Nieuwe netkous voor Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Suus »

Nieuwe netkous voor Den Haag
Door PETER KOOP
DEN HAAG - Den Haag krijgt een nieuwe netkous. De eindhalte van de Erasmuslijn zal in de toekomst hetzelfde uiterlijk krijgen als de huidige ‘kous’ boven de Prinses Beatrixlaan. De reizigers stappen dan uit bij het nog te bouwen kantoorcomplex boven het busplatform. Het nieuwe ontwerp kost 4 miljoen meer dan begroot.

Dat maakte wethouder Smit (VVD, verkeer) gisteren bekend tijdens de presentatie van de nieuwe plannen voor Den Haag Centraal. „Ik ben ontzettend blij met dit ontwerp. Door het transparante dak van zowel het station als de halte, krijgt de reiziger een vrolijker en lichtere entree,’’ aldus de wethouder. „Het ontwerp sluit naadloos aan bij de netkous in het Prinses Beatrixgebied. Het is mooi dat de twee haltes een eenheid vormen.’’

Op dit moment komt de Erasmuslijn, de oude Hofpleinlijn naar Rotterdam via Pijnacker, nog aan op de sporen 11 en 12 op het Centraal Station. De Nederlandse Spoorwegen wil deze sporen echter terug om de capaciteit van het station uit te breiden. Aanvankelijk moest dit al in 2011 gebeuren. „Maar uiteindelijk is de NS schoorvoetend akkoord gegaan met een opleverdatum van 2013,’’ zei Smit.

Afbeelding
Het ontwerp van de toekomstige eindhalte van de Ersmuslijn bij het Centraal Station. ARTIST IMPRESSIE GEMEENTE DEN HAAG

Den Haag zat met de halte in haar maag. Ondertunneling van de halte was te duur en voor een aanlanding op maaiveld was geen ruimte. Een station op het busplatform zelf bleek ook niet haalbaar. „Omdat de sporen het viaduct dan moeten kruisen, zouden er verkeersonveilige situaties voor fietsers en voetgangers kunnen ontstaan. Nu worden alle knelpunten omzeild.’’

Daar hangt wel een prijskaartje aan. Oorspronkelijk was voor het project 49 miljoen euro begroot. De nieuwe, verhoogde eindhalte, is geraamd op 53 miljoen euro. „Maar,’’ sprak Smit waarschuwend. „Dit is slechts een voorlopige raming. Er zit nog een onzekerheidsmarge in van zo’n 20 procent.’’

AD.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Vinny »

OMFG. De nieuwe lelijkheid in het kwadraat :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Suus »

Ik vind die andere netkous er op het eerste oog wel beter uitzien.

Als ik dit zo zie, is het eigenlijk zonde dat het centraal station het eindpunt was. Was er op dit deel van de RandstadRail ook een Citadisvariant ingezet, dan had de lijn over het Centraal station heen doorgetrokken kunnen worden naar Schevingen (Er staat een gebouw in de weg ja), en zou de oorspronkelijke Hofpleinlijn in andere vorm toch weer compleet zijn. Maar ja, dat zie ik nooit meer gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Daantje »

Afgrijselijk. Ik vind de huidige netkous nog wel wat hebben maar dat kan ik hier niet van zeggen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Chauf21 »

Op zich vind ik het niet lelijk, het heeft wel wat imposants en futuristisch :) Het doet me ook een beetje denken aan een zakencentrum in Europa (ik kan even niet op de plaatsnaam komen)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Suus »

La Defense in Parijs?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:Op zich vind ik het niet lelijk, het heeft wel wat imposants en futuristisch :) Het doet me ook een beetje denken aan een zakencentrum in Europa (ik kan even niet op de plaatsnaam komen)...
Het past wel in Lille.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Ruben »

Typisch weer Nederland om het niet ondergronds te willen maken. Doe je dat wel, heb je tenminste nog de mogelijkheid om de lijn later door te trekken. Met zo´n viaductconstructie kan je niet door gebouwen heen en met dit ontwerp kan je niet eens meer uitbreiden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Daantje »

Bee schreef:La Defense in Parijs?
Daar vind ik het iig niet op lijken, dat is een stuk mooier ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe netkous voor Den Haag

Bericht door Meltrain »

mwa, zo lelijk vind ik het nou ook weer niet.
Het is, laten we zeggen, apart. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten