Door in de bussector met mega-aanbestedingen te werken komen middelgrote bedrijven niet meer aan de bak omdat ze te klein zijn om voor de benodigde investering financiering te krijgen.Erno-BE schreef: Het is jammer dat er weinig ruimte is voor nieuwkomers (zowel nieuw startende bedrijven als buitenlandse bedrijven als Keolis en Rhenus (aandeelhouder van NIAG dat bussen in de omgeving van Emmerich en Kleve rijdt) en dus meestal bij aanbestedingen de strijd gaat tussen Connexxion en Arriva (en een enkele keer Veolia, Syntus of Qbuzz). Een nieuwkomer heeft een frisse kijk op het vervoer en kan door nieuwe inzage het vervoer verbeteren.
NS aan banden gelegd
Re: NS aan banden gelegd
Re: NS aan banden gelegd
Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS aan banden gelegd
Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva. Als je op basis van dat criterium gaat uitsluiten kan je beter het concept concurrentie in het OV al bij voorbaat bij het grofvuil zetten omdat je geen markt meer overhoudt.Frans F schreef:Je weet niet in hoeverre NS bij aanbestedingen onder de prijs biedt om concurrenten uit de markt te houden en dat betaalt met winsten uit zijn monopolie op het HRN.Klaasje schreef:Wat dan wel weer een grappig detail is.. Door bijvoorbeeld de Veolia-directeur wordt beweert dat NS een bolwerk van inefficiëntie is. Als dat het geval is compenseert dat weer het schaalvoordeel bij een aanbesteding lijkt mij.
Re: NS aan banden gelegd
Vooral SNCF heb je gelijk, maar bij DB niet.Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
In Duitsland heeft de DB nergens een monopolie. Het IC/ICE-vervoer is open-access, alle regionale vervoer wordt aanbesteed. Als het HRN ook zou worden aanbesteed, zou er geen reden zijn om NS ook op secundaire lijnen te laten meebieden, maar een combinatie van een monopolie met een open markt is onacceptabel.
Re: NS aan banden gelegd
Nee, omdat je bij een monopolie niet weet of je er wel marktconform wordt gewerkt en bij een aanbesteding wel.Klaasje schreef:Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva.
Re: NS aan banden gelegd
Een concessie is per definitie een monopolie.
Re: NS aan banden gelegd
DB heeft aanzienlijke delen van het Duitse busvervoer om historische redenen in handen en weigert daar afstand van te doen. Nee hoor, goudeerlijk concurrerend bedrijf hoor, dat Deutsche Bahn.Frans F schreef:Vooral SNCF heb je gelijk, maar bij DB niet.Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
In Duitsland heeft de DB nergens een monopolie. Het IC/ICE-vervoer is open-access, alle regionale vervoer wordt aanbesteed. Als het HRN ook zou worden aanbesteed, zou er geen reden zijn om NS ook op secundaire lijnen te laten meebieden, maar een combinatie van een monopolie met een open markt is onacceptabel.
Bovendien kan je op geen enkele manier bewijzen dat met de treinkaartjes andere ondernemingen van NS worden gefinancierd. Wellicht is het zelfs wel andersom!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS aan banden gelegd
Niet als meerdere vervoerders zich hierop kunnen inschrijven.Klaasje schreef:Een concessie is per definitie een monopolie.
Re: NS aan banden gelegd
Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
Re: NS aan banden gelegd
Dat is alleen concurrentie op basis van beloften. De uitvoering van de winnende set beloften bevindt zich binnen een monopolieconstructie.Dagren schreef:Niet als meerdere vervoerders zich hierop kunnen inschrijven.Klaasje schreef:Een concessie is per definitie een monopolie.
-
- Berichten: 3557
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS aan banden gelegd
Aanbestedingen zijn ook niet marktconform aangezien 's avonds en in het weekend veel bussen leeg rondrijden. Marktconform verversen betekent 's avond en in het weekend geen bussen.Frans F schreef:Nee, omdat je bij een monopolie niet weet of je er wel marktconform wordt gewerkt en bij een aanbesteding wel.Klaasje schreef:Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS aan banden gelegd
Marktconform is iets anders dan marktgericht.
Re: NS aan banden gelegd
Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.Hageneis schreef:Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
Re: NS aan banden gelegd
O, dan heb ik zeker niets gemist. Ik ben deze maand al wel 3 keer gecontroleerd met mijn maandtrajectkaart, en dat is dan een drukke maand wat dat betreft. Maar we hebben maandag nog...Frans F schreef:Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.Hageneis schreef:Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS aan banden gelegd
Conducteurs bij NS zijn er alleen maar omdat de vakbonden dat willen. En als ze wegbezuinigd dreigen te worden gaat men samen met de SP naar de Telegraaf om huilie huilie te doen. We zorgen voor een kop "TREIN WORDT LEVENSGEVAARLIJK" in de zaterdageditie. Er worden vervolgens kamervragen gesteld en alles blijft bij het oude.
P.S. beetje prikkelend bedoeld.
P.S. beetje prikkelend bedoeld.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS aan banden gelegd
In deze regelgeving mag Qbuzz zich nog wel inschrijven of mag dat niet meer?Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
Ik vind dat namelijk te ver gaan om zelfs Qbuzz en Ambelio maar op te heffen, omdat de politiek dat wil.
Beide bedrijven verlenen goede diensten in hun regio's.
Dat het moederbedrijf minder presteert is iets anders.
PS: Alle vervoersbedrijven hanteren een ander CAO en NS hanteert een NS-CAO. Bij NS zitten vele regels die het contract met personeel duurder maakt.
Re: NS aan banden gelegd
Waarom is dat precies raar?JeffreyMeijer schreef:Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS aan banden gelegd
Kijken jullie serieus nooit naar de prestaties van NS in vergelijking met andere spelers op de markt of leef je in je eigen bubbel?Dagren schreef:Satire?Bee schreef:Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS aan banden gelegd
En wat van de DB en SNCF dan? Die zijn ook in Staatshanden. Die ook maar wegsturen?JeffreyMeijer schreef:Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
Re: NS aan banden gelegd
Meltrain heb je nog niet door dat Frans F alleen maar citroenen eet?Meltrain schreef:Welk verouderd materieel? Het enige dat ik kan bedenken in Plan V, al het andere materieel is recent nog gemoderniseerd (of dat gaat binnenkort gebeuren).
Korte treinen vind ik wel een probleem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS aan banden gelegd
Ja want je betaalt natuurlijk om gecontroleerd te worden, fuck dat vervoerd worden.Frans F schreef:Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS aan banden gelegd
Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden. Ik kan er alleen zo niet de vinger op leggen. Dit riekt naar een onderwerp om op te promoveren. :D
🍉
Re: NS aan banden gelegd
Ja, dat moeten al die mensen zelf weten. Ik wil zelf gewoon vooral met rust gelaten worden en met telefoongesprekken van domme medereizigers meeluisteren of de krant lezen of slapen. Ga weg met je gecontroleer.Hainje schreef:Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden. Ik kan er alleen zo niet de vinger op leggen. Dit riekt naar een onderwerp om op te promoveren. :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS aan banden gelegd
Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.
De Telegraaf had dat dus fout.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.
De Telegraaf had dat dus fout.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS aan banden gelegd
stelt dat even gerust. Ik had het heel jammer gevonden als Qbuzz wel van de weg moest. Dan verliezen we het enige NL-se Busbedrijf.Roy1970 schreef:Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.
De Telegraaf had dat dus fout.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 93 gasten