Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Ardan »

Wat doe je op zo'n prachtige dag als vandaag? Juist, er op uit! Vanuit de Verplichtingen meteen het rijwiel op, proviand ingeslagen en op pad. Het werd een tochtje van 54,5 kilometer. Het plan was om de noordelijke Achterhoek te gaan verkennen, een redelijk bekende omgeving maar toch nieuwigheidjes ontdekt. Zo wilde ik bijvoorbeeld al lang het oude station Laren-Almen bezoeken, hetgeen ook is gelukt. En hoe!

Eerst de stad uit. Autobuslijn 56 rijdt tijdelijk een ommetje door Gorssel in verband met werkzaamheden in Epse. Daar zijn zelfs dit soort borden voor geplaatst.
Afbeelding

Per rijwiel was het echter wel mogelijk door Epse te rijden, en zo kwam ik aan bij de overweg Lochemseweg in de spoorlijn Deventer-Zutphen. Dat nu net de Eurailscout langskwam was een toevalstreffertje.
Afbeelding
Veel vaart zat er echter niet in. Hoe hard mag zo'n ding eigenlijk?
Doordat ik meteen hierna wat met mijn telephoon stond te prutsen had ik niet eens door dat de overweg extra lang dicht bleef en een ICR-stam de andere kant op spoedde. Kon alleen nog sluitseinen op de gevoelige pixels krijgen :P

Een klein stukje verder, vlak bij het voormalige station Gorssel, ligt Huize 't Joppe. Een nog relatief nieuw Huis, de eerste vermelding komt uit 1565. Het tegenwoordige komt uit ongeveer 1740, waarbij bouwmaterialen van het originele huis zijn hergebruikt. Dit is overigens ook de reden dat de spoorlijn Deventer-Zutphen met een grote boog om Gorssel heen loopt in plaats van logischerwijs erdoorheen. De eigenaar wilde best land afstaan voor de bouw van de spoorlijn, maar alléén als deze zo dicht mogelijk langs het Joppe zou lopen en aldaar ook een station zou komen.
Afbeelding

Hierna ging het een stukje over een alleraardigst paadje door het bosch...
Afbeelding

..om uiteindelijk bij de spoorlijn Zutphen-Hengelo uit te komen. Hier aan de overweg Kapelweg werd een kwartiertje verpoosd in afwachting van de trein.
Afbeelding

Nog meer bosch. Zijpaadje van de hoofdweg trouwens, ik ging hier niet door :P
Afbeelding

Even ten noorden van Vorden, in een bocht van de Wilmerinkweg, staat vlak aan de spoorlijn Zutphen-Winterswijk een bankje dat me al jarenlang intrigeert. (ik schrijf dit verkeerd maar ik weet niet wat :') ) Vraag me niet waarom. Maar omdat ik hier toch in de buurt was besloot ik hier dan maar even pauze te gaan houden. Ik heb nu 25 kilometer gerijwield.
Afbeelding
De rugzak is overigens vooral gevuld met mijn vest, dat ik direct na vertrek al had uitgetrokken. In een T-shirt was het warm genoeg en ik heb een mooi kleurtje aan vandaag overgehouden :)

Uiteraard werd alhier de trein op de photo gezet, ondanks dat de Zon zich niet op een optimale plek bevond daarvoor.
Afbeelding

Een klein stukje verder kun je rechtsaf en dan ben je al heel snel bij station Vorden. Ik besloot echter weer linksaf te gaan, naar het volgende reisdoel, ongeveer anderhalve kilometer ten noorden van station Vorden. Kasteel Den Bramelt, waar de bosch-anemoontjes heerlijk staan te genieten van het weer. Het was zo rustig en vredig...
Afbeelding

Kasteel Den Bramelt wordt al vermeld in 1396. Zoals wel meer kastelen heeft ook deze de nodige verbouwingen meegemaakt, het heeft dit uiterlijk sinds 1725 met nog kleine aanpassingen in 1881, overigens ook weer met hergebruikte materialen. Ondanks de zo rustige en vredige omgeving, bekroop mij toch een nogal onbehaaglijk gevoel bij de aanblik van dit kasteel...
Afbeelding
Afbeelding

...en dat was ook wel te verklaren.
Afbeelding

Ik kende al het verhaal van de hier rondspokende haas, waardoor ik niet kon tegenhouden dat ik toch steeds omkeek bij het ritselen der bladeren op de grond. Deze haas was eigenlijk een heks die zich in een haas kon veranderen. Dat deed ze erg graag, zo vaak als ze maar kon. Tot ze door een jager werd geschoten.. Dit spook zal hier rond blijven dolen tot het wordt geraakt door een zilveren kogel. Dus mocht één van jullie toevallig des nachts in de buurt zijn en een geweer met zilveren kogels mee hebben, waag een gokje :Y
Bekender echter is het verhaal van Fenneke, een buitenechtelijk kind dat is geboren op Onstein, hier niet ver vandaan. Zij vond hier op Den Bramelt haar thuis en groeide hier op. Na een tijd vertrok ze naar Nederlands-Indië, waar ze verliefd werd maar ook de dood vond. Haar geest keerde terug naar Den Bramelt, waar ze nog altijd 'woont'. Elke avond om klokslag 12 uur daalt ze de trap af naar beneden en hoor je de treden kraken... maar zij doet niemand kwaad.

Gauw weer verder. Autobuslijn 54 kwam me tegemoet..
Afbeelding

Smalle vakwerkbrug over het Twentekanaal.
Afbeelding

Al vrij snel kwam ik bij het voormalige station Laren-Almen. Het stationsgebouw uit 1863 is van het type SS 5e Klasse (Waterstaatstation), met een in 1914 verhoogd middendeel en een uitbouwtje aan de linkerkant uit datzelfde jaar. Oorspronkelijk was het gebouw wit, maar is eind jaren 1990 zalmroze geschilderd. Het rijwiel ging even aan de kant voor een inspectie.
Afbeelding
Afbeelding
Ik had het bordje 'Te koop' al gezien, dus als U geïnteresseerd bent, stuur maar even een PB'tje voor het telephoonnummer van de makelaar! Maar toen ik dichterbij kwam bleek het ook nog helemaal leeg te staan! Deze kans werd natuurlijk niet onbenut om helemaal rondom te lopen, en ook photo's naar binnen te maken, die in de spoiler te zien zijn. Het is binnen trouwens minder donker dan het zo lijkt.
Spoiler: show
Blik door de voordeur naar de achterdeur.
Afbeelding

Keuken aan de linkerkant van het gebouw.
Afbeelding
Afbeelding

Door het uitbouwtje aan de achterkant gekeken.
Afbeelding

Blik van de achterdeur naar de voordeur.
Afbeelding
Achter het gebouw staan wat roestige trekdingen roestig te wezen. Er staat een opschrift op maar die is onleesbaar.
Afbeelding

Geen prijzen voor bordjesschieters..
Afbeelding

Hoewel het station sinds 1938 niet meer bediend wordt, stoppen hier nog steeds treinen. Dit is de enige plek in Nederland waar op een enkelsporig baanvak vliegend wordt gekruist, maar niet op een station.
De kruising van 16:15 had ik nét gemist, dus heb ik hier een klein half uurtje op de drempel van de achterdeur gezeten onder nuttiging van een medegenomen BvO'tje en een nicotineske versnapering. Het was geen straf met dit weer.
De trein die het eerste hier aankomt, gaat naar het zijspoor om daar stil te gaan staan. Meestal is het de trein uit Oldenzaal, maar om 16:43 bleek de trein uit Zutphen het eerste te zijn, zoals we hier zien, midden op het behoorlijk lange zijspoor.
Afbeelding

Al vrij spoedig daarna kwam de trein uit Oldenzaal over het doorgaande spoor langsrijden, niet op volle snelheid overigens.
Afbeelding

Na het sluiten der overweg en het groen worden van het sein reed de trein naar Oldenzaal weer door.
Afbeelding

Hierna reed ik, met de wind in de rug, op de hoogste versnelling weer terug richting mijn Residentie. Lekker kort door de bochten scheuren.
Bij Oolde werd even een korte stop ingelast voor het hier staande landhuis dat niet echt in opperbeste staat verkeert. Beetje creepy zelfs.
Afbeelding

Er staat een manege uit 1873 bij. Vermoed ik door de niet al te vrolijk kijkende paardenkop boven een zijdeur..
Afbeelding
Afbeelding

Kasteel Dorth lag ook op mijn route. Een redelijk bekend kasteel, tenminste, vroeger was het een kasteel. Het is meerdere keren gesloopt en weer opgebouwd. De laatste keer in 1927, waardoor dit huis is verrezen dat toch wel een teleurstelling was in mijn eerlijke opinie.
Afbeelding

Na een mooie en verrassende tocht ging het huiswaarts, de avondzon tegemoet...
Afbeelding

Wij danken U voor de aandacht :)
Laatst gewijzigd door Ardan op do 20 mar 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [30p]

Bericht door Daniel »

Leuke serie. Vooral ook dat stukje historie erbij, maakt het extra interessant om te lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [30p]

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:Veel vaart zat er echter niet in. Hoe hard mag zo'n ding eigenlijk?
Tijdens meten 60 km/h
Ardan schreef:Dit is de enige plek in Nederland waar op een enkelsporig baanvak vliegend wordt gekruist, maar niet op een station.
Dat doen ze bij Zoeterwoude (tussen Alphen en Leiden) toch ook?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [30p]

Bericht door Daniel »

De laatste keer dat ik er langs gekomen ben werd inderdaad ook op Zoeterwoude zo gekruist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [30p]

Bericht door Suus »

Zonder kruisen in Zoeterwoude is de huidige dienstregeling niet eens maakbaar.

Anyway, eindelijk een cameo van de fiets *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef: Per rijwiel was het echter wel mogelijk door Epse te rijden, en zo kwam ik aan bij de overweg Lochemseweg in de spoorlijn Deventer-Zutphen. Dat nu net de Eurailscout langskwam was een toevalstreffertje.
Afbeelding
Veel vaart zat er echter niet in. Hoe hard mag zo'n ding eigenlijk?
De UST-96 mag en kan met 140 km/h meten. http://www.eurailscout.com/5-inspectiemiddelen_nl.html
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door marlies »

Haalt het niet bij Jules en Jim

<3 motorpost
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Daantje »

Leuk verslag met mooie foto's (y)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
De laatste keer dat ik van Zutphen naar Hengelo reisde (augustus jl.) was mijn trein ook eerder te Laren-Almen. :wink: Zou het een optie zijn om dat station te heropenen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Ardan »

Die plannen zijn er ook wel, maar het station ligt nogal ver van Laren en Almen af. De Kapelweg, een stukje richting Zutphen, ligt wel dicht bij Almen, maar nog verder van Laren..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Ik had het bordje 'Te koop' al gezien, dus als U geïnteresseerd bent, stuur maar even een PB'tje voor het telephoonnummer van de makelaar! Maar toen ik dichterbij kwam bleek het ook nog helemaal leeg te staan!
Anders is Google wel je vriend 8-)

http://www.funda.nl/koop/laren-gld/huis ... chrijving/
🍉
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag, ook erg leuk dat er wat meer info bij de foto's staat! :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:De UST-96 mag en kan met 140 km/h meten. http://www.eurailscout.com/5-inspectiemiddelen_nl.html
Dat staat wel mooi op de site maar is helaas in Nederland niet de waarheid.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Karl »

Leuk. Een verslag waarbij de (informatie over de) omgeving/context van toegevoegde waarde is. :pos:
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door waldo79 »

Top zo'n reisverslag!
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Soortvanhenk »

Ardan schreef: Per rijwiel was het echter wel mogelijk door Epse te rijden, en zo kwam ik aan bij de overweg Lochemseweg in de spoorlijn Deventer-Zutphen. Dat nu net de Eurailscout langskwam was een toevalstreffertje.
Afbeelding
Veel vaart zat er echter niet in. Hoe hard mag zo'n ding eigenlijk?
Die trein doet me zo van een afstand erg denken aan de aloude Wadlopers ( DH 1/2).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Ardan »

Haha, dat dacht ik ook toen ik hem heel in de verte zag aankomen... 'Wtf een Wadloper?'
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door julsteren »

Wederom een geniaal verslag maar helaas geen wadlopers geplaat :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Anne »

Mooie omgeving en leuk verslag.

Het Joppe ben ik in mijn jonge jaren nog een aantal keren geweest op bezoek bij de ponytram van de heer Montenberg.
Toen een aantal interessante gesprekken gehad over de herkomst van zijn rijtuigje. Dat kwam van een landgoed bij Nunspeet. Wat een tijd, begin 20e eeuw, dat je een eigen lijntje kon hebben van het station naar je huis.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door AppleMoose »

Weer een mooi verslag. Vooral de achtergrondinformatie maakt het boeiend. :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Nitein-Repart »

Over het algemeen is de trein uit Zutphen eerder in Laren-Allen en wacht daar 2 minuten. Verder zie ik niks in heropening van Laren-Almen, eeroer verlenging dubbelspel zodat treinen elkaar rijdend kunnen passeren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #18: Spoken en verlaten stations... [31p]

Bericht door Ardan »

Dan zal het wel toeval zijn dat ik het merendeel van de keren heb meegemaakt dat die uit Oldenzaal eerder was. Zo vreselijk vaak rijd ik daar nou ook weer niet :')
Ik zie ook niet veel in heropening, Laren en Almen samen hebben 3000 inwoners en er is een bescheiden bedrijventerrein aan het Twentekanaal, maar het station ligt eigenlijk in de middle of niks.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten