NMBS Vervoersplan 2014
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Verviers en Luik zijn Franstalig. Dat maakt veel uit.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
@Bee
Vanwege dat laatste was een verbinding Eupen-Aachen wellicht zinvol geweest, maar het nut van ieder uur Spa-Aachen lijkt me twijfelachtig. Die mensen uit Eupen gaan niet ook nog eens in Welkenraedt overstappen als de rechtstreekse bus Eupen-Aachen sowieso al een kortere route heeft dan de trein.
Vanwege dat laatste was een verbinding Eupen-Aachen wellicht zinvol geweest, maar het nut van ieder uur Spa-Aachen lijkt me twijfelachtig. Die mensen uit Eupen gaan niet ook nog eens in Welkenraedt overstappen als de rechtstreekse bus Eupen-Aachen sowieso al een kortere route heeft dan de trein.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Dat die trein van/naar Spa rijdt is puur om omlooptechnische redenen. In de huidige dienstregeling heeft de trein van Spa naar Welkenraedt (die ze dus willen verlengen naar Aachen) een tussenstop van ongeveer 20 minuten in Verviers.
De vraag is hier dus eigenlijk of ieder uur Verviers-Welkenraedt-Aachen nuttig is.
De vraag is hier dus eigenlijk of ieder uur Verviers-Welkenraedt-Aachen nuttig is.
Of omdat treinen totaal niet op elkaar aansluiten. Zoals nu het geval is bij Eupen-Aachen bijvoorbeeld.Bee schreef:Er is veel grensverkeer, maar tot nu toe kiezen mensen de bus of de auto omdat de trein gewoon te weinig rijdt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Vlaams-Brabant is nu ook gepubliceerd: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 7B7B1.ashx
Alleen Namen, Waals-Brabant en het BHG moeten nog.
Alleen Namen, Waals-Brabant en het BHG moeten nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Ondertussen is bijna alles wel duidelijk eigenlijk, alleen op details mist soms nog wat informatie.
Zaken die nog niet in dit topic voorbij kwamen:
Zaken die nog niet in dit topic voorbij kwamen:
- Derde IC tussen Brussel-Schuman en Namur. Deze ontstaat door de huidige IC Brussel - Namur - Dinant/Liège uit elkaar te halen en in twee treindiensten te veranderen. In december 2015 gaat de trein naar Dinant naar Brussel-Nationaal-Luchthaven rijden, waar de trein dit jaar zijn noordelijke eindpunt heeft is mij nog niet bekend (gerucht is Schaarbeek).
- De IC Charleroi - Brussel-Luxemburg wordt in december 2015 naar Brussel-Airport doorgetrokken, maar deze trein stopt tussen Brussel-Luxemburg en Charleroi toch wel heel erg vaak. Die trein heeft namelijk tussenstops in Etterbeek, Boondaal, Diesdelle, Sint-Job, Linkebeek, St-Genesius-Rode, Waterloo, Braine-l'Alleud, Nivelles, Obaix-Buzet, Luttre, Courcelles-Motte, Roux en Marchienne-au-Pont.
- De snelste trein tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid wordt GEN O, deze trein stopt niet in het enige tussengelegen station Liedekerke, de IC's tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid doen dat wel.
- L-trein L27 slaat twee stations over tussen Mechelen en Leuven: Hever en Hambos.
- GEN E Antwerpen - Nivelles stopt niet in Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Holleken en De Hoek. GEN H stopt dan weer niet in Buda en Schaarbeek.
- RER M Denderleeuw - Geraardbergen - Halle - Brussel-Centraal - Dendermonde stopt dan weer niet in Vorst-Zuid, Ruisbroek, Lot en Buizingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS Vervoersplan 2014
IC's die overal stoppen, GEN-treinen die stations overslaan: van het idee dat het allemaal gestructureerder en eenvoudige zou worden komt ook net veel terecht.
Dat hele GEN vind ik sowieso een lachertje met nog steeds alleen maar uurdiensten.
Dat hele GEN vind ik sowieso een lachertje met nog steeds alleen maar uurdiensten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Ik kan nog steeds nergens iets vinden over de diensten in het weekend, terwijl dat toch zo'n 30% van alle dagen betreft.Bee schreef:Ondertussen is bijna alles wel duidelijk eigenlijk, alleen op details mist soms nog wat informatie.
Verder volledig eens met reisthijs: het geheel is erg rommelig en het GEN-net is marketing-bla-bla zonder dat het product ook maar enigszins in de buurt komt van de beloofde inhoud (altijd 30' diensten en op de drukkere lijnen 15' dienst in de spits).
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Met Welkenraedt wordt wel een taalkundig interessant dorp aangedaan. Maar het is wel een (overwegend) Franstalig geörienteerde gemeente geworden, zonder formele faciliteiten voor Duits- en/of Nederlandstalige inwoners. De "nieuwe" generatie spreekt dus Frans en zal zich meer op Luik dan op Aken richten. Vanuit Spa en Verviers gezien is de treinverbinding naar Aken niet alleen onlogisch en weinig frequent, het is voorziet ook niet in de daadwerkelijke vervoersbehoefte van deze steden.De vraag is hier dus eigenlijk of ieder uur Verviers-Welkenraedt-Aachen nuttig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Er beginnen ondertussen steeds sterkere geruchten de kop op te steken dat vanaf volgend jaar ten zuiden van de Maas en Sambre na 19:00 amper tot geen stoptreinen meer zullen rijden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Dat kun je niet menen ;)
Re: NMBS Vervoersplan 2014
TreinTramBus verwijt de NMBS dan ook een mooi weer verhaal te vertellen door in de slideshows uitsluitend over de situatie op ma-vr overdag te praten maar te zwijgen over de avond en het weekend.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Heel ander beleid dan NSR wat er alles aan doet om reizigers te verleiden in de Daluren en het weekend te reizen. (Al maken al die werkzaamheden dat bepaald moeilijk)
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Maar die stoptreinen bedienen vrijwel uitsluitend scholieren en een plukje forensen. Ik snap de ophef niet zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Dat neemt niet weg dat de NMBS gewoon een eerlijk beeld moet geven van wat ze van plan zijn.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Er zijn al vaker stunten vertoont bij de NMBS die je kan scharen onder de helaasheid der dingen. Zo is eind 2012 nog de laatste intercity van Brussel naar Luxemburg ingekort tot Arlon wegens werkzaamheden, maar zo iets wordt nooit meer teruggedraaid natuurlijk. De laatste intercity naar Luxemburg vertrekt tegenwoordig al om 20:33 in Brussel-Zuid, dat was ooit 21:33...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Je moet wel bedenken dat men in België gemiddeld een uurtje vroeger op de dag leeft dan in Nederland. Dat wil zeggen een uur eerder opstaan, een uur eerder gaan werken en uiteindelijk ook een uur eerder naar bed. Ik heb in België gewerkt en als je daar na achten op je werk binnenkomt wordt je door iedereen aangestaard. Anderzijds is het na vieren op kantoor ook heel snel uitgestorven.
Bij het OV zie je dat terug, vaak beginnen bussen al 's morgens om 5 uur en is het 's avonds tussen 22 en 23 uur finito. Idem bij de trein, ik herinner me nog dat destijds de eerste trein uit Oostende om 3.57 vertrok, de laatste om 22.42.
Bij het OV zie je dat terug, vaak beginnen bussen al 's morgens om 5 uur en is het 's avonds tussen 22 en 23 uur finito. Idem bij de trein, ik herinner me nog dat destijds de eerste trein uit Oostende om 3.57 vertrok, de laatste om 22.42.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Serieus? Daar heb ik bij mijn vrienden uit België (Antwerpen en Gent) nooit echt iets van gemerkt. :-o
🍉
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur. En Belgen eten dan doorgaans wel weer later 's avonds en dan wil je na een etentje buiten de deur toch ook nog wel naar huis kunnen met het OV?
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Inderdaad, wij zitten hier om half 6 aan de piepers, daar is het heel normaal om zo tegen een uur of 8 eens te gaan eten.
🍉
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Onderwijs begint wel ongeveer op dezelfde tijd als in Nederland.Daantje schreef:Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Ook de provincie Namur staat nu online. Ik ga het eens bekijken, kom ik straks wel weer met details.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
De hoofdlijnen van de presentatie van de provincie Namur:
- De huidige IC Brussel-Zuid - Namur - Dinant/Liège wordt verwacht gesplitst. IC 17 wordt Schaarbeek - Namur - Dinant, IC 18 wordt Brussel-Zuid - Namur - Liege. Het eindpunt Schaarbeek is tijdelijk voor een jaar, de trein wordt met de IC Charleroi - Brussel-Luxemburg uiteindelijk een trein Charleroi - Brussel-Airport - Dinant. De rijtijd Brussel - Namur wordt nog weer eens met zes minuten verlengd.
- De L-trein Libramont - Dinant wordt doorgetrokken naar Namur, de nu nog noodzakelijke overstap in Dinant vervalt. Eens in de twee uur rijden er dus twee treinen tussen Namur en Dinant. Dat lijkt mij vooral om een goede verbinding naar Brussel te blijven bewerkstelligen door de veranderende tijden tussen Dinant en Brussel.
- Tussen Assesse en Ciney zal geen L-trein meer rijden. Hier rijdt een bus die ook het tussengelegen station Natoye aandoet. Station Florée wordt gesloten omdat de spoorlijn van de stationslocatie zal verdwijnen en een gebrek aan reizigers. Op de locatie van station Florée wordt spoorlijn 162 op beperkte schaal omgelegd voor een snelheidsverhoging van 130 naar 160 km/uur.
- Forse verbetering van de bediening van Andenne, dat een rechtstreekse verbinding naar o.a. Charleroi en Mons krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
In België, Frankrijk, en in mindere mate Zwitserland is het veel gebruikelijker om een uur middagpauze te hebben en in Zwitserland komt er nog een langere werkdag bovenop (standaard werkweek is 44 uur). Geen wonder dat in die landen ook later gegeten wordt dan in Nederland...Daantje schreef:Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur. En Belgen eten dan doorgaans wel weer later 's avonds en dan wil je na een etentje buiten de deur toch ook nog wel naar huis kunnen met het OV?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Als ik het goed begrijp, komt deze directe verbinding wel weer terug nadat de werkzaamheden klaar zijn.Bee schreef:De hoofdlijnen van de presentatie van de provincie Namur:
- Tussen Assesse en Ciney zal geen L-trein meer rijden. Hier rijdt een bus die ook het tussengelegen station Natoye aandoet. Station Florée wordt gesloten omdat de spoorlijn van de stationslocatie zal verdwijnen en een gebrek aan reizigers. Op de locatie van station Florée wordt spoorlijn 162 op beperkte schaal omgelegd voor een snelheidsverhoging van 130 naar 160 km/uur.
Maar de IC kan dus wel blijven rijden tijdens de werken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Ja, de intercity blijft rijden, de L-trein zal voor een periode van twee jaar niet rijden tussen Assesse en Ciney. Station Florée gaat nooit meer open.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten