Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Daniel »

Letters Centraal Station mogelijk terug
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen lijken toch bereid om de oude letters op het gesloopte Centraal Station te laten terugkeren bij het nieuwe Rotterdam Centraal.

Een woordvoerder van de NS heeft gezegd dat het spoorbedrijf in deze kwestie niet van plan is ‘de hakken in het zand te zetten.’

De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu kreeg onlangs opdracht van de gemeenteraad om er bij de NS voor te zorgen dat de omstreden letters toch terugkeren.

,,Ik zal niet rusten voordat dat geregeld is,’’ vult PvdA-raadslid Leo Bruijn strijdbaar aan. Hij beklemtoont dat Rotterdam niet voor niets 350 miljoen euro bijdraagt aan een nieuwe hal. ,,Dan kunnen die letters daar echt wel bij hoor. Ook al gaat de wethouder er niet over, maar de NS. Dit is ook de wens van de Rotterdamse bevolking.’’

Volgens Bruijn gaat het niet eens om de van 1957 daterende letters, die zijn ontworpen door architect Sybold van Ravesteyn. Die zouden in slechte staat verkeren en naar verluidt ergens opgeslagen liggen op een plek die de NS niet bekend willen maken. ,,Die oude stijl willen we terug, de nieuwe letters moeten die vorm weer krijgen,’’ vindt de PvdA-man.

De ruzie over de CS-letters sleept al weer enige tijd. Bij het conflict zijn niet alleen de gemeente Rotterdam en de NS betrokken, maar ook spoorbeheerder ProRail, de aannemer van het nieuwe station.

De NS willen in het kader van nieuw landelijk beleid alle stations in de grote steden aanduiden als Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal of Den Haag Centraal.

Wethouder Baljeu heeft bevestigd in overleg te zijn met de NS. Op de inhoud van de gesprekken wilde ze niet ingaan.

Bij de bouwput op het Stationsplein staat sinds kort een nieuw bord van het toekomstige station met kerstgroet en de ‘oude’ letters. ,,Zo moet het worden,’’ vindt raadslid Bruijn.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Justin »

Wat is dat toch de laatste maanden, al dat gekarekeel om naamswijzigingen en lettertjes... :evil:. Voor mijn part geven ze stations maar nummers 1-380 en ze zoeken het zelf maar uit :!:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door STF »

Ik sluit me helemaal bij Justin aan!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Geert »

Elk station heeft al een nummer :P Zo reis ik regelmatig van 621 naar 530 en weer terug ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Suus »

Nou, ik snap ze wel, want het waren best mooie letters, en het is een stukje van de geschiedenis van Rotterdam die bewaard blijft. Alleen wordt het wel wat minder nu blijkt dat er nieuwe letters gemaakt moeten worden omdat de oude versleten zijn :roll:

Rotterdam is voor zover ik weet wel het enige station met afwijkende letters op de gevel, ook toen ze er nog wel stonden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Geert »

Als er nieuwe letters komen die identiek zijn aan de oude zie ik geen probleem. Die letters toch niet van dichtbij ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door Daniel »

Als ze dan toch nieuwe letters moeten maken, dan kan je er ook gewoon "Rotterdam Centraal" in het oude lettertype van maken. Zijn beide partijen tevreden en moet je alleen even iets op de D en de M verzinnen, daarvan heb je immers geen voorbeeld :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam: Letters Centraal Station mogelijk terug

Bericht door reisthijs »

Dat lijkt me ook een prima compromis. Dan heeft NS de tekst die ze graag zien, en Rotterdam z'n vertrouwde lettertype.
Bee schreef:Rotterdam is voor zover ik weet wel het enige station met afwijkende letters op de gevel, ook toen ze er nog wel stonden :?
De nieuwe stationnetjes van Randstadspoor hebben ook een afwijkend lettertype op de gevel staan, een beetje in dezelfde stijl als de letters die op de gevel van Rotterdam CS (en eerder ook op Rotterdam Hofplein) stonden. Dus waarom mag het bij die nieuwe stations wel, maar in Rotterdam niet?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten