mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto's]

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag vond ik het een mooie dag om een ritje door het midden van Brabant te rijden met de auto met daarbij een aantal fotostops in wat dorpjes en steden voor bussen van Veolia. Een aantal lijnen rijden volgens de concessie vanuit West-Brabant, maar om het makkelijk te houden heb ik het bij de titel alleen op midden gehouden. Het echte westen (Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom enz.) komt namelijk nu niet aan bod.

De eerste stop was op de rand van de Biesbosch in het Land van Altena, in Werkendam. Daar komt lijn 120. Een lijntje wat gereden wordt door Optare's. Hier te zien op de eerste rit van de dag in de Sigmondstraat met de 4601 opweg naar Gorinchem. Op de achtergrond wilde ik nog de windmolens uit de Giessenlanden erop hebben, maar dat ging door het heiige weer niet door..:
Afbeelding

Dan een nummertje hoger, naar lijn 121. De eerste rit naar Wijk en Aalburg werd door dit busje van Iveco gereden. Een erg onopvallend busje zonder lijnaanduiding of iets dergelijks wat je eigenlijk niet zo als lijnbus de weg op kan sturen. Het is dat de bus stopte bij de halte op de foto in Sleeuwijk, anders had de man die hier stond te wachten niet door dat dit lijn 121 is...:
Afbeelding

Het Land van Altena werd hierna verlaten om uit te komen in het Land van Heusden. Om precies te zijn in de vestingstad Heusden. De Veolia 5276 verlaat hier als lijn 135 de vesting om verder te rijden naar Wijk en Aalburg:
Afbeelding

Op de vorige foto was het wellicht al te zien, de bushokjes van de halte hier zijn ook in de stijl van de rest van dit stadje gebouwd. Een mooi gezicht:
Afbeelding

Vanaf de stadswallen kon ik nog 2 overzichtsfoto's maken van dit stadje:
Afbeelding

Afbeelding

Om daarna uit te komen in het straatje Demer met uitzicht op dit leuke straatje:
Afbeelding

Ondertussen was het alweer tijd geworden voor lijn 135 op de terugweg naar Den Bosch. Hier te zien op de Demer met rechts ervan volgens mij de duiventoren:
Afbeelding

Na nog een laatste foto vanuit Heusden van de stadsgracht Demer...:
Afbeelding

...kwam ik daarna uit in de Langstraat. Wellicht bekend van de Halve Zolenlijn, maar daar kwam ik nu niet voor. Nu kwam ik in Nieuwkuijk lijn 136 naar Den Bosch tegen met rechts ervan de Sint-Johannes Geboortekerk:
Afbeelding

Via Drunen kwam ik daarna uit in het centrum van de Langstraat, de stad Waalwijk. Hier vertrok de snellere variant van lijn 136, lijn 302, net vanaf het Vredesplein om verder te rijden naar Tilburg via de erg drukke Efteling:
Afbeelding

De erg drukke Efteling zorgde er ook voor dat het even duurde totdat ik Waalwijk uit was en langs Kaatsheuvel was, maar daarna kwam ik vrij vlot uit in het landelijke gebied tussen Tilburg en Dongen. Nog net op Dongens grondgebied kwam met een kleine plus deze gelede Volvo 7700 (de 5817) langs als lijn 127 naar Tilburg:
Afbeelding

Onderweg had ik in het centrum van Loon op Zand een leuk plekje gezien voor een foto van lijn 136 naar Tilburg. Bij aankomst was het plekje nog steeds leuk, alleen kwam de bus van -5 tot +20 niet langs en van een omleiding was geen sprake. Omdat het zontechnisch daarna niet meer ging ben ik daarna weer verder gegaan met mijn rit en kwam ik uit in Udenhout. Daar komt stadslijn 9 van Tilburg. In het landelijke gebied tussen Udenhout en Berkel-Enschot kwam deze Veolia 3893 langs op de Udenhoutseweg als lijn 9 naar Tilburg CS:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor een wat langere rit die mij via Tilburg in Hilvarenbeek bracht. Hier rijdt lijn 143 naar Reusel. Aangezien deze lijn eens per 2 uur rijdt heb ik deze foto qua tijd wel ingepland in tegenstelling tot de rest. Ook staat hier de Sint Petrus' Banden Kerk. Deze is hier op de foto te zien met de Veolia 5250 opweg naar Reusel. De blauwe vlaggen en de blauwe wagen in de blauwe zone stonden er bij mij vorige bezoekje in dit dorp niet (was wel 2 jaar terug :P), want zonder deze was de kerk nog beter te zien dan nu het geval is:
Afbeelding

Vanaf Hilverbeek ging de rit geografisch gezien weer terug en wel naar Oisterwijk en Haaren. In Haaren zou het nog even duren totdat lijn 140 zou komen en in Oisterwijk zag ik dat lijn 140 naar Tilburg nog niet geweest was dus die kon nog snel op de foto op de Tilburgseweg:
Afbeelding

Om de tijd verder te doden ging ik naar Heukelom. Een klein dorpje ten westen van Oisterwijk. Hier kwam IC t1948 langs opweg naar Rotterdam Centraal (door werkzaamheden) met 2x ICMm-III:
Afbeelding

Dan naar Haaren dus. Bij de rotonde naar dit dorp vanaf de Oisterwijksedreef staan een aantal boompjes die mooi in de bloesem kunnen staan. Helaas viel dat nu nog tegen en bovendien stonden er nog andere fotografen (niet voor de bussen) in en op de weg voor een foto vanaf deze rotonde. Een klein stukje verderop kon echter wel gewoon de bus op de foto gezet worden, de 5284 als lijn 140 naar Tilburg:
Afbeelding

Vanaf Haaren ging ik naar de grootste stad hier in Midden-Brabant en een stad met een eigen stadsnet, Tilburg. Eerst naar Noord, waar lijn 1 en 6 langskwamen. Eerst kwam lijn 6 naar Stokasselt over de Beethovenlaan:
Afbeelding

En vlak daarna lijn 1 naar het Elisabethziekenhuis:
Afbeelding

Vlakbij het winkelcentrum bij busstation Noord kwam lijn 1 naar Quirijnstok langs:
Afbeelding

Daarna ging ik weer naar een andere wijk, naar Reeshof. Over de Harlingendreef kwam lijn 2 naar deze wijk langs met erachter een mooie en eveneens al groene boom:
Afbeelding

Reeshof heeft zoals bekend een treinstation en daar ging ik hierna heen. De Reeshofweg loopt onder dit station door en daar rijden de lijnen 3 en 4. Lijn 3 heeft hier z'n begin/eindpunt en helaas sloeg het display net over van lijn 3 met Reeshof NS naar Sorry geen dienst:
Afbeelding

En net na de onderdoorgang kwam ook lijn 4 naar het Elisabethziekenhuis langs:
Afbeelding

Als laatste foto vanuit Tilburg een foto van lijn 7. Deze lijn rijdt naar de wijk van mijn achternaam: Blaak. 8-) Hier te zien met op de achtergrond het hoogste gebouw van Tilburg, de toren Westpoint (143 meter):
Afbeelding

Het liep inmiddels tegen vijven en de laatste plaats die ik wilde bezoeken was Baarle-Nassau / Baarle-Hertog. Via het Belgische Poppel kwam ik daar na een half uurtje aan. Hierdoor kon ik naast lijn 132 naar Breda ook nog lijn 132 naar Tilburg op de foto meenemen. Hier te zien in een oud stukje Baarle-Nassau net nadat lijn 132 het stukje via Ulicoten heeft gereden:
Afbeelding

En de foto waar ik voor kwam is een grensgevalletje. Letterlijk want hier rijdt de Amba 5289 grotendeels in het Belgische Baarle-Hertog, terwijl ik net in het Nederlandse Baarle-Nassau sta. Een apart gezicht zo met die grensstrepen door de verschillende straatjes, zoals hier op de Hoogbraak:
Afbeelding

Terug naar Rotterdam maakte ik nog een ommetje via het Belgische Hoogstraten voor wat lekkere Vlaamse frieten. Ook zag ik nog een leuke bonus in de vorm van deze 5 herten:
Afbeelding
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Hainje »

Heel mooie foto's.
Woon stiekem toch in een hele mooie regio als ik deze foto's zo zie. :)
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Etienne »

Toffe foto's allemaal. :pos:
De mooiste vind ik van de 3876 voor die boom :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Milco »

Leuke foto's! :D
En Baarle blijft een gevalletje apart met Nederland en België kriskras door elkaar, ook al ben ik er nog nooit geweest...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes zeg... wordt tijd dat ik zelf deze regio ook 'ns ga verkennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Wubbo »

Etienne schreef:Toffe foto's allemaal. :pos:
De mooiste vind ik van de 3876 voor die boom :P
Onderwerp: Provincie Groningen en Leer (43 foto's)
Etienne schreef:Er zitten zeker goede foto's tussen, maar ook foto's waarbij de omgeving (naar mijn mening) te veel in beeld komt.
Kun je uitleggen wat het verschil is qua hoeveelheid omgeving tussen de foto's van Milco en die van mb90? Ik denk in dit topic namelijk meer omgeving te zien dan in de foto's van Milco.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Etienne »

Ik kan dat wel gaan uitleggen, maar dat zal alleen maar meer discussie in de hand brengen en Milco weet al lang hoe ik over zijn foto's en manier van fotograferen denk.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door isadora »

Prachtig fotoboek mb90. :pos:
Quirijnstok, je verzint het niet. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Karl »

Etienne schreef:Ik kan dat wel gaan uitleggen, maar dat zal alleen maar meer discussie in de hand brengen (..).
fo·rum (het; o; meervoud: forums, fora)
1groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: forumdiscussie
2website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Wubbo »

De discussie is inmiddels via PB gevoerd en wat mij betreft ook klaar.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Mr-W »

Mooie foto's :like:
Was dit weekend ook in het land van Heusden en Altena. Dankzij jouw verslag herkende ik de bus naar Gorinchem in Wijk en Aalburg :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door mb90 »

Ik zag trouwens zaterdag dat er naast dat onopvallende busje ook een Optare op lijn 121 rijdt op zaterdag. Ik was niet in de gelegenheid om een foto te maken, dus dat volgt nog.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Mr-W »

Ik zat zaterdag in lijn 121 en zag in Andel inderdaad dat er ook een Optare in Brabant kleurstelling rondreed.
Lijn 121 in Wijk en Aalburg
Afbeelding.
In Sleeuwijk stapte een moeder met Kinderwagen in en met veel moeite hebben we hem erin gekregen....
Afbeelding
Hoe zit het met het doorrijden van lijn 135 op lijn 121?
Volgens 9292 rijdt de bus zonder overstappen door naar Gorinchem.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Etienne »

Volgens mij rijdt de bus alleen door als op beide lijnen een grote bus rijdt. Bij mijn weten rijdt tussen 's-Hertogenbosch en Wijk & Aalburg altijd een grote bus, maar als lijn 121 dus met een taxibusje rijdt moet men overstappen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: mb90 on Tour #70: Kris-kras door Midden-Brabant [27 foto

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:In Sleeuwijk stapte een moeder met Kinderwagen in en met veel moeite hebben we hem erin gekregen....
Dat ding inklappen was geen optie? :P
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 09 apr 2014, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten