Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Cookie »

Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

UTRECHT/DEN HAAG
- Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden, zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen.
Verkeersminister Camiel Eurlings meldde dat donderdag aan de Tweede Kamer.

De eerste vier weken geldt wel een introductietarief dat 15 procent hoger ligt. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam kost dan 15,70 euro, een retourtje 28,50 euro.

Tarieven

Daarna komen er twee tarieven, want naast het standaardtarief introduceert exploitant HSA een superdiscount.

Het standaardtarief voor een enkeltje Amsterdam-Rotterdam is 21,10 euro, een retourtje 39,30. Een enkeltje volgens het superdiscounttarief kost 10,80 euro, een retourtje 21,60 euro, staat op de site van NS HiSpeed. Het gaat om tarieven in de tweede klasse.

Kaartjes

De superdiscountkaartjes, volgens de NS ongeveer 15 procent van het totale aantal beschikbare kaartjes, zijn alleen via internet te reserveren. De Nederlandse Spoorwegen zit voor 90 procent in HSA, de KLM heeft de overige 10 procent.

De hsl-treinen rijden 160 kilometer per uur, 20 kilometer harder dan de normale intercity's, maar nog lang niet de voorziene snelheid van 250 kilometer over het gehele traject van de HSL-Zuid.

Vertraagd

De HSL-Zuid moet doorrijden naar Parijs, maar de ingebruikname daarvan is door aanhoudende problemen met materieel en de beveiliging opnieuw vertraagd tot op zijn vroegst eind 2009, maakte Eurlings vorige maand bekend. De tarieven daarvoor zullen dan drie maanden daarvoor bekend worden.

De bewindsman kwam donderdag met de brief omdat de consumentenorganisaties advies over de tarieven hebben uitgebracht. Eurlings schrijft dat ze die 'acceptabel' vinden. Reizigers kunnen nog op de gewone, goedkopere treinen terecht.

Treinen

NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel voor alle hogesnelheidsproducten van NS, heeft de tarieven op de site gezet, zonder veel ruchtbaarheid. De treinen gaan pas volgend jaar rijden, aldus de zegsman.

Hij benadrukte de reistijdwinst, tussen Amsterdam en Rotterdam een derde, en tussen Schiphol en Rotterdam 45 procent (26 minuten tegenover 47 minuten nu).

Bron: http://www.nu.nl/economie/1887326/kaart ... urder.html

Voor een compleet overzicht, kijk hier.
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door leeca »

Buiten die superdiscountkaartjes kan ik me nauwelijks voorstellen dat er veel vraag zal zijn naar binnenlandse verkeer op de HSL. Maar NS/HSL pakt het slim aan; de intercity's Amsterdam-Rotterdam via Haarlem laten rijden en een hele lading extra stops erbij doen laat weinig alternatieven over als je snel van Amsterdam naar Rotterdam wil.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door mb90 »

Lekkere blunder ook in dat prijzenoverzicht. Bij de prijsvoorbeelden staat namelijk Alkmaar - Rotterdam. Jaja... :roll:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Reiziger Delft »

Dat is geen blunder, dat is een voorbeeldje :wink:

Maar wel belachelijk dat alle reizigers Amsterdam/Schiphol --> Rotterdam en verder er dus op achteruit gaan. Degene die voor de HSL kiezen betalen een duurder kaartje, de reizigers die via het bestaande netwerk reizen krijgen een langere reistijd en moeten vanaf Schiphol zelfs een keer extra gaan overstappen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

@ Reiziger Delft en @ Leeca: Je kunt natuurlijk problemen zien die er niet zijn. Vanuit mijn woonadres in Amsterdam naar mijn voormalige werkadres vlakbij Rotterdam Centraal levert de Sneltrein Amsterdam - Breda (straks IC) geen extra reistijd als ik vanaf Amsterdam Sloterdijk ipv Amsterdam Centraal reis. Dit zal voor een zeer groot deel van Amsterdam West gelden. Specifiek voor Schiphol geldt dat je in Leiden moet gaan overstappen (vanuit Rotterdam). De bediening van Delft zal er echter op vooruit gaan. Vanuit Amsterdam éindelijk een rechtstreekse IC verbinding met deze toch niet onbelangrijke stad. En verlost van het hatelijke DD-AR :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Suus »

Gaat de verbouwing van de dienstregeling dan meteen in als het eerste deel van de HSL open is? Lijkt mij totaal niet praktisch, omdat het geen kleine wijzigingen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Daantje »

Hmm, straks wordt het nog aantrekkelijk om in Rotterdam te wonen en in Delft te werken ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Vanuit Amsterdam éindelijk een rechtstreekse IC verbinding met deze toch niet onbelangrijke stad. En verlost van het hatelijke DD-AR :!:
De relatie Amsterdam - Delft is immers om het even met Schiphol - Rotterdam.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Daantje »

Delft is al meer op Den Haag gericht dan op Rotterdam, laat staan op Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

De relatie Amsterdam - Delft is immers om het even met Schiphol - Rotterdam.
De relatie Schiphol - Rotterdam (Centraal) is dan ook sterk overdreven. Rotterdam heeft haar eigen vliegveld en los daarvan: je weet neem ik aan van te voren wanneer je wilt vliegen en dan kun je een 'superdiscount' aanschaffen voor € 17,20, terwijl de NS-prijs: € 19,30 is. Goedkoper dus zelf...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Geert »

Ja, Rotterdam heeft een eigen vliegveld, maar volgens mij is dat op veel verbindingen niet relevant (Schiphol heeft immers meer bestemmingen en meer vluchten)...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Cookie »

Ook erg jammer dat de SOV niet geldig is in de HSL :( . Als ik het goed begrijp ook niet met een toeslag toch?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

Klopt. Geen studenten. Heerlijke rust :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Karl »

Maar ook geen kortingskaart, hoeveel mensen zullen daar in het weekeinde inzitten?

Dat ding zo snel mogelijk in het hoofdrailnet intergreren. 2015 lijkt me een mooi streven.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

Karl schreef:Maar ook geen kortingskaart, hoeveel mensen zullen daar in het weekeinde inzitten?

Dat ding zo snel mogelijk in het hoofdrailnet intergreren. 2015 lijkt me een mooi streven.
In het weekend rijdt dat ding vooralsnog helemaal niet. Dus ja...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door WSM »

Ik ben benieuwd wie er 60% wil betalen voor een trein die weliswaar sneller is, maar slechts éénmaal per uur rijdt...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Ronald »

WSM schreef:Ik ben benieuwd wie er 60% wil betalen voor een trein die weliswaar sneller is, maar slechts éénmaal per uur rijdt...
Het lijkt me handig dat er ook wel een soort abonnement komt, of dat trajectkaarten (en OV-jaarkaarten) geaccepeert worden. Anders kun je de forensen ook wel van het lijstje "HSL-gebruikers" schrappen. Voor het bedrag met "losse" retourtjes (22 x 39.30 = 864.60 per maand) kun je namelijk ook wel een leuk autootje rijden :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

Ik werkte vroeger in Rotterdam en ik had 'recht' op een auto van de zaak incl. brandstof t.w.v. € 800,- per maand. Voor mij is dat dus de grens voor wat ik voor een HSL-abbonnement (toeslag + netabbo) over zou hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Caspar »

Vraag me sowieso af hoe je dat als Prorailer/NS'er met vervoerbewijs moet gaan doen. Van te voren aanmelden op een site ofzo en dan toeslag betalen?
Die tijdwinst verdampt mijns inziens ook al omdat mensen hun dure gereserveerde stoel wel willen halen, en dus al een half uur eerder van huis gaan dan nu. Nu maakt het voor je kaartje niet uit of je een trein mist, dan natuurlijk wel een hoop gedoe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Daan »

Cookie-O-Fiel schreef:Ook erg jammer dat de SOV niet geldig is in de HSL :( .
Had je dat serieus verwacht? :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Vraag me sowieso af hoe je dat als Prorailer/NS'er met vervoerbewijs moet gaan doen. Van te voren aanmelden op een site ofzo en dan toeslag betalen?
Die tijdwinst verdampt mijns inziens ook al omdat mensen hun dure gereserveerde stoel wel willen halen, en dus al een half uur eerder van huis gaan dan nu. Nu maakt het voor je kaartje niet uit of je een trein mist, dan natuurlijk wel een hoop gedoe.
Volgens mij is het zo dat als je een NS-vervoersbewijs hebt of een treinabonnement dat je dan steeds een toeslag moet kopen, of een toeslag-abonnement moet aanschaffen.
Het superdiscount heeft trein-binding. Dat is juist niet duurder maar goedkoper. Het toeslagkaartje is volgens mij juist niet met trein-binding, en is (als het goed is) gewoon last-minute uit de automaat te trekken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Caspar »

^^^
Maar ik kan me zo voorstellen dat de mensen die een duur kaartje kopen wel graag een gereserveerde stoel hebben, en niet dat de super discount reizigers lekker een stoel hebben ten kosten van de volle mep betalers?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je sowieso een kanon in die treinen kunt afschieten, dus dat zal wel meevallen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door M57 »

Het document is aangepast: De OV-Studentenkaart is wél geldig.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Kaartjes hsl-treinen 60 procent duurder

Bericht door Daan »

Hmm, verbazend... Je moet dan wel een toeslag betalen neem ik aan? Zelfde kaartje als voor de ICE?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten