Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Ja, in geval van nood kun je altijd voor een keertje de reis met overstap per bus afleggen. De bus aantrekkelijk maken op zulke afstanden voor reizigers die niks opleveren is je eigen systeem om zeep helpen. Wat dat betreft ook prima dat 'de groene lijn' straks geen rechtstreekse verbinding meer biedt tussen de Grote Markt en het Zernike, hoewel studenten die verder weg wonen en na college nog activiteiten in de stad hebben er natuurlijk minder goed vanaf komen, net als de P+R reizigers vanaf Europapark.

Met die maatregel met betrekking tot de groene lijn maak je het voor weinig mensen makkelijker om naar het Zernike te komen. Een groot deel van de studenten woont ook buiten de stad Groningen en heeft dus baat bij een verbinding met het Zernike vanaf HS. (Dat is hier wel eerder op het forum besproken).
Dat is totaal niet relevant, want zowel de huidige lijn 11 als toekomstige lijn 2 zijn bedoeld voor het vervoer tussen het CS en het Zernike.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Waar haal jij vandaan dat de toekomstige lijn 2 naar Zernike gaat rijden? Waar komt die bus dan vandaan en heeft die bus ook enige overeenkomt met de huidige lijn 2?
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 06 apr 2014, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De lijn 11 (qlink 1) is toch niet voor vervoer tussen CS en Zernike?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Kan wel; dan rij je via Groningen Noord. Reistijd is 5 extra minuten extra.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Volgens mij is dat ook wel eens geroepen, dat dit de bedoeling is. Eerst met de trein dus naar Noord (of Europapark als je zin hebt in een mooie reis).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

En fijn opstaptarief voor de trein erbij betalen *bus*
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Als je geen SOV hebt wel ja. En die lijn 1 is straks behoorlijk bedoeld voor deze doelgroep. Hoeveel niet SOV-reizigers moeten er nu per bus van het Hoofdstation naar Zernike dan, is daar enige schatting van bekend?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Hierboven wordt gesuggereerd dat zowel lijn 1 als lijn 2 naar het Zernike gaan rijden in de toekomst. Is het dan misschien zo dat lijn 15 onder het nummer 2 gaat rijden, en de huidige lijn 11 vanaf Station Europapark via Noord naar Zuidhorn onder het nummer 1? Ik kan me haast niet voorstellen dat een rechtstreekse verbinding tussen HS en Zernike wordt opgeheven voor een route die langer duurt.
Dus dan krijg je de eerste 2 nummers de lijnen naar het Zernike, dan enkele Qlink-lijnen en vervolgens nog stadslijnen (evt ringlijnen).
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Trein Groningen - Groningen Noord: 2,20
Bus Groningen Noord - P + R Zernike Groningen 1,32

Bus Groningen - P + R Zernike Groningen: 1,82

Of 3,52 of 1,82 betalen; waar kies je voor?
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Ik vermoed eigenlijk dat de toekomstige Q-link 2 naar Bedum zal rijden (ik gok vanaf Hoofdstation via Bedumerweg) aangezien, als ik het me goed herinner, Kevster hier onlangs zei dat men zit te broeden op een Q-Linkverbinding naar deze plaats. Bovendien zou een toekomstige Q-Link onder lijnnummer 6 en met rode kleur naar de Punt rijden, dat zou dus aardig passen naast een Q-Link 2 met een andere bestemming.

Maar nogmaals, dit is zo wat ik inschat en niet meer dan dat, so correct me if I'm wrong.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Zoiets vermoed ik ook. Wat me alleen wel logisch zou lijken is dat ze deze dan integreren met de huidge lijnen 2 en 6, je krijgt dan een Qlink vanaf De Punt die via de Paterswoldseweg op een snelle manier naar de Grote Markt rijdt. De huidige lijn 2 (dan als lijn 6) tussen het Martiniziekenhuis zou dan het ziekenhuis als beginpunt kunnen krijgen, om vervolgens via Hoornsemeer, Maartenshof (omgekeerde richting van de huidige lijn 6) De Wijert en HS naar Vinkhuizen te rijden. Bovenstaande lijkt mij veel beter dan een Qlink van Hoorsemeer naar Vinkhuizen, want deze bus doet niet eens de Grote Markt aan..
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Juist, zoiets dus (tijdje geleden in elkaar geflanst):

Pas mogelijk na 2016, daarvoor rijdt ringlijn 8 slechts tot Martini en rijdt de groene lijn (Qlink 2 of 6?) nog over de Parkweg naar station.

Ook nog wat leuke dingetjes toegevoegd, zoals verlenging van lijn 9 tot een nieuw busstation bij Esserberg. Eventueel zou je lijn 9 nog verder door kunnen trekken om dan deels de rol over te kunnen nemen van het buurtbusje door Haren, misschien vanaf Esserberg naar station via de dependance van het UMCG? Op die manier krijgt het Harener station een grotere functie, aangezien ook reizigers uit de Wijert en Helpman er gebruik van kunnen maken.

Afbeelding
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Juist, zoiets dus (tijdje geleden in elkaar geflanst):

Pas mogelijk na 2016, daarvoor rijdt ringlijn 8 slechts tot Martini en rijdt de groene lijn (Qlink 2 of 6?) nog over de Parkweg naar station.

Ook nog wat leuke dingetjes toegevoegd, zoals verlenging van lijn 9 tot een nieuw busstation bij Esserberg. Eventueel zou je lijn 9 nog verder door kunnen trekken om dan deels de rol over te kunnen nemen van het buurtbusje door Haren, misschien vanaf Esserberg naar station via de dependance van het UMCG? Op die manier krijgt het Harener station een grotere functie, aangezien ook reizigers uit de Wijert en Helpman er gebruik van kunnen maken.

Afbeelding
Leuk plan, ben alleen bang dat 254 tegen die tijd niet meer bestaat. Daar moet namelijk geld bij. Ik zie dat ding langs mijn werk rijden ieder half uur en er zit bijna nooit iemand in. En die ringlijn 8 zit er inderdaad ook wel aan te komen, dat kun je nu al zien aan de routevoering sinds januari, het 'ronde-ringlijn-nummer' en het feit dat Ter Borch anders straks de enige (grote) wijk zou zijn zonder stadsvervoer.

Ik lees hierboven dat ik -als eerste- zou hebben gezegd dat men broedt op het doortrekken van lijn 2 naar Bedum, maar daar was ik zeker niet de eerste in! Ere wie ere toekomt, volgens mij was dat nielsie600. En het was in eerste instantie ook niet de bedoeling om een Q-link naar Bedum (en Middelstum) in te zetten, dat is echt een recenter plan. Ik vermoed zelf dat lijn 2 de huidige route blijft houden tot de Oosterhamriklaan en dan via de nieuwe Noordzeebrug naar Bedum en verder gaat rijden. Op het traject Soendastraat - Station Noord wordt zeer weinig gebruik gemaakt van lijn 2, en dat is ook niet raar want daar rijdt de bus voor een groot gedeelte parallel met lijn 7.

En die vrije busstrook aan de Paterswoldseweg richting Hoofdstation komt erg handig uit voor het nieuwe netwerk inderdaad ;)
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Lijn 254 zie ik ook niet heel veel toekomst meer in. Daarom dus het plan om lijn 9 nog verder uit te breiden dan in mijn voorbeeld. Na Esserberg linksaf de Dilgtweg op en langs Beatrixoord, daarna via de Kerklaan, Kromme Elleboog, Stationsweg en Nieuwe Stationsweg naar het Harener Station. Eventueel nog wat verder Haren in daarna, naar het winkelcentrumpje aan de Anjerlaan bijvoorbeeld?
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 06 apr 2014, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:Als je geen SOV hebt wel ja. En die lijn 1 is straks behoorlijk bedoeld voor deze doelgroep. Hoeveel niet SOV-reizigers moeten er nu per bus van het Hoofdstation naar Zernike dan, is daar enige schatting van bekend?
Behoorlijk wat personeel van de RUG en Hanze. Vergeet niet dat medewerkers ook niet zomaar op Zernike mogen parkeren, wegens het gebrek aan plaatsen. Dat mag alleen als ze meer dan x (ik geloof 15) kilometer van de stad wonen of slecht ter been zijn. Die nemen dus ook veelal de fiets óf het OV.

En het aantal mensen die te gast zijn bij deze instellingen (bijv. gastdocenten vanuit het bedrijfsleven of andere universiteiten, bedrijven die willen investeren in onderzoek dat hier gedaan wordt etc etc) mag dan met een handjevol per dag laag zijn in vergelijking met het aantal studenten, maar uit de IC uit de randstad oid komen en dan geen fatsoenlijke rechtstreekse verbinding naar Zernike hebben is een enorme afknapper terwijl het behoorlijk belangrijk is dat dat soort mensen een positieve indruk van Groningen en de bereikbaarheid krijgen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Er zal (in mijn ogen) nooit een bus van Hoogkerk naar de Hoornse Plas rijden. Vernietiging van natuurgebied; tenminste lijkt het daar op.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Er zal (in mijn ogen) nooit een bus van Hoogkerk naar de Hoornse Plas rijden. Vernietiging van natuurgebied; tenminste lijkt het daar op.
Hoe bedoel je dat? Er komt daar toch gewoon een weg, daar mag dan toch wel een bus over rijden haha :roll: :D
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

groningen schreef:Er zal (in mijn ogen) nooit een bus van Hoogkerk naar de Hoornse Plas rijden. Vernietiging van natuurgebied; tenminste lijkt het daar op.
Die bus komt er gewoon en gaat rijden door Ter Borch, waar lijn 5 ook vijf jaar lang heeft gereden. Dan vind ik Ter Borch zelf erger voor de natuur dan een bus die er ieder half uur gaat rijden. Buiten dat zit er ook gewoon een gedachte achter die route (namelijk een eerste aanzet tot een betere verbinding Martini Ziekenhuis - Hoogkerk; wees blij dat ze het eerst zo doen en niet die ooit geplande busbaan over de Bruilweering aan gaan leggen).
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

gebruiker77 schreef:
Een groot deel van de studenten woont ook buiten de stad Groningen en heeft dus baat bij een verbinding met het Zernike vanaf HS. (Dat is hier wel eerder op het forum besproken).
Al kan je natuurlijk ook overwegen om meer bussen rechtstreeks vanaf een plaats (net als bij Veendam en Roden) naar het Zernike te laten gaan. Dit is echter alleen mogelijk voor grotere plaatsen, wil je het betaalbaar houden.
Wat je natuurlijk zou kunnen overwegen, indien je geen snelle dan wel directe busverbinding (lees: lijn 15) meer tussen HS en Zernike wil hebben, is het toevoegen van een Intercitystop op station Europapark. Zeker voor studenten uit de richting Assen zou dit een prima alternatief vormen als overstapstation voor de richting Zernike en UMCG (middels Q-Link 1). Bovendien ontlast je het Hoofdstation nog meer.

Voor de overige reizigers naar Zernike zijn er ook alternatieven voor lijn 15: Uit de richting Leeuwarden kan men op het nieuwe sneltreinstation Zuidhorn op Q-Link 1 stappen en naar Zernike rijden, uit de richting Roodeschool/Delfzijl stapt men op Station Noord op Q-Link 1.

Op die manier komen we al een heel eind. Wat je tenslotte kan overwegen, is het laten doorrijden (geheel of gedeeltelijk) van de Qliners uit de richting Drachten, Emmen, Assen en stadskanaal naar Zernike, via HS. Dit scheelt veel overstappers en daarmee druk op het HS.

Als je al deze maatregelen neemt, kom je denk ik een aardig eind in de richting, wil je het schrappen van Q-Link 15 mogelijk maken en wil je het ontlasten van het Hoofdstation daadwerkelijk realiseren.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Maar het schrappen van een busverbinding tussen het Hoofdstation en Zernike zal niet gebeuren want dit is de belangrijkste busverbinding in de stad. Andere/nieuwe verbindingen worden weliswaar ontwikkeld en blijkbaar gestimuleerd, maar dat neemt niet weg dat er altijd een (zo goed als rechtstreekse) bus zal blijven rijden tussen Hoofdstation en Zernike, net als nu het geval is. Het opheffen van die buslijn zal politiek niet haalbaar zijn. Bovendien zal NS geen intercitys laten stoppen op het relatief gezien onbeduidend stationnetje Europapark, enkel en alleen voor het vreemde plannetje om reizigers vanuit Assen naar Zernike met de bus via een rare omweg (Europapark, UMCG) te laten rijden.

Overigens is het behoorlijk inefficiënt om het Hoofdstation sterk te willen ontlasten, zeker nu er plannen zijn om het Hoofdstation grondig te veranderen, het busstation naar de zuidkant te verplaatsen, en de HOV-west over enkele jaren klaar is. Volgens mij is het veel efficiënter om 10 keer per uur een volle bus van het Hoofdstation naar Zernike te laten rijden dan om zowel vanaf Zuidhorn, P+R Hoogkerk, het Hoofdstation en station Europapark ieder kwartier bussen naar Zernike te laten rijden die waarschijnlijk lang niet zo vol zullen zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Wat je nu al ziet is dat de bezetting op het traject P+R Hoogkerk - Zernike (lijn 17) bijzonder laag is. Ik denk dat men hier rekening mee moet houden, wil men dit op meerdere plaatsen gaan proberen.

De consequenties van meerdere rechtstreekse bussen naar het Zernike zal zijn dat de frequentie van lijn 15 fors omlaag zal moeten. Stel dat deze bus 4x per uur zal rijden naast andere rechtstreekse bussen naar transferia, dan zal dat nadelig zijn voor flink wat mensen. Daarnaast zullen deze mensen alsnog op een transferium of belangrijk busstation moeten overstappen op een andere lijn. Dus het zal zelfs voor deze mensen niet een verbetering hoeven zijn.
In de huidige situatie sluit lijn 15 in principe op alle bussen goed aan, vanwege de hoge frequentie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

njoy schreef:Bovendien zal NS geen intercitys laten stoppen op het relatief gezien onbeduidend stationnetje Europapark, enkel en alleen voor het vreemde plannetje om reizigers vanuit Assen naar Zernike met de bus via een rare omweg (Europapark, UMCG) te laten rijden.
Dat zou ik niet durven te zeggen. Want de ombouw van de Zuidelijke Ringweg komt er ook aan. Dat betekent ook meteen dat het Hoofdstation een stuk drukker wordt en dus zal moeten worden ontlast. Vandaar die omwegen via transferia.

En ja, er zijn inderdaad plannen om in de laatste fase meer dingen zoals lijn 17 te doen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik heb wat gevonden van de gemeente Tynaarlo. Denk wel dat die weg als sluiproute gebruikt kan worden als er verbonden wordt met Groningen of is die rijbaan alleen voor het openbaar vervoer.

http://www.tynaarlo.nl/ruimtelijkeplann ... h-0301.xml
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Gemeente Groningen:
In 2014 en 2015 wordt een groot aantal bushaltes in de stad aangepakt, voornamelijk de HOV-haltes voor de Qlink-bussen. Het gaat om een ophoging, verlenging, verplaatsing of upgrading van de haltes. De grootschalige aanpak heeft alles te maken met de verbetering van het (hoogwaardige) openbaar vervoer-netwerk in en om de stad Groningen. De kosten zijn begroot op € 5 miljoen.

In totaal gaat het om 279 haltes, verspreid over de gehele stad. In veel gevallen gaat het om relatief kleine ingrepen, zoals verhoging, plaatsing van DRIS-palen, abri’s en prullenbakken. En omdat er steeds meer langere bussen rijden, worden op tal van locaties de haltes verlengd of deels verplaatst. Circa 35 haltes zijn in de huidige dienstregeling niet meer in gebruik. Zij worden verwijderd.

Damsterdiep en UMCG Noord
Op een aantal plekken in de stad zijn weer andere maatregelen nodig. Zo zijn er voor het Damsterdiep plannen in de maak die enerzijds moeten zorgen voor een snelle doorstroming van het busverkeer en anderzijds voor veiligheid en een prettige leefomgeving. Ook zal binnenkort een begin worden gemaakt met de planontwikkeling van het nieuwe HOV-knooppunt aan de noordzijde van het UMCG ter hoogte van de Bloemsingel.

Visie
De plannen komen voort uit de nieuwe bereikbaarheidsvisie, de netwerkanalyse Groningen – Assen, die de gemeenteraad op 30 oktober 2013 heeft vastgesteld. Onderdeel van de visie is een integraal samenhangend pakket aan maatregelen voor openbaar vervoer. Hoofddoel is het in stand houden en het verder verbeteren van het (hoogwaardige) openbaar vervoer-netwerk in de stad Groningen en de omliggende regio. Nieuwe snelle buslijnen (Qlink), gerichte investeringen in infrastructuur en ontwikkeling van nieuwe knooppunten als het UMCG Noord maken hier deel van uit. Net als het verbeteren van een fors deel van de bushaltes in de stad Groningen. Op de meeste Qlink-haltes komt actuele digitale reizigersinformatie (DRIS). Veel haltes worden voor minder validen toegankelijker gemaakt, verlengd of in sommige gevallen deels verlegd.

Communicatie
Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en planvorming, zal de gemeente de burgers informeren dan wel bij de planvorming betrekken. OV-bureau, Qbuzz en de provincie Groningen zijn ook nauw bij deze maatregelen betrokken. De meeste werkzaamheden aan de bushaltes vinden in de loop van 2014 en begin 2015 plaats.
Voor wat betreft de HESS lightram bussen, deze blijven hier ook behoorlijk lang rijden; namelijk nog tien jaar ná de volgende concessie. Bron: http://www.drenthe.info/dvs/fileadmin/u ... bussen.pdf
Toch jammer, het is al een behoorlijk gedateerd design. Hopelijk worden de overige bussen voor de groene lijn toch wat mooier dan deze.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 07 apr 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright en link geplaatst
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Cpt.Iglo schreef:Voor wat betreft de HESS lightram bussen, deze blijven hier ook behoorlijk lang rijden; namelijk nog tien jaar ná de volgende concessie. Bron: http://www.drenthe.info/dvs/fileadmin/u ... bussen.pdf
Toch jammer, het is al een behoorlijk gedateerd design. Hopelijk worden de overige bussen voor de groene lijn toch wat mooier dan deze.
In het artikel lees ik dat ze nog tien jaar in de nieuwe concessie zullen blijven rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten