Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:De U-OV-bus die ik vanmiddag had gaf maarliefst twee pagina's aan tramaansluitingen bij Utrecht Centraal (lijn 60 en 61 stonden dus iets van zes keer vermeld). Met drie regels had je ook wel kunnen volstaan voor de diverse verschillende richtingen. Zover er überhaupt al iemand vanuit lijn 65 op Utrecht Centraal op de tram overstapt trouwens, stuk efficiënter om dat al bij Kanaleneiland Zuid of Westraven te doen onafhankelijk van je bestemming.

Opmerkelijk is trouwens ook dat de aansluitingen alleen getoond worden als er nog een halte voor het overstappunt is. Oftewel: na het Anne Frankplein zijn de aansluitingen niet meer te zien, terwijl je ze dan juist zou willen zien :wink:
En eenmaal op het busstation schakelen de schermen nog altijd terug naar versie 4 zolang alleen het lijnnummer is aangepast, naar 39 in dit specifieke geval.
Volgens mij heeft versie 5 een foutje: wanneer een bus bv. 3 min. vertraging heeft, is de aankomsttijd die getoond wordt in het scherm met overstaptijden juist 3 minuten eerder dan gepland. Kan ook aan de specifieke bus gelegen hebben: schakelde onderweg de hele tijd tussen versie 4 en 5 (en viel ook nog een keer uit).

Daarnaast valt het me op dat de schermen wel heel vaak uitvallen, hetgeen tegelijk gebeurt met het uitvallen van het meest rechtse scherm van de chauffeur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Daniel schreef:De U-OV-bus die ik vanmiddag had gaf maarliefst twee pagina's aan tramaansluitingen bij Utrecht Centraal (lijn 60 en 61 stonden dus iets van zes keer vermeld).
Lijn 260 niet?
Jawel, maar gezien die nog altijd in z'n 15/45-dienst rijdt stond die er maar één keer tussen (daar mijn bus net in het 45-minutengat zou aankomen en 60 en 61 een stuk vaker rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Oke, ik wist niet dat die in een 15/45-interval rijdt. Wat stom. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Komt omdat er nog maar 4 motorwagens en 2 bijwagens zijn. Goed voor 2 omlopen. Daarnaast zijn er nog 2 motorwagens en 1 bijwagen voor reserve.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Waarom kan daar dan niet gewoon een halfuursdienst mee gereden worden, in plaats van deze maffe verdeling?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

niet een beetje het verkeerde topic?
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 17 mar 2014, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door BrengMe »

Is al besproken in het topic over de ontwikkelingen in het busvervoer in Groningen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

heeft iemand de kentekens van de 4200-en al genoteerd? Heb tot nu toe alleen foto's van de 4203 voorbij zien komen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

reisthijs schreef:Waarom kan daar dan niet gewoon een halfuursdienst mee gereden worden, in plaats van deze maffe verdeling?
Door
- de te hoog ingeschatte groei van de reizigersaantallen van de sneltram
- de inkorting tot een eindpunt aan de niet-centrumzijde van het station
- de lijnen 71, 72, 74, 77 die een deel van het vervoer hebben overgenomen naar Utrecht Centrum en De Uithof

zijn de spitstrams eigenlijk in het geheel niet meer nodig, en zullen daarom ook vanaf de zomer uit de vaart genomen. Ik denk dat de huidige dienstregeling gebaseerd is op de druktste momenten in de spits.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jelmer schreef:heeft iemand de kentekens van de 4200-en al genoteerd? Heb tot nu toe alleen foto's van de 4203 voorbij zien komen.
Toevallig kwam vanmorgen de 4205 me tegemoet, deze heeft kenteken ZZ-95-05.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Welke streekbussen hebben er nou al kleurendisplays? Ik heb er tot op heden nog geen een gespot. Wel een foto gezien van de 4429 (toch?) met kleurendisplay en ik hoordr dat er ook al een gelede streekwagen is omgebouwd. Kan iemand dit bevestigen?

Ik vraag me trouwens wel af wanneer ze actief gaan beginnen met het ombouwen. Er stond op korte termijn maar dit vind ik nog een erg ruim begrip.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

In maart en april zou er omgebouwd gaan worden, maar ik heb zelf ook alleen nog de 4429 eenmalig zo zien rijden. Overigens zie ik versie 5 van de schermen nu ook wel hard gaan. Eerst eigenlijk alleen in lage 4400´en, maar de laatste dagen ook die versie in hogere nummers en ook al in een 4500 gespot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Vandaag zag ik de 4205 (kenteken ZZ-95-05).

De 4529 zag ik vanochtend met paars nummer. Weet niet of de 4429 en 4529 allebei al behandeld zijn of dat de 4529 ipv de 4429 bedoeld werd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Er wordt inderdaad de 4529 bedoeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Inderdaad ja. En die nieuwe film scrollt dus niet meer constateerde ik toen ik puur toevallig een kwartier na m'n vorige bericht in dit topic de 4529 op Utrecht Centraal tegen kwam. Wijk bij Duurstede werd daarmee wel erg klein op het koersdisplay getoond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Klopt. Dat icoontje neemt vrij veel ruimte in beslag. Bijvoorbeeld ''Hilversum via Maartensdijk'' wordt daarmee ook erg klein viel mij laatst op.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Wanneer gaat de (nog niet bekende) versie van het OV-streefbeeld 2020 eigenlijk in?
Hoewel ik er zelf heel blij mee ben (moet van Vleuten naar IBB-laan) denk ik trouwens niet dat er iemand van die lijn 22 gebruik gaat maken, tenzij ze lijn 24 en 29 opheffen
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

definitieve versie, bedoel ik
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dat streefbeeld is volgens mij niet bepaald bedoeld om in één keer in te gaan maar meer om naartoe te werken. Die lijn 22 was bij mijn weten deels gekoppeld aan de opening van station Vaartsche Rijn. Als in dat die lijn uiterlijk moest rijden tegen de tijd dat dat station open gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

De schermen in de nieuwe bussen zijn wel duidelijk van betere kwaliteit dan de schermen in de ex-cxx bussen zeg. Viel me op dat alle nieuwe bussen (MB, Optare, Van Hool) het zelfde type scherm hebben, lekkere non-glare breedbeeld schermen. Ook zonder stickers. De ex-cxx bussen hebben van die kleine vierkante schermen met weggekraste CXX logo's en stickers met als het scherm kapot is dat je dit moet doorgeven. Toch hebben ze het wel creatief opgelost door een aangepaste versie van versie 5 te maken zodat het hele scherm gevuld werd. Bij versie 4 was dit namelijk nog niet het geval (was volgens mij al eens gezegd in dit topic)

In het begin van Qbuzz had ik er nog niet zoveel vertrouwen in. Toen was er nog versie 1 en die vond ik bijzonder lelijk. Nu versie 5 er is moet ik zeggen dat ik deze versie beter vind dan wat CXX had. Ik vind het vooral leuk hoe ze met die bestemmingskleuren omgaan. Wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik vind die versie 5 ook wel een hele fraaie en nog nieteens persé door het gebruik van de bestemmingskleuren. Meer omdat de overstapmogelijkheden op een veel duidelijker manier worden getoond als voorheen bij Connexxion. Ten eerste door de witte achtergrond (was bij CXX blauw voor de treinen) en ook doordat het scherm langzamer verspringt waardoor je meer tijd hebt om het daadwerkelijk te lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Ik ga dan ook niet dagelijks met de bus maar vind het idd wel duidelijke schermen, ik vind het alleen jammer mocht je achterste voren zitten dat je geen scherm heb(Maar goed we hebben nu schermen tenminste vergeleken met de gvu bussen).

Ik denk niet dat ik alle versies gezien heb ik ga bijna nooit met de bus, ik fiets altijd een stukje en pak de trein naar me werk.
Maar moet zeggen het was even puzzelen voor ze en veel extra tijd hadden ze niet, connexxion maakte het zo moeilijk door alles steeds uit te stellen anders was dit al verder geweest.
Maar al bij al vind ik dat Qbuzz het goed doet en helemaal in de korte tijd die ze al hadden, we hebben weer mooie bussen nu de schermen even op orde en volgens mij sommige lichten van de busnummers dimmen.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Is er trouwens nu een ander bedrijf die het onderhoud aan de tramstellen op zich neemt? Het valt me op dat defecten (technisch maar ook aan het interieur en de buitenkant) direct worden aangepakt. Er zijn ook nog zelden storingen. De tramstellen zien er allemaal netjes uit van binnen en buiten.

Het viel me trouwens ook op dat er ineens veel displays kapot gaan, aan de voorkant maar ook aan de zijkant van de tramstellen. Deze displays worden wel gelijk weer vervangen want ik zag dat er nu 2 soorten displays in omloop zijn voor de kopzijde. De normale en een met iets kleinere letters. De 5006 had dit nieuwe type scherm al een flinke tijd aan 1 kant. Misschien zijn de oude displays niet meer leverbaar. De zij-displays kennelijk nog wel want die worden nog steeds vervangen door de originele.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bij mijn weten had Qbuzz niks gewijzigd aan de onderhoudscontracten van het materieel wat ze overgenomen hebben. Ik denk dat ze er simpelweg gewoon meer bovenop zitten. Zo kom ik bv. ook veel minder storingen aan de chipkaartapparatuur tegen sinds Qbuzz de concessie overgenomen heeft en komen de bussen ook stukken schoner op mij over nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten