NS aan banden gelegd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS aan banden gelegd

Bericht door Daniel »

NS aan banden gelegd
Geplaatst op: vrijdag 28 maart 2014 08:05
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 maart 2014 08:06


AMSTERDAM - De NS moet elke ambitie opgeven om een belangrijke Europese speler te worden en zich voortaan in de eerste plaats toeleggen op de publieke taak: treinen laten rijden. Het bedrijf komt aan de ketting van de overheid en wordt meer op dagelijkse prestaties afgerekend.
NS noch zijn dochterbedrijven mogen in het vervolg meedoen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Dit terrein blijft exclusief voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Jef400 »

Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Gezien de 134 miljoen die NS per jaar moet bezuinigen (naast wat er al was afgeschreven) zal er voorlopig ook niet veel geld meer zijn voor investeringen buiten het HRN. NS zal de komende tien jaar alle moeite hebben om het HRN op peil te houden.

Vraag is wel wat er gebeurt met de lopende inschrijvingen zoals bijv. op Alphen-Gouda en in Schotland.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 28 mar 2014, 09:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

JeffreyMeijer schreef:Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
Dat geldt op zich ook voor Arriva dat onderdeel van DB is. Het verschil is dat er in Duitsland geen beschermd HRN is (alles wordt aanbesteed) en het binnenlandse speelveld er dus veel eerlijker is dan hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Suus »

Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Over welke "aantoonbaar betere" NS-kwaliteit heb je het Bee? 50 jaar oude PlanV's van NS tegenover nieuwe Spurts van Arriva?

NS koopt al jarenlang gloednieuw materieel voor zijn buitenlandse concessies maar investeert nauwelijks in nieuw materieel voor het HRN (niet nodig, er is immers toch geen concurrentie). Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel geld NS weer zal moeten investeren voor die Schotse concessie? Dat kun je dus niet gebruiken voor investeringen in Nederland.

Het is mijns inziens dan ook terecht alles of niets. Of ook concurrentie op je eigen HRN of niet meedoen met aanbestedingen. Dezelfde restricties hebben RET en HTM trouwens ook gekregen als voorwaarde voor hun ondershandse concessie.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 28 mar 2014, 09:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Freek »

Spurts worden ook vanzelf oud. En of ik nou in een Lint van Syntus zit of in een SGMm van NS ik zie geen verschil. Laten we eerst maar eens afwachten of dit zo in de ltsa staat voordat we gaan oordelen.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Satire? :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Suus »

Qbuzz in Groningen en Utrecht is beter dan Arriva en GVU/Connexxion. Abellio in de VK staat structureel op de hoogste posities bij de reizigersbeoordelingen. Abellio NRW heeft de stiptste treinen van alle vervoerders in NRW.

Dus ja, de NS presteert aanzienlijk beter dan die inhalige buitenlandse prutsbedrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

Betekent dit ook dat ze zich in het vervolg niet meer op de HSL mogen inschrijven?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Qbuzz in Groningen en Utrecht is beter dan Arriva en GVU/Connexxion. Abellio in de VK staat structureel op de hoogste posities bij de reizigersbeoordelingen. Abellio NRW heeft de stiptste treinen van alle vervoerders in NRW.

Dus ja, de NS presteert aanzienlijk beter dan die inhalige buitenlandse prutsbedrijven.
En de treindiensten van die buitenlandse prutsbedrijven scoren over het algemeen hoger.

Overigens is GVU van de afgelopen jaren met U-OV van nu vergelijken niet echt eerlijk. Bij een concessie die steeds verlengd wordt vanwege fouten bij de aanbesteding, is kwaliteitsverlies bijna zeker.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door marlies »

Bee schreef:Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Ik ben het niet met je eens dat die buitenlandse bedrijven er een janboel van maken, vrijwel alle aanbestede lijnen die naar andere vervoerders zijn gegaan doen het aanzienlijk beter dan bij NS. We weten natuurlijk niet hoe NS het op die lijnen zou hebben gedaan met de subsidie die de buitenlandse vervoerders krijgen, maar toch.

Wel ben ik het met je eens dat dit een schandalige en slechte ontwikkeling is. Enige manier waarop ik dit acceptabel zou vinden is als er tegenover komt te staan dat, tenzij NS er een vreselijk ernstig potje van maakt, de HRN-concessie in principe voor altijd en eeuwig bij NS blijft. Want je kan niet een bedrijf van de markt af houden en dan wel verwachten dat ze zich wat betreft het HRN wél gedragen als een marktspeler. Zo werkt het gewoon niet.

Het scenario waarin we een HRN dat buiten de markt staat hebben met een eigen staatsvervoerder (NS) lijkt me niet ideaal, maar ik kan er mee leven. Al denk ik wel dat veel van de kwaliteitsverbetering die we de afgelopen jaren bij NS gezien hebben te danken is aan angst voor de markt. De politiek zal dan veel meer de touwtjes qua NS in handen moeten krijgen en daar ook heel pro-actief mee bezig zijn: als er verder geen prikkels meer zijn om klantgericht en efficiënt te werken door het wegvallen van de marktdruk gaan we wel terug naar tijden waarin het spoorvervoer in NL het een stuk minder goed deed. Zelf zit ik daar iig niet op te wachten.

Aan de andere kant het kapotknippen van het HRN en verdelen over allerlei vervoerders word ik ook nerveus van. Het kán werken maar dan moet de vervoerder een kleinere rol gaan spelen en moeten zaken als tarieven en voorzieningen vanuit een gedeelde organisatie in overheidshanden. Verschillende paaltjes en poortjes/kortingsproducten/dagkaarten die alleen bij vervoerder X gelden/etc kan dan echt niet meer. En die schaalverkleining lijkt me ook niet bepaald gunstig voor bijv. de kosten van onderhoud en aanschaf van materieel. Dus daar ben ik ook geen fan van.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Dagren schreef:Betekent dit ook dat ze zich in het vervolg niet meer op de HSL mogen inschrijven?
De HSL wordt toegevoegd aan het HRN, dus dat wordt ondershandse gunning.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

marlies schreef:We weten natuurlijk niet hoe NS het op die lijnen zou hebben gedaan met de subsidie die de buitenlandse vervoerders krijgen, maar toch.
Een fraai voorbeeld is de lijn Dordrecht-Geldermalsen. Voor hetzelfde geld dat Arriva nu krijgt mocht NS destijds eerst een ondershands bod uitbrengen. NS bood op Dordrecht-Gorinchem een halfuurdienst overdag en een uurdienst in de daluren en voor Gorinchem-Geldermalsen bood NS sluiting aan. Daarom werd de lijn toch maar aanbesteed.
Al denk ik wel dat veel van de kwaliteitsverbetering die we de afgelopen jaren bij NS gezien hebben te danken is aan angst voor de markt.
Welke kwaliteitsverbetering? Verouderd materieel, steeds kortere treinen en dus steeds meer staan, etc.

Verder speelt er denk ik nog iets anders mee. Ondanks dat de overheid massaal investeert in betere infrastructuur (vnl. op het HRN) blijft de reizigersgroei bij NS al jaren ver achter bij de eigen prognoses en bij die van de regionale concurrenten. Ook dat duidt niet op goede prestaties en zorgt voor groeiende onvrede bij de politiek.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door marlies »

Frans F schreef: Welke kwaliteitsverbetering? Verouderd materieel, steeds kortere treinen en dus steeds meer staan, etc.
15 jaar geleden waren de problemen met de materieelstand véél groter, was de punctualiteit een drama, was de organisatie compleet niet gericht op klantvriendelijkheid, waren de stations veel meer verloederd, etc. Vroeger was niet alles beter.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

@marlies
Veel van wat je noemt klopt, maar heeft deels ook betrekking op ProRail (punctualiteit, onderhoud stations). Ik heb het gevoel dat bij ProRail de laatste paar jaar meer vorderingen zijn gemaakt dan bij NS. Verder zijn er ook verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen en het gebrek aan reizigersgroei.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

Frans F schreef:@marlies
Veel van wat je noemt klopt, maar heeft deels ook betrekking op ProRail (punctualiteit, onderhoud stations). Ik heb het gevoel dat bij ProRail de laatste paar jaar meer vorderingen zijn gemaakt dan bij NS. Verder zijn er ook verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen en het gebrek aan reizigersgroei.
Onderhoud van de stations lijkt mij de verantwoordelijkheid van NS Stations.
Frans F schreef:
Dagren schreef:Betekent dit ook dat ze zich in het vervolg niet meer op de HSL mogen inschrijven?
De HSL wordt toegevoegd aan het HRN, dus dat wordt ondershandse gunning.
Ah, dat was te verwachten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Meltrain »

Betekent dat ook dat Qbuzz niet meer mee mag doen aan aanbestedingen, zelfs niet van gebieden waar Qbuzz nu al rijdt?
Frans F schreef:
Al denk ik wel dat veel van de kwaliteitsverbetering die we de afgelopen jaren bij NS gezien hebben te danken is aan angst voor de markt.
Welke kwaliteitsverbetering? Verouderd materieel, steeds kortere treinen en dus steeds meer staan, etc.
Welk verouderd materieel? Het enige dat ik kan bedenken in Plan V, al het andere materieel is recent nog gemoderniseerd (of dat gaat binnenkort gebeuren).
Korte treinen vind ik wel een probleem.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 28 mar 2014, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door webguy »

Overigens blijft het de Telegraaf en gaat het om dingen die "binnenkort bekend worden", dus alle antwoorden hebben we pas sowieso als het stuk bekend wordt gemaakt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

marlies schreef:
Bee schreef:Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Aan de andere kant het kapotknippen van het HRN en verdelen over allerlei vervoerders word ik ook nerveus van. Het kán werken maar dan moet de vervoerder een kleinere rol gaan spelen en moeten zaken als tarieven en voorzieningen vanuit een gedeelde organisatie in overheidshanden. Verschillende paaltjes en poortjes/kortingsproducten/dagkaarten die alleen bij vervoerder X gelden/etc kan dan echt niet meer. En die schaalverkleining lijkt me ook niet bepaald gunstig voor bijv. de kosten van onderhoud en aanschaf van materieel. Dus daar ben ik ook geen fan van.
Ik hoop dat er wel ruimte blijft voor producten die alleen bij vervoerder X gelden, maar dat een aantal standaardproducten centraal wordt opgelegd. Bij standaardproducten denk ik bijvoorbeeld aan producten als Altijd Vrij, Altijd Korting, Weekend Vrij, Dal Korting, trajectabonnement. Ik mis dit ook een beetje bij het busvervoer. Vooral wanneer er twee vervoerders op hetzelfde traject zitten.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

webguy schreef:Overigens blijft het de Telegraaf en gaat het om dingen die "binnenkort bekend worden", dus alle antwoorden hebben we pas sowieso als het stuk bekend wordt gemaakt.
RTL Nieuws heeft het ook niet over een verbod, maar over terughoudendheid. Ik ben benieuwd wat het is. Terughoudendheid lijkt mij zo ruim te interpreteren.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... te-fuseren
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Nitein-Repart »

Soort populisme dit, als de NS beter vervoer aanbiedt dan Arriva, Connexxion of wie dan ook (in Nederland of het buitenland), waarom mag de NS dan niet rijden. Inmiddels rijdt al in een groot deel van Nederland ook maar één bedrijf, namelijk Arriva.

Het is jammer dat er weinig ruimte is voor nieuwkomers (zowel nieuw startende bedrijven als buitenlandse bedrijven als Keolis en Rhenus (aandeelhouder van NIAG dat bussen in de omgeving van Emmerich en Kleve rijdt) en dus meestal bij aanbestedingen de strijd gaat tussen Connexxion en Arriva (en een enkele keer Veolia, Syntus of Qbuzz). Een nieuwkomer heeft een frisse kijk op het vervoer en kan door nieuwe inzage het vervoer verbeteren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Klaasje »

Binnen de ov-sector is de angst heel groot dat NS haar schaal en alleenrechtpositie misbruikt. Of dat nu wel of niet het geval is, kan over getwist worden maar dat de angst er is, is wel duidelijk. De angst bestaat ook dat NS de schaalvoordelen die het heeft gaat inzetten bij de aanbestedingen in het regionale OV en dat het daarmee een concurrentievoordeel heeft. Dat zien we aan discussies over kaartautomaten, stationsbezit en reisinformatie. Aangezien de markt kennelijk het hoogste doel is en niet kostenefficiëntie of kwalitatief goed ov moeten we natuurlijk voorkomen dat er een efficiëntievoordeel is zo is de gedachte die leeft bij een bepaald deel van de OV-critici. Door NS gewoon te verbieden te bieden ben je de mogelijke oneerlijke concurrentie bij voorbaat al kwijt.

Wat dan wel weer een grappig detail is.. Door bijvoorbeeld de Veolia-directeur wordt beweert dat NS een bolwerk van inefficiëntie is. Als dat het geval is compenseert dat weer het schaalvoordeel bij een aanbesteding lijkt mij.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Soort populisme dit, als de NS beter vervoer aanbiedt dan Arriva, Connexxion of wie dan ook (in Nederland of het buitenland), waarom mag de NS dan niet rijden.
Het probleem is dat je niet weet of de NS met via onnodig hoge tarieven op het HRN-monopolie bij aanbestedingen concurrenten uit de markt duwt door daar onder de prijs te bieden. Daarom ook dat HTM en RET moesten kiezen: of geen ondershandse concessie of niet meedoen aan aanbestedingen. In het bedrijfsleven zijn dit soort verboden in soortgelijke situaties daarom heel normaal.

Het zelfde geldt voor Abellio. Het is niet duidelijk in hoeverre de reiziger op het HRN dergelijke concessies momenteel subsidieert.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:Wat dan wel weer een grappig detail is.. Door bijvoorbeeld de Veolia-directeur wordt beweert dat NS een bolwerk van inefficiëntie is. Als dat het geval is compenseert dat weer het schaalvoordeel bij een aanbesteding lijkt mij.
Je weet niet in hoeverre NS bij aanbestedingen onder de prijs biedt om concurrenten uit de markt te houden en dat betaalt met winsten uit zijn monopolie op het HRN.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten