Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door dylanwild94 »

Bee schreef:Oja, want het lijnnummer 365 is zo oud :roll:
de plannen van een r-net lijn tussen leiden en Zoetermeer lagen er wat langer. dat in de tussentijd en concessie wisseling is en arriva een bus laat rijden met 365 kan niemand iets aan doen. maar het heeft niets te maken met de leeftijd van lijnnummer 365.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Hainje »

BrengMe schreef:Te veel lijnen 400 of te veel wijzigingen?
Nee, alle R-net lijnen zijn met 3xx.
*tilt*
🍉
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Prachtig, inderdaad een forse verbetering: nieuwe haltes met mooie kleurtjes.

We zullen dit ongetwijfeld wel weer in de tarieven terug gaan zien.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Raar dat het lijnnummer van lijn 365 wordt veranderd. Er bestaat namelijk nog geen R-net lijn 365 en die zal er mogelijk ook niet komen. Daarnaast zijn er nog zat 3xx nummers over (330 t/m 369 en 380 t/m 389, afgezien van de huidige lijnnummers en enkele nummers tussen andere reeksen door).
Hainje schreef:
BrengMe schreef:Te veel lijnen 400 of te veel wijzigingen?
Nee, alle R-net lijnen zijn met 3xx.
*tilt*
Bijna alle, alleen de nachtlijnen (als die al r-net zijn) beginnen met een N i.p.v. 3.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

WSM schreef:We zullen dit ongetwijfeld wel weer in de tarieven terug gaan zien.
R-Net is Hoogwaardig Openbaar Vervoer, dus daar horen zeer waarschijnlijk ook hoogwaardige tarieven bij, inderdaad.

Maar wellicht valt het verschil voor de 365 400 nog wel mee omdat die lijn al een Qliner is en de tarieven dus al hoger zijn dan gewone buslijnen.

In de toekomst zal ook het huidge lijn 197 (Schoonhoven - Gouda) als R-Net gaan rijden. En daar ben ik niet zo blij mee, zeker niet als de tarieven dan ook (fors?) omhoog gaan. Ik blijf het ook onbegrijpelijk vinden waarom de 197 R-Net zou moeten worden?

Bij de 365 400 is dat nog wel te begrijpen: een lijn van een grote stad naar een vliegveld, oftewel twee belangrijke (knoop)punten, maar voor de 197 die van een kleine stad naar een iets grotere stad rijdt, daar zie ik het nut niet van in :X
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Waarom opnieuw het nummer wijzigen, ik was net gewend aan lijn 365 ipv 206..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Tristan schreef:
WSM schreef:We zullen dit ongetwijfeld wel weer in de tarieven terug gaan zien.

R-Net is Hoogwaardig Openbaar Vervoer, dus daar horen zeer waarschijnlijk ook hoogwaardige tarieven bij, inderdaad.

Maar wellicht valt het verschil voor de
365400 nog wel mee omdat die lijn al een Qliner is en de tarieven dus al hoger zijn dan gewone buslijnen.

In de toekomst zal ook het huidge lijn 197 (Schoonhoven - Gouda) als R-Net gaan rijden. En daar ben ik niet zo blij mee, zeker niet als de tarieven dan ook (fors?) omhoog gaan. Ik blijf het ook onbegrijpelijk vinden waarom de 197 R-Net zou moeten worden?

Bij de
365400 is dat nog wel te begrijpen: een lijn van een grote stad naar een vliegveld, oftewel twee belangrijke (knoop)punten, maar voor de 197 die van een kleine stad naar een iets grotere stad rijdt, daar zie ik het nut niet van in :X


Lijn 365 rijdt van Zoetermeer naar Leiden en wordt later verlengd naar Leiderdorp. Waar jij over hebt is lijn 361 of 370. 361 rijdt van Noordwijk naar Schiphol en lijn 370 rijdt van Alphen aan de Rijn naar Schiphol.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 03 apr 2014, 22:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Tristan schreef:(...) daar zie ik het nut niet van in :X
Waarschijnlijk zie je het nut van een andere vorm snoep in de zakjes autodrop ook niet; dat komt namelijk omdat je niet tot de doelgroep behoort. Net als bij R-net. R-net is er voor de bestuurders (GS) die dan weer een rondedansje kunnen maken omdat het OV verbeterd is. :pos:
Het is een spectrum.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Michael 1988 »

Edit op mijn vorige bericht. Ik weet nu waarom lijn 365 wordt omgenummerd.

De lijn rijdt nu deels door van Leiden naar Schiphol. Dit wordt opgeknipt in Leiden/Leiderdorp. Het traject wordt van Zoetermeer naar Leiden in 2014 en naar Leiderdorp in 2020. Dit staat ook in het artikel. Lijn 365 van Leiden naar Schiphol zal dus waarschijnlijk blijven bestaan.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Karl schreef:Net als bij R-net. R-net is er voor de bestuurders (GS) die dan weer een rondedansje kunnen maken omdat het OV verbeterd is. :pos:
Dus eigenlijk net als de invoering van de ov-chipkaart. Die is ook NIET ingevoerd voor het gemak van de reizigers, maar voor het gemak van de vervoerders. Maar goed, dat is een andere discussie ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Prachtig, inderdaad een forse verbetering: nieuwe haltes met mooie kleurtjes.

We zullen dit ongetwijfeld wel weer in de tarieven terug gaan zien.
Oude wijn in nieuwe zakken heeft wel een fris etiket nodig. Ik snap wel dat ze het omnummeren naar een catchy nummer dat tante toos makkelijker kan onthouden dan 365, wat toch meer een willekeurige verzameling van cijfers is. Je kunt aan de zuidtangent Haarlem-Amsterdam Bijlmer zien dat een afgerond buslijnnummer tot een spectaculaire reizigersgroei leidt. Daarom zal de komende jaren werk gemaakt worden van de introductie van mooie afgeronde lijnen. Alles voor de reiziger...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rickingsh

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Rickingsh »

Tristan schreef:
WSM schreef:We zullen dit ongetwijfeld wel weer in de tarieven terug gaan zien.
R-Net is Hoogwaardig Openbaar Vervoer, dus daar horen zeer waarschijnlijk ook hoogwaardige tarieven bij, inderdaad.

Maar wellicht valt het verschil voor de 365 400 nog wel mee omdat die lijn al een Qliner is en de tarieven dus al hoger zijn dan gewone buslijnen.
Als dit het geval mocht zijn dan snap ik niet waarom er een vorm van inconsistentie wordt gecreëerd in het concept van R-net.
Hier in Zaanstad wordt deze welbekende productformule nu al ruim 3 jaar toegepast, maar dan wel gewoon tegen tarieven die gelijk liggen aan de rest van het reguliere vervoer binnen deze concessie. Dat geldt ook voor het R-net in concessie Waterland voor zover ik weet. Ook het verbreken van het (eerder doorgedramde) systeemautisme met de invoering van lijnnummer 400 is dan een vreemde zaak, zoals anderen al benoemen.

OV = Business. Niks meer & niks minder. Gemak voor de reiziger is een secundaire zaak geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Zuid-Holland hanteert al sinds de invoering van de OV-Chipkaart hogere tarieven voor HOV-lijnen. Dat waren altijd de Interliners van Connexxion, maar het heeft Arriva behaagt wat meer van die lijnen in te voeren op verbindingen die bij Connexxion gewone streeklijnen waren. Ik kan mij heel goed voorstellen dat WSM daar tegen ageert, aangezien de reiziger tussen Zoetermeer en Leiden een flinke tariefstijging heeft mogen slikken zonder significante verbetering aan de lijn, behalve dat er nu iets betere bussen met een USB-aansluiting en wifi rijden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rickingsh

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Rickingsh »

Dat dit alles ook deels aan de vervoerder onderhevig is moge duidelijk zijn. Om nog maar een voorbeeldje uit eigen regio te benoemen; 5 spitslijnen over EXACT dezelfde route naar A'dam West; 4 van EBS, 1 van CXX. Bij EBS tik je HOV-tarieven af, maar wacht je wat langer op het alternatief, dan ben je klaar voor een habbekrats. En dat allemaal onder dezelfde productformule, waar EBS simpelweg het woordje 'Bizzliner' aan heeft toegevoegt. Zeer vreemd (en verwarrend voor de gewone boerenkinkel), als je het mij vraagt :roll:

Maar terug naar ZHN; het is inderdaad een grove schande dat het HOV-tarief in Zoeterwoude en Leidschendam Stompwijk hardhandig door de strot is geramd, zonder enige vorm van mededogen met de karige poetlap van menig Nederlander. Bied dan op z'n minst nog een onderliggend net aan, in wat voor vorm dan ook. Dat zou naar mijn mening een eis moeten zijn voordat dit soort besluiten überhaubt al genomen kunnen worden. Maarja, nogmaals; 'business'... :N
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Bee schreef:Ik kan mij heel goed voorstellen dat WSM daar tegen ageert, aangezien de reiziger tussen Zoetermeer en Leiden een flinke tariefstijging heeft mogen slikken zonder significante verbetering aan de lijn, behalve dat er nu iets betere bussen met een USB-aansluiting en wifi rijden :')
Jij snapt het Bee.
En dan te bedenken dat er t/m augustus 2009 ook Interliners reden (Integro's) tegen gewoon strippenkaarttarief.
Dus netto zijn de enige verbeteringen de zesminutendienst in de avondspits (ipv tienminutendienst), de wifi (die ik niet gebruik) en de USB-aansluitingen (die ik ook niet gebruik).
De tariefstijging staat in geen enkele verhouding tot het geboden kwaliteitssprongetje.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Mja, zo is het wel vaker gegaan. Eerst is er een Interliner gekomen van Alphen naar Schiphol en Amsterdam (370) naast de normale streekbus Alphen - Schiphol (199), daarna is de streekbus opgeheven en mochten alle reizigers uit de tussengelegen dorpen verder lopen naar de haltes voor een duurdere bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Daardoor rendeert HOV wel beter, en dat is de concessieverlener ook opgevallen. Vandaar dat de onderliggende lijnen vrijwel allemaal worden ingekort of opgeheven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Jelmer »

ik zie op OVzoeker de 4884 op de Keukenhofpendel 854!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door webguy »

Graag iets meer uitleg - dit ruikt naar een materieelafwijking/ervaring.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Jelmer »

de 4884 is een afwijkende bus op deze lijn, er rijden normaliter Citea's (8500 en 8800) en Volvo's (7700).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Ik dacht dat de afwijkingen in het reiservaringen-forum hoorde?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

webguy schreef:Graag iets meer uitleg - dit ruikt naar een materieelafwijking/ervaring.
@ webguy en de rest van het beheer: Deze groene kleur is zeer zeer slecht te lezen. Gaarne de volgende keer een andere kleur gebruiken.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Z2N schreef:Het materieelpark voor de Keukenhof-lijnen bestaat op het ogenblik vooral uit Qliner-Volvo's, waar er sinds de laatste dienstregelingwijziging te veel van zijn, maar er zijn dit jaar ook een paar uniekelingen: een vijftal Friese Citea's, de 8501 - 8505.
In aanvulling hierop kan ik melden dat ook de 7854 (Scania Omnilink) naar Leiden gehaald is voor de Keukenhof.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:
webguy schreef:Graag iets meer uitleg - dit ruikt naar een materieelafwijking/ervaring.
@ webguy en de rest van het beheer: Deze groene kleur is zeer zeer slecht te lezen. Gaarne de volgende keer een andere kleur gebruiken.
rood is het handigste/beste, naar mijn ervaring.
🍉
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door mb90 »

Er zijn nog meer 'vreemde eenden' naar deze concessie gehaald voor de Keukenhof lijnen. Vanmiddag zag ik de 7853, 7856 en de voor Arriva Touring rijdende Duvedec 9043 op lijn 858 rijden. Daarnaast zag ik ook nog de hybride 4836 die vanaf Leiden leeg over de A44 naar de Keukenhof reed.
Naast de 8501-8505 zag ik ook de 8506 rijden. Deze is echter compleet in de Zuid-Holland stijl en reed op lijn 50.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten