Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door BrengMe »

Dat is een situatie vergelijkbaar met Arriva/Breng op de spoorlijn Arnhem-Doetinchem, bestaat hier in NL dus ook.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Suus »

In Duitsland hebben ze zoiets als verkeersverbonden, die ongeveer werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Suus op vr 14 mar 2014, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door BrengMe »

Bedoel je het oude VSN? Of heb ik het verkeerd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Karl »

Ik neem aan de oude verdeling van de WROOV gelden?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Suus »

Nee, VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) was de overkoepelende dochter van alle streekbusvervoerders ontstaan in de tijd dat NS het busvervoer nog beheerste, de verkeersverbonden werken meer als het voormalige VBN (Vervoersbewijzen Nederland B.V.) die de inkomsten van strippenkaarten en sterabonnementen verzamelde en weer onder de vervoerders distribueerde.

Edit: inderdaad was de verdeling weer volgens de verdeelsleutel van de WROOV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:In Duitslandn ze zoiets alcorrigeren verbonden, dieOverhaast werken op de manier waar wij net afscheid van hebben genomen, een clearing house die voor de inkomsten verantwoordelijk is en deze distribueert naar de rechtmatige vervoerders.

Edit: @Erno-BE: waar ligt Overhaast eigenlijk?
Ik bedoel Oberhausen, mijn asus tablet corrigeert Oberhausen in Overhaast
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Het punt is echter dat geen enkele spoorwegmaatschappij in Nederland vanwege de onzekerheid over de SOV-kaart op dit moment extra materieel wil kopen of leasen tenzij het echt niet anders kan zoals bij Arriva in Gelderland.
Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Gekko123 »

Ja er is zo'n leasemaatschappij. Namelijk NSFS (NS Financial Services). Kijk anders op hun site, dan kom je erachter dat ze toch aardig wat in de aanbieding hebben (waaronder wat Lintjes en Buffels).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Leasen doe je toch juist om voor een korte periode materieel te hebben? De vraag is of er een leasemaatschappij is die materieel aanbiedt dat op een Nederlandse spoorlijn kan/mag rijden met reizigers, maar dat is een andere discussie.
Leasen gebeurt ook voor langere tijd, behalve om fiscale redenen vooral ook vanwege de financiering. Veel kleine vervoerders kunnen bij de bank tegenwoordig geen geld meer krijgen omdat de concessies te kort zijn om het materieel daarbinnen volledig af te betalen. De bank loopt dan het risico dat de vervoerder na afloop van de concessie geen emplooi meer heeft voor het materieel en dus zijn lening niet meer kan betalen. Leasemaatschappijen hebben vaak kapitaalkrachtige eigenaren en zijn voor de bank daarom een minder groot risico.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Wubbo »

Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Karl »

Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Het is een spectrum.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door dennistd »

Karl schreef:Het kan toch ook 'leveringszekerheid' opleveren? Als zo'n machine een keer een onderhoudsbeurt nodig heeft, krijg je dan een leenloc mee?
Dat zal bij (kleinere) goederenvervoerders ongetwijfeld in het contract staan, bij reizigers is dat lastig omdat de markt veel kleiner is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamer steunt kwartierdienst op de Valleilijn

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Zeker in de spoorgoederenwereld is kortstondig leasen aan de orde van de dag. Leasen doe je dus zeker niet per definitie voor langere tijd.
Goederenvervoer is natuurlijk wel een heel andere wereld dan reizigersvervoer. Contracten met verladers zijn vaak kortlopend (of zelfs eenmalig) waardoor de benodigde vervoerscapaciteit op korte termijn behoorlijk kan fluctueren. Zeker voor kleinere maatschappijen kan een gewonnen of verloren order een wereld van verschil maken. In die situatie ligt leasen meer voor de hand dan kopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten