal bij (echte) overstapmogelijkheden alle andere lijnen opnoemen, i.p.v. de lijn alleen op te noemen bij de eerste en laatste halte waar er mee samen wordt gereden. M.a.w. niet goed gekeken wat er wel of niet moet worden omgeroepen.
Geert schreef:Handig, een nieuw type metro met digitale reisinformatie en dan kan het niet eens dynamisch de route inkorten? -o-
Dat zal vast niet alleen bij de M5 het geval zijn. Dus ook in andere steden zal de reisinfo gekoppeld aan vaste ritten/eindbestemmingen zijn.
Enige nadeel t.o.v. de andere voertuigen is het niet kunnen wijzigen van de getoonde eindbestemming. Maar wat niet is kan nog komen (hopelijk).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Daar zullen ze vanzelf wel tegenaan gaan lopen wanneer een lijn (langdurig) wordt ingekort. Waarschijnlijk zal er deze zomer wel weer sprake zijn van een aangepast metronet aangezien ze bij mijn weten de sporensituatie bij Station Zuid gaan aanpassen (voorbereiden op de komt van de NZ-lijn) (of dit gebeurd pas in 2015, ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat dit jaar ging gebeuren).
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ja ok, maar dat zijn dingen die altijd worden aangepast voor die dag. Is bij de tram ook zo.
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Rickingsh »

Even iets anders, maar kan iemand mij vertellen waarom lijn 361 in vredesnaam een rondje langs halte Draaierweg/Metaalbewerkersweg rijdt? :? Speciaal voor nachtelijk personeel in garage Noord ofzo..?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ga daar maar van uit, voor garage Zuid zit er zo'n lusje over de Joan Muyskenweg in voor de 355. Het was zelfs een "geheime" halte voor de pendelbus Duivendrecht - Overamstel een paar jaar geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten