Heropening station Hamont
Heropening station Hamont
Op 7 april 2014 is het zover: dan heropent de NMBS station Hamont, dat aan de IJzeren Rijn ligt. Het station, dat in 1957 voor passagiers werd gesloten, bestaat (nu nog) uit twee ongebruikte sporen. Vorig jaar werd al een nieuw perron aangelegd, dat westelijker ligt dan het oude station. Slechts één spoor heeft een perron, het andere spoor is een inhaalspoor, dat ongebruikt blijft. Er zijn geen keerfaciliteiten aanwezig op het station.
De dienstregeling vanaf 7 april is als volgt:
5.24 IR Hamont > Antwerpen
6.27 IR "
7.22 IR "
16.10 IR Antwerpen > Hamont
17.10 IR Antwerpen > Hamont
Ook zullen de studententreinen Neerpelt - Leuven (op vrijdag) en Leuven - Neerpelt (op zondag) doorgetrokken worden naar Hamont. Bovendien krijgt Hamont 's zomers in het weekeinde één trein per dag naar Blankenberge (en weer terug).
Zie ook: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/hamont.aspx
Dit is voor het dorp Hamont natuurlijk goed nieuws, maar wat vindt jìj/ù van deze heropening?
De dienstregeling vanaf 7 april is als volgt:
5.24 IR Hamont > Antwerpen
6.27 IR "
7.22 IR "
16.10 IR Antwerpen > Hamont
17.10 IR Antwerpen > Hamont
Ook zullen de studententreinen Neerpelt - Leuven (op vrijdag) en Leuven - Neerpelt (op zondag) doorgetrokken worden naar Hamont. Bovendien krijgt Hamont 's zomers in het weekeinde één trein per dag naar Blankenberge (en weer terug).
Zie ook: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/hamont.aspx
Dit is voor het dorp Hamont natuurlijk goed nieuws, maar wat vindt jìj/ù van deze heropening?
De mortuis nil nisi bene
Re: Heropening station Hamont
Ik vind het prima, net zoals iedereen op dit forum waarschijnlijk.
De nu nog matige bediening wordt vanaf december uitgebreid.
De nu nog matige bediening wordt vanaf december uitgebreid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Heropening station Hamont
Om eerlijk te zijn: ik vind het een belachelijk voorstel. Vijf treinen per dag is, drie treinen heen, twee treinen terug, onvoldoende en niet competitief met ander vervoer en de auto. Ik schat de interesse onder forenzen erg laag in met zo'n slechte verbinding, want ze schieten er nauwelijks iets mee op. Bovendien zullen er weinig forenzen in de streek zijn die überhaupt bij een dergelijke verbinding baat hebben.
Bovendien: waar de regio echt behoefte aan heeft, is een directe IC Antwerpen - Weert, aangevuld door een L Antwerpen - Mol en een L Mol - Weert (ik voorzie deze splitsing wegens de elektrificatie Herentals - Mol).
Bovendien: waar de regio echt behoefte aan heeft, is een directe IC Antwerpen - Weert, aangevuld door een L Antwerpen - Mol en een L Mol - Weert (ik voorzie deze splitsing wegens de elektrificatie Herentals - Mol).
De mortuis nil nisi bene
Re: Heropening station Hamont
Hoezo belachelijk, het past heel erg bij hoe er in België treinen gereden worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
Past goed bij de werkelijke vraag aan treinen in de piekuren. Al zie ik liever dat men eens per uur Hamont bedient. Vergeet niet dat Hamont in een verre uithoek, ten opzichten van Antwerpen en Brussel, ligt en dat NMBS niet happig is grensgebieden te ontsluiten.
Re: Heropening station Hamont
Zoals Meltrain al zei wordt het in december een echte uurdienst. Helaas kan het nu nog niet in een uurdienst worden opgenomen omdat de NMBS kilometerneutraal werkt: er mag slechts marginaal meer treinkilometers gereden worden dan het aantal dat met de dienstregeling van 2012 was voorzien. Dat nekt elke innovatie, maar ala.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
Uit het antwoord van Meltrain haalde ik alleen dat de frequentie wordt opgevoerd. Maar dat het een uurdienst wordt is mooi :pos:
Re: Heropening station Hamont
Ja, in België mag je blij zijn als een station een uurdienst krijgt.
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Heropening station Hamont
Ik hoop niet dat ze de GEN-treinen van Brussel eens per uur laten rijden :D .Stéphane schreef:Ja, in België mag je blij zijn als een station een uurdienst krijgt.
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
De mortuis nil nisi bene
Re: Heropening station Hamont
Voorlopig dus wel.
Er is geen geld.
Er is geen geld.
Re: Heropening station Hamont
Vrij logisch dus dat de bussen een groter marktaandeel op het vervoer naar Brussel hebben.Obus schreef:Ik hoop niet dat ze de GEN-treinen van Brussel eens per uur laten rijden :D .Stéphane schreef:Ja, in België mag je blij zijn als een station een uurdienst krijgt.
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Heropening station Hamont
Waar is die onzin goed voor dan? :')Bee schreef:er mag slechts marginaal meer treinkilometers gereden worden dan het aantal dat met de dienstregeling van 2012 was voorzien.
Ik doe ook maar wat
Re: Heropening station Hamont
Ardan schreef:Waar is die onzin goed voor dan? :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
De NMBS maakt op elke kilometer die een trein rijdt standaard ongeveer tien cent verlies, dus rijden ze niet meer dan ze hebben afgesproken in het beheerscontract met de federale overheid. In het beheerscontract staan ook de prijzen voor de tickets afgesproken en die zijn uitgesproken laag, tegelijkertijd zijn de infrastructuurheffingen voor reizigerstreinen in België dan weer uitgesproken hoog.
Als je dan de cijfers van 2012 erbij pakt krijg je ongeveer een dergelijke winst/verliesrekening:
De NMBS krijgt jaarlijks 953 miljoen euro subsidie (dotaties) van de overheden. De kaartverkoop levert ze 1,096 miljard euro op en dan schrapen ze nog 247 miljoen euro omzet uit nevenactiviteiten bij elkaar (denk aan de verhuur van retaillocaties).
De NMBS is in 2012 95 miljoen euro kwijt aan stroom en diesel voor de treinen, 622 miljoen euro aan infrastructuurheffing, 1,125 miljard euro aan personeelskosten en nog 499 miljoen euro aan overige kosten (zoals het verbouwen van stations).
Dan kom je voor 2012 uit op een verlies van 45 miljoen euro.
Nu komt het echte probleem. De NMBS mag de prijzen van de kaartjes vanwege het beheerscontract niet verhogen, dat is een taboe in de Belgische politiek. Echter, de federale overheid heeft ook een ander probleem: de begroting moet in balans worden gebracht. Omdat de federale overheid in de loop der tijd steeds meer taken heeft overgedragen aan de gewesten worden de dotaties aan de spoorwegen procentueel gezien een steeds groter onderdeel van de begroting. Om de begroting in balans te krijgen zijn de Belgen kampioen kaasschaven. Als je een groot onderdeel van de begroting bent ben je als snel kandidaat om geld in te leveren. Dat levert een negatieve financiële spiraal op.
TL;DR:
- De reizigersgroei levert amper nieuwe inkomsten uit de ticketverkoop op door de lage tarieven.
- De reizigersgroei veroorzaken een hogere infraheffing, een infraheffing die al erg duur is.
- De dotaties aan de NMBS door de federale overheid nemen af door kaasschaafbesparingen.
Gevolg: negatieve financiële spiraal bij NMBS.
Als je dan de cijfers van 2012 erbij pakt krijg je ongeveer een dergelijke winst/verliesrekening:
De NMBS krijgt jaarlijks 953 miljoen euro subsidie (dotaties) van de overheden. De kaartverkoop levert ze 1,096 miljard euro op en dan schrapen ze nog 247 miljoen euro omzet uit nevenactiviteiten bij elkaar (denk aan de verhuur van retaillocaties).
De NMBS is in 2012 95 miljoen euro kwijt aan stroom en diesel voor de treinen, 622 miljoen euro aan infrastructuurheffing, 1,125 miljard euro aan personeelskosten en nog 499 miljoen euro aan overige kosten (zoals het verbouwen van stations).
Dan kom je voor 2012 uit op een verlies van 45 miljoen euro.
Nu komt het echte probleem. De NMBS mag de prijzen van de kaartjes vanwege het beheerscontract niet verhogen, dat is een taboe in de Belgische politiek. Echter, de federale overheid heeft ook een ander probleem: de begroting moet in balans worden gebracht. Omdat de federale overheid in de loop der tijd steeds meer taken heeft overgedragen aan de gewesten worden de dotaties aan de spoorwegen procentueel gezien een steeds groter onderdeel van de begroting. Om de begroting in balans te krijgen zijn de Belgen kampioen kaasschaven. Als je een groot onderdeel van de begroting bent ben je als snel kandidaat om geld in te leveren. Dat levert een negatieve financiële spiraal op.
TL;DR:
- De reizigersgroei levert amper nieuwe inkomsten uit de ticketverkoop op door de lage tarieven.
- De reizigersgroei veroorzaken een hogere infraheffing, een infraheffing die al erg duur is.
- De dotaties aan de NMBS door de federale overheid nemen af door kaasschaafbesparingen.
Gevolg: negatieve financiële spiraal bij NMBS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
De infraheffing in zijn totaliteit is niet zo hoog als je bedenkt dat het Belgische spoorwegnet 50% groter is dan het Nederlandse. Het probleem is echter dat op veel lijnen één of hooguit twee keer per uur een trein rijdt waardoor de kosten over weinig treinen verdeeld moeten worden en dus per trein wel hoog zijn.
Het idee dat je kosten kunt sparen door minder treinen te laten rijden is dan ook onzin. Dat werkt voor het lopende jaar, maar vanaf het volgende jaar worden dan de kosten per trein verhoogd omdat de totale kosten dan over nog minder treinen verdeeld moeten worden.
Het idee dat je kosten kunt sparen door minder treinen te laten rijden is dan ook onzin. Dat werkt voor het lopende jaar, maar vanaf het volgende jaar worden dan de kosten per trein verhoogd omdat de totale kosten dan over nog minder treinen verdeeld moeten worden.
Re: Heropening station Hamont
Ja Frans F, dat is weer maar een half verhaal. Wat Bee zegt klopt helemaal, als je dat wil uitleggen dan moet je er ook bij vermelden dat het daar niet vreemd is dat er veel parallelle lijnen lopen die nog harder vanuit de gewesten gesubsidieerd worden dan de NMBS vanuit de federale overheid. De infraheffing is dus wél hoog omdat er relatief weinig treinen rijden omdat er weinig reizigers zijn op veel lijnen omdat die de nog goedkopere en veel frequentere bus nemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
En ook daar zit weer een verschil in tussen de twee grote gewesten.
In Vlaanderen heeft een voormalig cafébaas een politieke zegetocht gehouden en tijdens zijn periode als burgemeester van Hasselt en Vlaams minister van vervoer het tariefstelsel van de VVM De Lijn hardhandig verkracht en een dienstregelingsconcept door het parlement gedrukt dat miljoenen aan verspilling in de hand werkt. Helaas bleek nadat deze minister was vertrokken dat er toch niet zoiets was als gratis bier...
De Walen daarentegen hebben heffen een bus op zodra er minder dan een x-aantal reizigers inzit en zodoende verdwijnen steeds meer bussen uit de dienstregeling, een dienstregeling die nog steeds wordt ontworpen op de manier zoals de NMVB/SNCV dat deed in de jaren 50: rijden wanneer er vraag is, dus begin van de ochtend, rond het middaguur en eind van de middag/begin van de avond. De bussen die nog rijden zijn niet zelden dan ook nog de oude (buurt)spoorlijnbussen die ter aanvulling van de buurtspoor-/treindienstregeling reden maar nu ettelijke routevarianten hebben. Lijnnummers vertellen vaak een heel verhaal in België
In Vlaanderen heeft een voormalig cafébaas een politieke zegetocht gehouden en tijdens zijn periode als burgemeester van Hasselt en Vlaams minister van vervoer het tariefstelsel van de VVM De Lijn hardhandig verkracht en een dienstregelingsconcept door het parlement gedrukt dat miljoenen aan verspilling in de hand werkt. Helaas bleek nadat deze minister was vertrokken dat er toch niet zoiets was als gratis bier...
De Walen daarentegen hebben heffen een bus op zodra er minder dan een x-aantal reizigers inzit en zodoende verdwijnen steeds meer bussen uit de dienstregeling, een dienstregeling die nog steeds wordt ontworpen op de manier zoals de NMVB/SNCV dat deed in de jaren 50: rijden wanneer er vraag is, dus begin van de ochtend, rond het middaguur en eind van de middag/begin van de avond. De bussen die nog rijden zijn niet zelden dan ook nog de oude (buurt)spoorlijnbussen die ter aanvulling van de buurtspoor-/treindienstregeling reden maar nu ettelijke routevarianten hebben. Lijnnummers vertellen vaak een heel verhaal in België
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
De infraheffing bestaat uit meerdere componenten (spoorgebruik, halteringen), waarbij een haltering meer kost naar aanleiding van het aantal reizigers dat van een station gebruik maakt? Of hoe zit die relatie?Bee schreef:(heel verhaal...)
- De reizigersgroei veroorzaken een hogere infraheffing, een infraheffing die al erg duur is.
In Nederland meende ik ooit een keer gelezen te hebben dat zo'n bedrag afhangt van de faciliteiten van een station (roltrappen? fietsenstalling?), dat lijkt me vanuit de functie van netbeheerder een logischer verhaal (kosten dekken waar je zelf invloed op hebt). Of haal ik iets door elkaar?
Het is een spectrum.
Re: Heropening station Hamont
Dus stel dit is ook geldig voor Nederland. Bij een opening van een nieuwe spoorlijn als de Hanzelijn, dan moet het aantal kilometers van de Hanzelijn ergens anders gekort worden. Dus 3 treinen van Hamont; 2 naar Hamont. Echt dit zijn amerikaanse toestanden.er mag slechts marginaal meer treinkilometers gereden worden dan het aantal dat met de dienstregeling van 2012 was voorzien.er mag slechts marginaal meer treinkilometers gereden worden dan het aantal dat met de dienstregeling van 2012 was voorzien.
Re: Heropening station Hamont
Wat is er precies Amerikaans aan?groningen schreef:Dus 3 treinen van Hamont; 2 naar Hamont. Echt dit zijn amerikaanse toestanden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
In de ochtend alleen treinen in 1 richting; in de middag alleen treinen in de andere richting.
http://www.soundtransit.org/Schedules/S ... ir=inbound
http://www.soundtransit.org/Schedules/S ... ir=inbound
Re: Heropening station Hamont
Waarschuwing vooraf: dit gaat een ingewikkeld verhaal worden.Karl schreef:De infraheffing bestaat uit meerdere componenten (spoorgebruik, halteringen), waarbij een haltering meer kost naar aanleiding van het aantal reizigers dat van een station gebruik maakt? Of hoe zit die relatie?Bee schreef:(heel verhaal...)
- De reizigersgroei veroorzaken een hogere infraheffing, een infraheffing die al erg duur is.
De Belgische berekening voor infraheffing is behoorlijk gecompliceerd. Voor het rijden van een trein (dus niet voor het stoppen op een station) vallen de kosten ook niet meer, maar de grootste pijn zit bij het maken van een stop op een station.
Laten we drie stations nemen, Neerpelt, Mol en Antwerpen-Centraal, en daar de berekening uit de Belgische netverklaring voor het de prijs van het stoppen op loslaten. Daarbij is van belang dat de trein in Neerpelt begint, een tussenstop in Mol maakt en in Antwerpen eindigt.
Eerst is er een vaste startprijs voor een stop, dat is voor 2014: 2,175150. Die laatste nul staat er omdat er wordt afgerond op zes cijfers achter de komma.
Dit wordt vermenigvuldigt met een coëfficiënt die is bepaald volgens de aard van de stop. Voor het beginpunt is dat 4, voor het eindpunt 3,5 en voor een tussenstop 3.
Daarna volgt een vermenigvuldiging met het coëfficiënt dat de operationele uitrusting en belangrijkheid van het station uitdrukt (Ci). Voor Neerpelt is dat 1, voor Mol ook 1 en voor Antwerpen-Centraal 10.
Laten we even een tussenberekening maken:
Code: Selecteer alles
Neerpelt: 2,175150 * 4 * 1 = 8,7006
Mol: 2,175150 * 3 * 1 = 6,52545
Antwerpen-Centraal: 2,175150 * 3,5 * 10 = 76,13025
In Neerpelt staat de trein 70 minuten stil maar wordt er gerangeerd. Als je de tijd 40 minuten voor vertrek gereed zet betaal je dus nog 10 minuten extratijd
In Mol betaal je geen extratijd, in Antwerpen ook niet want daar staat de trein 20 minuten en wordt er gekeerd.
Ook hier kunnen we een tussenberekening maken:
Code: Selecteer alles
Neerpelt: 2,17515 * 0,01 * 10^1,1 = 0,273835
Mol: 2,17515 * 0,01 = 0,021752
Antwerpen: 2,17515 * 0,01 = 0,021752
Code: Selecteer alles
Neerpelt: 8,7006 + 0,273835 = 8,974435
Mol: 6,52545 + 0,021752 = 6,547202
Antwerpen: 76,13025 + 0,021752 = 76,152002
Het rijden van een trein in België kost ook aardig wat geld, waarbij een reizigerstrein duurder is dan een goederentrein (een reizigerstrein zit met een prioriteitscoëfficiënt tussen de 1,5 voor een HST/Klassieke internationale trein en 1,2 voor een L-trein of P-trein terwijl dat bij een goederentrein 1 is), maar het grootste probleem van de Belgische infraheffing is dat het stoppen op een reizigersstation al snel heel duur wordt, en met het grote aantal stations op het net ligt een voorkeur van de NMBS om ergens niét te stoppen al snel op de loer. Het niet stoppen op diverse stations buiten de piekuren of in het weekend is puur om de kosten te kunnen beperken.
Bron: Hoofdstuk 6 en bijlagen F.04 en F.05 van de Netverklaring Infrabel 2014.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten