Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Michael 1988 schreef:
dennistd schreef:Volgens mij worden het Hess-bussen: https://twitter.com/MarkBoumans/statuse ... 3355939840
Foto zegt Hess, maar ik zal gaan lachen als het alsnog Van Hool wordt.
L-E-Z-E-N: (A)
nielsie600 schreef:Reken er maar op wat Kevster heeft gezegd. Er komt echt niks anders dan Mercedes
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door zone2000 »

hmmm hess dubbelgeleed en als kevster gelijk heeft 15m integro's. het mag weer wat kosten.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

busburger schreef:
marlies schreef:
Kevster schreef:Die 15m Integro's pasten in 2000 ook prima op het station, zelfs op het toen zwaar verouderde stadsbusstation.
Nou ja, prima is misschien niet helemaal het woord als je bedenkt dat er destijds door een uitzwaaiende 15-meterbus op het oude busstation een meisje van 14 is doodgedrukt. Maar dat was wel een van de redenen dat het busstation flink op de schop is gegaan en daarna hebben er nog een poos dat soort bussen gereden zonder noemenswaardige problemen.
Ja, dat dodelijke ongeluk zal ik nooit vergeten. Dat was op 4 april 2002. Ik kom zelf gemiddeld zo'n keer of vijf per jaar op het busstation te Groningen en vind dan altijd wel een aanleiding om iets van het busgebeuren te filmen. Precies tijdens dat ongeluk was ik op het busstation aanwezig, alleen was ik net even het restaurantje binnen gedoken. Het scheelde weinig of ik had het ongeluk zien gebeuren en misschien zelfs - ongewild - op de film gezet. Maar de eerste tijd daarna heb ik niets gefilmd. Je bent dan van binnen helemaal kapot en je hobby is dan even totaal onbelangrijk.
Ja, het heeft destijds ook diepe indruk op mij gemaakt. Ze was een jaartje jonger dan ik en een vriendin van een vriendin. Ben toen ook bij een herdenkingsplechtigheid geweest, al die huilende jonge meiden, dat vergeet je niet snel.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Zijn er eigenlijk meer mensen die het ontwerp van bovenstaande bussen van HESS een beetje gedateerd vinden? Net als die van Van Hool overigens. Het is net een bus uit eind jaren '90 - begin jaren '00. Ik vind dan de nieuwe Citaro's toch een stuk mooier. Helaas bouwt Mercedes geen dubbelgelede bussen en/of hybride Capacity's, maar anders had ik het wel geweten als OV-bureau..
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ovforens »

Enkele jaren geleden is in Utrecht de eerste aanbesteding van het stads- en streekvervoer mislukt. Er waren allerlei fouten gemaakt, waardoor de aanbesteding overnieuw moest. Ook in eerste instantie had Qbuzz gewonnen. Er lijkt toen iets te voorbarig bij de Zwitserse fabrikant Hess al een aantal hybride dubbelgeledes te zijn aangeschaft door Qbuzz. Aangezien de nieuwe, huidige concessie in Utrecht geen hybrides meer voorschreef, zijn er Euro6-dubbelegelede bussen bij Van Hool aangeschaft.

Inmiddels staan er bij Hess al enige tijd een drietal witte, dubbelgelede hybride bussen te wachten op wat komen gaat.

http://www.flickr.com/photos/46114257@N00/9512618398/
http://www.flickr.com/photos/46114257@N00/9173213866/
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Nieuwe lange bussen voor 300, 309, 312. Wordt er dan weer een deel van de huidige integro's afgevoerd? De nieuwe bussen komen blijkbaar niet op 302?

Ik vraag me nou af of het zo veel zin heeft om langere bussen aan te schaffen, maarja
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Kevster schreef:
dennistd schreef: Of een Citea XLE-145, dat is als lagevloerbus toch wat toegankelijker lijkt me.
Daar is sowieso geen sprake van, lagevloers. Qliners mogen gewoon het trapje hebben. Een Citea lijkt me ook niet erg wenselijk op 80 kilometer lange trajecten als Groningen - Klazienaveen. En die Citea van Arriva is destijds ook niet heel geweldig bevallen in Groningen.
De 14,7 meter Volvo 8900 zou nog best eens kunnen. Die zijn lagevloers (dus geen lift nodig) en bieden toch de uitstraling en het comfort van een Qliner.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Bullebak schreef:Nieuwe lange bussen voor 300, 309, 312. Wordt er dan weer een deel van de huidige integro's afgevoerd? De nieuwe bussen komen blijkbaar niet op 302?

Ik vraag me nou af of het zo veel zin heeft om langere bussen aan te schaffen, maarja
Er komen inderdaad geen nieuwe bussen op lijn 302, later dit jaar zal wel duidelijk worden waarom.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

De 302 wordt eindelijk opgeheven?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

TheRoy-t schreef:......

Er komen inderdaad geen nieuwe bussen op lijn 302, later dit jaar zal wel duidelijk worden waarom.
Oei, je maakt het wel erg spannend...........ook geen tipje van de sluier, misschien, please?????
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Aangezien Qliner 303 niet zo lang geleden is opgeheven en nu sneldienstlijn 110 is geworden, zal Qliner 302 wel worden vervangen door een sneldienstlijn 128?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Maar even serieus; waarom wordt er toch gespeculeerd over lagevloersbussen van 15 meter? Daar is écht geen sprake van hoor. En waarom zou Qbuzz in hemelsnaam bussen aanschaffen van Volvo of VDL als Mercedes ook 15 meters bouwt? Qbuzz heeft bijv. een onderhoudscontract meer buurman en Mercedes-dealer Wensink. Als je een stel Volvo's bijvoorbeeld aanschaft is dat alleen maar onnodige administratieve rompslomp, geen uitwisseling in onderdelen mogelijk enzovoorts. En dat terwijl lagevloer op de Qliner in onze concessie niet eens vereist wordt. Waarom zou je die moeite doen als vervoerder?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Omdat in hogevloersbussen een lift moet zitten en in lagevloersbussen niet.
Als de kosten van een lift ruimschoots minder zijn dan de aanschaf en het onderhoud van de bussen, kiest men voor hogevloersbussen.
Als dit ongeveer gelijk is, lijken mij lagevloersbussen toch zeker het overwegen waard, zeker de Volvo 8900. De Citea inzetten als Qliner vind ik ook onmogelijk.

En hoe weet jij zo zeker dat er "écht geen sprake" van lagevloersbussen is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bronnen, het feit dat de bussen al gebouwd worden (dat is gisteren gewoon gezegd op de persconferentie), kennis van de concessie en bijbehorende contracten enz. En ja, natuurlijk zouden lagevloersbussen mooi zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Kevster schreef:Bronnen, het feit dat de bussen al gebouwd worden (dat is gisteren gewoon gezegd op de persconferentie), kennis van de concessie en bijbehorende contracten enz. En ja, natuurlijk zouden lagevloersbussen mooi zijn.
Dan zou een stukje bronvermelding weer handig zijn.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Interne bronnen heb ik het over, ik bedoel, iedere hobbyist heeft wel contact met de één of ander volgens mij.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Michael 1988 schreef:
dennistd schreef:Volgens mij worden het Hess-bussen: https://twitter.com/MarkBoumans/statuse ... 3355939840
Foto zegt Hess, maar ik zal gaan lachen als het alsnog Van Hool wordt.
Zou kunnen want TvNoord http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?p=131458 plaatste weer een foto van dat oranje niet-bestaande MAN/Mercedes-gedrocht en het werd destijds ook capacity:

Afbeelding
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

ovforens schreef:Enkele jaren geleden is in Utrecht de eerste aanbesteding van het stads- en streekvervoer mislukt. Er waren allerlei fouten gemaakt, waardoor de aanbesteding overnieuw moest. Ook in eerste instantie had Qbuzz gewonnen. Er lijkt toen iets te voorbarig bij de Zwitserse fabrikant Hess al een aantal hybride dubbelgeledes te zijn aangeschaft door Qbuzz. Aangezien de nieuwe, huidige concessie in Utrecht geen hybrides meer voorschreef, zijn er Euro6-dubbelegelede bussen bij Van Hool aangeschaft.

Inmiddels staan er bij Hess al enige tijd een drietal witte, dubbelgelede hybride bussen te wachten op wat komen gaat.

http://www.flickr.com/photos/46114257@N00/9512618398/
http://www.flickr.com/photos/46114257@N00/9173213866/
Lijkt mij best realistisch, en alles 'klopt' ook aan het verhaal; drie dubbelgelede bussen (hoe komt het OV-bureau anders bij dit aantal, ze hadden dan misschien beter direct alle bussen van lijn 11 kunnen vervangen voor dubbelgelede exemplaren, want ze zijn immers zo zuinig en stil?) en ze gaan eind van de zomer rijden (hebben ze nog genoeg tijd om het witte te vervangen voor Qlink-kleuren en om de haltes aan te passen).

Verder vond ik het al vreemd dat Groningen als 'duurzame gemeente' kiest voor deze bussen van HESS, aangezien dit model al 7 jaar op de markt is. Als ze splinternieuwe bussen hadden willen aanschaffen, hadden ze vast niet voor dit gedateerde model gekozen; in de HOV-visie staat immers ook dat ze een eindbeeld willen met moderne, strakke, tramachtige voertuigen. In dat geval was bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity (moderner uiterlijk, modernere techniek en al een groot succes in onder andere Metz) een veel beter alternatief geweest.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Plus dat ze 'al gebouwd worden op dit moment'.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Er zullen zover ik begrepen heb een aantal Qliners van het type Mercedes Integro-M bussen (12,87 meter lang) worden omgeruild voor Mercedes Integro-L (15 meter lang). Nu hebben die Integro-M bussen nog een redelijke restwaarde. Het is een beetje zoals met een auto, die je na zoveel jaar inruilt voor een nieuwe, uiteraard met enige bijbetaling. De dealer kan de oude auto (en in dit geval een bus) dan nog als occasion verkopen.

En daarnaast komen er dus die drie Hess 25 meter-bussen die oorspronkelijk voor Qbuzz Utrecht zouden zijn. Of hiervoor ook bussen worden ingeleverd weet ik zo niet.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Heeft qbuzz ook integro M dan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Zeg.. Ik heb een tijdje naar de kaart zitten kijken en mij valt op dat er flink wat bussen heel raar om elkaar heen kronkelen en vaak om een beperkte afstand van elkaar langs elkaar heen rijden. Kijk maar bijvoorbeeld naar de lijnen 2, 3, 4 en 7 bij de Korrewegwijk. Waarom is dat zo? Als je die lijnen meer integreert en iets grotere loopafstanden accepteert kan je hogere frequenties rijden en zo een aantrekkelijker product neerzetten lijkt mij. Of mis ik dan iets?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

De lijnen 3 en 4 zijn bedoeld om de wijken Lewenborg en Beijum via Kardinge en UMCG Noord met het centrum en het hoofdstation te verbinden. Dat zijn twee populaire lijnen. Lijn 2 is een drukke lijn die de Korrewegwijk met het centrum verbindt. Ze lijken dicht bij elkaar te rijden, maar dat komt omdat er aan de zuidkant van de Korrewegwijk een busbaan richting Kardinge ligt die de tijd voor de bussen tussen het UMCG en de buitenwijken flink bekort. Al die lijnen hebben al een behoorlijk hoge frequentie

Lijn 7 (die 2x per uur rijdt) stond op de nominatie om te verdwijnen, omdat streeklijnen de bediening van de Oosterparkwijk over zouden nemen. Na protesten is de buslijn die vanaf Station Noord via de Korrewegwijk richting Oosterpark en verder gaat toch gebleven. Het is niet de meest nuttige buslijn eerlijk gezegd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Persoonlijk denk ik dat lijn 7 voor het netwerk veel nuttiger is dan lijn 2. Lijn 2 rijdt heel veel door de invloedsgebieden van andere lijnen als de 3, 4 en 11 maar doet eigenlijk niet veel wezenlijks anders dan dat op de bediening van station Noord vanuit de Korrewegwijk na en het bekorten van de loopafstanden in de West-Indische buurt. Reizigers die vanuit de Korrewegwijk richting Paddepoel, Vinkhuizen of Zernike moeten kunnen qua snelheid beter met lijn 7 via station Noord/Abeelstraat als de aansluitingen daar een beetje goed zouden zijn en lijn 7 wat frequenter rijdt. Lijn 2 rijdt nogal om richting Noord. Persoonlijk zou ik lijn 2 weghalen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Klaasje schreef:Persoonlijk denk ik dat lijn 7 voor het netwerk veel nuttiger is dan lijn 2. Lijn 2 rijdt heel veel door de invloedsgebieden van andere lijnen als de 3, 4 en 11 maar doet eigenlijk niet veel wezenlijks anders dan dat op de bediening van station Noord vanuit de Korrewegwijk na en het bekorten van de loopafstanden in de West-Indische buurt. Reizigers die vanuit de Korrewegwijk richting Paddepoel, Vinkhuizen of Zernike moeten kunnen qua snelheid beter met lijn 7 via station Noord/Abeelstraat als de aansluitingen daar een beetje goed zouden zijn en lijn 7 wat frequenter rijdt. Lijn 2 rijdt nogal om richting Noord. Persoonlijk zou ik lijn 2 weghalen.
En lijn 2 is in het echt dus veel drukker dan lijn 7. De keren dat ik lijn 7 (of oude 8) zag rijden daar, zat alleen de chauffeur erin.

Ik zou dan eerder lijnen 61 en 2 integreren en daar een Qlinklijn van maken. Qua drukte passen deze lijnen wel in dat netwerk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten