Hoe bedoel je 'niet doorgegaan'? Voor lijn 11 lijkt me trouwens sterk, dat is geen doorgaande lijn en kan op die locatie niet meer keren om richting het station te rijden.rener schreef:misschien voor lijn 11 vanaf september. iig was die bedoeld voor lijn 3/4 maar dat is niet doorgegaan
Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
nou het plan was om lijn 3/4 naar leek/roden daar te laten stoppen om passagiers in en uit te laten. Alleen werd dit toch als gevaarlijk beschouwd met betrekking tot mensen die door rood gaan oversteken om de bus te halen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Om de discussie hier te stroomlijnen, heb ik zojuist een nieuw topic geopend. Gebruik het nieuwe topic voor wat je opvalt in de dienstuitvoering van Qbuzz in Groningen en Drenthe, dan kan dit topic verder gaan over de ontwikkelingen in de toekomst.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Gelukkig, een beheerder die door heeft, dat ze hier helemaal het paadje kwijt raken. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 11 zou kunnen keren op het Emmaplein maar dat is natuurlijk omslachtig en zal wel niet gebeuren. Lijn 15 misschien wel, dan kan het dubbelgelede wagenpark op dat perron op het station staan. En in het geval van de Q-link was de boel voordat het werd afgeblazen al aanbesteed.Cpt.Iglo schreef:Hoe bedoel je 'niet doorgegaan'? Voor lijn 11 lijkt me trouwens sterk, dat is geen doorgaande lijn en kan op die locatie niet meer keren om richting het station te rijden.rener schreef:misschien voor lijn 11 vanaf september. iig was die bedoeld voor lijn 3/4 maar dat is niet doorgegaan
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De bewoners van het noorden van de wijk Paddepoel willen van de route van lijn 9 door de Uranusstraat af...
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... te-lijn-9/
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... te-lijn-9/
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Een deel van de bewoners, mij is niets gevraagd iig ;)Kevster schreef:De bewoners van het noorden van de wijk Paddepoel willen van de route van lijn 9 door de Uranusstraat af...
http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... te-lijn-9/
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zullen wel weer van die azijnpissers zijn, het argument ze rijden te hard en het is gevaarlijk voor de kinderen zag ik voorbij komen. Nou in die jaren dat er door die buurt een bus rijdt, lijkt het mij sterk dat het gevaar voor kinderen sinds december ineens significant is toegenomen.
🍉
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nu is het wel zo dat die bus door een straat rijdt die er niet heel erg geschikt voor is. Ik snap ook niet helemaal waarom ze niet gewoon de oude situatie behouden hebben (dus dat de bus het rondje twee keer op dezelfde manier het rondje rijdt). Dat werkte op zich prima.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wonen/Spelen er geen kinderen op de alternatieve route die bedacht wordt? Zou de vorige route van lijn 5 (ondanks krapte) misschien weer komen?
Wat mij verbaast is dat als er geen bus rijdt door de wijken (zoals Oosterpark) er een probleem is, en als de bus wel rijdt is er ook een probleem. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Dat is evident. Wel eens met dat het niet de ideale straat is! Ik denk dat het te hard rijden door wijken (in hoeverre dat al gebeurt) niet per se een probleem is van alleen die wijk. Het is zelfs zo dat lijn 9 (Zernike via Paddepoel) altijd ruim op tijd is (omgekeerd trouwens ook), dus van haasten is niet direct sprake.
Wat mij verbaast is dat als er geen bus rijdt door de wijken (zoals Oosterpark) er een probleem is, en als de bus wel rijdt is er ook een probleem. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Dat is evident. Wel eens met dat het niet de ideale straat is! Ik denk dat het te hard rijden door wijken (in hoeverre dat al gebeurt) niet per se een probleem is van alleen die wijk. Het is zelfs zo dat lijn 9 (Zernike via Paddepoel) altijd ruim op tijd is (omgekeerd trouwens ook), dus van haasten is niet direct sprake.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Als je dat hele rondje wat lijn 5 reed gewoon 1-richting-verkeer maakt, dan is het ook niet krap meer. Dat lijkt mij persoonlijk de beste oplossing. Dan kan de bus ook die route blijven rijden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Maar waarom moet die bus per se die route door dat wijkje maken? Door de bus gewoon de Plutolaan te laten rijden en bij één van die flats te keren om daarna via de Metoorstraat terug naar de Zonnelaaan te rijden, is er nergens een probleem. In het uiterste geval is het dan ongeveer 300 meter verder lopen tot een bushalte, dat is toch niet zo´n ramp? En je bespaart er ook nog eens tijd (dus geld) mee, wat wel belangrijk is in deze tijden. En de Avondsterlaan wordt weer een rustige woonstraat.
Wel wat extra bushaltes op een kleine afstand (blauwe lijntjes) om de loopafstand tot een bushalte zo klein mogelijk te houden. Ik zie zoiets wel voor me eigenlijk:
Wel wat extra bushaltes op een kleine afstand (blauwe lijntjes) om de loopafstand tot een bushalte zo klein mogelijk te houden. Ik zie zoiets wel voor me eigenlijk:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Die lus die je daar tekent is over een parkeerterrein dat dan op de schop zou moeten en daar is de vereniging van eigenaars van die flat het vast niet mee eens ;)
Maar heen via Plutolaan, terug via Avondsterlaan lijkt mij een prima oplossing. Door die beide straten rijdt al tig jaar een bus en dat is nooit een probleem geweest. Enige is dus dat de bewoners van de flats aan de Planetenlaan wat verder moeten lopen, maar dat is echt niet zo'n punt. Het OV Bureau en de gemeente doen alsof dat allemaal serviceflats of verzorgingstehuizen zijn maar in werkelijkheid zijn het gewoon koopappartementen waar weliswaar procentueel bovengemiddeld veel ouderen wonen, maar niet specifiek die bestemming hebben. De stad Groningen staat vol met dat soort flats die een aanzienlijk grotere loopafstand naar de dichtstbijzijnde bushalte hebben, dus dat volk moet niet miepen.
Maar heen via Plutolaan, terug via Avondsterlaan lijkt mij een prima oplossing. Door die beide straten rijdt al tig jaar een bus en dat is nooit een probleem geweest. Enige is dus dat de bewoners van de flats aan de Planetenlaan wat verder moeten lopen, maar dat is echt niet zo'n punt. Het OV Bureau en de gemeente doen alsof dat allemaal serviceflats of verzorgingstehuizen zijn maar in werkelijkheid zijn het gewoon koopappartementen waar weliswaar procentueel bovengemiddeld veel ouderen wonen, maar niet specifiek die bestemming hebben. De stad Groningen staat vol met dat soort flats die een aanzienlijk grotere loopafstand naar de dichtstbijzijnde bushalte hebben, dus dat volk moet niet miepen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Willen ze nou een bus voor de deur of niet?marlies schreef:Die lus die je daar tekent is over een parkeerterrein dat dan op de schop zou moeten en daar is de vereniging van eigenaars van die flat het vast niet mee eens ;)
Maar er is in principe ook wel genoeg ruimte langs de Planetenlaan voor een lusje zoals die voorheen altijd aan het eind van de Plutolaan heeft gelegen. Dat gaat dan wel ten kosten van wat groen en gaat geld kosten. Dan lijkt de beste oplossing toch wat jij schetst. Heen over de Plutolaan en terug via de Avondsterlaan. Iedereen tevreden.
Inderdaad!marlies schreef:De stad Groningen staat vol met dat soort flats die een aanzienlijk grotere loopafstand naar de dichtstbijzijnde bushalte hebben, dus dat volk moet niet miepen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat zijn wel heel veel haltes als je het mij vraagt.Bjarte schreef:
Dit lijkt mij al een stuk beter. Minimaal aantal reiskilomters, bespaart een hoop tijd en het valt nog binnen 350 meter halteafstand in vogelvlucht.
🍉
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Allereerst denk ik niet dat het laten keren van bussen voor één van die flats aan de Planetenlaan gaat lukken gezien de ruimte daar. Dit ->> http://goo.gl/maps/i7H1X <<- lijkt me nou niet groot genoeg voor een 12-metervoertuig, en aan het einde van de Planetenlaan (bij die hoge studentenflat -staat ie er nog?-) is het ook niet in te passen in verband met het fietspad aldaar. Of je moet de parkeerplaats van de studentenflat opofferen als deze er nog staat.
Wat mij betreft gaan we dan ook terug naar de situatie zoals deze altijd is geweest totdat de Planetenlaan en Avondsterlaan zonodig bediend moesten worden: zoals Hainje zegt de bus alleen nog maar door de Plutolaan laten rijden, heen en terug. Deze route is breed genoeg hiervoor, en wat haltes ga je dan ook nagenoeg terug naar de situatie van toen: een halte bij de kruising Venuslaan/Plutolaan en een halte bij de kruising Plutolaan/Meteoorstraat. In de vroegere situatie had je ri. Zernike eentje halverwege de Plutolaan (waar hij tot december nog lag) en de keerlus, maar die is weg, en om betere spreiding te krijgen zo dus. Dan via de Meteoorstraat van- en naar Zernike rijden.
Wat mij betreft gaan we dan ook terug naar de situatie zoals deze altijd is geweest totdat de Planetenlaan en Avondsterlaan zonodig bediend moesten worden: zoals Hainje zegt de bus alleen nog maar door de Plutolaan laten rijden, heen en terug. Deze route is breed genoeg hiervoor, en wat haltes ga je dan ook nagenoeg terug naar de situatie van toen: een halte bij de kruising Venuslaan/Plutolaan en een halte bij de kruising Plutolaan/Meteoorstraat. In de vroegere situatie had je ri. Zernike eentje halverwege de Plutolaan (waar hij tot december nog lag) en de keerlus, maar die is weg, en om betere spreiding te krijgen zo dus. Dan via de Meteoorstraat van- en naar Zernike rijden.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Waarom zou je een aantrekkelijke, rechtstreekse verbinding willen bieden voor studenten die niks opleveren en dat stukje prima kunnen fietsen?gebruiker77 schreef:Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Heb je een punt. Al is de Korrewegwijk/Oosterparkwijk wel iets verder weg dan Paddepoel en Oranjebuurt.
Zelf zou ik dan ook gaan fietsen, vind het persoonlijk bijv nogal zinloos om bijv vanaf Nassauplein/Regentessestraat naar Zernike te gaan. Fietsen gaat dan stuk sneller. Toch zijn er studenten die dat doen. (En soms ook betalen als ze weekend ov hebben en op kamers zitten).
Zelf zou ik dan ook gaan fietsen, vind het persoonlijk bijv nogal zinloos om bijv vanaf Nassauplein/Regentessestraat naar Zernike te gaan. Fietsen gaat dan stuk sneller. Toch zijn er studenten die dat doen. (En soms ook betalen als ze weekend ov hebben en op kamers zitten).
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Niet alle studenten hebben een fiets tot hun beschikking en daarnaast kan een fiets ook wel eens gejat zijn of een lekke band hebben.
🍉
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja, in geval van nood kun je altijd voor een keertje de reis met overstap per bus afleggen. De bus aantrekkelijk maken op zulke afstanden voor reizigers die niks opleveren is je eigen systeem om zeep helpen. Wat dat betreft ook prima dat 'de groene lijn' straks geen rechtstreekse verbinding meer biedt tussen de Grote Markt en het Zernike, hoewel studenten die verder weg wonen en na college nog activiteiten in de stad hebben er natuurlijk minder goed vanaf komen, net als de P+R reizigers vanaf Europapark.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Met die maatregel met betrekking tot de groene lijn maak je het voor weinig mensen makkelijker om naar het Zernike te komen. Een groot deel van de studenten woont ook buiten de stad Groningen en heeft dus baat bij een verbinding met het Zernike vanaf HS. (Dat is hier wel eerder op het forum besproken).Pim-AllianceB95 schreef:Ja, in geval van nood kun je altijd voor een keertje de reis met overstap per bus afleggen. De bus aantrekkelijk maken op zulke afstanden voor reizigers die niks opleveren is je eigen systeem om zeep helpen. Wat dat betreft ook prima dat 'de groene lijn' straks geen rechtstreekse verbinding meer biedt tussen de Grote Markt en het Zernike, hoewel studenten die verder weg wonen en na college nog activiteiten in de stad hebben er natuurlijk minder goed vanaf komen, net als de P+R reizigers vanaf Europapark.
Al kan je natuurlijk ook overwegen om meer bussen rechtstreeks vanaf een plaats (net als bij Veendam en Roden) naar het Zernike te laten gaan. Dit is echter alleen mogelijk voor grotere plaatsen, wil je het betaalbaar houden.
Daarnaast zijn er ook zeker wel wat betalende studenten op die lijnen. De meeste die weekend OV hebben, betalen doordeweeks als ze op kamers zitten. Vergeet niet, dat die OVkaart er is gekomen voor studenten als compensatie voor het wegvallen van een deel van de studiebeurs (een hele tijd geleden). Het is dan een beetje raar als je de routes voor de student langer en onaantrekkelijker maakt.
Ik denk wel dat een rechtstreekse verbinding (bijv 2-4x/uur) tussen Zernike en het centrum (Akerk of Grote Markt) belangrijk is om te houden (ook voor winkels etc. daar)
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Gaat er iets met lijn 2 veranderen? In de OVinfo app staan nu 2 lijnen 2 Station Noord - De Punt / De Wijert.
Met de ene zoals nu is.
De andere heeft als deelbestemmingen: Hoofdstation via Eelde (via De Wijert) en De Punt Busstation. (Zonder het Grote Markt, Korreweg traject).
Met de ene zoals nu is.
De andere heeft als deelbestemmingen: Hoofdstation via Eelde (via De Wijert) en De Punt Busstation. (Zonder het Grote Markt, Korreweg traject).
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Vanaf Station Noord een kwartierdienst overdag doordeweeks; met 2 bussen naar de Vestdijklaan en 2 naar De Punt per uur.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat is het nu ook, maar er staat juist een bij zonder de Korrewegwijk. Er verandert dus niks. Foutje in OVinfoapp?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten