Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat is het eindbeeld, of beter gezegd was, want het kaartje is inmiddels alweer wat achterhaald.

En ga maar gewoon uit van lijnnummer 6 in het geval van de rode lijn, maar, er is nog niets besloten :wink:
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Achterhaald? In het rapport wordt juist geschetst dat dit het eindbeeld is in 2016, als alle infrastructurele aanpassingen zijn gedaan. De Q-link bussen rijden nu juist een omweg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Juist vanwege deze afbeelding begreep ik niet waar een Qlink naar Bedum vandaan kwam. Dat heeft nooit ergens gestaan. Het is wel jammer dat deze niet over de Grote Markt gaat.
Als de rode lijn lijn 6 blijft, wordt lijn 2 dan Hoornsemeer De Wijert - Korrewegwijk
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Dorpen rond de stad zijn niet allemaal meegenomen in de HOV studie maar in de toekomst als Q-link lijnen winst maken wordt hier zeker naar gekeken!
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Achterhaald? In het rapport wordt juist geschetst dat dit het eindbeeld is in 2016, als alle infrastructurele aanpassingen zijn gedaan. De Q-link bussen rijden nu juist een omweg.
Inmiddels zijn er plannen voor een Q-link naar Bedum onder andere. Over de Q-link naar De Punt is nog niet duidelijk welke route wordt genomen. Daarnaast worden er lijnen ingetekend naar Drachten, Assen en Emmen. Nu is het ook een kaartje van alle HOV-lijnen, daar vallen de Qliners dus ook onder, maar er is daar sowieso geen sprake van Q-link, ook nooit geweest overigens. Daarnaast is dit slechts een regiokaartje en missen er in de stad nog een aantal geplande (HOV-)lijntjes.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Vind het wel een mooi netwerk worden met die Qlinks
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op ma 07 apr 2014, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Sowieso is het hele Qlink-verhaal ná de groene lijn volgens mij nog onduidelijk. Een lijn naar Martini/Eelde/De Punt is ingewikkeld want de route is niet erg hoogwaardig ten zuiden van het Martiniziekenhuis.

De focus ligt volgens mij nu meer op tangentlijnen. Reizigers van P+R Haren of P+R Hoogkerk naar Zernike of Kardinge hoef je niet per se via het Hoofdstation en de Grote Markt te vervoeren, maar zou je via een tangentlijn kunnen afhandelen. Misschien een ringlijn P+R Haren - Zuid/A28 - Martiniziekenhuis - P+R Hoogkerk - Vinkhuizen - Zernike - Kardinge - Driebond - Europapark - P+R Haren. Waarbij Europapark-Haren qua routering een lastige is, maar misschien dat de toekomstige Helperzoomtunnel nieuwe mogelijkheden biedt om relatief snel op de Verlengde Hereweg te komen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Het is mij ook nog onduidelijk wat de rol zou kunnen worden van de nieuwe wegverbinding Ter Borch - P+R Hoogkerk. Die weg moet binnen 2 jaar gereed zijn. Het zou kunnen dat de buslijn vanuit Eelde dan via deze weg naar CS rijdt. En/of dat de nieuwe Qlink Vinkuizen - HS - Martini dan door rijdt tot de rotonde bij Hoornseplas en misschien zelfs vanuit daar ook nog naar P+R Hoogkerk. Dan ontstaat er dus een Qlink P+R Hoogkerk - Ter Borch - Martini Zkhs - HS en verder.

In hoeverre dit haalbaar is weet ik niet.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Waarschijnlijk wordt van lijn 8 een ringlijn gemaakt Hoogkerk - Hoogkerk via die weg.

Oja, Q-link Hoogkerk - Martini ZKHS zal hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' via de A7 gaan en lijn 87 vervangen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Bjarte schreef:Het is mij ook nog onduidelijk wat de rol zou kunnen worden van de nieuwe wegverbinding Ter Borch - P+R Hoogkerk. Die weg moet binnen 2 jaar gereed zijn. Het zou kunnen dat de buslijn vanuit Eelde dan via deze weg naar CS rijdt. En/of dat de nieuwe Qlink Vinkuizen - HS - Martini dan door rijdt tot de rotonde bij Hoornseplas en misschien zelfs vanuit daar ook nog naar P+R Hoogkerk. Dan ontstaat er dus een Qlink P+R Hoogkerk - Ter Borch - Martini Zkhs - HS en verder.

In hoeverre dit haalbaar is weet ik niet.
Het lijkt mij niet dat de busverbinding van Eelde - De Punt zal rijden over die weg naar Hoogkerk (via Ter Borch). Het traject P+R Hoogkerk - Hoofdstation is ongeveer 10 minuten. Neem je dan nog de rit door Ter Borch, dan kom je wel op erg veel tijd uit. Al met al een traject dat nog langer is dan het traject door De Wijert (oké, de route via Coendersborg zal nog langer zijn).

Wat mij betreft hoeft er overigens geen Qlink-bus naar Eelde - De Punt te rijden. Of het een HOV-lijn ooit zal kunnen worden, daar kan je over discussiëren. Het enige dat ik wel echt vind dat moet gebeuren is een reductie van de reistijd (vooral in de spits) vanaf deze plaatsen naar het station. Wat mij betreft is dat op twee manieren te bereiken:
- je kiest voor de route van de huidige lijn 6, en laat deze lijn 2x/uur rijden met een gelede bus. Een forse reductie in de reistijd.
- of je laat deze lijn in de spits 4x/uur rijden, met de huidige route, en dan met normale bussen. Op die manier heb je natuurlijk ook al een reductie in de tijd, vanwege het feit dat mensen minder wachttijd hebben op het station voor de tereugreis (en er meer mogelijkheden ontstaan om een geschikte bus te kiezen die je in de ochtendspits wilt.
Voor beide opties valt wat voor te zeggen.

Die tweede optie (van die Qlinklijnen) lijkt me overigens wel een goede mogelijkheid. Maar is dat niet ook al die ringlijn?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Vraagje; zijn er eigenlijk bij Mercedes ook plannen om de toekomstige Capacity's te voorzien van een Euro 6 en/of hybride motor? Als dat het geval is, dan lijken mij deze Capacity's zeer geschikt voor de huidige en toekomstige Qlink-lijnen. In ieder geval meer dan dubbelgelede bussen via de Grote Markt, deze zouden beter de toekomstige route tussen Europapark, UMCG en Zernike kunnen gaan rijden. Ik vraag dit, omdat ik me meen te herinneren dat er vanaf 1 januari 2014 een emissie-eis voor Euro 6 voor bussen is ingevoerd, terwijl de huidige Capacity's (euro V!) pas ná deze datum zijn gaan rijden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ze zijn tenaamgesteld half december en voldoen dus gewoon aan de eisen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Inderdaad, dat is ook 1 van de redenen waarom deze eerder waren denk ik
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ze zijn tenaamgesteld half december en voldoen dus gewoon aan de eisen.
Maar als ze in de toekomst meer Capacity's willen inzetten op de Qlink-lijnen (wat mij logisch lijkt voor de Qlink-lijnen die via de Grote Markt rijden in verband met het bochtige traject), zullen er dan toch Euro 6 (of misschien dan wel euro 7?) modellen beschikbaar moeten zijn. Ik denk niet dat dubbelgelede bussen heel geschikt zijn (het kan wel, maar het lijkt me niet ideaal) om permanent via de Grote Markt te laten rijden. Ik ben om die reden dan ook blij dat de oplossing voor de huidige lijn 11 met dubbelgelede bussen ook maar tijdelijk is.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk niet dat er plannen zijn om meer Capacity's in te gaan zetten, dat is puur een zet geweest om hogere capaciteit te creëren op lijn 15. Straks gaan die bussen naar de lijn tussen Europapark en Zernike, waarschijnlijk samen met de dubbelgelede bussen.

Ik weet wel haast zeker dat als Groningen of een andere Nederlandse stad een Capacity-bestelling doet Mercedes bereid is mee te werken aan minimaal Euro-6-motoren. Die techniek is bij Mercedes ook gewoon binnenshuis en wordt al toegepast op de Citaro, waarvan de Capacity gewoon simpelweg een twee meter langere versie is, dus dat moet technisch geen probleem zijn lijkt mij. Overigens zijn de huidige Capacity's ook geen Euro-5-bussen maar EEV's.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Ik denk niet dat er plannen zijn om meer Capacity's in te gaan zetten, dat is puur een zet geweest om hogere capaciteit te creëren op lijn 15. Straks gaan die bussen naar de lijn tussen Europapark en Zernike, waarschijnlijk samen met de dubbelgelede bussen.
Maar de capaciteit is op de lijnen 3/4, maar vooral lijn 5, binnen de stad nu al vaak te laag. De leeftijd van de huidige bussen op lijn 5 loopt momenteel ook al richting de 5 jaar, dus deze zijn over een aantal jaren ook aan vervanging toe. De Capacity lijkt mij dan een logischere opvolger dan bijvoorbeeld een dubbelgelede bus, vanwege de bochtige route via het centrum.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Ik vraag me nog een beetje af wat nou precies de bedoeling is met die qlinklijn europapark-zernike-zuidhorn.

Die capacity's kunnen veel mensen vervoeren in de stad, maar waarom die bussen verder door laten rijden naar Zuidhorn? Zo veel mensen gaan er toch ook weer niet naar Zuidhorn... En waarom niet via Centraal Station?

En wat is de toekomst van lijn 15?

Ik blijf het een rare zet vinden
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Bullebak schreef:.... En waarom niet via Centraal Station?
....
Hohoho, dat heet Hollands Spoor tegenwoordig hè? Wel even bij de les blijven alstublieft, dankuwel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

isadora schreef:
Bullebak schreef:.... En waarom niet via Centraal Station?
....
Hohoho, dat heet Hollands Spoor tegenwoordig hè? Wel even bij de les blijven alstublieft, dankuwel.
Kun je ook een keer een zinnige reactie plaatsen hier? Dankjewel.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vandaag een paar gelede stadsbussen op lijn 2 (Groningen) gezien die geen gekleurde lijnfilm, maar slechts het (vrij kleine) cijfer 2 toonden. Weet iemand waarom dat is?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bullebak schreef:Ik vraag me nog een beetje af wat nou precies de bedoeling is met die qlinklijn europapark-zernike-zuidhorn.

Die capacity's kunnen veel mensen vervoeren in de stad, maar waarom die bussen verder door laten rijden naar Zuidhorn? Zo veel mensen gaan er toch ook weer niet naar Zuidhorn... En waarom niet via Centraal Station?

Ik blijf het een rare zet vinden
Het idee is om reizigersstromen van buiten de stad met de bestemming Zernike en/of UMCG zoveel mogelijk via de overige stations te bedienen. Zo kun je dus in de toekomst vanuit de richting Leeuwarden al in Zuidhorn op de bus naar Zernike stappen. Hetzelfde geldt voor de richting Delfzijl/Roodeschool (station Noord) en Hoogezand (station Europapark of station Noord). Op die manier wordt het hoofdstation meer ontlast, maar kun je toch snel je bestemming bereiken.
En wat is de toekomst van lijn 15?
Hoewel dit nergens op gebaseerd is, denk ik dat deze in ieder geval blijft rijden totdat op de route lijn Europapark - Zernike een volledig vrije busroute gerealiseerd is. Of dit gaat lukken is nog maar de vraag, want met name bij het stuk tussen station Noord en de Zonnelaan (Eikenlaan) is het onduidelijk of hier wel een dubbele busbaan ingepast kan worden. Verder denk ik dat het altijd verstandig blijft om een sneldienst tussen HS en Zernike te laten rijden, maar dat zal de tijd ons leren. ;)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Soortvanhenk schreef:Vandaag een paar gelede stadsbussen op lijn 2 (Groningen) gezien die geen gekleurde lijnfilm, maar slechts het (vrij kleine) cijfer 2 toonden. Weet iemand waarom dat is?
Er rijdt ook voortdurend een lijn 6 rond die achter het logo van lijn 2 draagt, en voor het logo van 6.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Jep, vanmiddag nog zien rijden. Lijn 2 en 6 zijn op station Noord gekoppeld, toch? Misschien is daar eens de achterfilm blijven hangen. Vorig jaar reed er ook een bus op toen nog lijn 1 met op de achterfilm het lijnnummer van lijn 3.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Cpt.Iglo schreef:
Bullebak schreef:Ik vraag me nog een beetje af wat nou precies de bedoeling is met die qlinklijn europapark-zernike-zuidhorn.

Die capacity's kunnen veel mensen vervoeren in de stad, maar waarom die bussen verder door laten rijden naar Zuidhorn? Zo veel mensen gaan er toch ook weer niet naar Zuidhorn... En waarom niet via Centraal Station?

Ik blijf het een rare zet vinden
Het idee is om reizigersstromen van buiten de stad met de bestemming Zernike en/of UMCG zoveel mogelijk via de overige stations te bedienen. Zo kun je dus in de toekomst vanuit de richting Leeuwarden al in Zuidhorn op de bus naar Zernike stappen. Hetzelfde geldt voor de richting Delfzijl/Roodeschool (station Noord) en Hoogezand (station Europapark of station Noord). Op die manier wordt het hoofdstation meer ontlast, maar kun je toch snel je bestemming bereiken.
En reizigers van Zuidhorn naar Groningen CS moeten dan de trein nemen?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bullebak schreef:En reizigers van Zuidhorn naar Groningen CS moeten dan de trein nemen?
Die kunnen dan in de trein blijven zitten, of lijn 39 pakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten