Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

In http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=9185 werd er door iemand anders over geklaagd en ik heb het ook wel eens aangekaart: de neiging om veel onderwerpen (bijv. 'Busvervoer in Utrecht' of 'De Maaslijn') te bespreken in centrale topics leidt met enige regelmaat tot frictie.

In het topic over Groningen, om maar eens een voorbeeld dichtbij huis te gebruiken, heb je aan de ene kant discussies over de daadwerkelijke ontwikkelingen, gefantaseer over hoe mensen zelf het lijnennet zouden uittekenen en vrij willekeurige spot-achtige informatie zoals de verkeerde kleur van de lijnfilm van de 1249 en welke bus van het foute Q-link-kleurtje er vandaag op lijn 3 zat. Dat zit elkaar in de weg, omdat niet iedereen al die drie aspecten interessant vindt. En doordat dat soort zaken heel erg door elkaar heen lopen wordt het er ook niet leesbaarder/makkelijker te volgen van. Dus ook als je wel al die zaken interessant vindt is het prettiger als de discussies niet door elkaar heen lopen.

Idem voor andere onderwerpen, iemand die de discussie wil volgen rondom SAAL vindt het lang niet altijd interessant dat de trein van 7:44 naar Muziekwijk elke dag stampvol zit. Net zo min dat bij het Kamperlijntje de toekomstplannen (of gebrek daaraan) en of de huidige DM'90s wel vaak genoeg door de wasstraat gaan in één topic zouden moeten.

Wat mij betreft mag de centralitis dus wel wat minder, zodat mensen zich wat minder bezwaard voelen om bijv. een los spot topic te openen zonder dat daar meteen allerlei andere gebruikers op reageren met een link naar het Centrale Topic.

Wat mij betreft mag dat best ver gaan: laatst toen het over de inzet van dubbelgelede bussen ging kregen we ook een hele speculatie-ronde welk materieel dat dan wel niet ging zijn en welk materieel het beste zou zijn geweest. Dat kan best in een apart topic, en dan bedoel ik geen "Centraal Gronings Busmaterieel topic" maar simpelweg "Welke dubbelgeledes gaan er in Groningen rijden?". Maar als dat te ver gaat vind ik een centraal Gronings busmaterieeltopic ook al een verbetering ;)

Kortom, ik zou het fijn vinden als de activiteit hier wat meer verdeeld zou worden over specifiekere topics, voor de overzichtelijkheid en om het filteren van informatie die mij niet interesseert makkelijker te maken.

Nadeel: meer topics kost een paar bytes meer databaseruimte, de lijst met active topics wordt wat vervuilder, je moet meer klikken (RSI!) en het is soms wat lastiger om te bedenken waar een post of discussie hoort. Je zal soms ook overlap krijgen. Ik vind het dat waard, maar ik kan me voorstellen dat de meningen daarover hier verschillen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door fogeltje »

Hoi Marlies,

Ik kan me in ieder geval goed vinden in je kritiek. Het staat je overigens altijd vrij om nieuwe topics aan te maken als je bepaalde onderwerpen wilt afsplitsen om er dieper op in te gaan zonder het met de rest te vermengen. Je kunt ons moderators dan even vragen om relevante posts uit de algehele discussies te verplaatsen naar dat nieuwe topic. Als het er niet veel zijn, dan kun je ze wellicht zelf even quoten in je openingspost.

Ik denk dat de leesbaarheid, vindbaarheid en filteren van zaken die je niet interesseren opwegen tegen "nadelen" zoals meer bytesverbruik door extra topics (of dat nu echt zoveel meer is, weet ik niet, de inhoud blijft immers even groot, alleen iets meer voor een nieuw topic) of "vervuiling" van actieve topics. Zo heel veel topics zijn er nu ook echt actief per sub-forum, dus dat zal wel loslopen.

Als er specifieke topics zijn die je graag zou willen hebben voor Groningen, maak dan even een lijstje voor ons. Ik gooi intussen intern het balletje even op over dit onderwerp. Bedankt dat je de moeite neemt dit kenbaar te maken.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door waldo79 »

Goed punt Marlies. Door alle ruis over futiliteiten en dagelijkse beslommeringen verlies ik het overzicht in inhoudelijk interessante discussies. Te meer er al topics bestaan om ervaringen in te delen.

Wat mij betreft waken we er hiervoor dat het een schreeuwbox wordt a la Somda.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

fogeltje schreef:Hoi Marlies,

Ik kan me in ieder geval goed vinden in je kritiek. Het staat je overigens altijd vrij om nieuwe topics aan te maken als je bepaalde onderwerpen wilt afsplitsen om er dieper op in te gaan zonder het met de rest te vermengen. Je kunt ons moderators dan even vragen om relevante posts uit de algehele discussies te verplaatsen naar dat nieuwe topic. Als het er niet veel zijn, dan kun je ze wellicht zelf even quoten in je openingspost.

Ik denk dat de leesbaarheid, vindbaarheid en filteren van zaken die je niet interesseren opwegen tegen "nadelen" zoals meer bytesverbruik door extra topics (of dat nu echt zoveel meer is, weet ik niet, de inhoud blijft immers even groot, alleen iets meer voor een nieuw topic) of "vervuiling" van actieve topics. Zo heel veel topics zijn er nu ook echt actief per sub-forum, dus dat zal wel loslopen.
Dank je wel! :)
Als er specifieke topics zijn die je graag zou willen hebben voor Groningen, maak dan even een lijstje voor ons. Ik gooi intussen intern het balletje even op over dit onderwerp. Bedankt dat je de moeite neemt dit kenbaar te maken.
Denk dat ik dat niet in mijn eentje moet gaan lopen uitmaken. Hoe de balans tussen centralisatie en losse topics moet liggen is iets waar we denk ik met alle gebruikers een beetje naar moeten zoeken. Verschilt misschien ook per forum/regio. Ik vind het topic over álle OV in en rond Rotterdam wel vreselijk breed bijvoorbeeld, maar ik lees dat topic meestal niet, dus als degenen die dat wel doen dat allemaal prima vinden zoals het is lijkt het dat dat niet veranderd moet worden.

Maar in het Noord Nederland subforum een apart topic voor (bus)materieelinzet/spots lijkt me in ieder geval een goede om mee te beginnen. Wellicht is dat voor alle regio's een optie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door fogeltje »

Verduidelijking: bovenstaande is mijn persoonlijke visie, maar we kijken met het beheer wat we eraan doen. In ieder geval bedankt voor je input en je hoort nog wat het gaat worden.
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:In http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=9185 werd er door iemand anders over geklaagd en ik heb het ook wel eens aangekaart: de neiging om veel onderwerpen (bijv. 'Busvervoer in Utrecht' of 'De Maaslijn') te bespreken in centrale topics leidt met enige regelmaat tot frictie.

In het topic over Groningen, om maar eens een voorbeeld dichtbij huis te gebruiken, heb je aan de ene kant discussies over de daadwerkelijke ontwikkelingen, gefantaseer over hoe mensen zelf het lijnennet zouden uittekenen en vrij willekeurige spot-achtige informatie zoals de verkeerde kleur van de lijnfilm van de 1249 en welke bus van het foute Q-link-kleurtje er vandaag op lijn 3 zat. Dat zit elkaar in de weg, omdat niet iedereen al die drie aspecten interessant vindt. En doordat dat soort zaken heel erg door elkaar heen lopen wordt het er ook niet leesbaarder/makkelijker te volgen van. Dus ook als je wel al die zaken interessant vindt is het prettiger als de discussies niet door elkaar heen lopen.
Die lijnenfilms hoort ook niet in dat topic thuis, maar in het afwijkingen topic.
Zelfde geldt voor fantasie meuk, hobby topic.
Actie -> Beheer.
marlies schreef:
Idem voor andere onderwerpen, iemand die de discussie wil volgen rondom SAAL vindt het lang niet altijd interessant dat de trein van 7:44 naar Muziekwijk elke dag stampvol zit. Net zo min dat bij het Kamperlijntje de toekomstplannen (of gebrek daaraan) en of de huidige DM'90s wel vaak genoeg door de wasstraat gaan in één topic zouden moeten.
Idem, Actie -> Beheer

Dat vooral. Dan ben je van al het gezeur af. Mensen moeten maar leren wat waar hoort en wat waar niet.
Komt wel goed schatje.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Chauf21 »

Het forum van OVNL is opgedeeld in twee categorieën: een deel over reiservaringen en een deel voor inhoudelijke discussies. Dat laatste deel is opgedeeld in vier regio's. Sommige regio's zijn oververtegenwoordigd, waardoor de hoeveelheid berichten en discussies groot is. In dergelijke gevallen zijn er absoluut geen problemen om meerdere topics te openen om de duidelijkheid te vergroten. Graag zelfs!
Er zijn echter ook een aantal regio's waar minder gebruikers aanwezig zijn. Voor die specifieke situaties was er behoefte aan verzameltopics. Het is echter niet de bedoeling om losse reiservaringen in die topics te delen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

Nee, maar het is ook niet interessant om in het algemene landelijke reiservaringen (of materieelinzet-topic) te posten dat je in een bus van de naastgelegen concessie zat die op een verkeerde omloop was ingedeeld. Of dat je hem zelfs ook maar zag rijden. Althans, dat vind ik.

En er is toch wel duidelijk een behoefte om dat soort zaken kwijt te kunnen. Wat mij betreft zou die ruimte er moeten zijn, maar niet in topics die over de ontwikkelingen op hoger niveau gaan en ook niet in een algemene vergaarbak voor spots vanuit het hele land.

Dat laatste topic zou imho alleen voor de écht bijzondere/opmerkelijke zaken moeten zijn waarvoor je niet hoeft te weten welk bouwjaar de Ambassadors op Goere-Overflakkee normaalgesproken hebben en dat het dus bijzonder is dat er een uit 2005 rijdt. Het feit dat forumleden in de praktijk dat soort dingetjes stelselmatig ook op andere plaatsen posten en dat dat vaak gedoogd wordt als er niet geklaagd wordt geeft ook wel aan dat naar het reiservaringen- en materieelinzettopic wijzen niet de oplossing is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Wubbo »

Ik blijf het een heel lastige discussie vinden: wat splits je wel en wat splits je niet. Vaak is pas achteraf duidelijk dat je een discussie beter af had kunnen splitsen (omdat een lichtelijk off-topic bericht uiteindelijk veel reacties oplevert). Maar dan is het veel werk, en zit je vaak met posts die zowel in het af te splitsen als in het oorspronkelijke topic thuishoren. Ik snap je beeld van de scheiding van grote plaatje vs details, en zoek zelf daarnaast ook naar de scheiding van fantasie en werkelijkheid, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe je dat ook in goede banen kan leiden, zeker als je zelf niet alle dirty details weet. Ik weet namelijk helemaal niet of alle Amba's van Goeree-Overflakkee uit 2005 komen, dus weet ik ook niet of dat in een feiten- of een fictietopic hoort.

Ik sta open voor goede ideeën wat dat betreft.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:Nee, maar het is ook niet interessant om in het algemene landelijke reiservaringen (of materieelinzet-topic) te posten dat je in een bus van de naastgelegen concessie zat die op een verkeerde omloop was ingedeeld. Of dat je hem zelfs ook maar zag rijden. Althans, dat vind ik.
Maar ook dat hoort in het afwijkingen topic, en niet in een regio topic.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

Thom91 schreef:
marlies schreef:Nee, maar het is ook niet interessant om in het algemene landelijke reiservaringen (of materieelinzet-topic) te posten dat je in een bus van de naastgelegen concessie zat die op een verkeerde omloop was ingedeeld. Of dat je hem zelfs ook maar zag rijden. Althans, dat vind ik.
Maar ook dat hoort in het afwijkingen topic, en niet in een regio topic.
Dat topic bedoelde ik met materieelinzettopic, dus dat weet ik.

Maar ik vind dat voor het hele land centraal hebben in één afwijkend materieel / spot topic niet echt werken. Juist omdat mensen dingen kwijt willen die maar voor één regio interessant zijn en het dan niet daar posten waardoor het andere topics vervuilt. Waarschijnlijk zitten ze daarmee minder mensen in de weg dan wanneer ze het in het centrale afwijkende materieelinzettopic zouden posten, dus ongelijk kan ik ze niet geven. Ik zou het centrale topic voor landelijke interessante zaken (treinen en echt bijzondere afwijkingen) houden en de alledaagse details in daarvoor bestemde topics in de regio-fora.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Thom91 »

Wat dacht je er van dat die mensen maar gewoon gaan aanpassen? Staan dagelijks berichten in de betreffende topics over afwijkende bussen.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

Nou ja, da's niet aan mij, maar als veel mensen iets fout doen (omdat ze het niet snappen of omdat ze het er niet mee eens zijn) kun je je kop in het zand steken en blijven hopen dat mensen zich uiteindelijk wel aanpassen aan het systeem of het systeem zelf een klein beetje aanpassen zodat het duidelijk is en het vanzelf goed gaat.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Thom91 »

Je kop in het zand steken is niets doen, mensen er op wijzen is een begin. Vroeger regelmatig voorbij zien komen.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door deadlock »

Tegen. Zo modereer je het kapot.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Thom91 »

Hoe voorkom je dan dat het in al die nieuwe topic zonder moderatie geen puinhoop wordt zoals marlies nu stelt?
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

Omdat het, denk ik, duidelijker is en mensen zich minder bezwaard voelen lokale info te posten in een lokaal topic. Dan gaat het vaker al vanzelf goed en hoeft er minder ingegrepen (of geërgerd) te worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Hoe voorkom je dan dat het in al die nieuwe topic zonder moderatie geen puinhoop wordt zoals marlies nu stelt?
Omdat je zelf ook enigszins je autisme aan de kant kan zetten en om die meuk heen kan lezen die je er niet in wil zien.

Wat relevant is voor een discussie is voor mensen persoonlijk en verschillend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door Wubbo »

We gaan eens wat uitproberen. Voor de 'dagelijkse details' van Qbuzz in Groningen en Drenthe heb ik zojuist een apart topic aangemaakt, zoals er bijvoorbeeld ook al was voor het GVB. Het ontwikkelingen-topic kan dan gebruikt worden voor de toekomstige ontwikkelingen. We hopen dat het werkt, zo niet, dan gaan we het weer anders doen.

Als dit werkt (of lijkt te werken) kan het natuurlijk ook voor andere grote concessietopics gebruikt worden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Grote plaatje vs. o.a. de dagelijkse details

Bericht door marlies »

Super, dank je :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten