Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Lijn 2 is één der meest gebruikte lijnen, in lijn 7 zitten niet heel veel mensen. Lijn 7 is bedoeld als basisontsluiting en als zoethoudertje inmiddels voor de Oosterparkwijk.

Bij Station Noord, Bedumerweg, Korreweg, Oosterhamrikbaan, UMCG, Zuiderdiep en Hoofdstation zijn diverse overstapmogelijkheden op andere lijnen. Daarmee hoeven bewoners van bijvoorbeeld de omgeving Petrus Hendrikszstraat (Korrewegwijk) geen onlogische lange omritten te nemen met bijvoorbeeld een lijn 2 maar kunnen zij direct naar bijvoorbeeld UMCG of Zuiderdiep. Dit ontlast bijvoorbeeld de Grote Markt en Hoofdstation. Vergeet ook niet dat veel reizigers vanuit wijken als Paddepoel en Selwerd met lijn 7 naar het UMCG gaan. Ik denk trouwens wel dat het gunstiger zou zijn als je lijn 7 -weer- via Station Europapark en Kempkensberg naar Hoofdstation laat rijden. Dan heb je de overstap bij het UMCG en Hoofdstation nog steeds en is er de populaire directe verbinding tussen Oosterpark, Station Europapark en het noorden van de stad. Lijn 12 kan dan meteen weer de directe route naar Driebond rijden, eventueel via P3, Europapark en Duinkerkenstraat en weer naar de Bornholmstraat om zo door te gaan naar Kardinge.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Maar ik denk dus juist dat lijn 2 overbodig is bij de gratie dat lijn 3, 4 en 11 in de buurt liggen. Dat zijn doorgaande assen die bij net wat meer voeding wat frequenter kunnen rijden. Een substantieel verschil tussen de 2 en de 7 is dat lijn 7 wél een tangentiële verbinding biedt. Alleen rijdt dat ding veel te weinig om überhaupt interessant te zijn. Tenminste, toen ik net in Groningen kwam wonen en nog geen fiets had hield ik het om die reden wel uit mn hoofd om die lijn te pakken.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Wellicht kan lijn 7 voorlopig.naar zernike worden doorgetrokken op de verbinding die kevin schetst
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.

Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 2 is op het stuk bij Station Noord niet druk, maar op het overige traject wel.
Waarom zou je die schrappen? Lijn 7 is hoogstens voor 1/3 gevuld, maar rijdt zelfs in de spits soms leeg. Lijkt mij logischer om hier in te schrappen.
Lijn 7 via Europapark, Euroborg, bios lijkt mij een verbetering. In de avond rijdt enkel lijn 5 daar in het uur.

Ligt het in de verwachting dat er nog wijzigingen komen per mei?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

ov'tje schreef:Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.

Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
In 2000 werd het lijnennet zwaar versoberd in de stad wegens bezuinigingen. Toen reed (toen nog) lijn 1 slechts tot de halte in de Soendastraat bij de Plus. Je zou er voor kunnen kiezen om vanaf daar straks de Qlink 2 aan nu nog lijn 61 te koppelen door via de nieuwe Noordzeebrug verder te rijden naar Zuidwolde en Bedum. Dan kan lijn 7 doorgetrokken worden naar Station Noord en eventueel Paddepoel-Noord/Zernike. Kan lijn 9 naar Selwerd/Station Noord gaan rijden. Heb je met lijn 7 meteen een directe verbinding tussen de studentenbuurt Korrewegwijk en campus Zernike.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?

Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.

Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Voor wat betreft de groene Qlink lijn die vanaf het najaar gaat rijden; worden hiervoor ook nog 18m Citaro's omgebouwd en overgespoten?

En lijn 2, zijn daar ook Q-link plannen voor?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?

Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.

Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Dan kun je hem omvormen tot een laagfrequente lijn Kardinge - Ulgersmaborg - Oosterpark - Damsterdiep - HS - Grote Markt - Hortusbuurt - Oranjebuurt - Paddepoel (en evt. Zernike om te keren) v.v.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Q-link bus 3429 om 8 uur op lijn 35 naar Oldehove.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

zondag was de 3441 al op 11 :P
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanochtend gelede 3517 als 2e rit lijn 133 ri. Groningen, i.p.v. de eerder gebruikelijke gewone streekbus.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Soortvanhenk schreef:Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.
'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

gebruiker77 schreef: 'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG
Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is. :wink:
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Heb vanmiddag een filmpje gedraaid van de Qbuzz 3401 op lijn 15. Misschien leuk voor mensen die hem nog niet in beweging hebben gezien om even een CapaCity te bekijken :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8uxuiaSfwmY[/youtube]
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

groningen schreef:Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.
Dat lijkt me alleen lijn 9. Al was "via Paddepoel" wellicht handiger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.

Lijn 9 rijdt om en om naar Zernike via Paddepoel of Noord via Selwerd. Dus dan zou WKC Paddepoel wel kunnen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

gebruiker77 schreef:@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.
Jep. Ik bedoel dan het stuk Annen - HS in de richting Europapark.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Ik snap het wel hoor. Je gebruikt voor het stuk Annen-Groningen HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" en tussen vk Verschuurbrug en HS verander je de film in "Europapark via UMCG". Je kunt natuurlijk niet iedereen tevreden houden en er alle belangrijke bestemming in proppen, dan krijg je namelijk "Groningen Europapark via HS en UMCG" en ik weet niet of dat prettig lezen is.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Nelis schreef: Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is. :wink:
Dat gebeurt ook! Voor HS is het (onduidelijke) voorgenoemde, daarna:
- Station Europapark via Grote Markt- UMCG (Tussen HS-Grote Markt)
- Station Europapark via UMCG- P+R Euroborg (Tussen Grote Markt-UMCG)
- Station Europapark via P+R Euroborg (Tussen UMCG-P+R Euroborg)

Dan lijkt het mij voor de hand liggend dat er slechts Station Europapark getoond wordt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Even offtopic: Is het misschien een idee om voor bovenstaande soort reacties (afwijkend materieel op een bepaalde lijn, koersfilm, etc), een aparte topic te maken? Doel van dit topic lijkt mij vooral om de ontwikkelingen omtrent het busvervoer in Groningen te volgen, en om daar eventueel vragen over te stellen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Gekko123 »

Daar hebben we al topics voor die te vinden zijn onder OVer je Reiservaringen. Gelieve dat soort posts in de daarvoor bestemde topics te zetten.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

In de publieksversie Spoorknoop Groningen kwam ik het volgende kaartje tegen:

Afbeelding

Volgens mij kunnen we hier wel uit opmaken dat lijn 2 uiteindelijk een Qlink wordt van Vinkhuizen naar Martini/De Punt. Deze lijn krijgt dan de kleur rood.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten