"Eindhoven Parkeerterrein"

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

"Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door fogeltje »

Voor de liefhebber staat de Zuidooster dienstregeling van 1957 online: [wiki]Zuidooster dienstregeling 1957/1958[/wiki]

Hierin valt mij op dat alle lijnen in Eindhoven niet het station maar "Parkeerterrein" als begin- en eindhalte hadden. Deze moet op een steenworp gelegen hebben, volgens de tabellen was de afstand tussen station en Parkeerterrein 0.2km (1 minuut rijtijd). Weet iemand hoe dat in die tijd zat? Wordt wellicht met de halte Station NS het huidige busstation bedoeld en met Parkeerterrein de ruimte achter het station aan de centrumkant (wat ook een tijdje een busstation geweest is volgens mij?)?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibf »

Volgensmij was het dit...
http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=3352
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/pictur ... r38133.asp

Het huidige station is van 1957
http://www.stationsweb.nl/eindhoven/afb90.jpg

De naam Parkeerterrein is ietwat onhandig.
Gelukkig gebruikt Hermes ook niet Neckerspoel. Wij weten wat het is, maar de meeste denken dan zeker niet dat ze op het station terecht komen.
awiel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:12

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door awiel »

In de dienstregelingen van BBA uit die tijd kom ik het ook tegen, maar begrijp dan nog niet helemaal de route van de bussen. Volgens de dienstregeling begint de bis op het parkeerterrein en gaat dan kennelijk langs het station om dan de route te vervolgen richting reusel / tilburg etc. Je zou dan verwachten dat het parkeerterrein te oosten van het station ligt. Of maakt de bus een soort "rondje"?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door fogeltje »

Een klein rondje kan hoor, dat komt volgens mij wel vaker voor. Heel efficiënt is het niet, maar soms kan het niet anders.

Mooie foto's Huib! Goed begrijpen doe ik het echter ook nog niet...waarom zou het eindpunt bij het Parkeerterrein gelegen hebben en niet gewoon op het station? Of zou dat busstation juist "Parkeerterrein" zijn en de halte station aan de andere kant gelegen hebben?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Een klein rondje kan hoor, dat komt volgens mij wel vaker voor. Heel efficiënt is het niet, maar soms kan het niet anders.

Mooie foto's Huib! Goed begrijpen doe ik het echter ook nog niet...waarom zou het eindpunt bij het Parkeerterrein gelegen hebben en niet gewoon op het station? Of zou dat busstation juist "Parkeerterrein" zijn en de halte station aan de andere kant gelegen hebben?
kaart van 1957 kan ik ook niet op zien. Wel dat er geen JK kennedylaan is en geen doorgetrokken MG laan.
http://eindhoven-in-beeld.nl.s3.amazonaws.com/22991.jpg
met ingetekende stadslijnen a t/m k (?)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibf »

Ik heb wat kaarten gevonden. Met dank aan http://www.eindhoven-in-beeld.nl

Kaart 1957:
Afbeelding
Grote kaart: http://www.eindhoveninbeeld.com/foto_gr ... ?foto=2451

Detail Kaart 1959:
Afbeelding

Zou het niet kunnen zijn dat halte 'station' een soort van Uitstaphalte was op dezelfde lokatie.
In wat we nu hebben in Eindhoven al perron U ?
En dat deze dus alleen bij aankomst werd aangedaan ?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door fogeltje »

Volgens de tabellen werd de halte Station in beide richtingen aangedaan. Maar misschien was het in die tijd nog niet zozeer een echt busstation maar meer een veredelde halte waar bussen dus niet lang konden staan.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibe »

Als ik het inschat lag er een halte recht voor de ingang van het station. Dit op basis van:
http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=445 Je ziet in de rechterbovenhoek nog een bus naar de ingang van het station rijden en http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=17894 hoewel dit volgens het bijschrift niet standaard zou zijn.

En in het andere topic stond ook dat de halte parkeerterrein verdween, dit zou dan kunnen betekenen dat de halte voor het station verdween en de halte/busstation parkeerterrein verder ging onder de naam station.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Frans F »

Wat ik me uit de midden jaren 60 herinner vertrokken de ZO-bussen op het busstation bij de stadsbussen, de EMA-bussen recht voor het station rond het plantsoen en de BBA-bussen deels bij de stadsbussen (ri. Veldhoven) en deels op de Stationsweg ter hoogte van het oude postkantoor (ri. Son en Geldrop).

Vlak achter het postkantoor richting Fuutlaan (dus meteen na de BBA-haltes) lag er toen langs het spoor een nieuw parkeerterrein. Wellicht is daar eerder het parkeerterrein voor bussen geweest. Dat zou ook kloppen met die 200 meter en die 1 minuut.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 29 mar 2014, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Voor de liefhebber staat de Zuidooster dienstregeling van 1957 online: [wiki]Zuidooster dienstregeling 1957/1958[/wiki]
De tekst in de wiki over Den Bosch/Vught is niet helemaal correct. Het was wel degelijk toegestaan stad-uit in te stappen en stad-in uit te stappen. In feite was er alleen geen lokaal vervoer toegestaan tussen Den Bosch Station en de laatste halte in de dorpskern van Vught die nog binnen het bereik van de Bossche stadsbus lag. De laatste "verboden halte" in Vught was daarom voor lijn 9 de Gestelseweg en voor lijn 11 en 12 de Zonnneweilaan.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door BrengMe »

Volgens mij hebben we het hier niet over een foutje in een wiki-pagina (die je zelf kan aanpassen) maar over een onbekende bushalte in Eindhoven die de naam Parkeerterrein droeg, dank u.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Frans F »

Ik ga niet knoeien in andermans wiki-pagina's.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Hainje »

Dat neemt niet weg dat die haltes in Vught best wel off-topic zijn. :D
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Mr-W »

@Frans F bestaat dat Parkeerterrein nog steeds ?
Afbeelding
Afbeelding
Mogelijk stopt [wiki]Lijn 55 Eindhoven, 't Hofke - Station[/wiki] dan tijdelijk weer op die halte 8-)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibf »

huibe schreef:Als ik het inschat lag er een halte recht voor de ingang van het station. Dit op basis van:
http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=445 Je ziet in de rechterbovenhoek nog een bus naar de ingang van het station rijden
Verhip. Dat zou het dan wel eens kunnen zijn....
huibe schreef: en http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=17894 hoewel dit volgens het bijschrift niet standaard zou zijn.
Laatst genoemde foto is van 1978. Toen lag het busstation al noordelijk
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Frans F »

http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.ph ... el=station
http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=20423
http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.ph ... el=station

Bovenstaande foto's zijn volgens de commentaren in die tijd genomen. Wat ze duidelijk maken is dat het nieuwe station in toen in een totaal kale vlakte lag en dat een busstation Eindhoven Parkeerterrein op 200 meter in feite overal kan zijn geweest. Wellicht was dat busstation ook maar tijdelijk i.v.m. de ombouw van het hele gebied.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 29 mar 2014, 18:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:@Frans F bestaat dat Parkeerterrein nog steeds ?
Geen idee, ik woon niet meer in Eindhoven en kom er nog maar af en toe (en dan niet daar).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Michael 1988 »

In latere jaren is het station overigens nog enkele keren verhuisd naar de zuidzijde. In de jaren '70 of '80 (gezien de bussen op de foto) is het station nog naar de zuidzijde verhuisd.

http://www.eindhoveninbeeld.com/foto.ph ... &sel=groep

Ook ergens in 2005 (ik denk door het gevolg van de Phileas bus) zijn er enkele lijnen naar de zuidzijde verhuisd. In dat jaar waren er als ik me goed herinner ook nog enkele werkzaamheden op het huidige busstation. Maar ik durf zo niet te zeggen wanneer de bussen definitief naar de noordzijde verhuisd zijn.
Mr-W schreef:@Frans F bestaat dat Parkeerterrein nog steeds ?
Afbeelding
Afbeelding
Mogelijk stopt [wiki]Lijn 55 Eindhoven, 't Hofke - Station[/wiki] dan tijdelijk weer op die halte 8-)
Ja dat parkeerterrein bestaat nog steeds. Tenminste achter (en voor) het voormalige postkantoor ligt nog steeds een parkeerterrein. Ik weet niet of dat hetzelfde parkeerterrein is overigens. Tussen het voormalige postkantoor en het station staat nu ook (als ik me niet vergis) die OV-fiets en een kapperszaak. Die zijn als ik me nog goed herinner anders gebouwd als de rest dus mogelijk van latere afkomst. Daar reden waarschijnlijk de bussen toen het parkeerterrein af (en/of op).
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Hans »

Het 'tijdelijke' busstation in 2005 bij het VVV kantoor was niet door de Phileas. Dit was vanwege de nodige opknapbeurt van Neckerspoel. Stadsbussen stonden bij de VVV, streekbussen op 'noodhaltes' op Neckerspoel. Elke bus had zijn vaste perron en dat was voor zowel chauffeur als reiziger erg prettig. Werkte fijn!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Michael 1988 »

Meende ooit een verhaal gehoord te hebben dat een Phileas ravage had aangericht op Neckerspoel. Dacht dat om die reden het busstation toen verbouwd werd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door fogeltje »

Er is ooit een bus meen ik per ongeluk ooit het stationsgebouw ingereden, maar dat was in de jaren 80 of 90. De recente verbouwing had er mee te maken dat het simpelweg te klein was en een opknapbeurt nodig had.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door huibe »

In 1997 reed een Interliner de restauratie in.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Suus »

vogeltje schreef:Er is ooit een bus meen ik per ongeluk ooit het stationsgebouw ingereden, maar dat was in de jaren 80 of 90.
In 1970 werd het houten noodgebouw geopend aan de achterzijde van station Eindhoven, dat is in 1991 vervangen door een "echt" gebouw met meer ruimte voor winkels en burelen voor het NS-personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Ederveen »

Michael 1988 schreef:Ja dat parkeerterrein bestaat nog steeds. Tenminste achter (en voor) het voormalige postkantoor ligt nog steeds een parkeerterrein. Ik weet niet of dat hetzelfde parkeerterrein is overigens.
Nee die op de foto's is het parkeerterrein vanaf het Station gezien net na het Dommeltunneltje. Hier vertrokken een tijdje terug de touringcars richting Spanje enzo (waarschijnlijk nog steeds wel). Volgens mij zat Van Gendt & Loos daar vroeger.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: "Eindhoven Parkeerterrein"

Bericht door Mr-W »

Ederveen schreef:
Michael 1988 schreef:Ja dat parkeerterrein bestaat nog steeds. Tenminste achter (en voor) het voormalige postkantoor ligt nog steeds een parkeerterrein. Ik weet niet of dat hetzelfde parkeerterrein is overigens.
Nee die op de foto's is het parkeerterrein vanaf het Station gezien net na het Dommeltunneltje. Hier vertrokken een tijdje terug de touringcars richting Spanje enzo (waarschijnlijk nog steeds wel)
Tegenwoordig vertrekken de toeringcars van ondere andere Eurolines net voor halte stationsweg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten