Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Obus »

Vanaf december dit jaar gaat er weer een rechtstreekse trein tussen Asd en Brussel-Zuid/Midi (FBMZ) rijden, de Benelux-Plus, die zal stoppen te Asd, Shl, Gv, Rtd, Bd, Antwerpen-Centraal, Mechelen, Brussel-Luchthaven, -Centraal en -Zuid. De Benelux-Plus zal 3 uur 16 min over het traject doen.

Tot mijn stomme verbazing is het echter sneller én goedkoper is om met de boemel tussen Roosendaal en Antwerpen-Centraal te reizen, vanuit welk Nederlands station dan ook. Asd - Essen duurt 1:34, Essen - FBMZ ook 1:34, in totaal 3:08, acht minuten sneller dan de Beneluxtrein. De reiziger moet dan drie keer overstappen, te Rotterdam, te Roosendaal en te Antwerpen-Centraal. Bovendien is de reiziger ook goedkoper uit: € 23,60 (met 40% korting op het NS-traject en Railpass, maar dat hebben de meeste mensen wel) in plaats van € 30,20 (ook met 40% korting op NS-traject).

Dit concluderende kan ik ook al het succes van de Benelux-plus voorspellen: de trein is een Fyra-light, maar het debacle wordt een Fyra-heavy!
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Suus »

De Benelux gaat ook stoppen in Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord en je mag gewoon een Railpass/Go Pass 1/10 gebruiken voor het gehele traject, als je niet uitstapt op Brussel-Nationaal hoef je geen Diabolo-toeslag te betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Thom91 »

Asd - Essen is met ICD neem ik aan?
Komt wel goed schatje.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Ronald »

Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Obus »

Ronald schreef:Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?
Nee, vanaf december dit jaar gaat de Benelux-plusdienst in, dat is de gewone Benelux maar dan via HSL Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Antwerpen en Diabolo.
Bee schreef:De Benelux gaat ook stoppen in Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord en je mag gewoon een Railpass/Go Pass 1/10 gebruiken voor het gehele traject, als je niet uitstapt op Brussel-Nationaal hoef je geen Diabolo-toeslag te betalen.
Klopt, maar dan moet je over een langer traject de volle mep betalen. Roosendaal - Essen is immers veel minder ver dan Breda - Noorderkempen (het eerste station van B+ waar railpas mogelijk is).
Thom91 schreef:Asd - Essen is met ICD neem ik aan?
Klopt.
De mortuis nil nisi bene
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door lint41 »

Obus schreef:
Ronald schreef:Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?
Nee, vanaf december dit jaar gaat de Benelux-plusdienst in, dat is de gewone Benelux maar dan via HSL Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Antwerpen en Diabolo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein
Eind 2016 dus, vanaf december dit jaar rijdt de Beneluxtrein wel weer door tot Amsterdam.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Thom91 »

Gaat dus nergens over dit topic.
Komt wel goed schatje.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom stopt dat ding niet in Noorderkempen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Ronald »

Maar gaat de Benelux ook in Noorderkempen stoppen dan? Zo niet dan is gebruik van een Railpass pas mogelijk cq. nuttig vanaf Antwerpen-Centraal omdat je hoogstwaarschijnlijk geen kaartje tot Noorderkempen kan kopen dat niet via Antwerpen berekend wordt. (Hetzelfde als bijvoorbeeld een kaartje Oldenzaal-Bentheim Grens dat altijd via Hengelo wordt berekend).
Edit: inderdaad ja, vrij nutteloos topic tot nog toe.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Frans F »

Ik ben begin deze week heen en terug met de Benelux van Roosendaal naar Antwerpen geweest. In beide richtingen was hij voor zo'n 80% leeg. Ik vraag me toch af wat de toekomst van deze trein is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Hainje »

Dat hangt natuurlijk ook van het tijdstip af waarop je gereisd hebt.
Al moet ik wel zeggen dat ik door de 120'-frequentie eerder naar alternatieven kijk. Een 60'-frequentie maakt de trein voor mij sowieso al een stuk aantrekkelijker en ik denk dat meer mensen hier zo over denken. Heb mij alleen niet voldoende in de materie verdiept om te weten of hier binnenkort verandering in gaat komen.
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Ronald »

Wat ik tot nu toe heb begrepen wordt het vanaf december a.s. een uurdienst met stops in Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
En het is nu vaak proppen in de trein op vrijdagavond om 17:53 uit Brussel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Suus »

Ik zie in drukte eigenlijk geen verschil tussen de oude Benelux en de nieuwe Benelux, op een aantal treinen na die drukker zijn geworden door de gaten die er op het eerste gezicht vrij willekeurig in zijn gevallen. De eerste trein uit Roosendaal rond kwart voor acht gaat met minstens 50% van de zitplaatsen gevuld de grens over.

De trein die op vrijdag om 17:53 uit Brussel vertrekt is sowieso berucht om zijn drukte, die heeft staanplaatsen tussen Brussel-Centraal en Dordrecht. Dat de trein daarna pas om 19:53 uit Brussel vertrekt helpt daar ook niet aan mee.

Ik constateer gelijk wel dat de Thalys nog nooit zo vol als tegenwoordig heeft gezeten, het kan goed zijn dat veel reizigers toch voor dat alternatief heeft gekozen vanwege comfort en reistijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Frans F »

Ik heb het gevoel dat vooral de buitenlandse toeristen massaal zijn overgestapt op de HSL en dat speelt voornamelijk buiten de spitsuren en in het weekend.

Die trein van 17.53 op vrijdag uit Brussel zit vol met studenten, die is dus niet zo maatgevend voor de rest van de treinen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Suus »

Je stelt de vraag of de Benelux wel relevant is omdat hij in je eigen belevenis niet zo druk is. Andere forumgebruikers geven aan dat er drukke treinen tussen zitten waarmee de relevantie van de trein kan worden aangeduid. Dat jij het afdoet als niet-relevant omdat er "studenten" inzitten moet je zelf weten, maar studenten zijn ook reizigers...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Ik heb het gevoel dat vooral de buitenlandse toeristen massaal zijn overgestapt op de HSL en dat speelt voornamelijk buiten de spitsuren en in het weekend.

Die trein van 17.53 op vrijdag uit Brussel zit vol met studenten, die is dus niet zo maatgevend voor de rest van de treinen.
Vanaf waar zit die vol met studenten en hoe kom je erbij dat als dat vanaf Brussel is dat je tegenwoordig "gratis" mag reizen in België op je SOV.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Nitein-Repart »

Ben benieuwd waarom dat ding niet in Noorderkempen stopt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door marlies »

Ook studenten die gratis reizen leveren inkomsten op trouwens. Sure, voor het grootste deel vanuit het budget van het ministerie van OCW, maar dat betekent niet dat het OV er niet op verdient. Anders was dat geld niet naar het OV gegaan en waren de belastingen marginaal lager geweest of was het weggepist aan andere overheidszaken.

Die herhaaldelijke klaagzang over al die cheap-ass studenten en scholieren die je mooie openbaar vervoer komen verpesten begint me een beetje de strot uit de komen om eerlijk te zijn. Is het je zelf niet gelukt een opleiding af te maken dat het je zo hoog zit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Ben benieuwd waarom dat ding niet in Noorderkempen stopt.
Een trein die niet langs een bepaald station rijdt kan er ook niet stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Obus »

Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Suus »

Dat moet je dat duidelijker aangeven, de discussie was namelijk verschoven naar de situatie voor aankomend jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Frans F »

deadlock schreef:Vanaf waar zit die vol met studenten en hoe kom je erbij dat als dat vanaf Brussel is dat je tegenwoordig "gratis" mag reizen in België op je SOV.
Waar heb ik beweerd dat je in België gratis mag reizen op je SOV-kaart?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Frans F »

Obus schreef:Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.
Dat blijft toch vreemd want met een stop in Noorderkempen kan de NMBS juist de losse treinen naar Noorderkempen uitsparen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Dat jij het afdoet als niet-relevant omdat er "studenten" inzitten moet je zelf weten, maar studenten zijn ook reizigers...
Je begrijpt de opmerking niet. Het punt is dat dat studentenvervoer weekendvervoer is en dat het daarom alleen maar om een heel beperkt aantal treinen op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagmorgen gaat. Die treinen zijn vol, maar niet maatgevend voor de gemiddelde bezetting van de treinen over de hele week gerekend.

De rest van de week zijn er tegenwoordig veel schrikbarend lege Benelux-treinen en dat zal vroeg of laat toch een financieel probleem worden als dat niet verbetert.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Bericht door Meltrain »

Een docent van mijn middelbare school reisde vier dagen per week tussen Antwerpen en Rotterdam en die zei dat de treinen elke dag vol zaten.
T/m 2009 was dit tenminste zo, hoe de situatie nu is, weet ik wat minder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten