NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door fogeltje »

De Nederlandse Spoorwegen (NS), AnsaldoBreda (AB) en haar moedermaatschappij Finmeccanica hebben een oplossing bereikt voor hun geschil ten aanzien van de V250-treinstellen. De bedrijven hebben een overeenkomst gesloten die inhoudt dat alle Fyra V250-treinstellen terug gaan naar AnsaldoBreda. NS krijgt bovendien 125 miljoen euro terugbetaald.

Lees verder op treinreiziger.nl
"Een touringcar is geen bus"
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Dennenboom »

Is de Fyra moedwillig om zeep geholpen door de Belgen?
Als ik lees wat Descheemaecker in het boekje "Dwarsligger"te berde brengt.....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Geert »

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door fogeltje »

Voeg dit dan maar samen met dat topic.
"Een touringcar is geen bus"
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Bram »

Ik vind dat er op dit forum best wel eens iets meer separate topics geplaatst mogen worden. Die neiging om alles wat ook maar iets te maken heeft met een overkoepelend onderwerp in één topic te douwen komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
[/offtopic]

Is dit gunstig geweest voor de NS "all things considered"? Ik kan me haast niet voorstellen dat de Italianen hiermee akkoord zijn gegaan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door marlies »

Bram schreef:Ik vind dat er op dit forum best wel eens iets meer separate topics geplaatst mogen worden. Die neiging om alles wat ook maar iets te maken heeft met een overkoepelend onderwerp in één topic te douwen komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
[/offtopic]
Eens, daardoor lopen sommige discussies te veel door elkaar heen
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door fogeltje »

Mij maakt het verder niet uit wat met dit topic gebeurt. Ik was aan het kijken of iemand dit nieuws al geplaatst had, de link met de titel van het andere onderwerp had ik niet meteen gelegd.

Voor NS lijkt dit de beste oplossing. Ze maken nog steeds verlies, maar jarenlang geprocedeer met onzekere uitkomst had nog duurder kunnen uitpakken. Nu is er wel duidelijkheid en kan men dit hoofdstuk afsluiten. Wellicht hebben de Macaroni's al potentiële kopers op het oog in landen waar men het niet zo nauw neemt de regels?
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door waldo79 »

De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door VIRM »

Bram schreef:Is dit gunstig geweest voor de NS "all things considered"? Ik kan me haast niet voorstellen dat de Italianen hiermee akkoord zijn gegaan.
Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure (al kun je met 150 miljoen euro extra natuurlijk wel andere treinen kopen of andere leuke dingen doen ;)).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')
Als intercity's zijn het prima treinen. Je moet er alleen geen 250 mee willen rijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Frans F »

VIRM schreef:Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure.
Voor 75-100 miljoen ga je wel een jaartje extra procederen als je denkt dat je juridisch een sterke positie hebt. Dus het antwoord ligt voor de hand.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 19 mar 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Frans F »

waldo79 schreef:Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')
Er is met die treinen op zich niet zo veel mis. Het probleem is dat ze in aanschaf en exploitatie veel te duur zijn voor relatief korte afstanden als Amsterdam-Breda/Brussel. De tijdwinst is daar beperkt en dus gaan de reizigers geen hoge toeslagen betalen. Maar in grote landen zijn ze voor voor echt lange trajecten op basis van 200km/u prima inzetbaar, dus die worden wel weer verkocht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:
VIRM schreef:Ik vraag mij ook af: wat is de afweging om akkoord te gaan met een deal waarbij je slechts de helft van je geld terugkrijgt? Of je hebt zelf steken laten vallen, of je hebt geen zin in een lange juridische procedure.
Voor 75-100 miljoen ga je wel een jaartje extra procederen als je denkt dat je juridisch een sterke positie hebt. Dus het antwoord ligt voor de hand.
Dat geldt natuurlijk voor beide bedrijven (die 125 miljoen die NS krijgt/niet betaalt is ook niet niks; plus dan nog imagoschade voor Ansaldo), dus de vraag blijft staan.
Frans F schreef:Er is met die treinen op zich niet zo veel mis.
Dat is niet wat ik er van meegekregen heb. Volgens mij zijn ze niet uit de dienstregeling gehaald omdat ze duur waren, maar omdat ze stuk waren. Ik ben dus ook benieuwd naar de onderbouwing van de stelling dat er niet zo veel mis mee was/is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de volgende problemen met het materieel aan de orde zijn:
- Te drastische bezuinigingen op het ontwerp (pennywise, pound foolish)
- Conflicterende eisen Nederlandse en Belgische overheden/spoorwegen
- Onervarenheid treinfabrikant
- Te weinig procesmatige bijsturing van de NS/NMBS. Ze hebben Hispeed maar wat lopen bungelen

Dan die bodemplaat. Dat is een dossier waar ik mijn vingers niet achter krijg, maar ik heb het vermoeden dat het best wel eens moedwillige sabotage geweest kan zijn. Ze moesten iets vinden waarmee ze de trein definitief tot de schroothoop veroordeeld kon worden. Het is op zich ook geen uniek probleem - VIRM en later SLT hadden precies dezelfde problemen (opzuiging van sneeuw waardoor onderdelen kapot gingen) en dat kon wel worden aangepast.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:
waldo79 schreef:De treinen gaan nog aangepast worden aan de specificaties van een potentiële koper. Al lijkt de kans me klein dat ze daadwerkelijk verkocht worden :')
Als intercity's zijn het prima treinen. Je moet er alleen geen 250 mee willen rijden...
Jammer dat ze dan niet als normale IC ingezet werden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten