NS aan banden gelegd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Het is jammer dat er weinig ruimte is voor nieuwkomers (zowel nieuw startende bedrijven als buitenlandse bedrijven als Keolis en Rhenus (aandeelhouder van NIAG dat bussen in de omgeving van Emmerich en Kleve rijdt) en dus meestal bij aanbestedingen de strijd gaat tussen Connexxion en Arriva (en een enkele keer Veolia, Syntus of Qbuzz). Een nieuwkomer heeft een frisse kijk op het vervoer en kan door nieuwe inzage het vervoer verbeteren.
Door in de bussector met mega-aanbestedingen te werken komen middelgrote bedrijven niet meer aan de bak omdat ze te klein zijn om voor de benodigde investering financiering te krijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Meltrain »

Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Klaasje »

Frans F schreef:
Klaasje schreef:Wat dan wel weer een grappig detail is.. Door bijvoorbeeld de Veolia-directeur wordt beweert dat NS een bolwerk van inefficiëntie is. Als dat het geval is compenseert dat weer het schaalvoordeel bij een aanbesteding lijkt mij.
Je weet niet in hoeverre NS bij aanbestedingen onder de prijs biedt om concurrenten uit de markt te houden en dat betaalt met winsten uit zijn monopolie op het HRN.
Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva. Als je op basis van dat criterium gaat uitsluiten kan je beter het concept concurrentie in het OV al bij voorbaat bij het grofvuil zetten omdat je geen markt meer overhoudt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
Vooral SNCF heb je gelijk, maar bij DB niet.

In Duitsland heeft de DB nergens een monopolie. Het IC/ICE-vervoer is open-access, alle regionale vervoer wordt aanbesteed. Als het HRN ook zou worden aanbesteed, zou er geen reden zijn om NS ook op secundaire lijnen te laten meebieden, maar een combinatie van een monopolie met een open markt is onacceptabel.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva.
Nee, omdat je bij een monopolie niet weet of je er wel marktconform wordt gewerkt en bij een aanbesteding wel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Klaasje »

Een concessie is per definitie een monopolie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Suus »

Frans F schreef:
Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
Vooral SNCF heb je gelijk, maar bij DB niet.

In Duitsland heeft de DB nergens een monopolie. Het IC/ICE-vervoer is open-access, alle regionale vervoer wordt aanbesteed. Als het HRN ook zou worden aanbesteed, zou er geen reden zijn om NS ook op secundaire lijnen te laten meebieden, maar een combinatie van een monopolie met een open markt is onacceptabel.
DB heeft aanzienlijke delen van het Duitse busvervoer om historische redenen in handen en weigert daar afstand van te doen. Nee hoor, goudeerlijk concurrerend bedrijf hoor, dat Deutsche Bahn.

Bovendien kan je op geen enkele manier bewijzen dat met de treinkaartjes andere ondernemingen van NS worden gefinancierd. Wellicht is het zelfs wel andersom!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dagren »

Klaasje schreef:Een concessie is per definitie een monopolie.
Niet als meerdere vervoerders zich hierop kunnen inschrijven.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Hageneis »

Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Klaasje »

Dagren schreef:
Klaasje schreef:Een concessie is per definitie een monopolie.
Niet als meerdere vervoerders zich hierop kunnen inschrijven.
Dat is alleen concurrentie op basis van beloften. De uitvoering van de winnende set beloften bevindt zich binnen een monopolieconstructie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Klaasje schreef:Datzelfde argument kan je gebruiken voor kruissubsidie tussen een langlopende beter dan verwacht lopende concessie bij Connexxion of bij de combi DB en Arriva.
Nee, omdat je bij een monopolie niet weet of je er wel marktconform wordt gewerkt en bij een aanbesteding wel.
Aanbestedingen zijn ook niet marktconform aangezien 's avonds en in het weekend veel bussen leeg rondrijden. Marktconform verversen betekent 's avond en in het weekend geen bussen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Marktconform is iets anders dan marktgericht.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Frans F »

Hageneis schreef:
Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?
Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Hageneis »

Frans F schreef:
Hageneis schreef:
Frans F schreef:....verslechteringen zoals bijv. het toenemende aantal conducteurs dat weigert normaal zijn werk te doen...
Sorry als ik iet s heb gemist, maar wat bedoel je daar precies mee?
Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.
O, dan heb ik zeker niets gemist. Ik ben deze maand al wel 3 keer gecontroleerd met mijn maandtrajectkaart, en dat is dan een drukke maand wat dat betreft. Maar we hebben maandag nog...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Dennenboom »

Conducteurs bij NS zijn er alleen maar omdat de vakbonden dat willen. En als ze wegbezuinigd dreigen te worden gaat men samen met de SP naar de Telegraaf om huilie huilie te doen. We zorgen voor een kop "TREIN WORDT LEVENSGEVAARLIJK" in de zaterdageditie. Er worden vervolgens kamervragen gesteld en alles blijft bij het oude.

P.S. beetje prikkelend bedoeld.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef:Hetzelfde kun je zeggen over Arriva (DB) en Keolis (grotendeels eigendom van de SNCF).
En de Franse markt voor OV is totaal niet open.
In deze regelgeving mag Qbuzz zich nog wel inschrijven of mag dat niet meer?
Ik vind dat namelijk te ver gaan om zelfs Qbuzz en Ambelio maar op te heffen, omdat de politiek dat wil.
Beide bedrijven verlenen goede diensten in hun regio's.

Dat het moederbedrijf minder presteert is iets anders.

PS: Alle vervoersbedrijven hanteren een ander CAO en NS hanteert een NS-CAO. Bij NS zitten vele regels die het contract met personeel duurder maakt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
Waarom is dat precies raar?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door deadlock »

Dagren schreef:
Bee schreef:Schandalige ontwikkeling, eerst alles uit handen geven aan buitenlandse bedrijven die er een janboel van maken maar als een Nederlands bedrijf daar wat tegen wil doen en aantoonbaar betere kwaliteit levert dan die buitenlandse bedrijven dan wordt het opeens aan banden gelegd door de overheid. Ongelofelijk dom besluit als het echt zo ver zou komen.
Satire? :lol:
Kijken jullie serieus nooit naar de prestaties van NS in vergelijking met andere spelers op de markt of leef je in je eigen bubbel?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door CamilleKreemers »

JeffreyMeijer schreef:Het is natuurlijk wel raar dat het bedrijf NS, waarvan de aandelen in Staatshanden zijn, zich manifesteert op de Internationale markt. Ik ben wel blij dat de NS weer terug naar zijn hok wordt gestuurd
En wat van de DB en SNCF dan? Die zijn ook in Staatshanden. Die ook maar wegsturen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door deadlock »

Meltrain schreef:Welk verouderd materieel? Het enige dat ik kan bedenken in Plan V, al het andere materieel is recent nog gemoderniseerd (of dat gaat binnenkort gebeuren).
Korte treinen vind ik wel een probleem.
Meltrain heb je nog niet door dat Frans F alleen maar citroenen eet?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Dat je tegenwoordig bijv. op en neer van Groningen naar Den Haag kunt reizen zonder ook maar een conducteur te zien. De controle is lachwekkend slecht, zeker als je de bakken geld ziet die NS uitgeeft aan conducteurs.
Ja want je betaalt natuurlijk om gecontroleerd te worden, fuck dat vervoerd worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Hainje »

Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden. Ik kan er alleen zo niet de vinger op leggen. Dit riekt naar een onderwerp om op te promoveren. :D
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Het belangrijkste van het kopen van een plaatsbewijs is inderdaad het vervoerd worden, maar er zit ook iets psychologisch achter denk ik dat mensen op het plaatsbewijs gecontroleerd willen worden. Ik kan er alleen zo niet de vinger op leggen. Dit riekt naar een onderwerp om op te promoveren. :D
Ja, dat moeten al die mensen zelf weten. Ik wil zelf gewoon vooral met rust gelaten worden en met telefoongesprekken van domme medereizigers meeluisteren of de krant lezen of slapen. Ga weg met je gecontroleer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door Roy1970 »

Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.

De Telegraaf had dat dus fout.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS aan banden gelegd

Bericht door CamilleKreemers »

Roy1970 schreef:Zojuist was een persconferentie van staatssecretaris Mansveld op Politiek 24.
Bedrijven als Qbuzz, HTM en buitenlandse activiteiten hoeven niet te worden afgestoten.
Er zijn aan NS geen restricties hieromtrent opgelegd zolang de dienstverlening op het hoofdrailnet maar de core business blijft, aldus Mansveld.

De Telegraaf had dat dus fout.
stelt dat even gerust. Ik had het heel jammer gevonden als Qbuzz wel van de weg moest. Dan verliezen we het enige NL-se Busbedrijf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten