Nieuwe buurtbus Laarbeek

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

Buurtbus 461
De tijden van lijn 461 zijn aangepast. Hierdoor wordt bij de halte Lieshout, Bavaria een betere aansluiting geboden op lijn 121 en lijn 122.

http://buurtbuslaarbeek.nl/page6.php

en hierdoor rijdt de buurtbus ook niet meer net achter Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station
wel is het jammer dat er bij het ziekenhuis geen aansluiting is op een bus richting station Helmond en het centrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Ik heb al voor invoering van de buurtbus, toen de dienstregeling bekend werd, zowel bij de buurtbusgroep als Hermes aangegeven dat de aansluiting in Lieshout wel erg ongelukkig was. Juist die aansluiting biedt meerwaarde (reizigers vanuit Aarle of Mariahout naar Eindhoven). Nu is er ook geen aansluiting in Helmond, beide kanten op. Dus wat dat betreft maakt het niets uit. Ik propageerde vanaf het begin om de tijden juist te spreiden om een quasi halfuursdienst vanuit Laarbeek Beek en Donk en Aarle-Rixtel te bieden, want dan heeft de bus voor Beek en Donk ook een meerwaarde (nu niet, het vervoer tussen Beek en Donk en Mariahout zal niet storm lopen denk ik). Maar ik kan me voorstellen dat dit als concurrentie voor de toch al zwakke 25 gezien zou worden en ik had ooit ergens gelezen in bepalingen dat buurtbussen niet mogen concurreren met echte streeklijnen. Dus wellicht dat die constructie juist zo gekozen was.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Kijkende naar de nieuwe tijden zie ik dat mijn wens gedeeltelijk in vervulling gaat. Volgens mij is dit min of meer datgene wat ik in januari al had voorgesteld. Ik zou eens moeten kijken of ik die mail nog heb. Zal wel niet dat ze naar mij geluisterd hebben maar dit zelf bedacht hebben, maar het is leuk om te denken dat dit wel zo was :P
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Ik heb het busje vandaag voor het eerst in het wild gezien *bus* Hij stond achter het gemeentehuis te bufferen, gezien hij dat bij zijn beginhalte niet kan. Helaas zijn er bij het ziekenhuis nog steeds geen aansluitingen naar Helmond. Lijn 22 is bij de achterkant (formeel is dat volgens mij de hoofdingang, maar voor mij blijft de ingang aan de kant van lijn 25 de hoofdingang) net drie minuten weg als de buurtbus komt binnentuffen en de buurtbus is 10 minuten weg als lijn 22 vanaf het station binnenkomt. Maar de aansluiting op de bussen naar Eindhoven lijkt me in de geval belangrijker.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Net een ritje gemaakt vanaf Helmond naar Beek en Donk (eerst mij lijn 52 naar het ziekenhuis vanaf het centrum). Ik had privévervoer.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

Heb een ritje gemaakt vanaf het Verliefd Laantje naar Eindhalte Ziekenhuis. Wat mij opviel was dat er nergens iets van Hermes huisstijl aanwezig was.tegenwoordig is er wel infoxx aanwezig en zit de radio onder.
Ik heb een foldertje in de bus gepakt,bleek het die van 6 januari te zijn dus van voor de wijziging,had ik vorige week ook in de Hermeswinkel met lijn 401. wat mij op busstation Helmond opviel was dat Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station om 17:00 als Geen dienst wegreed en er een andere Arriva bus kwam om de rit van 17:16 naar Veghel te rijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:wat mij op busstation Helmond opviel was dat Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station om 17:00 als Geen dienst wegreed en er een andere Arriva bus kwam om de rit van 17:16 naar Veghel te rijden.
Tja, Chauffeur zal wel afgewerkt zijn. Ik weet niet waar de dichstbijzijnde stalling is maar het gebeurd wel vaker, ook bij Hermeslijnen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Daniel »

Dichtstbijzijnde Arriva-stalling zal waarschijnlijk die in Veghel zijn. Als je al van bus wisselt zou je dus zeggen dat wisselen aan de andere kant van de lijn efficiënter is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door WSM »

Daniel schreef:Dichtstbijzijnde Arriva-stalling zal waarschijnlijk die in Veghel zijn. Als je al van bus wisselt zou je dus zeggen dat wisselen aan de andere kant van de lijn efficiënter is :wink:
Je hebt ook nog met dienstlengtes te maken enzo. In dit geval wordt het tweede deel van een gebroken dienst (gaat MAT naar garage) afgelost door een late dienst (MAT uit garage).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Mr-W schreef:wat mij op busstation Helmond opviel was dat Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station om 17:00 als Geen dienst wegreed en er een andere Arriva bus kwam om de rit van 17:16 naar Veghel te rijden.
Tja, Chauffeur zal wel afgewerkt zijn. Ik weet niet waar de dichstbijzijnde stalling is maar het gebeurd wel vaker, ook bij Hermeslijnen...
Bij Arriva in Helmond is dat niet normaal zover ik weet. Zal wellicht een invaller geweest zijn die aan zijn max diensttijd zat.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

zag trouwens op de site http://buurtbuslaarbeek.nl/algemeen.php bij het nieuws staan dat er een prijsvraag was waarbij deelnemers moesten raden hoeveel reizigers er waren in maart 2013, zetten ze op die site de namen van de winnaars en foto's van de uitreiking.
Helaas zijn ze vergeten om het goede antwoord online te zetten, hierdoor weten wij als ov-hobbyisten niet of die buurtbus een succes is of dat er zoals in Waalre geen hond in zit.
Overigens heb je ook gegevens nodig vanaf 24 juni om te zien of de nieuwe dienstregeling heeft gezorgd voor meer reizigers.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef: Helaas zijn ze vergeten om het goede antwoord online te zetten, hierdoor weten wij als ov-hobbyisten niet of die buurtbus een succes is of dat er zoals in Waalre geen hond in zit.
Wellicht is dat juist de reden dat ze het "vergeten" zijn omdat ze niet willen dat duidelijk wordt dat het een graflijn is?

Ik heb reactie gehad over mijn klacht dat ze geen nieuwe folder voor de 461 uitgebracht Hermes. Hermes zegt doodleuk "wij voeren die lijn niet uit, dus dat is niet onze verantwoordelijk". WTF? Hermes is de concessiehouder en eindverantwoordelijk voor al het OV dat onder haar banier wordt uitgevoerd. Daar horen ook buurtbussen en eventuele lijnen die uitbesteed zijn aan onderaannemers bij. Ik zit te overwegen een vervolgklacht in te dienen vanwege een onbevredigend antwoord en het feit dat ze zich er makkelijk vanaf maken. Bovendien, als dit niet hun taak is, waarom vervangen ze dan wel vertrekstaten? Dat zou dan toch ook door iemand anders geregeld moeten worden? Volgens hun eigen gebrekkige redenering.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

@fogeltje
Ik zou dan ook een vervolgklacht indienen,maar ik zou ook een versie sturen naar het ov-loket en dit formulier invullen https://www.ovloket.nl/?ac=Klachtenform ... nnel=rover.
Dit antwoord kan gewoon niet,Hermes is verantwoordelijk voor alle buslijnen en ook de buurtbussen in de concessie,
Anders als lijn 26 een wijziging krijgt in zijn dienstregeling,dan gaat Hermes toch ook niet zeggen dat Hebben Tours en taxi-4-U maar foldertjes moeten laten drukken omdat Hermes die lijn niet uitvoert. deze redenering slaat dus nergens op.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Ik ben niet kapot van OV-Loket of ROVER. Ik overweg wel het ROSRE even lastig te vallen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Stukje uit Mooi Laarbeek over de buurtbus:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/390 ... s-naar.jpg

En natuurlijk ben ik vergeten een vervolgklacht bij Hermes in te dienen. :')
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

MARIAHOUT - Vanuit Mariahout met de buurtbus naar Veghel zit er vanaf 15 december niet meer in. De provincie Brabant schrapt na 34 jaar het dorp, samen met Lieshout en Zijtaart, uit Lijn 253 Boerdonk Kerk - Lieshout Bavaria
Voor de Mariahoutenaren is overigens sinds januari al een goed alternatief: Buurtbus Laarbeek. De busverbinding, die gerund wordt door vrijwilligers, loopt vanaf het gemeentehuis in Beek en Donk via Mariahout, Lieshout en Aarle-Rixtel naar het Elkerliek ziekenhuis in Helmond. In Lieshout kan er bovendien worden overgestapt op de buslijn tussen Uden en Eindhoven.
Ed.nl
In de papieren versie van het ED stond volgens mij dat buurtbus laarbeek na goed 1 jaar al meer reizigers heeft dan lijn 253 8-)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door huibf »

Oud nieuws over 253. Stond in het PVE Brabant voor 2015.
Dat de nieuwe buurtbus meer reizigers heeft is niet zo gek als je de frequentie ziet van 253. Die overigens omhooggaat in het behouden deel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Wiki is inmiddels geüpdatet, zie Lijn 253 Boerdonk Kerk - Veghel De Watersteeg. De dienstregeling staat sinds vandaag eindelijk online en het artikel is aangevuld met info die ik een maand geleden van de secretaris van de buurtbusvereniging per e-mail heb gehad over de geschiedenis. Overigens is het niet duidelijk of bedoelt wordt dat lijn 461 meer reizigers dan de 253 totaal heeft of alleen in vergelijking met het aantal reizigers op het traject Veghel - Lieshout. Want dat stuk presteert beduidend minder volgens stukken die ik gelezen had en mede door de frequentieverhoging tussen Boerdonk en Veghel hoopt men de bezettingsgraad verder op te krikken.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Wiki is inmiddels geüpdatet, zie Lijn 253 Boerdonk Kerk - Veghel De Watersteeg. Want dat stuk presteert beduidend minder volgens stukken die ik gelezen had en mede door de frequentieverhoging tussen Boerdonk en Veghel hoopt men de bezettingsgraad verder op te krikken.
En dat is door de uursdienst ook gelukt :D

Sinds 15 december wordt een 1-uur dienstregeling uitgevoerd op werkdagen van 6:50 uur tot 18:40 uur. U kunt gewoon elk uur mee; nou en dat is te merken ….. het reizigersaantal is explosief gestegen en blijft zelfs nog stijgen. De buurtbusvrijwilligers moeten wel vroeg uit bed om ’s-morgens om 06:50 uur te kunnen vertrekken in Boerdonk, maar arriveren in Veghel om 7:11 uur meestal met een volle bus en dat geeft veel voldoening. Niet alleen tijdens dit vroege uur maar ook de rest van de dag maken veel mensen gebruik van de buurtbus voor school, werk of gewoon even voor een boodschap. Hartstikke makkelijk.
Uden Nieuws
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Dat is mooi om te horen. Ik blijf er ook bij dat 1x per 2 uur eigenlijk geen frequentie meer is voor werkdagen, ook voor buurtbussen. Wil een bus mensen trekken moet je toch minimaal een uurdienst rijden om iets van flexibiliteit te bieden. De chauffeuse zei dat toen zelf ook al, vooral mensen die in Veghel de markt op marktdagen willen bezoeken deden dat toch vaak niet omdat je dan meteen twee uur moet blijven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

Buurtbus Laarbeek lijkt in februari beter te gaan lopen in vergelijking met vorige maand. En gisteren is zelfs de norm van 20 reizigers per dag gehaald. Vanochtend heeft de bus ook al goede zaken gedaan, in de ochtenddienst zijn 11 mensen vervoerd (inclusief mezelf).
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Frans F »

Uhm, bij 22 ritten per dag is dat nog steeds maar 0.9 reiziger gemiddeld per rit. Er is dus nog een hoop werk aan de winkel, ik hoop dat ze het redden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door fogeltje »

20 reizigers per dag was de norm dacht ik (100 per week). Als ze die aantallen blijvend kunnen halen, is er hoop.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Mr-W »

Bij de nieuwe eindhalte Havenplein is al een abri geplaatst,helaas is de gemeente Helmond vergeten om ook een haltepaal te plaatsen.
Afbeelding
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Nieuwe buurtbus Laarbeek

Bericht door Hans »

Haltepalen worden gezet door de haltedienst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten