OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevreden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevreden

Bericht door wouter15 »

OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevreden
OV-reizigers zijn in 2013 even tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot als in 2012: zij waarderen de kwaliteit van hun ritten met een 7,4. In totaal geeft 81,3 procent van de respondenten een 7,0 of hoger. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2013 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Opvallend is dat de vijf treindiensten die sinds december 2012 naar Arriva zijn gegaan veel beter scoren als voorheen. Zo scoorde Zwolle - Emmen bij NS in 2012 een 6,3. Nu de lijn door Arriva is overgenomen is dat een 7,7 geworden. Daarmee is de lijn bijna de best gewaardeerde regionale treindienst geworden. De best gewaardeerde treindienst blijft overigens Zwolle–Kampen met een 7,8 (was 7,7). De Maaslijn (Veolia) heeft met een 6,8 de laagste waardering.

KpVV wijst erop dat ook de Rotterdamse tram steeds beter gewaardeerd wordt. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn reizigers tevredener geworden over de RET tram. In vergelijking met 2012 is de waardeering toegenomen van een 7,3 naar een 7,6.De bus in de Maasstad stijgt met 0,2 naar een 7,5 en de metro met 0,1 naar een 7,5. Het beste stadsvervoer wordt, net als in 2012, geleverd in een middelgrote stad, in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad opnieuw met een 7,7. Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door webguy »

Dat Arriva als beter wordt gewaardeerd (vergeleken dus met se NS) is niet raar als de gemiddelde materieel leeftijd 30-40 jaar lager wordt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door fogeltje »

Er rijden prima treintjes naar Emmen en er bestaat een goede dienstregeling. Dat de Maaslijn slecht gewaardeerd wordt zal wel aan de afgeladen treinen liggen.
"Een touringcar is geen bus"
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Xanland »

W00t, Apeldoorn één van de betere/beste stadsdienst(en)? Had ik eerlijk gezegd niet verwacht (hoewel ik er weinig mee reis), maar kennelijk is het toch zo. :)

Blijft overigens geen middelgrote stad, maar het grootste dorp van Nederland. xD
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Meltrain »

webguy schreef:Dat Arriva als beter wordt gewaardeerd (vergeleken dus met de NS) is niet raar als de gemiddelde materieel leeftijd 30-40 jaar lager wordt.
Bovendien rijden tegenwoordig in de spits 4 treinen per uur tussen Zwolle en Coevorden. Dat zal ook zeker meehelpen.
Dat materieel geldt alleen voor Zwolle - Emmen; tussen Apeldoorn en Zutphen is de leeftijd van het materieel flink minder gedaald. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Daniel »

Alle resultaten staan trouwens hier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Meltrain »

Uit het stukje over de RET (concessie Bus Rotterdam):
De meest genoemde verbeterpunten voor volgend jaar zijn:
- informatie vertragingen
- niets
- kans op zitplaats
Vooral die tweede is zeer nuttig. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door dennistd »

Als de reizigers dat noemen, waarom zou je dat dan niet in het rapport opnemen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Suus »

Xanland schreef:W00t, Apeldoorn één van de betere/beste stadsdienst(en)? Had ik eerlijk gezegd niet verwacht (hoewel ik er weinig mee reis), maar kennelijk is het toch zo. :)

Blijft overigens geen middelgrote stad, maar het grootste dorp van Nederland. xD
Mwa, het is vooral margewerk. Apeldoorn heeft een 7,7, Almere en Amsterdam bus een 7,4 en Utrecht een 7,1. Echt grote afwijkingen kan je het niet noemen.

Ik lees overigens ook dat de reizigers de OV-chipkaart goed waarderen, met een 7,4-7,5 in Amsterdam en landelijk is dat gemiddelde zelfs een 7,6. Maar de tarieven worden stukken minder gewaardeerd. Vooral dat laatste kan ik mee inkomen, het stad/streek-OV is de afgelopen jaren flink duurder geworden en dat is terug te zien in de beoordeling.

Opvallende opmerkingen in Amsterdam zijn verder dat de klantvriendelijkheid van het trampersoneel beter kan er dat er een gebrek aan zitplaatsen is in de metro. Goh, dat laatste zag ik ook echt niet aankomen (en het gaat alleen maar erger worden...) :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Dagren »

Dat het Kamperlijntje goed gewaardeerd wordt verbaasd mij niet. Daar kan zo weinig bij mis gaan. :D
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door waldo79 »

Nee, daar kan weinig misgaan. Verbaast mij niets :)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Nitein-Repart »

webguy schreef:Dat Arriva als beter wordt gewaardeerd (vergeleken dus met se NS) is niet raar als de gemiddelde materieel leeftijd 30-40 jaar lager wordt.
Krijg je wel irritante piepjes voor terug.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door waldo79 »

Dat punt is wel genoeg besproken, lijkt me.

Ik hoop dat het niveau hier niet terugzakt naar dat van Somda!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Frans F »

Hoewel de resultaten erg goed zijn, heeft dit soort onderzoeken wel de ingebouwde valkuil dat de populatie beperkt is tot de daadwerkelijke gebruikers. Mensen die ontevreden zijn over het gebodene en daarom voor de fiets of de auto kiezen komen in het onderzoek niet aan bod. Het zou daarom beter zijn eens een wat breder onderzoek te houden, zodat je weet wat je moet verbeteren om meer reizigers te trekken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevr

Bericht door Hainje »

Hoe wil je dat aanpakken dan? Ben ik oprecht benieuwd naar.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten