Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door BR628 »

Doorgaans is het niet de bedoeling dat een reiziger de omleidingsroute betaald. Dr zijn ook genoeg trucjes om wel de route aan te passen in het systeem maar de chipkaart afstanden gelijk te houden aan de reguliere route. Kan je uit betrouwbare bron dan ook melden dat dat hier ook gebeurd is. Sterker nog: vaak is contractueel vastgelegd dat de reiziger (financieel) niet de dupe mag worden van een omleiding.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Bij de langdurige omleiding vorig jaar op lijn 3 Enschede-Glanerbrug was dat dus niet het geval: de omleiding via de Kuipersdijk/singel zat in de InfoXX, maar de reiziger mocht ook betalen voor deze extra afstand. Zelfs toen de omleiding al niet meer gereden werd zat de omleiding met extra afstand nog in InfoXX...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Bij de grote omleidingen van lijn 99 in 2011 betaalde je niet voor de omweg, maar die route zat ook niet verwerkt in Infoxx (althans, er waren geen vervangende haltes, dus men kon gewoon de oude "haltelijst" blijven gebruiken). Ik heb recentelijk geen omleidingen gehad waarbij vervangende haltes ook daadwerkelijk worden verwerkt in het systeem.
"Een touringcar is geen bus"
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door matti93 »

Lijn 50 en 80 kunnen wegens werkzaamheden niet verder dan Rhenen rijden, daar moet overgestapt worden op pendelbus 480 die met een omweg naar Wageningen rijdt. Ik hoefde in de 480 vanmorgen niet in te checken (schijnt de hele week niet te hoeven) omdat het systeem de omleidingsroute in rekening bracht.
Het scherm in de bus liet inderdaad alle haltes van de omleiding zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Dit geval lijkt inderdaad volledig in het systeem te zitten, vroeg me gisteren al af waarom ik in Utrecht opeens een "50 Rhenen Ouwehands Dierenpark" voorbij zag rijden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Edwin »

Geweldig dat als de vervoerder doorgeeft waarom de rit vervallen is, dat je dit ook ziet:
Afbeelding
Afbeelding

Alleen stonden de haltes in Amsterdam-ZO op wit, de haltes in Diemen op lichtgroen en vanaf Muiden rood en doorgestreept.
Dit was op 01-04-2014 met vertrektijd Holendrecht om 17:25.

Verder zag ik gisteravond de 328 met +12 vertrokken terwijl dit 22.49 +12 23.01 is en het was pas 22.54 uur.
Op lijnpagina zelf was het wel correct.
Afbeelding
Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Eerste komt waarschijnljk omdat Connexxion de rit slechts heeft ingekort, dus niet de gehele rit vervallen. EBS zet er trouwens bijna altijd redenen bij, zelfs dingen als "Personeel verslapen" :')
Tweede komt omdat de voorspelde tijd duidelijk verkeerd was en niet wordt aangepast naar daadwerkelijke vertrektijd. Dit is de manier waarop GOVI is gebouwd. Dat zijn twee andere velden die op dit moment nog niet in de datastroom zitten.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

Allereerst complimenten aan Somoht voor de app, ik gebruik 'm al tijden tot volle tevredenheid en als ik bij een bushalte sta waar een bus te laat is en ik kan zeggen hoe lang het nog duurt, promoot ik 'm ook altijd even :) ...

Eén vraagje / verzoekje: is het ook mogelijk om in de (rit-) info het wagenparknummer van de bus op te nemen? Op http://www.ovradar.nl wordt dit wel weergegeven, maar deze site is op een smartphone helaas niet bruikbaar.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Stefan »

Je zou ook evt Ovzoeker kunnen gebruiken. Die werkt iets beter op je telefoon, hoewel de browser op m'n iPhone nog wel eens de neiging heeft om te crashen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

Stefan schreef:Je zou ook evt Ovzoeker kunnen gebruiken. Die werkt iets beter op je telefoon, hoewel de browser op m'n iPhone nog wel eens de neiging heeft om te crashen..
Die werkt inderdaad wel goed! Bedankt voor de tip.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Busfoto.nl »

Op Utrecht Centraal, Centrumzijde, toont U-OV nu ook bij lijn 28 richting De Uithof de vrije tekst: "Snel naar de Uithof? Neem lijn 12 vanaf perron C3."
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Voertuignummers is andere datastroom, vereist aanpassingen aan backend, staat wel op de agenda maar niet hoogste prio.

Tekstberichten gaan op haltenummer, heb ook het idee dat U-OV specifiek die tekst daar zet om reizigers van lijn 28 naar lijn 12 te trekken of niet soms ;)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Busfoto.nl »

Dat zal inderdaad de bedoeling zijn. Zou helemaal mooi zijn als de info alleen getoond zou worden als lijn 12 rijdt, maar het idee achter deze vrije teksten is goed.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Stefan schreef:Je zou ook evt Ovzoeker kunnen gebruiken. Die werkt iets beter op je telefoon, hoewel de browser op m'n iPhone nog wel eens de neiging heeft om te crashen..
Thanks voor de tip. Ik probeer ook wel eens op OVRadar een wagenparknummer te zoeken wat inderdaad op een mobiel gewoon niet te doen is. zal ovzoeker de volgende keer proberen.
"Een touringcar is geen bus"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Stefan »

No problem! Het enige probleem is dus wel eens dat Safari wel eens crasht, zal wel iets met geheugen en zo te maken hebben. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Maar let op. De ritprijs wordt hiermee vanzelfsprekend dus wel anders.
Ik kan concluderen dat de ritprijs niet hoger is op lijn 25. Komende vanaf Gemert springt na het Carrousel de incheckpaal meteen naar de halte Oranjelaan. Toen ik gisteren met lijn 25 juist vanaf de Lieshoutseweg naar Helmond ben gegaan heb ik hier niet opgelet, maar ik betaalde net iets minder dan normaal, dus ook toen zal hij op Oranjelaan hebben gestaan. Ik vermoed dat hij na halte Lieshoutseweg (voor de OVC Oranjelaan dus) meteen verspringt naar De Dreef. Netjes geregeld dus van Arriva. Je bent hooguit duurder uit als je bij de halte De Hommel normaal instapt en nu fietst naar de Lieshoutseweg (en dus betaalt vanaf de iets eerder liggende halte Oranjelaan).

Kan Connexxion dit ook? De route voor het informatiesysteem aanpassen en voor de incheckpalen toch andere haltes hanteren?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Ik zag zojuist bij halte Nijmegen CS lijn 83 2x erbij staan. Een keer als bus en een keer als Breng. Moet alleen Breng zijn.

Ook staat lijn N10 er niet tussen of kan de app geen anderhalf uur vooruit kijken?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Bij mij stond de rit van 2:10u in het scherm van lijn N10 naar Nijmegen West.
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

App kijkt op dit moment alleen naar ritten die het komende half uur beginnen.

Gedeelde lijnen: tsja Veolia gebruikt nog een prehistorische versie om dienstregelingen uit te wisselen. Denk nu dat ze Brabant kwijt zijn daar ook geen verandering meer in komt. Of ze moeten Limburg winnen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Owja, ik weet dat je niet graag haltenamen aanpast maar "Eekwal/Centrum" en "Eekwal/centrum" in Zwolle mag je best samenvoegen hoor :P Die laatste toonde gisteren alleen tijden van lijn 71 ri. Zwolle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Aangepast :)
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Somoht schreef: Gedeelde lijnen: tsja Veolia gebruikt nog een prehistorische versie om dienstregelingen uit te wisselen. Denk nu dat ze Brabant kwijt zijn daar ook geen verandering meer in komt. Of ze moeten Limburg winnen...
Dus daarom heeft Venlo een station (Veolia 83) en een busstation (Breng 83)?
Onder station vind ik wel de Breng ritten, maar deze zijn wit. Terwijl je onder busstation deze Breng ritten groen ziet.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja. Althans nu heb ik die situatie in Venlo ook aangepast.
Maar er zitten nu idd ritten in vanuit Veolia die niet door henzelf worden uitgevoerd en er dus geen realtime info van komt.

Het gepruts met haltenamen komt doordat er nog geen autoriteit is die haltelocaties centraal beheerd. Die zou er per 1jan '15 wel moeten zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Somoht schreef:App kijkt op dit moment alleen naar ritten die het komende half uur beginnen.
Dat verklaart waarom de nachtbussen N30 en N31 vanuit Arnhem wel al aangegeven werden met aankomsttijd, want die ritten beginnen eerder op hun eindpunt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Het lijkt erop dat de informatie van GVB is uitgevallen? Klopt dat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten