Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Mr-W »

AXEL - De eerste buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen, tussen Terneuzen en Sas van Gent (via Hoek en Philippine) en tussen Axel en Sas van Gent (via Zuiddorpe, Overslag en Westdorpe). Vrijwilligers bemensen de buurtbussen.
BN de Stem.nl
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Michael 1988 »

Wat is het verschil tussen de nieuwe en oude stijl?

Overigens leuk om te zien dat ze geen verschil zien tussen Veolia en Connexxion. In de tekst staat dat Veolia de bussen beheert, maar op de foto staat (zoals zo vaak) een bus van Connexxion, met duidelijk de logo's en zelfs de tekst Connexxion op de bus. Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Statler Rail »

Michael 1988 schreef:Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.
Of het is een archieffoto van een willekeurige buurtbus ergens in Nederland... :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Meltrain »

Zo te zien is dat Goes. In Zeeland is het verschil tussen Connexxion en Veolia Transport toch al erg klein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Yanaike »

Ligt het aan mij of is de foto inmiddels zo bijgesneden dat het logo van Connexxion op het buurtbusje zelf niet meer te zien is? Of heb ik het vanmorgen met mijn slaperige hoofd verkeerd gezien?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door BrengMe »

De foto is bijgesneden.
Laatst gewijzigd door BrengMe op di 11 feb 2014, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door erjeebee »

Er staat nog gewoon Connexxion op de motorkap.
Bijsnijden helpt hier niet :)
Photoshoppennnnnnnnnn
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Michael 1988 »

Statler Rail schreef:
Michael 1988 schreef:Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.
Of het is een archieffoto van een willekeurige buurtbus ergens in Nederland... :wink:
Of het verschil tussen Veolia en Connexxion in Zeeland nu klein is of niet, de bussen zien er anders uit en Veolia heeft in andere concessies ook wel buurtbussen waarvan ze de foto konden gebruiken (afgezonderd van Brabant aangezien ze daar met een regionale huisstijl rijden). Limburg bijvoorbeeld.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door BrengMe »

Maakt het uit? De lezer zal toch niet zo op de foto letten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Yanaike »

De ervaren lezer wel... En ik denk dat heel veel mensen het me eens zullen zijn: een beetje slordig is het wel :P

Edit: Maar genoeg over die foto... Weet iemand hier antwoord op?
Michael 1988 schreef:Wat is het verschil tussen de nieuwe en oude stijl?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door huibf »

Denk dat het net zo nieuw is als Nieuwe Haring.
Gewoon nieuwe busje, de rest vertrouwd.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Anne »

Buurtbus nieuwe stijl houdt in dat bestaande buslijnen die nu met 8 persoonsbusjes worden gereden worden vervangen door buurtbussen.

Zie het wervingsartikel in deze deweekkrant
Veolia Transport begeleidt de buurtbusverenigingen en stelt het 8- persoons busje ter beschikking. Voor de onderstaande lijnen en plaat- sen in de gemeente Terneuzen worden Buurtbuschauffeurs gezocht:
- Lijn 3: Oostburg - Breskens (Oostburg, Zuidlande, Nieuwvliet, Groede, Breskens, Cadzand)
- Lijn 4: Oostburg - Oostburg (Oostburg, Zuidzande, Cadzand, Retranchement, Sluis, Heille, Aardenburg, Eede, Sint Kruis)
- Lijn 11: Terneuzen - Westdorpe (Hoek, Phillipine, Zandstraat, Sas van Gent)
- Lijn 13: Axel - Westdorpe (Axel, Zuiddorpe, Overslag, Westdorpe, Sas van Gent)
- Lijn 15: Breskens - Biervliet (Breskens, Nummer één, Hoofdplaat, Driewegen, Biervliet)
- Lijn 16: Terneuzen - Ossenisse (Terneuzen, Zeedorp, Reuzenhoek, Ossenisse)

De lijnen 11 en 13 zijn dus nu "verbuurtbusd".
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Michael 1988 »

Dus taxibusjes worden buurtbusjes als ik het zo goed begrijp?
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door custermans »

Vrijwilligers die de plaats in nemen van professionals. Voor hen wacht de ww. Veel van die zgn vrijwilligers zitten daar gedwongen dor het UWV maar daar zwijgt men angstvallig over. Geldt voor alle nieuwe buurtbussen in Zeeland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Frans F »

Ook de schippers van de trekschuit zijn ooit in de WW (of het toenmalige equivalent) terecht gekomen toen er vrijwel geen passagiers meer waren. Met gemiddeld 3 of 4 passagiers per rit is een betaalde chauffeur tegenover de belastingbetaler niet meer te verantwoorden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door huibe »

Helemaal mee eens, maar om in de avond en weekend dan weer beroepschauffers te laten rijden. Dat klopt niet en is in mijn ogen verwerpelijk.

Een buurtbuslijn wordt volledig door vrijwilligers verzorgt op maandag t/m vrijdag en eventueel zaterdag van 7 tot 19. En natuurlijk maximaal een uurdienst en bij structurele versterking moet de lijn weer terug naar beroeps.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Frans F »

Er zijn tal van lijnen in Brabant waar een buurtbus rijdt aangevuld met enkele touringcarritten in de scholierenspits. Je kunt wel eisen dat dat niet mag, maar het alternatief is dat de buurtbusritten worden geschrapt en niet dat er overdag een betaalde chauffeur komt.

Een model van buurtbussen aangevuld met belbussen in de avond en op zondag is trouwens in de Bommelerwaard ook al een paar jaar actief. Of die belbusritten ooit wel eens rijden weet ik niet, maar met gemiddeld 3 of 4 reizigers per uur doordeweeks overdag zal het op zondag in de bible-belt geen storm lopen voor de belbusritten vermoed ik zo.

De gedachte dat je op dat soort lijnen terug moet naar betaalde chauffeurs klinkt sympathiek maar betekent in de praktijk het einde van het OV op het platteland. Nederland is hoge-lonen-land en dan kan een betaalde chauffeur voor 3 reizigers nu eenmaal niet uit.

Verder is de vraag waarom zo'n eis alleen voor het OV zou gelden. Je kunt dan net zo goed gaan eisen dat een voetbalclub die per weekend meer dan 200 pilsjes in de kantine tapt verplicht een betaalde barkeeper in dienst moet nemen of dat vrijwilligers in de zorg die met ouderen een wandelingetje gaan maken door beroepskrachten moeten worden vervangen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door huibe »

Die aanvulling door touringcars is waar ik op doel. Zo moet het en niet zoals wel eens het geval is 2 of 3 buurtbusjes achter elkaar. Het punt in Zeeland is als ik het goed heb begrepen dat een lijn die nu al met kleine busjes rijdt, overdag wordt omgezet naar een lijn met vrijwilligers. En de rest van de uren wel betaalde krachten. En dat vind ik niet kunnen. Dus of geheel betaald (met avond, zaterdag en zondag bediening) of vrijwillig (met als gevolg geen bus in de avond en op zondag). En dus niet half half.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Frans F »

En waarom zou dat moeten? Het OV is er op de eerste plaats voor de reizigers niet voor het personeel.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door huibe »

Het zal je brood maar zijn dat door vrijwilligers wordt afgenomen. Ik mag hopen dat het jou niet overkomt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Frans F »

Je statement is volgens mij niet juist. Het betaalde werk vervalt omdat het gezien de torenhoge Nederlandse loonkosten gewoon niet langer verantwoord is om een betaalde chauffeur in te zetten als er minder dan pakweg 10 man in een bus zitten. Net zo min als dat de gemeente door kan gaan met een schouwburg open te houden als daar avond na avond niet meer dan 20 bezoekers komen.

De vrijwilligers zijn daarom niet het probleem maar zij zijn de noodoplossing voor het probleem dat reguliere busritten met 3 of 4 man financieel niet langer meer kunnen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door huibe »

Frans F ik denk dat we wel op een zelfde golflengte zitten (buurtbus moet kunnen op dunne lijnen), alleen de definitieve uitwerking zien we anders (bedieningsperiode, wel of niet aangevuld met beroeps).
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten