Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Bericht door Ardan »

Het was puick weer voor een tocht op het rijwiel :pos: 60 kilometer weggetrapt naar Nijverdal en de Sallandse Heuvelrug.

We skippen de heenreis even, op OV-gebied alleen maar Vee gezien en spectaculaire dingen waren er ook niet.

Bijna in Nijverdal. Het station ligt verdiept aan het einde van een enkele honderden meters lange tunnel. Eind dit jaar gaat ook de N35 erdoorheen en is de plaats verlost van een enorm drukke weg dwars door het centrum. Ik moest hem zelf twee keer oversteken en moest beide keren erg lang wachten tot het kon...
Afbeelding

Op de plek van het voormalige station Nijverdal West, waar niets meer van te zien is. Buffeltjes komen de tunnel uit.
Afbeelding

Tunnelingang.
Afbeelding

Op de tunnel gaat ooit nog een park komen. Maar nu nog niet.
Afbeelding

Op station Nijverdal. De wegtunnel is in ruwbouw gereed.
Afbeelding

Op het station zelf is het meubilair en de bebording netjes in de muur verwerkt.
Afbeelding

Tunnelingang oostzijde, vanaf puntje perron. De loopbrug aan deze zijde is (nog) niet toegankelijk. De tunnel is vrij hoog en voorbereid op eventuele elektrificatie. Merk ook het verschil in toegestane snelheid op..
Afbeelding

Totaalplaatje.
Afbeelding

Kwart over 5, twee Buffeltjes komen aan vanuit de richting Wierden.
Afbeelding

Doordat het vrij lang nog dubbelsporig is kon die trein alweer vertrekken toen de tegentrein nog in de tunnel was..
Het was ook vrij druk op het perron voor de richting Enschede. Veel mensen met FC Twentesjaaltjes en shirts. Moeten ze voeballen ofzo vanavond?
Afbeelding

En de drie stellen vertrekken weer, de bak uit op weg naar Wierden..
Afbeelding

Hierna verliet ik het station weer en werd het tijd om de Sallandse Heuvelrug te bedwingen. Op de heenweg reed ik nog een beetje langs de flanken op, nu ging het er midden overheen. Een flinke klim later werd ik beloond met een fraai uitzicht :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja, wat omhoog gaat, moet ook weer naar beneden. Ik zette me maar vast schrap bij een bordje 'Helling 10%, gevaarlijke afdaling voor fietsers'... Dat was wel even gaaf :) Ik vond het ook wel grappig al die wielrenners te zien met dure fietsen en strakke pakjes en helmen en zo, terwijl ik minstens zo hard de heuvels afscheurde op mijn stadsfietsje :')

Op de Holterweg nog wat OV-matige foto's kunnen trekken :)
Afbeelding
Afbeelding

En toen kwam ik weer thuis :) Matig verslagje dit keer maar OV-gerelateerde dingens waren dan ook niet echt mijn hoofddoel vandaag. Toch danken Wij U weer voor de aandacht :)
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 02 apr 2014, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Hainje »

Leuke foto's. Maar wel een vuile lens :X
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door JWM »

Staat er helemaal geen hek of iets dergelijks, het lijkt wel of je zo vanaf het perron de tunnel in kan lopen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Staat er helemaal geen hek of iets dergelijks, het lijkt wel of je zo vanaf het perron de tunnel in kan lopen.
Is in Best ook zo. Waarschijnlijk zal het wel meevallen met het spoorlopersrisico.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Ardan »

Hainje schreef:Leuke foto's. Maar wel een vuile lens :X
Krasje. Moet even sparen voor een nieuwe camera. Heb er ook wel een op mijn telephoon maar die had ik niet bij me.
JWM schreef:Staat er helemaal geen hek of iets dergelijks, het lijkt wel of je zo vanaf het perron de tunnel in kan lopen.
Nee, geen hek. Misschien omdat het zo dus wel makkelijk is de tunnel úít te komen bij een calamiteit.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door dennistd »

Ardan schreef:Tunnelingang oostzijde, vanaf puntje perron. De loopbrug aan deze zijde is (nog) niet toegankelijk. De tunnel is vrij hoog en voorbereid op eventuele elektrificatie. Merk ook het verschil in toegestane snelheid op..
Afbeelding
Dat komt door het wissel op het einde van de tunnel. Dat is ook de reden dat er in het begin links werd gereden (zoals op het oude station Nijverdal), maar dat al vrij snel gewisseld is naar rechts. De treinen vanuit Zwolle kunnen nu sneller Nijverdal binnenkomen, en vanaf het station optrekkend haal je bij lange na geen 100km/h bij het wissel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Ardan »

Wat ik vanaf het fietspad nabij het oude station West kon zien leek het een symmetrisch wissel maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Overigens, vanaf het spoor naar Zwolle staat er vlak voor het wissel nog een snelheidsbord 80.

Ook staat er bij het begin van de helling naar beneden, vanuit de richting Zwolle, een bord met een 5 met een halve cirkel er bovenoverheen. Bord 281 Entreesnelheidsbord, 'Rijden toegestaan met ten hoogste de door het getal aangegeven snelheid.' 50 km/h dus. 'Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen en van treinen die door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen.'

Komen er wel eens goederen hier dan?
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Thom91 »

Leuke topictitel :') :@
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Bericht door Fles »

kuttopic :D
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Klaasje »

dennistd schreef:Dat komt door het wissel op het einde van de tunnel. Dat is ook de reden dat er in het begin links werd gereden (zoals op het oude station Nijverdal), maar dat al vrij snel gewisseld is naar rechts. De treinen vanuit Zwolle kunnen nu sneller Nijverdal binnenkomen, en vanaf het station optrekkend haal je bij lange na geen 100km/h bij het wissel.
Voor dat wissel bevindt zich ook nog een afremming naar 80 km/h. Het is namelijk een wissel welke krom geschikt is voor 80 km/h.
Ardan schreef: Ook staat er bij het begin van de helling naar beneden, vanuit de richting Zwolle, een bord met een 5 met een halve cirkel er bovenoverheen. Bord 281 Entreesnelheidsbord, 'Rijden toegestaan met ten hoogste de door het getal aangegeven snelheid.' 50 km/h dus. 'Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen en van treinen die door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen.'

Komen er wel eens goederen hier dan?
Niet structureel. Het is alleen wat lullig als een omgeleide goederentrein te hard de tunnel in rijdt, een remingreep krijgt en de tunnel niet meer uitkomt. De entreesnelheid wordt zo uitgerekend dat als je die snelheid volgt een trein zonder tractie te geven of te remmen het einde van de tunnel haalt. Dat heb ik ook wel eens gedaan en dat is best wel een leuk klusje. :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18p]

Bericht door Hainje »

Thom91 schreef:Leuke topictitel :') :@
:shock: :P
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Bericht door Michael 1988 »

Kan iemand mij uitleggen waarom het station dat is gefotografeerd van die rare verzakkingen en inkepingen heeft? Het valt mij nu pas op namelijk (heb het niet duidelijk kunnen zien op de foto's van de bouw de paar keer dat ik daar op keek).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Bericht door Ardan »

Het ligt er gewoon strak bij hoor :P Maar niet alles is perron, de rest is vluchtpad.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #19: Heuvels en tunnels [18 matige p]

Bericht door Thom91 »

Schouwpad ;)
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten