De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Busfoto.nl »

Afgelopen middag een interessante presentatie gezien over de mogelijkheden van draadloos internet in de trein en bus. Het huidige concept met een verbinding naar de buitenwereld is natuurlijk voor de meesten hier bekend. Het is een mooie extra toevoeging aan de reisbeleving voor de passagier, die ook al gretig van het aanbod gebruikt maakt.

In de presentatie van een kennelijke dochter van T-mobile, die samenwerkt met Veolia, kwamen echter enkele extra potentiele en haalbare mogelijkheden naar voren. Waarom zou je ook niet net als in het vliegtuig video on demand aanbieden, net zoals themakanalen. Door het aanbieden van een selectie aan films en documentaires bijvoorbeeld, kun je de reiziger op hoge kwaliteit vermaak en tijdsverdrijf geven.

Door de media lokaal in het voertuig op te slaan kan een constante hoge kwaliteit worden aangeboden. Tegelijkertijd wordt de verbinding naar buiten ontlast, aangezien de filmkijkende reiziger geen gebruik maakt van de beperkt beschikbare internetbandbreedte.

Bekostiging kan plaats vinden door het aanbieden van advertenties af en toe. Zeker als het systeem.landelijk en bij alle vervoerders zou worden uitgerold, biedt het systeem.een aantrekkelijke potentieel van dagelijks 1 miljoen personen. Daar willen adverteerders wel voor betalen.

Ik vond de presentatie in elk geval interessant genoeg om.met jullie te delen en ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Somoht »

Worden door dat internet van Veolia niet allemaal sites geblokkeerd omdat ze teveel data zouden verbruiken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Suus »

Het internet van Veolia is zo ongeveer nog restrictiever dan dat van China...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Somoht »

Ja en als je dat combineert met de advertenties in "eigen" content krijg ik daar een naar smaakje van in mijn mond.
Hoe ze dat doen met hun eigen aangeboden "gratis" internet mogen ze zelf weten maar het geeft wel het belang van netneutraliteit.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door microshit »

Je zit dan wel even met het kostenplaatje. Hiervoor zal een iets als een webserver in elke bus en trein moeten hangen. Traditionele hardeschijven gaan ook nog eens last hebben van trillingen, dus moet je overstappen op de wat duurdere SSD's. De gemiddelde gebruiker van WiFi in trein/bus zal momenteel deze gebruiken om hoofdzakelijk reisinfo of social media te raadplegen. Dit is relatief weinig data in een korte tijd. Streamen van video kan wel bandbreedte naar buiten besparen, maar zeker op hoge kwaliteit zul je deze intern wel nodig hebben. Voor een volle standaardbus zul je dan al aan 2 access points zitten. Treinen 3 tot 4 per bak, waar er nu 'maar' 2 hangen.
Vervolgens moet het beeldmateriaal nog ingekocht worden. Even een kopietje maken van een DVD die je bij de MediaMarkt haalt is uiteraard niet toegestaan, zal moeten worden afgehandeld met de distributeur.

Je moet dan wel heeel veel reclames laten zien om dat überhaupt een beetje te dekken. Ik zie er niet echt een toekomst in op die manier.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Geert »

Los van het feit dat iedereen zelf wel aan zijn content komt. Dit idee (streamen van content naar mobiele devices) lijkt me veel meer geschikt voor vliegtuigen dan voor busritten. Voor treinen zou het nog wel kunnen, maar dan zou je eerder denken aan het ICE/Thalys-segment en niet het boemeltje tussen Nijmegen en Roermond :)

Toevallig kwam twee weken geleden Lufthansa nog in het nieuws met dit idee: http://tweakers.net/nieuws/94713/luftha ... ptops.html
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door huibf »

Schoenmaker blijf bij je leest...
Beter investeren in meer bussen.

Dadelijk gaan vervoederders nog dierenverzekeringen afsluiten...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door marlies »

Misschien een idee voor QBuzz hier, de chauffeurs hier scoren vrij hoog op stadsduifcarmageddon ;)
Rickingsh

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Rickingsh »

Ik sluit me volledig aan bij huibf. De OV-boeren zijn d'r om ons van A naar B te brengen, en niet om ons luxe 5-sterren resorts op wielen aan te bieden. WiFi en zelfs de snoepautomaten van Connexxion zijn nog tot daar aan toe, en zijn prima extra's voor de gemiddelde busrit. Maar films..? Alsjeblieft zeg... Kun je beter je busritje uitzitten en thuis comfortabel op de bank ploffen voor de beeldbuis als je het mij vraagt :wink: Vraag me af waar dit ophoudt... Massagestoelen met verwarming en wijn van het huis ofzo? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Suus »

Een buschauffeur die de schoenen uit de webwinkel thuisbezorgd bij huizen langs de route? Zou wel de snelst bezorgende internetwinkel van het land zijn :wink:

Het internet in bus en trein zou trouwens wel een stuk beter worden als er een 4G-verbinding achter zou zitten. Maar ja, kostenplaatje he :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Vinny »

Prosecco in de treinbar. En natuurlijk een ruim assortiment aan eenvoudige doch voedzame maaltijden. Éigenlijk gewoon wat ze in het buitenland wel doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rickingsh

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Rickingsh »

Maar de trein is dan ook weer een héél ander geval. Van mijn part worden interregionale diensten met meer dan 2 uur reistijd als vanouds weer van een catering voorzien (en voor mij een lekker ouderwetse rokerscoupé natuurlijk :'))

Maarja.. kunnen we lang wachten ben ik bang :(
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door robert55 »

marlies schreef:Misschien een idee voor QBuzz hier, de chauffeurs hier scoren vrij hoog op stadsduifcarmageddon ;)
Klinkt goed. Zou je als extra concessie criterium kunnen opnemen: 1 duif of andere rat per 1000 DRU een bonuspunt
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door robert55 »

huibf schreef:Schoenmaker blijf bij je leest...
Beter investeren in meer bussen.
Maar wie zegt dat de vervoerder meer moet doen dan [betaald] faciliteren van zo'n voorziening? Laat een provider dan maar proberen of er geld mee verdiend kan worden. Vraag is natuurlijk of dat kan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Frans F »

In de trein vind ik het wel handig, al hoewel me ook daar op valt dat er relatief toch niet zo veel gebruikers zijn. In de bus vind ik het gezien de gemiddelde reisafstand redelijk overbodig, ik zie liever dat het geld daar aan beter busvervoer wordt besteed.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door VIRM »

Ik denk dat op dit moment voornamelijk de snelheid van het internet het probleem is. Als ik mijn vader hoor, heeft hij in NS-treinen ontzettend veel tijd nodig om met zijn laptop één mailtje te sturen.

Daarnaast plaats ik mijn vraagtekens bij het aanbieden van documentaires en films on demand, zoals in een vliegtuig. In een vliegtuig zit je bij langeafstandsvluchten vaak 5-14 uur in een vliegtuig. In een trein kun je heel moeilijk uberhaupt een film afkijken. Daarnaast: als je daar schermen voor wilt plaatsen, dan is dat extra vandalismegevoelig natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Suus »

Een aflevering van de TV-serie Girls duurt een ongeveer een half uur. Heb wel eens de wens gehad dat Amersfoort vanaf Duivendrecht twee minuten verder rijden was, dan had ik niet de laatste seconden hoeven missen. :P . Zoiets is perfect voor in de trein, alleen de popcorn mist nog. :mrgreen: .
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door deadlock »

In de trein worden die schermen alleen maar stukgemaakt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Een aflevering van de TV-serie Girls duurt een ongeveer een half uur. Heb wel eens de wens gehad dat Amersfoort vanaf Duivendrecht twee minuten verder rijden was, dan had ik niet de laatste seconden hoeven missen. :P . Zoiets is perfect voor in de trein, alleen de popcorn mist nog. :mrgreen: .
En toen werd de dive-under opengesteld.. Hup, weer 3 minuten eraf.. :D
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door IC140 »

Dan verplaatsen we Amersfoort toch gewoon een paar kilometer? Het is toch maar verzonnen 8-) (alvast excuses voor off-topic).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Busfoto.nl »

Ik denk dat sommige dingen hier verkeerd zijn geinterpreteerd. Het was uitetaard niet het idee om schermen in de bus te plaatsen. De films en documentaires kunnen vanuit de harde schijf in de bus naar je telefoon worden gestreamd.

Veel mensen (niet hier uiteraard) hebben er een hekel aan om in de bus of trein te zitten. Door lokale archiefuitzending van RTV <insert regio> aan te bieden bijvoorbeeld

Dus een soort NPO-uitzendinggemsist app waarvan de content niet via de telefoonmast traag wordt binnengehaald, maar die dus in de bus aanwezig is en via het draadloze netwerk wordt doorgezonden naar je telefoon.

Het is slechts een kleine uitbreiding van de bestaande functionaliteit vam draadloos internet in de bus, wat de komende jaren steeds meer gemeengoed zal worden.

Je gaat in de bus zitten. Maakt via wifi contact met de hotspot van de bus. Gaat akkoord.met voorwaarden en komt vervolgens op een startpagina terecht.

Hier kun je kiezen:
1: informatie over de rit (nu bij NS al beschikbaar)
2: draadloos internet (op acceptabele maar lage 3G-snelheid)
3: lokaal opgeslagen documentaires en films (10 mbit/sec of althans maximale kwaliteit).

Als nu inneen trein 100 mensen gebruikmaken van het sraadloos internet, delen zij de beschikbare internetcapaciteit naar buiten. Als door dit idee meer mensne op het lokale netwerk blijven, hoeven er nog maar (zegge) 60 mensen met de buitenwereld te internetten. Deze 60 man hebben dan een hogere snwlhejd, omdat er 40 man niet meer internetten maar opnhet lokale netwerk bezig zijn.

Een nare smaak van reclames (wat dat ook moge zijn) hoeft niet, als de reclame gewoon voor iedereen hetzelfde is (net zoals op tv nu)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door huibf »

huibf schreef: Dadelijk gaan vervoederders nog dierenverzekeringen afsluiten...
http://www.connexxionverzekeringen.nl/h ... rzekering/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door waldo79 »

Dat is volledig uitbesteed. Ik begrijp het probleem niet zo.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door Hainje »

Duh, tuurlijk is dat uitbesteed. Denk je nu echt dat de HEMA zelf die zorgverzekeringen verzorgd?
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De mogelijkheden van Wifi in de trein en bus

Bericht door deadlock »

Busfoto.nl schreef:Ik denk dat sommige dingen hier verkeerd zijn geinterpreteerd. Het was uitetaard niet het idee om schermen in de bus te plaatsen. De films en documentaires kunnen vanuit de harde schijf in de bus naar je telefoon worden gestreamd.
Waarom zou ik dat willen. Die meuk loopt maanden achter op wat ik zelf via Plex kan doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten