Er zijn al genoeg actieve VVD'ers die hun liberale waarden overboord gegooid, er is echt geen behoefte aan meer.Hainje schreef:Ik zou zeggen, ga je politiek sterk maken voor deze aanpassing.
Tariefeenheden NS
Re: Tariefeenheden NS
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tariefeenheden NS
Weinig kans, die neoliberale bullshit zit er zo vast in dat er geen speling meer is.Hainje schreef:Daar komt ie vanzelf wel achter dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tariefeenheden NS
Met zo'n instelling veranderd er sowieso niets in de wereld. Als je iets wil veranderen in de wereld zul je er voor moeten werken en een lange adem moeten hebben. D'r zitten al genoeg mensen op hun handen en commentaar te geven over hoe het beter moet.deadlock schreef:Weinig kans, die neoliberale bullshit zit er zo vast in dat er geen speling meer is.Hainje schreef:Daar komt ie vanzelf wel achter dan.
🍉
Re: Tariefeenheden NS
Ksssjt, VVD'er patjepeeër ;-)! Die lui zijn de oorzaak van de ettelijke bezuinigingen op het OV, zij denken alleen maar aan de auto en de aanleg van nieuwe wegen, gefinancierd door de winst van een staatsbedrijf.deadlock schreef:Er zijn al genoeg actieve VVD'ers die hun liberale waarden overboord gegooid, er is echt geen behoefte aan meer.Hainje schreef:Ik zou zeggen, ga je politiek sterk maken voor deze aanpassing.
De mortuis nil nisi bene
Re: Tariefeenheden NS
Dat is even populistische prietpraat met een hoog jaloeziegehalte
Re: Tariefeenheden NS
Bij de VVD stellen de achterban de volgende vraag:
Willen jullie meer of minder openbaar vervoer?
Minder! Minder! Minder! (x14)
Willen jullie meer of minder openbaar vervoer?
Minder! Minder! Minder! (x14)
De mortuis nil nisi bene
Re: Tariefeenheden NS
Lees dit topic door, zou ik zeggen.deadlock schreef:Hoe kom je daarbij?Dagren schreef:Dat gaat wel gebeuren eigenlijk.
Mensen moeten vanaf gisteren zelf hun route bepalen, wanneer er prijsverschillen tussen de te kiezen routes zitten.
Re: Tariefeenheden NS
Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.Vinny schreef:De belangrijkste reden is dat de NS niet de tarieven mag aanpassen op bestaande stukjes infrastructuur bij de gereedkoming van de nieuwe route. De enige oplossing is dan op de nieuwe verbinding extra tariefeenheden erbij te smokkelen. Als je dat niet wil als overheid, dan had je daar in de concessie hoofdrailnet keihard op moeten opnemen: "reizen per kilometer is betalen per kilometer en niet per tariefeenheid" ;)
Re: Tariefeenheden NS
Over dat specifieke geval kan ik me niet uitlaten. Ik weet het gewoon niet - Kampen-Zwolle is één der spoorsoap-dossiers in Nederland waar ik het zicht op ben kwijt geraakt.
Wat ik wel weet is dat er best wel wat bereikt kan worden, zelfs met het doen van eenvoudige forumpost. Het heeft weliswaar drie jaar gekost volgens mij maar uiteindelijk wist men op het ministerie dat overstappen met de chipkaart van de ene op de andere vervoerder meer kostte dan een papieren kaartje en waarom dat het geval was. En toen zijn er daadwerkelijk stappen gezet om dit toch redelijk oneerlijke element in het prijssysteem op te lossen. :Y
Wat ik wel weet is dat er best wel wat bereikt kan worden, zelfs met het doen van eenvoudige forumpost. Het heeft weliswaar drie jaar gekost volgens mij maar uiteindelijk wist men op het ministerie dat overstappen met de chipkaart van de ene op de andere vervoerder meer kostte dan een papieren kaartje en waarom dat het geval was. En toen zijn er daadwerkelijk stappen gezet om dit toch redelijk oneerlijke element in het prijssysteem op te lossen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Tariefeenheden NS
Klopt. Vroeger telde Kampen - Zwolle 13 tariefeenheden (=km), nu worden voor het Kamperlijntje 15 tariefeenheden aangehouden, evenveel als voor Kampen Zuid - Zwolle. Heeft wellicht te maken met het feit dat de oude Kamperlijn geen hoofdrailnet is.Dagren schreef:Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.
Re: Tariefeenheden NS
Het is misschien off-topic, maar station Zwolle - Kampen Zuid is met de auto precies 15 kilometer.
De mortuis nil nisi bene
Re: Tariefeenheden NS
Boeiend. En met de trein? We hadden trouwens al geconstateerd dat tariefeenheden niet met echte kilometers overeenkomen (zie openingspost van dit topic).
Re: Tariefeenheden NS
En waarschijnlijk speelt de moeite waarmee een vervoerder gevonden kon worden ook mee.Dennenboom schreef:Klopt. Vroeger telde Kampen - Zwolle 13 tariefeenheden (=km), nu worden voor het Kamperlijntje 15 tariefeenheden aangehouden, evenveel als voor Kampen Zuid - Zwolle. Heeft wellicht te maken met het feit dat de oude Kamperlijn geen hoofdrailnet is.Dagren schreef:Ik dacht dat de prijs van Kampen-Zwolle verhoogd was om overeen te komen met de prijs van Kampen Zuid-Zwolle.
Re: Tariefeenheden NS
maar welke vraag voor mij nu nog steeds niet beantwoord is is: waarom betaal je niet per kilometer?
Dat de tariefeenheden niet percé voor 1 kilometer staat snap ik nu, maar sinds de OV-Chipkaart is ingevoerd zou er in nederland toch 1 tarief gelden, het kilometer tarief. Waarom wordt deze dan niet door de NS gehanteerd. Alle bussen, trams, metro's enz. moeten dit tarief ook gebruiken. Als ik vanuit Lelystad de spitsbus naar dronten neem, die niet langs swifterbant rijdt en dus korter is, betaal ik toch ook niet extra omdat de normale bus rit langer is. Die spitsbus is €0,90 goedkoper.
Is de oplossing niet gewoon een kilometer tarief die de afstand die je aflegt ook echt berekend als het aantal kilometers.
en als je een traject aflegt die op 2 manieren afgelegd kan worden wordt pas de langste berekend. Dus als je Zwolle-Almere aflegt het via de hanzelijn wordt berekend, en als je Zwolle-Amsterdam aflegt het via Amersfoort wordt berekend. Probleem opgelost *O*
Dat de tariefeenheden niet percé voor 1 kilometer staat snap ik nu, maar sinds de OV-Chipkaart is ingevoerd zou er in nederland toch 1 tarief gelden, het kilometer tarief. Waarom wordt deze dan niet door de NS gehanteerd. Alle bussen, trams, metro's enz. moeten dit tarief ook gebruiken. Als ik vanuit Lelystad de spitsbus naar dronten neem, die niet langs swifterbant rijdt en dus korter is, betaal ik toch ook niet extra omdat de normale bus rit langer is. Die spitsbus is €0,90 goedkoper.
Is de oplossing niet gewoon een kilometer tarief die de afstand die je aflegt ook echt berekend als het aantal kilometers.
en als je een traject aflegt die op 2 manieren afgelegd kan worden wordt pas de langste berekend. Dus als je Zwolle-Almere aflegt het via de hanzelijn wordt berekend, en als je Zwolle-Amsterdam aflegt het via Amersfoort wordt berekend. Probleem opgelost *O*
Re: Tariefeenheden NS
Die manier van werken kan ook hele vreemde situaties opleveren. Dat een kaartje Amsterdam - Kampen Zuid + kaartje Kampen Zuid - Zwolle goedkoper is dan een kaartje Amsterdam - Zwolle bijvoorbeeld.
(Weet niet of dat in dit specifieke voorbeeld zo zou zijn)
(Weet niet of dat in dit specifieke voorbeeld zo zou zijn)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tariefeenheden NS
De doelstelling was om de ov-chipkaart kostenneutraal in te voeren. Dat NS daarvoor haar systeem voor tariefberekening heeft overgenomen is dan niet zo gek.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tariefeenheden NS
Behalve dat je dan dus met het papieren kaartje van de Hanzelijn dus niet via Amersfoort mag omdat de prijs anders is. Wil je dat als klant echt? Overigens ben je bedrogen uit als je echt denkt dat je voor bus/tram/metro het kilometer bedrag betaalt - je betaalt voor de afstand die volgens het vervoersbedrijf tussen twee haltes ligt. Ze maken nogal wel eens een fout (bewust of onbewust...).
Re: Tariefeenheden NS
@webguy: als de snelste route (of die met de minste overstappen) de route met meer kilometers is dan de kortste route mag je die sowieso nemen, dat staat gewoon in de reisregels van NS. Daarvoor hadden de tariefkilometers op de Hanzelijn dus niet kunstmatig hoog hoeven zijn.
Re: Tariefeenheden NS
Daarnaast ben ik van mening dat wanneer er meerdere (reële) routes zijn het best mogelijk is om in zo'n geval gewoon een soort gemiddelde lengte te nemen. Tussen Lelystad en Zwolle zijn die er niet, dus dat moet er dan volkomen buiten staan zou je zeggen.Wubbo schreef:@webguy: als de snelste route (of die met de minste overstappen) de route met meer kilometers is dan de kortste route mag je die sowieso nemen, dat staat gewoon in de reisregels van NS. Daarvoor hadden de tariefkilometers op de Hanzelijn dus niet kunstmatig hoog hoeven zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tariefeenheden NS
Een tarief in heel Nederland lijkt mij niet mogelijk zolang delen van het OV gedecentraliseerd blijven. Ik denk niet dat een provincie als Overijssel en plusregio als Arnhem-Nijmegen het snel eens zullen worden over tarieven. En dan heb je nog alle andere opdrachtgevers.Bartjk schreef:maar welke vraag voor mij nu nog steeds niet beantwoord is is: waarom betaal je niet per kilometer?
Dat de tariefeenheden niet percé voor 1 kilometer staat snap ik nu, maar sinds de OV-Chipkaart is ingevoerd zou er in nederland toch 1 tarief gelden, het kilometer tarief. Waarom wordt deze dan niet door de NS gehanteerd. Alle bussen, trams, metro's enz. moeten dit tarief ook gebruiken. Als ik vanuit Lelystad de spitsbus naar dronten neem, die niet langs swifterbant rijdt en dus korter is, betaal ik toch ook niet extra omdat de normale bus rit langer is. Die spitsbus is €0,90 goedkoper.
Is de oplossing niet gewoon een kilometer tarief die de afstand die je aflegt ook echt berekend als het aantal kilometers.
en als je een traject aflegt die op 2 manieren afgelegd kan worden wordt pas de langste berekend. Dus als je Zwolle-Almere aflegt het via de hanzelijn wordt berekend, en als je Zwolle-Amsterdam aflegt het via Amersfoort wordt berekend. Probleem opgelost *O*
Re: Tariefeenheden NS
Ik heb het over dezelfde tarief berekeningen, niet prijzen ;)
Re: Tariefeenheden NS
Dus niet overal dezelfde prijs per tariefeenheid, maar wel overal dezelfde tariefeenheden? Bedoel je dat? Ik zit even goed na te denken.Bartjk schreef:Ik heb het over dezelfde tarief berekeningen, niet prijzen ;)
Re: Tariefeenheden NS
Volgens mij bedoelt hij het volgende: Alle treinreizen worden per kilometer berekent. Indien er meerdere routes voor een reis zijn wordt de langste route genomen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten