Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door AppleMoose »

Die je kunt verzinnen ja, maar zijn dat ook daadwerkelijk de redenen waarom er minder mensen gebruik van maken?
Waarom beantwoord je alleen die vraag en niet ook de overige vragen die ik stelde?

Als die brakke aansluiting daadwerkelijk voor minder reizigers zorgt, kun je er ook aan denken om die aansluiting te fixen in plaats van de bussoorten te wijzigen. Met dezelfde brakke aansluitingen zullen de belbussen ook niet veel succesvoller zijn gok ik ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Vinny »

In de Trouw vanochtend stond wel een interessante grafiek. Zo ongeveer alle keuzereizigers zijn de afgelopen tien jaar uit het openbaar vervoer verdwenen - bussen vervoeren eigenlijk alleen nog studenten en scholieren. Dat is gewoon geen reeële buisnesscase meer voor openbaar vervoer. Ik denk dat de toekomst inderdaad meer ligt in mobiliteitsoplossingen als (deels) gesubsidieeërd taxivervoer, en wellicht kun je liften 2.0 op de kaart zetten. Nog altijd reizen de meeste automobilisten in hun eentje naar hun werk, terwijl er drie lege plaatsen zijn. Ze zouden ook ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld vervoer van een dorp naar een treinstation of grote stad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny, weet je ook een verklaring voor het verdwijnen van de keuzereizigers?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

@vinny
Volgens mij refereer aan de zelfde grafiek waar ik eerder cijfers uit plaatste. Wat daaruit bleek is dat het niet-studentenvervoer met 1/3 deel is gedaald, maar daaruit kun je volgens mij nog niet concluderen dat er naast de studenten alleen scholieren zijn overgebleven. Immers in krimpregio's daalt juist het aantal scholieren sterk.

Wel bleek uit de toelichting van de gedeputeerde dat het aantal bejaarden in de bus sterk is gedaald, maar dat is een landelijke trend omdat de groep bejaarden-zonder-auto langzamerhand letterlijk uitsterft.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

Door de invoering van een ‘flexnet’ moet het lokale ov beter aansluiten bij de wensen van de bewoners. Die moeten via hun smartphone hun reis kunnen plannen. Daarvoor moeten dan onder meer leenauto’s, taxi’s en elektrische fietsen kunnen worden ingezet, tegen het tarief voor openbaar vervoer.

Bron: Nederlands Dagblad
Wat ik hier lees: voor het gebruik van de elektrische fiets moet de reiziger het OV-tarief gaan betalen. Nou, dan ga ik wel op mijn eigen fiets.

Hoe meer ik over dat Flexnet lees, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het totale luchtfietserij is. Er is gewoon helemaal niet over nagedacht, laat staan dat er een uitgewerkt concept zou zijn. Wil de gedeputeerde bijv. straks 's morgens vanuit de dorpen de scholieren met taxi's naar school gaan brengen? Hoezo bezuiniging?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Karl »

Frans F schreef:(...) Wel bleek uit de toelichting van de gedeputeerde dat het aantal bejaarden in de bus sterk is gedaald, maar dat is een landelijke trend omdat de groep bejaarden-zonder-auto langzamerhand letterlijk uitsterft.
De grafiek ken ik niet (lees geen Trouw), maar wat je ziet in 'de bus' op 'het platteland' is dat er eenzame huisvrouwen, scholieren/studenten en bejaarden gebruik van maakten. Maar er zijn steeds minder jongeren op het platteland (ontgroening) en vanwege de toegenomen scholing en arbeidsparticipatie (leidt tot rijbewijsbezit) van vrouwen steeds minder huisvrouwen. Ook de komende generaties ouderen zijn rijker dan de vorige: hebben dus vaak een rijbewijs, een auto en zijn nog actief en gezond genoeg om zelfstandig mobiel te zijn. Kortom: de klanten van het OV verdwijnen. Daarnaast kiezen veel overheden niet wat ze willen met het OV: moet het ontsluitend zijn (maatschappelijke functie borgen) of snel (tegen de auto). Als het een mix van beide wordt, dan ben je eigenlijk al verloren...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Daniel »

Daar stip je inderdaad een belangrijk punt aan: het beleid rond OV bestaat vaak ook in wel heel extreme vorm uit compromissen zonder dat men echt harde keuzes durft te maken.
Terwijl harde keuzes nou net wel nodig zijn om het tij te keren: dus niet eeuwig meanderen met lijnen waar de reizigers niet op zitten te wachten terwijl het tegelijk ook maar een zeer beperkt aantal extra reizigers oplevert. Snelle verbindingen leveren immers mogelijk meer keuzereizigers op.
Net zoiets zijn stadsdiensten in kleinere stadjes: vaak een lange meanderende lijn die weinig reizigers trekt, terwijl er in de buurt vaak ook wel een binnenkomende streeklijn via een gestrekte route is die echter ook laagfrequent is. Men "durft" echter niet die stadslijn op te heffen en in te zetten op een wat hogere frequentie voor die gestrekte streekbus, desnoods alleen op het stadstraject. En dat terwijl juist dat me de manier lijkt om nog enigzins een voorzieningenniveau te houden tegelijk met een aantrekkelijke frequentie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

@Daniel
Het fundamentele probleem is volgens mij dat wat Karl aanhaalt. Het busvervoer richt zich al jaren eenzijdig op (krimpende) sociale doelgroepen als scholieren en bejaarden zonder auto.

En dat mag je zowel politiek als vervoerders verwijten. Ook de Rocov's zitten vol met sociale doelgroepers: bejaarden, gehandicapten, blinden, kleine kernen, scholen, etc. maar een vertegenwoordiging van forensen is er bijv. niet.

De grootste groep reizende burgers, mensen tussen 20 en 65 wordt al jarenlang systematisch genegeerd, behalve als het gaat om de hoogste tarieven betalen. Die mensen hebben echter wel andere eisen: vervoer tot de voordeur is minder nodig, maar wel snellere verbindingen. Je zou het busvervoer daarom meer moeten inrichten alsof het treinvervoer is: gestrekte routes, minder stopplaatsen, hoge frequenties, fiets- en parkeervoorzieningen bij de haltes, etc.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij zijn de buslijnen in de Achterhoek redelijk strak getrokken, hebben al relatief weinig stopplaatsen en hebben de haltes al fiets- en parkeervoorzieningen. Ik weet niet hoe het in de andere Gelderse regios is.

Zou het interessant vinden om lijn 82 (Doetinchem-Zutphen) strak te trekken door niet meer via Steenderen en een deel van Zutphen te rijden om zo de reistijd van 50 minuten te beperken tot 37 minuten en strak aan te sluiten op dr treinen naar Deventer, Hengelo en Apeldoorn. Ben benieuwd of dat reizigers gaat trekken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Daniel »

Ehm Frans F, heb je mijn bericht ook daadwerkelijk gelezen? Ik stelde immers ook dat men juist moet durven de slingerlijntjes (die met name een sociale functie hebben) op te heffen.

Naast dat kan het wellicht soms beter zijn voor het netwerk om niet te panisch te zijn voor overstappen, maar er gewoon wat meer energie in te steken om die overstaps beter te maken. Oftewel: bij lage frequenties gegarandeerd aansluiten en in elk geval zorgen dat je wachtruimtes en de rest van het overstappunt op orde zijn mocht je even moeten wachten van de ene frequente bus op de andere.
Als mooi voorbeeld van zoiets: in Amersfoort werd onlangs het ziekenhuis verplaatst en vanuit Leusden leverde dat veel kritiek op omdat men de rechtstreekse bus verloor. Men heeft serieus tot in de provinciale staten erover gesproken om een rechtstreekse bus in te kunnen zetten, terwijl tussen de regels door eigenlijk vooral het overstappunt een probleem was: reizigers zouden dan van halte Centrum naar halte Stadhuis moeten lopen en vonden eigenlijk dat het probleem. Ondanks dat deze haltes vrij kort op elkaar liggen zijn het echt afzonderlijke haltes, waarbij de ene door bussen vanaf het station die linksaf gaan gebruikt wordt en de andere door de bussen die rechtsaf gaan. Dat zou daarmee best opgelost kunnen worden met een busstation-achtige constructie waarmee je niet allerlei directe verbindingen hoeft te gaan bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef: De grootste groep reizende burgers, mensen tussen 20 en 65 wordt al jarenlang systematisch genegeerd, behalve als het gaat om de hoogste tarieven betalen. Die mensen hebben echter wel andere eisen: vervoer tot de voordeur is minder nodig, maar wel snellere verbindingen. Je zou het busvervoer daarom meer moeten inrichten alsof het treinvervoer is: gestrekte routes, minder stopplaatsen, hoge frequenties, fiets- en parkeervoorzieningen bij de haltes, etc.
Hiervoor zou ik juist meer belastinggeld aan het OV uitgeven, zodat de tarieven omlaag kunnen en het OV voor meer reizigers een overweging wordt, waardoor ook de bereidheid aan het OV mee te betalen groter wordt.

Daarnaast zijn wel snellere lijnen nodig zoals ook al meerdere malen vermeld in dit topic.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

In de Achterhoek zijn de mogelijkheden slechts beperkt om de buslijnen te versnellen, of je moet alle speling eruit werken, maar dan is de kans op vertragingen en gemiste aansluitingen groter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door waldo79 »

Juist wat Daniel aangeeft. Het irritante cirkelen door kernen kan een hoop voorkomen. Passeren via de doorgaande weg met aldaar een halte of desnoods afslaan en dan via de hoofdstraat het dorp doorkruisen en weer de doorgaande route opzoeken.
Krijg je snellere verbindingen mee.

Echt van deur tot deuroplossingen kom je uit bij (gesubsidieerd) taxivervoer :idea:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Dat komt in de Achterhoek al haast niet voor, ik weet niet hoe het in andere regios is.

Waar dat wel voorkomt zijn:
-Lijn 73 in Winterswijk
-Lijn 23/74 die via Doetinchem Centrum rijden ipv via JF Kennedylaan naar station (kost 5 minuten extra)
-Alle buslijnen door Zutphen
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Hiervoor zou ik juist meer belastinggeld aan het OV uitgeven, zodat de tarieven omlaag kunnen en het OV voor meer reizigers een overweging wordt, waardoor ook de bereidheid aan het OV mee te betalen groter wordt.
In België zijn de tarieven verschrikkelijk laag, is het ov-gebruik daar dan veel hoger? Volgens mij zijn de kosten niet het meest afschrikwekkende voor forensen. Wel lage frequenties, slechte aansluitingen en lange reistijden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Hainje »

Hoe goedkoop je het maakt heeft geen invloed in hoeveel mensen het gebruiken. Mijn Belgische vrienden hoor ik regelmatig klagen dat het OV in België zo bespottelijk duur is. Dus alleen als je het gratis maakt, zal die klacht verdwijnen. Maar ja, daar komen vast wel weer andere klachten voor in de plaats
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Vinny »

Er is een verschil tussen klagen en kiezen. Het OV is in wezen bespottelijk goedkoop. Om dat in te zien zou je eigenlijk gewoon dezelfde rit eens met een taxi moeten maken en het door de meter aangegeven tarief betalen.
Ook ten opzichte van de auto: het niet hebben van een auto bespaard je 100 euro per maand aan vaste lasten, en dan zijn de brandstofprijzen niet eens meegerekend. Een willekeurig OV abonnement is vele malen goedkoper.
Vinny, weet je ook een verklaring voor het verdwijnen van de keuzereizigers?
Er zijn ook echt keuzereizigers verdwenen uit het openbaar vervoer. Vroeger was dat nog een afspiegeling van de maatschappij en kon je - ook op het platteland - nog wel eens gewone forensen tegen komen. In Friesland ben ik als ik met de bus reis veruit de oudste persoon. Opmerkelijk is wel, dat de regionale treindiensten een compleet ander beeld laten zien: in die treinen zie je wel huisvrouwen, arbeiders en gezinnen (en een enkele keer een man met een stropdas).

Ik denk eigenlijk dat het aantrekken van keuzereizigers op het platteland gewoon einde verhaal is. Om ook maar in de buurt te komen van de kwaliteit die automobiliteit levert moet de overheid zo veel geld investeren dat het totaal onbetaalbaar is. Juist in steden kan het OV wel meerwaarde bieden. Doordat het reizigersaanbod als gevolg van een hogere bevolkingsdichtheid groot is kunnen er attractieve frequenties op veel gevraagde verbindingen geboden worden. En de auto is in de stad duurder (parkeertarieven), langzamer (meer verkeersdruk) en moeilijker (minder comfortabel) dan op het platteland. Speelt denk ik ook wel iets van cultuur mee. Waar ik nu woon snappen ze niet dat ik geen auto heb en toch overleef. Nou dat snap ik zelf ook wel eens niet, maar met een weekend-vrij abonnement kan ik me aardig uit de voeten maken. En ik fiets veel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

@vinny
Het OV vergelijken met de taxi en dan roepen dat het zo goedkoop is vind ik van populisme getuigen. Een kostenvergelijking met de auto lijkt me reëler.

De rest van je verhaal kan ik wel onderschrijven. Bij de regionale trein zijn de bakens dankzij de komst van particuliere vervoerders nog net op tijd verzet, als NS daar was blijven rijden was het nu waarschijnlijk voor een groot deel van de lijnen ook einde oefening geweest.

Het busvervoer heeft echter gezellig zitten snurken en is zich blijven richten op de inkrimpende sociale markt van scholieren en opa's-zonder-auto. De vol betalende keuzereiziger werd genegeerd en haakte af. En nu zit het busvervoer met de gebakken peren te meer daar de SOV-kaart ook nog op de tocht staat. Alleen drukkere lijnen naar en in de steden zullen in de toekomst overleven.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

Geert schreef:In België zijn de tarieven verschrikkelijk laag, is het ov-gebruik daar dan veel hoger? Volgens mij zijn de kosten niet het meest afschrikwekkende voor forensen. Wel lage frequenties, slechte aansluitingen en lange reistijden.
Ik heb vroeger in West-Vlaanderen gewoond en was daar deze week weer eens paar dagen op bezoek. Het busgebruik en ook het aanbod is sinds de invoering van afbraaktarieven bij De Lijn wel flink toegenomen, maar alleen in het (voor)stadsvervoer en niet op het platteland. Vergeleken met 15 jaar geleden is het streekvervoer juist verder uitgedund, niet alleen 's avonds en in het weekend, maar vooral ook op werkdagen tussen de spitsen. Verder zie je ook in Vlaanderen alleen nog maar scholieren en gratis reizende bejaarden in de bus, andere reizigers zijn zeldzaam geworden. Veel verschil met Gelderland is er dus niet.

De lage tarieven lijken het OV in België geen goed te doen en tot een chronisch gebrek aan geld voor investeringen te leiden. De verpaupering bij de NMBS neemt langzamerhand onthutsende vormen aan. En bij De Lijn waren er deze week stakingen rond Gent i.v.m. de vele stokoude, slecht onderhouden bussen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Ook in de Achterhoek zie ik dat de trein een veel gevarieerder publiek trekt dan de bus, terwijl in de Randstad de bus ook veel gevarieerder publiek trekt dan in de Achterhoek. Met name in het weekend is dat te merken dat bussen in de Randstad goed gevuld zijn, terwijl ze in de Achterhoek leeg rondrijden. Ik denk ook dat investeren niet veel helpt, maar om kernlijnen in het weekend in de ban te doen gaat me te ver.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk misschien dat het beter is om autorijden nog duurder te maken. Dus ook accijnzen op parkeertarieven, hogere wegenbelasting en dergelijke. Niet meer investeren in wegen. Mannen pas vanaf hun 26ste toestaan om op rijles te gaan (vrouwen vanaf 16, zorgt voor minder ongevallen). Gewoon autorijden totaal onaantrekkelijk maken. Mensen blijven het toch doen, dus dan komt er toch meer geld in het laatje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

@Erno-BE
De vraag is natuurlijk wat kernlijnen zijn. Is dat 20%, 50% of 90% van de huidige lijnen? Dat zal ook de discussie in Gelderland worden.

Daarnaast kampt ook Gelderland met veel overbodige buslijnen die parallel aan de trein rijden, denk aan Arnhem-Zevenaar. Ik vind ook dat bijv. geen kernlijnen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ik denk misschien dat het beter is om autorijden nog duurder te maken. Dus ook accijnzen op parkeertarieven, hogere wegenbelasting en dergelijke. Niet meer investeren in wegen. Mannen pas vanaf hun 26ste toestaan om op rijles te gaan (vrouwen vanaf 16, zorgt voor minder ongevallen). Gewoon autorijden totaal onaantrekkelijk maken. Mensen blijven het toch doen, dus dan komt er toch meer geld in het laatje.
Het busvervoer moet de hand eens een keer in eigen boezem steken. Ze hebben zelf zitten slapen, dat moet je niet de concurrentie verwijten.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Wat zijn dan de innovatieve oplossingen voor het busvervoer in de regio dan?

Verder moeten werkgevers gestimuleerd worden om werknemers geen auto van de zaak te geven maar een OV-pas.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Geen grote lege bussen meer op Gelderse platteland

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:@Erno-BE
De vraag is natuurlijk wat kernlijnen zijn. Is dat 20%, 50% of 90% van de huidige lijnen? Dat zal ook de discussie in Gelderland worden.

Daarnaast kampt ook Gelderland met veel overbodige buslijnen die parallel aan de trein rijden, denk aan Arnhem-Zevenaar. Ik vind ook dat bijv. geen kernlijnen.
Kernlijnen zijn in mijn ogen o.a.:

Achterhoek:
23, 24, 27, 28, 51, 56, 73, 74 en 81

Veluwe:
91, 231, 201, 202, 203, 43 (tussen Dieren en Apeldoorn), 52, 88, 102, 105 en 108

Rivierenland:
42, 45, 47, 165 en 166
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten