Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
En niet te vergeten dat Inno-V een paar jaar geleden met Qbuzz in bed lag. Vreemde toko dus. Beter kan je dit gewoon aan vervoersbedrijven zelf over laten, daar zit meestal toch wel het meeste verstand.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er zijn maar twee of drie bedrijven die dit doen. Alle OV-autoriteiten huren één van die drie bedrijven in, maar vervoerders huren - logischerwijs - òòk dat soort bedrijven in. Zal me niets verbazen als het niet altijd zuivere koffie is.
Het is een spectrum.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Toevallig net in de 8204 gezeten en kan melden dat deze een normaal streekinterieur heeft!Michael 1988 schreef: Overigens, dat van de 8204 weet ik niet zeker omdat ik hem maar zelden ben tegengekomen, laat staan in heb gereden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Een ongezonde situatie is het sowieso.Karl schreef:Er zijn maar twee of drie bedrijven die dit doen. Alle OV-autoriteiten huren één van die drie bedrijven in, maar vervoerders huren - logischerwijs - òòk dat soort bedrijven in. Zal me niets verbazen als het niet altijd zuivere koffie is.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er wordt wel voor uitgekeken dat als je aan de kant van de concessieverlener zit, je niet tegelijkertijd aan de kant van vervoerders kan zitten op dezelfde concessie. Maar sowieso is het probleem dat het in OV-land maar een klein wereldje is, waarin iedereen bijna iedereen kent. Het is dan dus niet te vermijden dat je soms iets hoort wat je eigenlijk niet zou mogen horen. De volgende vraag is of je dan iets met die informatie doet of niet. Dat zal per persoon verschillen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er is een klein wereldje van gemaakt doordat de Provincies alleen mega-concessies aanbesteden waardoor middelgrote en kleinere bedrijven systematisch buitenspel worden gezet.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Baarle Nassau valt onder de concessie West-Brabant. Het lijkt mij sterk dat daar dus een knip zal komen.Daan76 schreef:Lijnen 127 en 132 zijn dan wel de enige Provincie Noord-Brabant streeklijnen in Tilburg die niet onder Midden maar onder West vallen. Al is er wel het akkefietje dat lijn 132 in Baarle Nassau eigenlijk ook wel geknipt zou kunnen worden in een deel Midden en een deel West, maar of dit nog steeds als optie opengehouden wordt is mij niet bekend. Eerst de definitieve gunning maar eens afwachten!
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hoe zou jij het dan willen aanbesteden zonder dat reizigers te maken krijgen met extra overstappen en meerdere tariefsoorten per reis ?Frans F schreef:Er is een klein wereldje van gemaakt doordat de Provincies alleen mega-concessies aanbesteden waardoor middelgrote en kleinere bedrijven systematisch buitenspel worden gezet.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het is echt een misvatting dat meer concessies automatisch leidt tot vaker overstappen en verschillende tarieven! De concessieverlener kan voor meerdere concessies dezelfde tariefsysteem en kaartsoorten opleggen. En er zijn zat concessiegrensoverschrijdende buslijnen of buslijnen die door twee vervoerders gezamenlijk worden geëxploiteerd.
De concessieverlener kan dit soort dingen gewoon zelf regelen. Over het algemeen zal je zien dat kleine concessies meer maatwerk en aandacht voor de reizigers betekent. De schaalvergroting in het OV heeft er juist toe geleid dat alles bureaucratischer en minder flexibel is geworden.
De concessieverlener kan dit soort dingen gewoon zelf regelen. Over het algemeen zal je zien dat kleine concessies meer maatwerk en aandacht voor de reizigers betekent. De schaalvergroting in het OV heeft er juist toe geleid dat alles bureaucratischer en minder flexibel is geworden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat klopt in zoverre voor bijvoorbeeld west en oost brabant omdat deze onder dezelfde regie vallen.
het kilometertarief is geen onderdeel van het brabants tarievenhuis. Het kan dus best zo zijn dat er dadelijk 2 verschillende tarieven gelden, net zoals in limburg.
maar concessies leiden wel degelijk tot meer overstappen en hogere prijzen. Een mooi voorbeeld zijn de sterabbonementen. Als je aan de concessie grens woont kon rondom de zone gereist worden, en nu niet meer.
overheden verzieken dit soort lijnen en ze houden zich van de domme, of ze weten gewoon niet beter. De vraag is wat erger is: oogkleppen hebben of een te laag iq voor de functie die ze bekleden.
meer of minder concessies.
minder, minder, minder....
dan gaan we dat regelen!
het kilometertarief is geen onderdeel van het brabants tarievenhuis. Het kan dus best zo zijn dat er dadelijk 2 verschillende tarieven gelden, net zoals in limburg.
maar concessies leiden wel degelijk tot meer overstappen en hogere prijzen. Een mooi voorbeeld zijn de sterabbonementen. Als je aan de concessie grens woont kon rondom de zone gereist worden, en nu niet meer.
overheden verzieken dit soort lijnen en ze houden zich van de domme, of ze weten gewoon niet beter. De vraag is wat erger is: oogkleppen hebben of een te laag iq voor de functie die ze bekleden.
meer of minder concessies.
minder, minder, minder....
dan gaan we dat regelen!
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Je verwart concessies en de OV-chipkaart. De twee Brabantse concessies hanteren exact hetzelfde tariefsysteem en als zo meteen de SRE is opgeheven zal voor ZO-Brabant hetzelfde gelden.
Bij de invoering van de OV-chipkaart was destijds afgesproken dat alle regio's zouden over gaan op kilometertarief, aangevuld met leeftijdskorting, landelijke kortingabo's voor veel-gebruikers en losse kaartjes in de bus. Op het laatste moment kwamen er allerlei regio's toch weer aanzetten met zone-abonnementen en een oerwoud aan andere reisproducten. Dat heeft de problemen aan de grenzen veroorzaakt.
Bij de invoering van de OV-chipkaart was destijds afgesproken dat alle regio's zouden over gaan op kilometertarief, aangevuld met leeftijdskorting, landelijke kortingabo's voor veel-gebruikers en losse kaartjes in de bus. Op het laatste moment kwamen er allerlei regio's toch weer aanzetten met zone-abonnementen en een oerwoud aan andere reisproducten. Dat heeft de problemen aan de grenzen veroorzaakt.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Je kunt steeds een groepje lijnen aanbesteden, net als vroeger toen busmaatschappijen een concessie van de Inspectie V&W kregen om bepaalde lijnen te mogen rijden. Dat leidt dus niet tot meer overstappen.Mr-W schreef: Hoe zou jij het dan willen aanbesteden zonder dat reizigers te maken krijgen met extra overstappen en meerdere tariefsoorten per reis ?
Wat betreft tarieven worden de problemen veroorzaakt door de regionale reisproducten terwijl destijds de afspraak was dat de reiziger per kilometer zou gaan betalen. Weg dus met al die feestproducten.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De kilometertarieven mogen tussen de Brabantse Concessies onderling EN het SRE verschillen, dat dat nu niet zo is is een feit, maar in 2015 kan dus zomaar een km.verschil optreden tussen Oost en West.Frans F schreef:Je verwart concessies en de OV-chipkaart. De twee Brabantse concessies hanteren exact hetzelfde tariefsysteem en ...
Het Brabantse Tarievenhuis geldt alleen voor de Chipkaart Producten en het Ritkaartje.
Niet voor de rest van de kaartjes.
Dat is nog steeds niet zeker. Het zal me niets verbazen (en hopen) als straks via een omwegconstructie het OV gaat vallen onder Metropool Eindhoven (die nu veel taken overneemt van SRE).Frans F schreef:...als zo meteen de SRE is opgeheven zal voor ZO-Brabant hetzelfde gelden.
Dat klopt, dat bewijst maar weer dat de DO (Decentrale Overheden) hier steken heeft laten vallen.Frans F schreef: Bij de invoering van de OV-chipkaart was destijds afgesproken dat alle regio's zouden over gaan op kilometertarief, aangevuld met leeftijdskorting, landelijke kortingabo's voor veel-gebruikers en losse kaartjes in de bus. Op het laatste moment kwamen er allerlei regio's toch weer aanzetten met zone-abonnementen en een oerwoud aan andere reisproducten. Dat heeft de problemen aan de grenzen veroorzaakt.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Metropool Eindhoven ?huibf schreef:Dat is nog steeds niet zeker. Het zal me niets verbazen (en hopen) als straks via een omwegconstructie het OV gaat vallen onder Metropool Eindhoven (die nu veel taken overneemt van SRE).Frans F schreef:...als zo meteen de SRE is opgeheven zal voor ZO-Brabant hetzelfde gelden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
En terecht. Het afschaffen van de stadsregio's is een grof schandaal, het is het enige echte transparante overkoepelende orgaan op gemeentevlak. Veel andere samenwerkingsverbanden tussen gemeentes is er geen transparantie en toezicht door de gemeenteraden mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
http://metropoolregioeindhoven.nl/Mr-W schreef: Metropool Eindhoven ?
De site heeft dezelfde opbouw als het SRE, alleen dat groen is nu blauw geworden *bus*
Laatst gewijzigd door huibf op zo 23 mar 2014, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik hoorde pas geleden bij het ROB dat de Provincie er van uit gaat dat de nieuwe aanbesteding voor het SRE-gebied wordt afgehandeld door de Provincie en dat het Reizigersoverleg SRE een derde Werkgroep ZO-Brabant wordt (naast de werkgroepen voor Oost en West) binnen het ROB.huibf schreef:Dat is nog steeds niet zeker. Het zal me niets verbazen (en hopen) als straks via een omwegconstructie het OV gaat vallen onder Metropool Eindhoven
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ow dat is voor mij nieuw als lid van ROSRE zijnde. Er is inderdaad over gesproken....Frans F schreef:Ik hoorde pas geleden bij het ROB dat de Provincie er van uit gaat dat de nieuwe aanbesteding voor het SRE-gebied wordt afgehandeld door de Provincie en dat het Reizigersoverleg SRE een derde Werkgroep ZO-Brabant wordt (naast de werkgroepen voor Oost en West) binnen het ROB.huibf schreef:Dat is nog steeds niet zeker. Het zal me niets verbazen (en hopen) als straks via een omwegconstructie het OV gaat vallen onder Metropool Eindhoven
De aanbesteding wordt vooralsnog (gelukkig) gedaan door SRE zelf.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Welk krijg ik bij de nota van uitgangspunten voor de aanbesteding SRE de indruk dat die qua uitgangspunten verdacht veel lijkt op die van Provincie voor Oost en West. Gewoon gejat of in "goed overleg" opgesteld?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat laatste. Immer Brabant en SRE willen wel bereiken dat de verschillen worden verminderd. Maar de gebieden kan je totaal niet vergelijken met elkaar, dus ook het OV niet.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Met de nieuwe concessies Oost en West maakt de Provincie voor een deel toch dezelfde slag die SRE in 2009 maakte: concentratie van ritten op de drukke hoofdlijnen, minder bussen in de periferie en snellere routes.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Breaking:
Ruud van Heugten heeft zojuist bekend gemaakt dat Arriva vanaf 1 januari in West-Brabant mag gaan rijden.
Ruud van Heugten heeft zojuist bekend gemaakt dat Arriva vanaf 1 januari in West-Brabant mag gaan rijden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Volgens de website van de Provincie gaat Arriva wel meer ritten bieden dan Veolia en hoeven er geen lijnen te verdwijnen (fijn dat elektrische vervoer met minder ritten).
Veolia laat in het BD weten te willen gaan procederen desnoods tot de Europese rechter.
Merkwaardig genoeg doet de Provincie geen uitspraken over Oost-Brabant waar Veolia een bezwaarschrift tegen had ingediend.
Veolia laat in het BD weten te willen gaan procederen desnoods tot de Europese rechter.
Merkwaardig genoeg doet de Provincie geen uitspraken over Oost-Brabant waar Veolia een bezwaarschrift tegen had ingediend.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 09 apr 2014, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hij heeft zojuist op omroep Brabant over verklaard dat Arriva ook in Oost-Brabant blijft rijden
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Staat nu andersFrans F schreef:Volgens de website van de Provincie gaat Arriva wel meer ritten bieden dan Veolia en hoeven er geen lijnen te verdwijnen (fijn dat elektrische vervoer met minder ritten).
Veolia laat in het BD weten te willen gaan procederen desnoods tot de Europese rechter.
Merkwaardig genoeg doet de Provincie geen uitspraken over Oost-Brabant waar Veolia een bezwaarschrift tegen had ingediend.
Arriva verzorgt ook voor 10 jaar het openbaar vervoer in Oost-Brabant. Het bezwaarschrift dat Veolia indiende tegen de gunning van deze concessie is conform het advies van de HAC niet-ontvankelijk verklaard.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten