Overslaan van stations

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Overslaan van stations

Bericht door Obus »

Ik ben niet de persoon die zich snel tot het internet wendt, maar wat ik vandaag heb meegemaakt, is gewoonweg absurd en zeker het delen waard.

Vanochtend stapte ik om 11u26 in Weesp op de sprinter naar Amsterdam Centraal (de trein was vijf minuten te laat). Normaliter zijn er drie tussenstations: Diemen, Science Park en Muiderpoort. Vandaag was er maar één tussenstation: Muiderpoort; de trein reed in volle vaart làngs Diemen en Science Park! Gelukkig moest ik daar niet uitstappen, maar ik ben wel stomverbaasd dat treinen tegenwoordig zelfs twee stations achter elkaar overslaan bij vertraging.

Wat vindt jìj/ù hier van? Moet dit kunnen of niet?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door Suus »

Ik denk dat men getracht heeft een grotere vertraging voor de intercity Lelystad -> Vlissingen en Amersfoort -> Enkhuizen te voorkomen, die twee treinen zitten vlak achter de sprinter Amersfoort -> Amsterdam Centraal -> Hoofddorp. Op een rustig moment in de daluren blijft het ongewenst, maar is het minder schadelijk dan in de spits.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Overslaan van stations

Bericht door donny2290 »

Fijn als je daar op sciencepark staat te wachten op de trein..
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Overslaan van stations

Bericht door Hainje »

Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.
🍉
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Overslaan van stations

Bericht door VIRM »

Hoe was de informatievoorziening in de trein? Werd het uberhaupt omgeroepen?

@Bee: IC's die Amsterdam Centraal als tussenstop hebben, kunnen kleine vertragingen vaak wel inhalen door de wachttijd. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Overslaan van stations

Bericht door Obus »

Het overslaan van de stations werd niet omgeroepen. Op de digitale borden stond "volgend station: Diemen". Na het voorbijrijden stond er op het digitale bord "volgend station: Amsterdam Science Park". Ik zag geen mensen die ook daadwerkelijke wilden uitstappen (en ook geen conducteur die in vanwege deze 'service' in elkaar werd geslagen).
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door Geert »

Dat het niet omgeroepen wordt lijkt me niet de bedoeling. Als het ruim van tevoren aangekondigd wordt en als er écht grote vertraging is hoeft het op zich geen probleem te zijn, zolang het maar sporadisch gebeurt en niet wekelijks of dagelijks...
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Overslaan van stations

Bericht door Ofyles2 »

Hainje schreef:Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.
Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Overslaan van stations

Bericht door AppleMoose »

Ofyles2 schreef:
Hainje schreef:Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.
Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.
Laat die treinen dan maar nergens stoppen om vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Of nog beter, we laten de treinen maar helemaal niet meer rijden. :idea:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door deadlock »

Ofyles2 schreef:Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.
Ja want ijzerschuiven is wat we doen en reizigers zijn bijzaak.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overslaan van stations

Bericht door Wubbo »

De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.

Maar welke afweging je ook maakt: dat je hem goed moet communiceren staat natuurlijk buiten kijf.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Overslaan van stations

Bericht door WSM »

deadlock schreef:Ja want ijzerschuiven is wat we doen en reizigers zijn bijzaak.
Gelukkig zijn er hier ook mensen die het snappen :pos: .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Overslaan van stations

Bericht door WSM »

Wubbo schreef:De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.
De ambitie in de LTSA is dat er minder op gemiddelden gestuurd wordt.
Maar welke afweging je ook maakt: dat je hem goed moet communiceren staat natuurlijk buiten kijf.
Inderdaad. Wat is eigenlijk de procedure als er niet wordt omgeroepen en je uitstapstation wordt voorbijgereden? Krijg je dan een digitale aantekening op je vvb waarop staat dat je terug mag reizen? Of moet je dan te Asd ook nog in- en uitchecken?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Overslaan van stations

Bericht door Jurre »

Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door deadlock »

Ik kan me in bepaalde gevallen wel voorstellen dat je een station overslaat maar dit is toch wel echt Nederlandse bekrompenheid, dan maar een paar minuten vertraging hoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Overslaan van stations

Bericht door Klaasje »

Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overslaan van stations

Bericht door Chauf21 »

Topic verplaatst van een regionaal forumonderdeel naar het forumonderdeel 'OVer je reiservaringen'.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overslaan van stations

Bericht door Wubbo »

WSM schreef:
Wubbo schreef:De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.
De ambitie in de LTSA is dat er minder op gemiddelden gestuurd wordt.
Wat bedoel je met deze opmerking? Ik begrijp de relatie tot mijn opmerking niet, ik doelde op een afweging tussen een grote en een kleine groep reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overslaan van stations

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.
Ten opzichte van doorkarren op de vrije baan wel. Maar dienstregelingstechnisch hoeft dat niet het geval te zijn. De drie minuten (extra) vertraging van de intercity kan er wellicht prima uitgereden worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Overslaan van stations

Bericht door marlies »

We wilden toch allemaal zo graag dat NS spoorboekloos ging rijden? Doen ze dat, is het weer niet goed ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door deadlock »

Ho es effetjes, marlies. Het moet wel een spoorboekloos geheel zijn waar je de klok op gelijk kan zetten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Overslaan van stations

Bericht door Hainje »

De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overslaan van stations

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.
Zag je mijn sarcastische zuinige polderbek niet tegelijkertijd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Overslaan van stations

Bericht door Jurre »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:
Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.
Ten opzichte van doorkarren op de vrije baan wel. Maar dienstregelingstechnisch hoeft dat niet het geval te zijn. De drie minuten (extra) vertraging van de intercity kan er wellicht prima uitgereden worden.
Het is niet waar dat je minstens anderhalve minuut verliest met stoppen, dienstregelingtechnisch in ieder geval niet. Vinny onderstreept 'mijn mening'. :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Overslaan van stations

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:
Hainje schreef:De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.
Zag je mijn sarcastische zuinige polderbek niet tegelijkertijd?
Ja volgens mij zag i..... oh hee kijk! een tjiftjaf! :D
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten