Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

Kijk ik mocht illegaal op een parkeerterrein een MAN Lion's City G CNG rijden en het reed zeer fijn! Ik ben ook groot liefhebber van dit type!
Ik hoor alleen vaak dat chauffeurs van de MAN's op Ameland, in Leeuwarden, in Westland vervelend vinden! Dat zijn allemaal CNG-bussen. In Limburg hebben jullie toch alleen diesel MAN's? Misschien ligt het aan het feit dat die bussen CNG zijn?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hainje »

Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Meltrain »

Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hainje »

Het ziet er op de een of andere manier wel netter uit dan digitale displays.
🍉
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

Hainje schreef:Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.
Tegenwoordig komen ze allemaal uit Polen, zowel die uit Eindhoven als die uit Arnhem/Nijmegen.
Groeten,
Nick
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.

Dit is misschien ook een discussie waard hierin. Als bussen naar een handelaar toegaan. Moeten de vorige eigenaren de software wissen of niet? In het geval van de filmrollen, moet de vorige eigenaar of de handelaar die filmrollen eruit halen of niet of moet de nieuwe eigenaar dit doen? Want op busfoto.nl ben ik de vreemdste foto's tegengekomen (buslijnen vanaf Cuba naar Zwijndrecht bijvoorbeeld).
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 apr 2014, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:
Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.
Maar dat zijn dus geen gloednieuwe bussen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

De beste bus is een dieselbus

Bericht door Mr-W »

*stoft dit topic af*

Wie op het punt staat nieuwe bussen aan te schaffen, is nog altijd het best uit met dieselbussen. Die bieden nog steeds de economische meest aantrekkelijk optie. En moderne dieselmotoren geven niet meer schadelijke uitstoot dan de motoren van aardgasbussen.
Dit zegt TNO, die op verzoek van EU keek welke bus een gemeente of regio het beste kan voorschrijven bij de aanbesteding.
verkeersnet.nl
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Wubbo »

Een aantal berichten verwijderd. Als je klachten over iemand hebt, spreek je daar het beheer op aan of PB je iemand en doe je dat niet rechtstreeks in een topic.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

Als de provincie Gelderland dit nu ook eens zou lezen. Hopelijk komen ze dan terug op hun besluit dat syntus geen capacity mag bestellen voor de Valleilijn.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door MdJ »

Waarom zou dat niet mogen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Eigenlijk vind ik het belangrijkste aan een bus toch vooral hoe goed het onderhoud gedaan wordt. Je bus kan nog zo goed zijn als deze net uit de fabriek komt, als het onderhoud vervolgens wordt verwaarloosd heb je als reiziger uiteindelijk maar ellende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mike »

Misschien vanwege de lengte, standaard is 18,75 meter toegestaan, de capacity is iets groter.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door MdJ »

Volgens mij zit het probleem eerder bij het gedeelte over de aandrijving. En dan ligt het niet aan " De Provincie wil het niet", maar meer " De Provincie heeft een bestek/PvE opgesteld, waaronder de huidige verlenging ook onder valt. En daarin staat iets over een CO2-bonus in."

Capacity is allicht -ik ga dat niet uitzoeken- niet in de aardgasvariant beschikbaar en ook niet in een elektrische / hybride variant. En dan is het economisch onvoordelig voor Syntus om toch voor de capacity's te gaan.
Bij twijfel: gebruik beton.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

De provincie wilde alleen CNG-bussen. Die zijn er helaas niet in capacity uitvoering.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

*** Stoft dit topic weer af***
Afbeelding
VDL.nl
Vind het maar een raar gezicht een Low Entry 12m bus met achter de achteras nog een uitstapdeur.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hendrik »

Waarom vind je dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Floor bussen geeist.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 06 okt 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Mr-W schreef:
ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Entry bussen geeist.
Ik neem aan dat je Low-Floor bedoelt? Je zegt Low-Entry.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael »

Een Low-Entry bus met een derde uitstapdeur zie je heel veel in Denemarken rondrijden. En laat er nou net een hele serie van deze bussen besteld zijn door Denemarken. Deze variant wordt al 2 jaar gebouwd maar wordt nu pas officieel gepresenteerd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door AppleMoose »

Dat achterste trappetje zal denk ik juist voor tijdswinst zorgen bij echt drukke buslijnen in de spits. Nu zie je dat zowat alle passagiers door dezelfde achterdeur er uit moeten (voordeur is vaak ook smal en vertraagd het instapproces als er veel daar uit willen.), met zo'n extra achterdeur (al dan niet met trappetje) verdeel je de "achterste" passagiers over twee deuren, waardoor de opstoppingen kleiner worden. Mensen die slecht ter been zijn benadeel je niet met zo'n trappetje, die komen toch al niet achterin omdat ze nu sowieso al een trappetje op moeten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door JWM »

Leuk, maar het voordeel van Low Entry ten opzichte van Low floor is toch vooral dat er achterin wat meer zitplaatsen mogelijk zijn omdat de motor daar onder onder de stoelen zit? Met zo'n derde uitstapdeur doe je dat toch weer teniet?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door dennistd »

Het kost je twee zitplekken lijkt me. Dat is minder dan bij een volledig lage vloer volgens mij.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door JWM »

Eigenlijk wel logisch inderdaad, met low floor ben je zitplaatsen kwijt aan zowel deur als motor, low entry aan allen de deur. Daarnaast zal je je bij low entry waarschijnlijk wat meer zitplaatsen kwijt kunnen vanwege de achteras.

Ik ben overtuigd :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten