Nieuwe dienstregeling

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Nieuwe dienstregeling

Bericht door Caspar »

Goed vandaag is dus de nieuwe dienstregeling ingegaan. Ik was wel even benieuwd naar hoe en wat het er aan toe ging. Ben dus even van Hoorn naar Utrecht centraal gegaan op en neer.

Het eerste wat me opvalt is dat zowel op de vertrekstaten als op de CTA in Hoorn de s4500 als Intercity Amsterdam Bijlmer Arena wordt aangegeven, en niet Gouda (zoals dat met de s4000 serie altijd was in bv Alkmaar) of Rotterdam Centraal.

Na lekker langs Purmerend en Zaandam gekachelt te zijn ben ik gaan overstappen op station Asb

Daar zag ik deze CTA:

Afbeelding
Vanaf Bijlmer stopt er helemaal geen trein meer naar Uitgeest :?

Ook de vertrektijd op die CTA klopt niet, aangezien deze wel kloppen:
Afbeelding

Lekker verwarrend dus.

Daarna op de s3100 gewacht, die cross platform zou vertrekken, maar helaas was opgeheven vandaag. Zal toch niet een soort s3500 worden die het eerste jaar er ook telkens uitvloog?
In Utrecht Centraal was verder niet zo veel loos, behalve dat de drukke TV kok Pierre Wind er stond te koken voor de Appie:
Afbeelding

Geen Slt zien rijden helaas daar.

Daarna met de IC naar Amsterdam Sloterdijk gegaan om bij de nieuwe perronsporen te kijken.

Het was er nog erg leeg en kaal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wel mooi uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding
En glad was het zeker, lagen her en der bevroren plassen op het perron, wat het nog zonder overkapping moet doen.

Afbeelding

Afbeelding
Kaartautomaten deden het nog niet, Arie had ook een bandje ingesproken wat werd gedraaid. Dus dat is weer een wandeling van een minuut of 10 (heen en terug bij elkaar)

En tot slot nog wat karige vertrekstaten:

Afbeelding

Nadat ik weer naar beneden was gegaan bleven er erg veel mensen voor Zaandam en Purmerend in de s4500 te zitten, wat enkele minuten vertraging opleverde voordat ze allemaal snapten dat hij daar niet meer zou stoppen.

In Hoorn aangekomen zag ik dat ALLE stadsbussen en bijna Alle streekbussen andere lijnnummers hebben gekregen, maar de lijnnetkaarten zijn nog niet aangepast, dus maar vragen aan de chauffeur. Ook signaleerde ik er een voormalige Frysker op lijn 161 naar Zuid Scharwoude.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Caspar schreef:Het eerste wat me opvalt is dat zowel op de vertrekstaten als op de CTA in Hoorn de s4500 als Intercity Amsterdam Bijlmer Arena wordt aangegeven, en niet Gouda (zoals dat met de s4000 serie altijd was in bv Alkmaar) of Rotterdam Centraal.
Da's een bewuste keus geweest. Tot Ass is het Asb, daarna wordt het Gouda, vanaf -ik meen- Breukelen pas Rtd. Andere kant op is het nu dus Breukelen, vanaf Gd Asd en vanaf Asb Ekz.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Chauf21 »

Weet je toevallig ook de achterliggende redenen daarvoor?
De s4000 is bijzonder in trek (lees: staanplaatsen in de spits) voor forensen tussen Rotterdam en de gebieden Bijlmer en Amstel. Ik kan me voorstellen dat overzichtelijkheid op de CTA wenselijk is, maar dit is wel erg karig. Mede omdat er voor reizigers tussen die genoemde gebieden ook geen sneller alternatief is, vind ik het onlogisch om pas bij Breukelen (indien dat inderdaad daar pas is) verdere bestemmingen weer te geven :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Ruben »

Ach hebben we weer een 'stoptrein, stopt niet op alle tussengelegen stations'?? Leve NS-Commercie. Wat een grap.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Caspar »

Op de t4500 in Hoorn staat op de trein zelf wel Rotterdam Centraal. Dat is dan weer verwarrend ten opzichte van de CTA.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Mark »

De s7600 deed het ook wel aardig op de eerste dag met SGMm, al hadden een aantal CTA's onenigheid over de treinsoort: die in Est toonde keurig Sprinter, die in Ahp toonde D-trein met toeslag en in Zp stond er Stoptrein...
Ook de omroep voor Ah was apart: Loes meldde dat er overgestapt kon worden voor Utrecht Centraal, Doetinchem en Gaanderen :shock:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door webguy »

Tja, Sprinter is nieuw voor deze hoek van het land he ;) Vage omroep idd: misschien toch nog maar een updatje zodat 't "Zevenaar, Doetichem en Winterswijk" wordt ofz...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Vinny »

Hey ik zie dat de nachtsprinter Utrecht - Heerhugowaard in de dienstregeling blijft. Ik zat er gisternacht bij toeval in, omdat de intercity leek te worden opgeheven; die zou planmatig één minuut na de sprinter vertrekken. Het is een trein die in ieder geval niet binnen de sprinterstructuur past...,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Suus »

Volgens mij komt dat ding zelfs uit Rhenen :shock: Ik had hem al eens eerder gezien dacht ik, toen was ik er ook verbaasd over, want wat heeft een trein nu te zoeken in Heerhugowaard?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Stephan »

Ja, is een Sprinter uit Rhenen die niet eindigt bij Breukelen (was niet naar A'dam Zuid), maar als serie 4000 doorrijdt naar Amsterdam Centraal en meteen ook maar de lijn verder omhoog meepakt. Totale ritduur was geloof ik ruim 2.5 uur. Maar de mooiste Sprinter komt morgen nog wel. De spitspendel uit Veenendaal die doorrijden naar A'dam Centraal; stoppen NIET op Amstel en Muiderpoort...

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Wubbo »

En soms ook niet op Veenendaal West...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Geert »

Caspar schreef:In Utrecht Centraal was verder niet zo veel loos, (...)

Geen Slt zien rijden helaas daar.
En dat zal voorlopig ook nog niet gebeuren: NS heeft de nieuwe stellen nog niet overgenomen omdat er nog te veel kinderziektes in zitten. Ik denk niet dat ze dit jaar nog de reizigersdienst in gaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Vinny »

Stephan schreef:Ja, is een Sprinter uit Rhenen die niet eindigt bij Breukelen (was niet naar A'dam Zuid), maar als serie 4000 doorrijdt naar Amsterdam Centraal en meteen ook maar de lijn verder omhoog meepakt. Totale ritduur was geloof ik ruim 2.5 uur. Maar de mooiste Sprinter komt morgen nog wel. De spitspendel uit Veenendaal die doorrijden naar A'dam Centraal; stoppen NIET op Amstel en Muiderpoort...

Stephan
Nu tussen Utrecht en Amsterdam was de sprinter vrij druk, echter eigenlijk alleen maar voor mensen van/naar Amsterdam Bijlmer-ArenA en Duivendrecht... :?
Vanaf Amsterdam Centraal stroomde de sprinter helemaal vol, kennelijk voldoet die toch aan een behoefte: terugkerende stappers uit de Kop van Noord-Holland denk ik.

Misschien een idee om dit af te splitsen? Er zijn wel meer treinen die 's avonds/'s nachts een aparte dienstregeling rijden; veel intercity's rijden bijv. als laatste rit als stoptrein...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Caspar »

Misschien dat ik morgen even wat fotos ga maken van het oude en nieuwe station van Krommenie Assendelft :D
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef: Nu tussen Utrecht en Amsterdam was de sprinter vrij druk, echter eigenlijk alleen maar voor mensen van/naar Amsterdam Bijlmer-ArenA en Duivendrecht... :?
Vanaf Amsterdam Centraal stroomde de sprinter helemaal vol, kennelijk voldoet die toch aan een behoefte: terugkerende stappers uit de Kop van Noord-Holland denk ik.

Misschien een idee om dit af te splitsen? Er zijn wel meer treinen die 's avonds/'s nachts een aparte dienstregeling rijden; veel intercity's rijden bijv. als laatste rit als stoptrein...
De late stoptreinen van Amsterdam naar het Noorden zijn altijd goed in trek, met in de weekendnachten eigenlijk altijd staanplaatsen tot in elk geval Zaandam. De trein van 1.06 zit op vrijdag en zaterdag écht altijd goed vol, en blijft dat ook tot Alkmaar (daar ga ik er altijd uit en weet ik het niet meer.) Het is natuurlijk niet voor niks dat op vrijdag en zaterdag vanaf dit jaar een extra stoptrein rijdt om 1.36 naar Alkmaar. ;-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe dienstregeling

Bericht door Caspar »

De laatste trein naar Enkhuizen zit ook helemaal vol in het weekend; zelfs in Hoorn stappen er weer enkele tientallen mensen op. Door de weeks is mijn ervaring dat het heel erg sterk kan verschillen. Zo is de ene week de laatste stoptrein naar Alkmaar op een dinsdag bijna leeg, en een week of dag later bv voor 3/4 gevuld. Het weer, een voetbal/concert/festival agenda dragen erg bij in dit geval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten