Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
ARNHEM - In Gelderland zullen na 2016 geen bussen meer rijden waar amper passagiers in zitten. Er rijden nu op het Gelderse platteland te veel lege bussen rond en de kosten daarvan worden te hoog. Welke lijnen verdwijnen, wordt eind dit jaar bekend.
Dat stellen Gedeputeerde Staten van Gelderland in een OV-visie, die dinsdag is vastgesteld. Gedeputeerde Conny Bieze zegt dat er wel een vorm van vervoer blijft voor iedereen. Ze speelt met het idee elektrische auto's te stallen in dorpen zonder vaste buslijn. Zo zou een dorp zijn eigen vervoer kunnen regelen.
Bron:
http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4295776
Wat ik denk wat bezuinigd kan worden:
-Op zaterdag de halfuursdiensten van lijnen 24, 28 en 27/29 (voor de leken Doetinchem-'s Heerenberg/Gendringen/Doesburg) terugbrengen naar een uursdienst (zit haast niemand is)
-Stadsdienst Doetinchem (lijn 22, 25) niet laten rijden in de avonden en op zaterdag
-Lijn 40 in de daluren terugbrengen naar een uursdienst (loopt deels langs het spoor)
-Lijn 82 op zondagen vervangen door een belbus
-Lijnen 91/231 (Arnhem-Apeldoorn) in de daluren ieder terugbrengen naar een uursdienst, waarbij lijn 231 een kwartier opschuift om zo wel een scheve halfuursdienst te vormen met lijn 91
ARNHEM - In Gelderland zullen na 2016 geen bussen meer rijden waar amper passagiers in zitten. Er rijden nu op het Gelderse platteland te veel lege bussen rond en de kosten daarvan worden te hoog. Welke lijnen verdwijnen, wordt eind dit jaar bekend.
Dat stellen Gedeputeerde Staten van Gelderland in een OV-visie, die dinsdag is vastgesteld. Gedeputeerde Conny Bieze zegt dat er wel een vorm van vervoer blijft voor iedereen. Ze speelt met het idee elektrische auto's te stallen in dorpen zonder vaste buslijn. Zo zou een dorp zijn eigen vervoer kunnen regelen.
Bron:
http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4295776
Wat ik denk wat bezuinigd kan worden:
-Op zaterdag de halfuursdiensten van lijnen 24, 28 en 27/29 (voor de leken Doetinchem-'s Heerenberg/Gendringen/Doesburg) terugbrengen naar een uursdienst (zit haast niemand is)
-Stadsdienst Doetinchem (lijn 22, 25) niet laten rijden in de avonden en op zaterdag
-Lijn 40 in de daluren terugbrengen naar een uursdienst (loopt deels langs het spoor)
-Lijn 82 op zondagen vervangen door een belbus
-Lijnen 91/231 (Arnhem-Apeldoorn) in de daluren ieder terugbrengen naar een uursdienst, waarbij lijn 231 een kwartier opschuift om zo wel een scheve halfuursdienst te vormen met lijn 91
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 01 apr 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Die lijnen worden echt niet in frequentie verlaagd. Dat zijn de belangrijke lijnen die tussen Arnhem en Apeldoorn rijden. Verlaag je deze in frequentie krijg je grote problemen.Erno-BE schreef:Lijnen 91/231 (Arnhem-Apeldoorn) in de daluren ieder terugbrengen naar een uursdienst, waarbij lijn 231 een kwartier opschuift om zo wel een scheve halfuursdienst te vormen met lijn 91
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Zat een keer 's middags op een donderdag in lijn 231 van Arnhem naar Apeldoorn en ik had een bus voor mijn eentje inclusief prive-chauffeur op het snelweg-gedeelte tussen de laatste halte in Arnhem en de eerste halte in Apeldoorn. Daarom heb ik deze lijn ook genoemd.
Verder kan lijn 44 ingekort worden tot Kesteren-Tiel, tussen Kesteren en Rhenen rijdt ook lijn 45.
Verder kan lijn 44 ingekort worden tot Kesteren-Tiel, tussen Kesteren en Rhenen rijdt ook lijn 45.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Een eenmalige observatie is niet representatief voor de gehele dienstuitvoering in een tijdvak.
🍉
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Het blijven 2 belangrijke lijnen tussen belangrijke steden.
Bovendien moet er straks een HOV-lijn komen tussen Arnhem en Apeldoorn. Dan kan je beter als voorbereiding die twee lijnen samen 4x per uur laten rijden.
Bovendien moet er straks een HOV-lijn komen tussen Arnhem en Apeldoorn. Dan kan je beter als voorbereiding die twee lijnen samen 4x per uur laten rijden.
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Wat ik in de wandelgangen heb gehoord is dat de stadsdienst Doetinchem op de schop gaat, vergelijkbaar met de servicebus Ede. De knip op lijn 40 in de daluren ligt inderdaad in de lijn der verwachtingen, net zoals de 51 tussen Zutphen en Vorden.Erno-BE schreef: Wat ik denk wat bezuinigd kan worden: ...
Laatst gewijzigd door webguy op wo 02 apr 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Reden: Quote ingekort
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Met andere woorden. Arriva en Syntus gaan dadelijk met veel bussen zitten waar ze niets mee kunnen. Nou ja, Syntus kan ze misschien doorschuiven naar Twente om ouder materieel af te lossen (de Connexxion bussen) en Arriva naar andere concessies met hetzelfde doel. Of de provincie moet juist gaan stimuleren om mensen meer de bus in te krijgen, wat op deze manier niet gaat lukken. Want elektrische auto's kost ook veel geld en misschien net zoveel als een paar lege bussen.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Arriva werkt vooral in Rivierenland nu al veel met belbusjes en buurtbusjes, dus dat maakt niet zo veel uit. In de Achterhoek en bij Syntus lijkt het probleem me groter.
Meer mensen in het OV? Dat kan misschien nog lukken in het (voor)stadsvervoer maar niet meer op het platteland. 25 jaar eenzijdige focus op scholieren heeft daar zijn werk gedaan.
Electrische auto's zijn stukken goedkoper dan een bus, de kosten van personeel overheersen nu eenmaal alles. Alleen snap ik niet zo goed wat zo'n dorp met een elektrische auto moet.
Meer mensen in het OV? Dat kan misschien nog lukken in het (voor)stadsvervoer maar niet meer op het platteland. 25 jaar eenzijdige focus op scholieren heeft daar zijn werk gedaan.
Electrische auto's zijn stukken goedkoper dan een bus, de kosten van personeel overheersen nu eenmaal alles. Alleen snap ik niet zo goed wat zo'n dorp met een elektrische auto moet.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Arriva werkt rond Tiel ook vooral met grotere bussen. En dan niet te vergeten de lijnen die Juijn Rossum met groot materieel rijdt (sowieso 165 en 166). Dat zijn geen buurtbussen of belbussen. De lijnen 42, 43, 45, 46, 47, 165 en 166 zijn allemaal lijnen die met grote bussen worden gereden (al dan niet in combinatie met midibussen). Dus het geldt voor bijna heel Gelderland. Maar je vergeet even een ding. De auto moet gekocht worden, moet worden onderhouden en de stroom kost nog al wat voor de overheid (tenzij deze kosten voor de gebruikers is). Daarnaast moeten overal oplaadpalen geplaatst worden (in de dorpen zelf maar ook op verschillende andere plaatsen. Dat heb je denk ik niet meegerekend.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Die elektrische auto wordt natuurlijk gewoon een diesel, alleen snap ik dan nog steeds niet wat een dorp met dat ding moet.
De meeste lijnen die je noemt zijn nog altijd wel zo druk dat je in de spitsen grote bussen nodig hebt, om over de lijnen van Juijn in de spits maar helemaal te zwijgen.
Het probleem is dat veel buslijnen een paar drukke spitsritten hebben en verder heel veel ritten met 4 man er in. De vraag is hoe de gedeputeerde dat probleem gaat oplossen.
De meeste lijnen die je noemt zijn nog altijd wel zo druk dat je in de spitsen grote bussen nodig hebt, om over de lijnen van Juijn in de spits maar helemaal te zwijgen.
Het probleem is dat veel buslijnen een paar drukke spitsritten hebben en verder heel veel ritten met 4 man er in. De vraag is hoe de gedeputeerde dat probleem gaat oplossen.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Het hele artikel hebben we dit jaar al 20 x voorbij zien komen.
Kijken provincies en vervoerders niet naar elkaar.
Overal van die flutconcepten die uitmonden in een fiasco, met als resultaat dat ook dat vervoer wordt opgeheven en er dus niets meer rijdt.
Het is gewoon een lulverhaal.
Flexbus, Ho en Go, deeltaxi, wensbus. Wat een onzin. Het enige wat enig resultaat oplevert is dat vervoerders een concept maken, een App, en een prijs.
En een stuk of 600 managers eruit kieperen. Want die verkopen alleen maar lucht en kosten alleen naar geld.
Kijken provincies en vervoerders niet naar elkaar.
Overal van die flutconcepten die uitmonden in een fiasco, met als resultaat dat ook dat vervoer wordt opgeheven en er dus niets meer rijdt.
Het is gewoon een lulverhaal.
Flexbus, Ho en Go, deeltaxi, wensbus. Wat een onzin. Het enige wat enig resultaat oplevert is dat vervoerders een concept maken, een App, en een prijs.
En een stuk of 600 managers eruit kieperen. Want die verkopen alleen maar lucht en kosten alleen naar geld.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
@huibf
Er is natuurlijk wel een groot probleem met lege bussen, maar dat komt vooral door de reizigersmix. Op het platteland zitten er bijna alleen scholieren in de bus en dat betekent voor heel veel lijnen 's ochtends twee drukke ritten, 's middags twee drukke ritten en de rest van de dag en in het weekend bijna lege bussen. En door de tariefstructuur in de meeste regio's betekent het ook nog dat de inkomsten minimaal zijn.
De voorgestelde op-maat-concepten helpen niet omdat die er vanuit gaan dat er enerzijds lijnen zijn die de hele dag druk zijn en anderzijds lijnen waar de hele dag niemand in zit. Daarnaast zijn de op-maat-concepten zo ingewikkeld en zo duur van opzet dat ze bij voorbaat kansloos zijn.
Uiteindelijk zal het bij de aanbesteding in 2016 in Gelderland zo gaan als in Brabant: er worden weinig lijnen opgeheven, maar veel lijnen worden beperkt tot ma-vr overdag.
Anderzijds is het jammer dat hier onderbelicht blijft dat de gedeputeerde ook vertelde dat het aantal busreizigers in Gelderland in 10 jaar tijd met 25% is verminderd. Dat geeft namelijk wel aan dat er iets gebeuren moet.
Er is natuurlijk wel een groot probleem met lege bussen, maar dat komt vooral door de reizigersmix. Op het platteland zitten er bijna alleen scholieren in de bus en dat betekent voor heel veel lijnen 's ochtends twee drukke ritten, 's middags twee drukke ritten en de rest van de dag en in het weekend bijna lege bussen. En door de tariefstructuur in de meeste regio's betekent het ook nog dat de inkomsten minimaal zijn.
De voorgestelde op-maat-concepten helpen niet omdat die er vanuit gaan dat er enerzijds lijnen zijn die de hele dag druk zijn en anderzijds lijnen waar de hele dag niemand in zit. Daarnaast zijn de op-maat-concepten zo ingewikkeld en zo duur van opzet dat ze bij voorbaat kansloos zijn.
Uiteindelijk zal het bij de aanbesteding in 2016 in Gelderland zo gaan als in Brabant: er worden weinig lijnen opgeheven, maar veel lijnen worden beperkt tot ma-vr overdag.
Anderzijds is het jammer dat hier onderbelicht blijft dat de gedeputeerde ook vertelde dat het aantal busreizigers in Gelderland in 10 jaar tijd met 25% is verminderd. Dat geeft namelijk wel aan dat er iets gebeuren moet.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
De reden dat er in de OV-visies budget wordt vrijgemaakt voor dit soort ballonnetjes is heel simpel: niet uitgeven van de BDU is geen optie, want dan keert het rijk volgend jaar minder uit...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
De meeste Provincies leggen inmiddels al lang geld toe op de BDU, dus dat is niet de reden. Wel zijn de ballonnetjes vaak alibi-oplossingen in de geest van "we bieden een alternatief " en die vervolgens na twee jaar worden opgedoekt omdat toch niemand er gebruik van maakt.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
top oplossing voor de mensen die geen rijbewijs hebben :pos:Ze speelt met het idee elektrische auto's te stallen in dorpen zonder vaste buslijn. Zo zou een dorp zijn eigen vervoer kunnen regelen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
En voor studenten natuurlijk!
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
@webguy
Kun je ook uitleggen hoe je je het gebruik van zo'n dorpsauto voorstelt?
Kun je ook uitleggen hoe je je het gebruik van zo'n dorpsauto voorstelt?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Het was sarcastisch bedoeld - je hebt er voor veel doelgroepen niks aan, en de meeste families hebben wel een auto.
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Ik denk dat de provincie niet zo ver wil gaan om dorpen als Ulft, 's Heerenberg, Hengelo en Zelhem in het weekend met vraagafhankelijk vervoer wil bedienen. Doetinchem-Doesburg kan wel in het weekend verbelbusd worden aangezien er nauwelijks grote kernen tussen liggen, Doesburg heeft eigen verbindingen met Arnhem en Doetinchem is onaantrekkelijk als vrijetijdsbestemming. Terborg-Dinxperlo kan ook verbelbusd worden in het weekend. Dinxperlo ligt te ver van Doetinchem om veel potentie qua vervoer te bieden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Zou je eens wat minder kunnen focussen op de Achterhoek en meer ingaan op het probleem wat neergelegd wordt vanuit de politiek
-
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Van busvervoer in Rivierenland weet ik weinig van en de Veluwe een beetje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Die bedient een ander deel van Rhenen. Kun je beter 45 inkorten en zorgen voor een goede overstap van 44 op bussen naar Wageningen.Erno-BE schreef:Verder kan lijn 44 ingekort worden tot Kesteren-Tiel, tussen Kesteren en Rhenen rijdt ook lijn 45.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Lijn 44 rijdt sinds afgelopen december nog slechts t/m het station van Rhenen en bedient geen ander deel van Rhenen dan lijn 45.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Gezien het feit dat lijn 44 al door Arriva is uitbesteed en met klein materieel rijdt, lijkt mij dat lijn 45 toch de sterkere lijn is van de twee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland
Lijn 45 was/is ook een sneldienst, en heeft in mijn beleving relatief veel (scholieren)vervoer tot Rhenen en Wageningen. Gezien de huidige rijtijden win je ook weinig met inkorten van de 44 of 45, bij beiden kan je zonder extreem korte keringen in te voeren geen bus winnen door te keren in Rhenen of Kesteren.
Een eenvoudige besparing zou wel kunnen zijn om 's avonds na 19-20 uur weer met taxibusjes te rijden op o.a. de 45. Dit werd tot december 2010 (ingang nieuwe concessie) al gedaan, en de upgrade van lege (maximaal zo'n 2 passagiers) taxibusjes naar lege Ambassadors vond en vind ik nog steeds geldverspilling.
Een eenvoudige besparing zou wel kunnen zijn om 's avonds na 19-20 uur weer met taxibusjes te rijden op o.a. de 45. Dit werd tot december 2010 (ingang nieuwe concessie) al gedaan, en de upgrade van lege (maximaal zo'n 2 passagiers) taxibusjes naar lege Ambassadors vond en vind ik nog steeds geldverspilling.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten