Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Ik ben heel slecht met plaatjes, maar wat ik er van meekrijg is dat het wel erg strak en futiristisch uitziet. :) Geldt deze hele opstelling ook voor de bovengrondse stations (dat wordt dan wel een 'verblindende combinatie als de zon erop schijnt denk ik...')?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Alle stations van de Oostlijn, met uitzondering van Ganzenhoef, Kraaiennest (al eerder gerenoveerd) Amstel, Duivendrecht en Bijlmer (gedeeld met NS), worden onder handen genomen. In hoeverre de ondergrondse oplossingen zoals witte tegeltjes en zwarte plafonds hier ook gaan terugkeren durf ik niet echt te zeggen - wat ik uit de presentatie begreep wil men bovengronds vooral de 'enge hoekjes' wegwerken en het beton waar dat het daglicht blokkeert weghalen en vervangen door glas. Het beton moet echter zoveel mogelijk blijven zoals het nu is, waarbij de huidige coating zal worden verwijderd en het oorspronkelijke beton weer zichtbaar wordt.

Ook wil men veel verbetering bereiken met andere verlichting. Zo moet er veel meer indirecte verlichting komen in de vorm van aanstraling van objecten. Op de renders is dat niet zo goed te zien, maar tijdens de presentatie kwamen een aantal foto's voorbij van proefopstellingen bij de bestaande stations, waarbij betonnen elementen zoals de paddenstoelzuilen op de ondergrondse stations en de betonnen wanden van de trappenhuizen van de bovengrondse stations werden verlicht. Een verschil tussen dag en nacht: de uitstraling van de stations gaat er sterk mee vooruit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Een beetje een gemiste kans dat men die afzichtelijke rode hekken (die toch nooit dichtgaan) niet weghaalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Die maakt men nu juist onderdeel van de visuele beeldtaal van de Oostlijn. De kleur is al juist; het geheel zal ongetwijfeld een opknapbeurt en waar nodig een verfbeurt krijgen. Bovendien zullen ook deze hekken aangestraald gaan worden van onderaf, wat best wel mooie lichteffecten gaat opleveren.

In plaats van 'afzichtelijk' worden de hekken dus herkenningspunten vanaf straatniveau.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik ben heel wantrouwig in zogenaamde aangekondigde "verbeteringen" bij de Amsterdamse metro. Tot toe nu hebben de meeste desastreus uitgepakt (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Goed om te zien dat ze die constructie waar de nieuwe verlichting op de ondergrondse stations aan hangen weg gaan halen. Verder ziet het er goed uit, misschien dat ik te pessimistisch ben maar het is bijna te mooi om waar te zijn.

Alargule, is ook aan bod gekomen welke stations wanneer als eerste gedaan gaan worden?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Een planning is niet aan bod gekomen - of ik moet even hebben zitten slapen :mrgreen:

Wat gisteren werd gepresenteerd werd een 'VO+' genoemd, ofwel een 'Voorlopig Ontwerp Plus'. Er moet dus nog een definitief ontwerp komen, al denk ik niet dat daar nog bizarre wijzigingen in zullen worden aangebracht. Daarna zal ook wel de planning bekend worden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Een beetje een gemiste kans dat men die afzichtelijke rode hekken (die toch nooit dichtgaan) niet weghaalt.
Bee, volgens mij gaan de rode hekken na einde dienstregeling 's nachts dicht. Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik 's nachts niet rond metrostations rondhang, dus met eigen ogen heb ik het niet gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Zo'n verhaal is mij vroeger ook opgespeld, maar na diverse waarnemingen rond half drie, kwart over vier en half zes 's nachts (dat laatste in de nacht van zaterdag op zondag) met open hekken moet ik erkennen: de hekken gaan niet dicht.

Alleen met stakingen waren de hekken dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Tja, anekdotische bewijsvoering. Ik kan daar tegenoverzetten dat ik de hekken op diverse stations na sluitingstijd wel op slot heb zien zitten.

Dus wat is nu waarheid? Kennelijk wordt er niet echt een uniform en strikt afgedwongen beleid mbt het sluiten van de hekken gevoerd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Zo'n verhaal is mij vroeger ook opgespeld, maar na diverse waarnemingen rond half drie, kwart over vier en half zes 's nachts (dat laatste in de nacht van zaterdag op zondag) met open hekken moet ik erkennen: de hekken gaan niet dicht.

Alleen met stakingen waren de hekken dicht.
Het zou kunnen, Bee. Maar dat betekent dat jan en alleman dus 's nachts de tunnels in kan lopen. Ga er vanuit dat dan in ieder geval de stroom van de 3e rail is afgehaald :oops:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Opgefrist, andere verlichting, mooier plafond en hier en daar een tegelmotiefje: veel meer verandering zie ik niet. Maar ben benieuwd hoe het gaat uitpakken :D
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Dit is inderdaad wel even andere koek dan het MetroMorfoseproject van 10 jaar geleden. Haast ongelooflijk hoe opvattingen in slechts 10 jaar tijd bijna 180 graden kunnen draaien: toen hadden het vrijwel geheel nieuwe stations moeten worden; nu worden de oorspronkelijke stations bijna in ere hersteld en wordt modernisering vooral in andere verlichting en bedekking gezocht.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Op zich een goed alternatief om ten tijden van bezuinigingen toch een opknapbeurt uit te kunnen voeren aan de gedateerde stations.

Mag toch wel hopen dat ze gelijk de verruïneerde perrons van een aantal buitenstations gaan herstellen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

De belangrijkste tekortkoming is toch wel het gebrek aan overkapping op de bovengrondse stations, met name de stations met overstapmogelijkheid. Een regenbui op je hoofd houdt alle betoncoating en uitlichting van de wereld niet tegen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Vanmiddag m'n eerste Citea G gespot, 1407 als LESWAGEN op de Holterbergweg
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Tja, anekdotische bewijsvoering. Ik kan daar tegenoverzetten dat ik de hekken op diverse stations na sluitingstijd wel op slot heb zien zitten.

Dus wat is nu waarheid? Kennelijk wordt er niet echt een uniform en strikt afgedwongen beleid mbt het sluiten van de hekken gevoerd.
Mijn ervaring is dat die hekken op slot gaan als de overheid een veiligheidsrisico verwacht. Bijvoorbeeld rondom voetbalwedstrijden. Ook bij storingen in het metronetwerk heb ik de hekken wel eens op slot gezien.
Aan de andere kant, ik woon al een tijdje niet meer in Amsterdam. Kan zijn dat het beleid inmiddels veranderd is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Vandaag de eerste dag dat de gelede Citea in dienst rijdt. Volgens ovradar rijdt de 1407 op lijn 32/34 en maakt de 1409 zijn rondjes op lijn 37. Beiden bussen zijn dus vooral in Amsterdam Noord aan te treffen. De 1404 is ook in Amsterdam aanwezig maar lijkt vandaag (vooralsnog) niet in dienst te rijden. Naar verluidt komen er per week vier Citea's in Amsterdam aan.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jelmer »

komen er nou binnenkort ook nog Standaard-Citea's? Als vervanging voor de laatste Jonkheeres?
Dacht vernomen te hebben dat er nog iets van 12 of 15 zouden komen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

De vervolgserie van de 12-meter Citea's is geloof ik nog steeds niet besteld, zelf vermoed ik dat ze pas een bestelling doen wanneer ook de in 2003 geleverde Jonckheeren en de drie 12-meter Citaro's vervangen moeten worden.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jelmer »

vanmiddag eerste ritje gemaakt met de 1407, rijdt goed.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

FLJ schreef:De vervolgserie van de 12-meter Citea's is geloof ik nog steeds niet besteld, zelf vermoed ik dat ze pas een bestelling doen wanneer ook de in 2003 geleverde Jonckheeren en de drie 12-meter Citaro's vervangen moeten worden.
De aankoop van extra standaard Citea's was (een jaar terug?) al min of meer in kannen en kruiken maar werd geblokkeerd door de Stadsregio. Het lijnennet gaat de komende jaren flink op de schop. Reken op een minder fijnmazig net zonder winkeldochters zoals 63 en 64.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Gisteravond was er nog een behoorlijke aanrijding tussen de 817 en een R-net bus. de voorbak van de 817 is uit de rails gelopen. voor zover bekend 4 gewonden...
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daniel »

Zes gewonden, eventuele discussie erover mag om het centraal te houden in dit topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bluearrow »

Ik had donderdagavond voor het eerst een M5 (stelnr 120), ging lekker vlot in ieder geval.
Leuk dat ik bij het Amstelstation kon overstappen, volgens meneer Klardie, op lijn 136 :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten