Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Jurjen »

Zum Beispiel:

Herzogenrath Gr. - Aachen Hbf: 3,80 -> 3,20
Weener Gr. - Leer: 7,60 -> 5,20

(enkele reis 2e klasse)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door M57 »

Hoe komt dat? Nieuw EU-subsidiebelletje aangeboord?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Jurjen »

Nee, nadat vorig jaar overgeschakeld is op een nieuw tariefsysteem met prijzen voor relaties i.t.t. voor trajecten, zijn nu de IC tarieven voor deze relaties afgeschaft, en, meen ik, op productcategorie C ingesteld: regionaal vervoer dus.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Dubbele P »

Maar ik hoorde eens van iemand dat het met een OV-kaart sowieso mogelijk is om bepaalde buslijnen en treintrajecten naar Duitsland gratis te bereizen. Weet iemand daar meer van? Ik koop namelijk altijd kaartjes vanaf de grens als ik naar Duitsland ga.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Karl »

Dubbele P schreef:Maar ik hoorde eens van iemand dat het met een OV-kaart sowieso mogelijk is om bepaalde buslijnen en treintrajecten naar Duitsland gratis te bereizen. Weet iemand daar meer van? Ik koop namelijk altijd kaartjes vanaf de grens als ik naar Duitsland ga.
Het samenwerkingsverband EURegio Maas-Rhein heeft bij het grensoverschrijdend vervoer besloten elkaars vervoerbewijzen te accepteren, hoe eea precies weet ik niet, maar je kan volgens mij ook gebruik maken van Duitse kaartjes op bepaalde - in Limburg door Veolia geeploiteerde - lijnen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Cookie »

In dit overzicht is de geldigheid van de SOV in het buitenland te vinden: http://www.grensovergangen.nl/ov_nl.pdf :) .
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Jurjen »

Helaas is dat overzicht ietwat gedateerd. Lijn 420 Beek-Maastricht-Aachen is tegenwoordig lijn 50 Maastricht-Aachen via Gulpen, Vaals. SOV is nog steeds geldig op die lijn, en de reis duurt vanuit de rest van het land via Maastricht en dan de bus niet (veel) langer dan via Heerlen-Herzogenrath met de trein!

Edit: moest lijn 50 zijn, niet 54.
Laatst gewijzigd door Jurjen op ma 15 dec 2008, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Dubbele P »

Ja, klopt dat het wat gedateerd is. Ook lijn 79 van Veolia vanuit Roermond rijdt sinds gisteren niet meer naar Heinsberg.

Overigens wel handig om te weten dat ik dus met mijn SOV naar Kleve kan, ik heb al twee keer betaald. Jammer dat bijvoorbeeld Heerlen-Aachen en Venlo-Mönchengladbach met de trein niet gratis zijn.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe grensoverschrijdende tarieven (Duitsland)

Bericht door Jurjen »

Dubbele P schreef:Ja, klopt dat het wat gedateerd is. Ook lijn 79 van Veolia vanuit Roermond rijdt sinds gisteren niet meer naar Heinsberg.

Overigens wel handig om te weten dat ik dus met mijn SOV naar Kleve kan, ik heb al twee keer betaald. Jammer dat bijvoorbeeld Heerlen-Aachen en Venlo-Mönchengladbach met de trein niet gratis zijn.
Chauffeurs zijn ook niet echt op de hoogte van de tariefintegratie rond Nijmegen-Kleve. Mijn Duitse kaartje werd niet voor het Nederlandse traject van de bus Nijmegen-Kleve erkend. Nu kon ik eenvoudigweg mijn SOV laten zien, dus was dat ook niet zo'n probleem, maar toch...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten