Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Geert »

Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Gepubliceerd op 17 december 2008, 23:08
Hilversum - De trein naar Utrecht die dinsdagavond om 20.14 uur vanuit Hilversum hoorde te vertrekken, moest om een wonderlijke reden worden geannuleerd. Aanvankelijk noemde de NS ’een technisch defect’ als oorzaak. Een woordvoerster van de NS bevestigde later echter dat de eigenlijke reden een dronken conducteur was.

,,We vinden het een ontzettend pijnlijk voorval en nemen dit zeer serieus.’’ De bewuste trein was bezig aan een retourrit tussen Hilversum en Almere.

Op station Almere Oostvaarders zou de machinist van cabine wisselen om terug naar Hilversum te rijden. Op dat moment kwamen hij en een conductrice erachter dat een collega-conducteur daar lag te slapen. Door de alcoholgeur die er hing, wisten ze dat hij gedronken had. Ze kenden de conducteur geen van beiden. Ook wisten ze niet of hij dienst had. Ze probeerden hem wakker te krijgen. De conducteur hield de stoel van de machinist bezet.

De machinist en conductrice schudden hem om beurten door elkaar, niets leek effect te hebben. Bovendien durfde geen van beiden drastische maatregelen te nemen omdat ze rekening hielden met het feit dat hij daarvan agressief kon worden. Na een half uur tevergeefs proberen, belde de machinist de politie. Het lukte de machinist voordat de politie ter plaatse was de conducteur wakker te maken. Die reageerde zeer verward.

Omdat de trein meer dan een half uur vertraging had opgelopen, werd de rit naar Hilversum afgelast. Het is onbekend hoeveel mensen daar last van hebben gehad.

Bron: Gooi- en Eemlander
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Daan »

Zo, proost :pos: Als je met twee man bent zet je m toch direct op het perron? :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Caspar »

Nouja, in een dronken en verwarde toestand val je daar ook zo weer in slaap, om met deze temperaturen niet meer wakker te worden, of zwaar onderkoelt te raken.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Stefan »

Inderdaad, dan was dit toch 'beter' dan 'm op het perron te zetten.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Ruben »

Hoe hip is het tegenwoordig om bij NS te werken en je te bezatten op/voor je werk?!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Mark »

Deze conducteur ook op staande voet ontslaan?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door deadlock »

Mark schreef:Deze conducteur ook op staande voet ontslaan?
Neuh.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door M57 »

Het zijn net mensen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door STF »

Mark schreef:Deze conducteur ook op staande voet ontslaan?
Lijkt me wat overdreven, bij een machinist is het een andere zaak natuurlijk.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Cookie »

Nouja, als conducteur heb je natuurlijk ook een veiligheidsfunctie. Je moet ervoor zorgen dat de trein veilig kan vertrekken, dit kan je alleen goed doen als je nuchter bent. Beschonken zijn als HC vind ik dus absoluut niet kunnen, je brengt de passagiers wel degelijk in gevaar. Ontslag lijkt me dan zeer terecht.

Als hij geen dienst meer had die dag is het op zich een ander verhaal: het blijft uiteraard behoorlijk ernstig, een flinke waarschuwing (en eventueel iets meer) is dan op z'n plek. Ontslag gaat dan echter naar mijn mening te ver.
Laatst gewijzigd door Cookie op vr 19 dec 2008, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aangevuld met 'te ver', te vroeg op ENTER gedrukt ;-)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Aking »

Te ver?


Op een andere site wordt trouwens gemeld dat hij NIET in dienst was... hij was die dag geslaagd voor zijn BOA en heeft dat gevierd... om niet zo onder het publiek te komen is hij in Utrecht achterin gaan zitten en toen in slaap gevallen...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Daantje »

Ondanks dat ik niet met mensen oid werk denk ik dat mijn baas het niet heel tof vind als ik dronken op m'n werk verschijn. Eerlijk gezegd vind ik dat in alle gevallen not done.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Vinny »

Ach bij mij op het werkhebben ze het wel eens voor elkaar gekregen om champagne te gaan ontkurken. Om 11:00 's ochtends :o
Ik ben de rest van de dag niet heel productief meer geweest :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Ach bij mij op het werkhebben ze het wel eens voor elkaar gekregen om champagne te gaan ontkurken. Om 11:00 's ochtends :o
Ik ben de rest van de dag niet heel productief meer geweest :oops:
Prorail? Dus dát is de reden. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door M57 »

Aking schreef:Op een andere site wordt trouwens gemeld dat hij NIET in dienst was... hij was die dag geslaagd voor zijn BOA en heeft dat gevierd... om niet zo onder het publiek te komen is hij in Utrecht achterin gaan zitten en toen in slaap gevallen...
Dat zijn geen feiten. Dat hij die dag zijn BOA had gehaald en dat is gaan vieren heeft een lid op dat andere forum van horen zzeggen. Dat de dronkaard daarom achterin is gaan zitten en toen in slaap is gevallen, is niet meer dan een aanname van een lid van dat andere forum.

Laten we dit onderwerp wel zuiver (nuchter? ;)) bespreken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Caspar »

Volgens mij is dit krantenberichtje sowieso een beetje ver opgeblazen. Ik zat op een paar meter van de trdl en heb over dit hele voorval niets gehoord.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Aking »

M57 schreef:
Aking schreef:Op een andere site wordt trouwens gemeld dat hij NIET in dienst was... hij was die dag geslaagd voor zijn BOA en heeft dat gevierd... om niet zo onder het publiek te komen is hij in Utrecht achterin gaan zitten en toen in slaap gevallen...
Dat zijn geen feiten. Dat hij die dag zijn BOA had gehaald en dat is gaan vieren heeft een lid op dat andere forum van horen zzeggen. Dat de dronkaard daarom achterin is gaan zitten en toen in slaap is gevallen, is niet meer dan een aanname van een lid van dat andere forum.

Laten we dit onderwerp wel zuiver (nuchter? ;)) bespreken.
Ik zeg ook niet dat het zo gelopen is... enkel dat dat op een ander forum gemeld wordt... :roll:

Ik was er niet bij... dus ik kan ook niet vertellen hoe het gelopen is...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Caspar »

Naar wat ik heb horen zeggen was de man inderdaad niet in dienst die avond.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Dubbele P »

Mag hij dan in de cabine komen?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Caspar »

Nou, dat weet ik niet, maar ik mag aannemen dat iedere HC een sleutel bij zich heeft. Als je dan een rustig plekje opzoekt moet je in ieder geval niet in slaap vallen :D
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door dvdhoven »

NS hanteert een 0% norm op het werk voor al het personeel. Dat geldt ook voor personeel, dat een uniform draagt en niet meer in dienst is. Buitenstaanders kunnen immers niet zien of de persoon in uniform wel of niet in dienst is.
Dick van den Hoven
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Dronken conducteur verhindert treinrit Hilversum

Bericht door Jurjen »

En daarbij heeft de NS natuurlijk gelijk. Laten we dus vooral stellen dat:

- het niet handig was van de conducteur om zich niet dusdanig om te kleden, dat hij niet meer als zijnde medewerker van NS herkenbaar was, maar vooral:
- dat het treinverkeer nimmer in gevaar is geweest, omdat het dienstdoende personeel aanwezig én nuchter was, en:
- dat de betreffende conducteur, ondanks dat hij onder invloed was, wel gepoogd heeft het imago van het bedrijf zo min mogelijk te schaden, door daar plaats te nemen, waar reizigers hem niet konden zien. Had hij niet in slaap gevallen, was er ook niks aan de hand geweest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 79 gasten